Opintolainan sijoittaminen osakkeisiin
Onko teidän mielestänne oikein nostaa opintolainaa ja sijoittaa matalan koron opintolainarahat osakkeisiin? Jos valmistuu ajallaan, saa lainasta anteeksi 40% (pian 30%). Näin toimivat jotkut hyväosaiset opiskelijat, joilla ei ole oikeaa tarvetta opintolainalle, joka kuitenkin on tarkoitettu opintojen aikaisen elämisen rahoittamiseen.
Mielestäni tuollaisen toiminnan voisi vielä sulattaa, mutta se on väärin, että valmistuessaan tavoiteajassa saa näistä väärin perustein nostetuista lainoista anteeksi kymmeniä prosentteja. Siinähän valtio rahoittaa muutenkin hyvin pärjäävien ihmisten sijoitussalkkuja.
Yhtä häikäilemätöntä toimintaa kuin se, että varakkaat vanhemmat ostavat lapsilleen asunnot ja vuokraavat niitä tuttavien kesken ristiin, jolloin lapset voivat saada asumislisää, johon eivät olisi oikeutettuja asuessaan vanhempiensa omistamissa asunnoissa.
Kommentit (26)
Miten niin matalan koron? Opintolaina oli aikoinaan kalleinta lainaa mitä minulla oli. Autonkin ostoon sai halvempaa rahaa. Mitä opntolainnan korot ja marginaalit on nykyisin ja saako korkoja vähentää verotuksessa?
En olisi ottanu opintolainaa, mutta oli pakko että sai leipää pöytään.
Minusta laina-rahaa ei pitäisi ikinä sijoittaa, erittäin riskaabeli ja typerä idea tämä vaikka korko olisi nolla. Ja kyllä, minulla on ja on ollut osakkeita, johdannaisia ym.
Vierailija kirjoitti:
Verenpaineeni nousi, kun näin tästä jutun TV-uutisissa. Etenkin, kun laina on valtion takaamaa ja uutisissa ollut poika sanoi: "Tämä on eläkesalkkuni." Olen itse kahden eläkeläisen tytär ja opiskelen AMK:ssa Helsingissä, asunto kantakaupungissa. Opintotuella en pärjäisi, mutta olen yli 25-vuotta, joten saan työttömyysetuutta. Silläkään en pärjäisi, mutta vanhempani maksavat pienistä eläkkeistään puolet vuokrastani ja antavat ruokarahaa. Silti joudun elämään nuukasti. Ja sitten tällaiset osakesalkkujen tavoittelijat nostavat suuria määriä opintolainaa, jota eivät oikeasti todellakaan tarvitse ja saavat vielä kymmeniä prosentteja anteeksi. Sikamaista, häikälemätöntä, ahnetta ja itsekästä! Ne rahat on tarkoitettu niille, jotka eivät pysty elämään ilman!
Mua taas hävettäisi asua Helsingin kantakaupungissa JA tarvita eläkkeellä olevilta vanhemmiltani rahaa vuokraan. Sikamaista, häikäilemätöntä, ahnetta ja itsekästä!
Bautismo de Fuego kirjoitti:
Käyttäjä2762 kirjoitti:
Pörssi ei aina ole menossa ylös, vaan saataa tehdä aika huomattavia korjausliikkeitä.
Niinkään tulee vuosia, että suunta on kaakkoon, joten pidemmän tähtäimen sijoitajilla on aika laihat ajat.
Miksi ajat olisivat laihat? Päin vastoin, juuri "kaakonkulmalla" saat pienellä rahalla paljon sisältöä salkkuun. Toisaalta kausisäästäjää ei suhdannevaihtelut heilauta suuntaan eikä toiseen, ja indeksisäästäjä vetää aina markkinan keskiarvon mukaan.
Taidat katsoa asiaa pelkästään omlta kannaltasi.
Minä taas näen asiat hieman laajemmin. Olisi kiva saada sinulta uusi aviointi asiaan, sanotaan nyt kolmen vuoden päästä.
Sijoittajien joukossa on aina tosi hyvin asiat ymmärtäviä, jotka pärjäävät hyvinä sekä huonoina aikoina. Uudet sijoittajat vasta keräävät kokemusta.
Tuuria kaikille !
Vierailija kirjoitti:
Edelliseen lisäten. EI sitä pysty rajaamaan kun on kyse aikuisista ihmisistä, että paljonko on vanhempien tulot ja paljonko he tukevat aikuista opiskelijaa koulunkäynnin suhteen. Kuka sitä valvoisi ja miten?
No jos nuori, tai vähän vanhempikin, putoaa toimeentulotuelle niin silloin kyllä valvotaan siitä saako hän taloudellista apua esimerkiksi vanhemmiltaa. Sitä en tiedä miten hyvin tuo valvonta todellisuudessa toimii, mutta ainakin tilitapahtumat ja osakeomistukset tarkistetaan eikä tukea saa jos on muutenkin tuloa tai omaisuutta. Joko tienaamalla tai lahjaksi saatua.
En itsekään ole sitä mieltä että tuo järjestelmä pitäisi ottaa käyttöön opiskelijoidenkin kohdalla, mutta ei tuo mikään periaatteessa mahdoton ole kuten yrität väittää.
Lainaa kannattaa ottaa vain niiden jotka eivät sitä tarvitse muuhun kuin sijoitusten vivuttamiseen. Niiden, joilla se kuluisi elämiseen, kannattaa jättää ennen opintojen alkamista joku kympin puhelinmaksu maksamatta, jotta voi velan sijaan saada luottotiedottomana toimeentulotukea. Älytön systeemi.