Mustikanvarpuja ja jäkälää ym Ei saa kerätä metsistä ilman maanomistajan lupaa!!!
Järkytyin tosta iltasanomien jutusta jossa eläkeläinen innoissaan selitti kuinka hän kerää jäkäliä ja mustikanvarpuja luonnosta ja saa niistä rahaa. Ihan hyvä juttu joo, jos on maanomistajan lupa! Marjoja ja maassa irtonaisia oksia saa jokamiehenoikeudella kerätä mutta ei kokonaisia mustikanvarpuja tai sammalia ym. Jutussa ei mainittu tästä mitään ja saa sellaisen kuvan että on ihan ok käydä niitä vaan keräämässä!
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Minäkin kyllä keräisin. En tunnusta maanomistajan oikeutta luontoon. Luonto ei ole kenenkään omaisuutta. Tunnustan vain tarkoituksella kasvatutet kasvit tai viljelykset toisen omaisuudeksi. Näitä varpuja ei ole kukaan kasvattanut vaan ne ovat meidän yhteistä luontoamme.
Luonto ei ole sinunkaan omaisuutta, että pitäisikö jäkälien ja varpujen antaa olla vaan.
Palleroporonjäkälän uudelleen kasvaminen kerättyihin kohtiin voi viedä kymmeniä vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Jokamiehenoikeuksien väärinkäytössä on se ongelma, että jos ilmiö paisuu, niin niistä joudutaan luopumaan.
Tilalle tulisi sitten paljon nykyistä tilannetta tiukempi laki.
Jokamiehenoikeuksien väärinkäyttöä on se, että ulkomaalaiset marjanpoimijat saavat riipiä marjojen sekaan mielin määrin mustikanvarpuja eikä kukaan puutu asiaan.
Oikeasti jonkun suomalaisen OMAAN KÄYTTÖÖN keräämät varvut ja jäkälät eivät vie metsänomistajalta senttiäkään pois, mutta miten marjastajien riipimät varvut? Ei tule niin paljon enää seuraavina vuosina marjoja, ja raakoja marjoja menee hukkaan.
Jokamiehenoikeudet pitäisi päivittää siten että nimenomaan POIMINTA olisi sallittua, olipa sitten kyse marjoista, sienistä tai vaikka jäkälistä ja sammalista. Silloinhan ei kerätä kaikkea mitä haravaan sattuu vaan erikseen valikoidaan, mitä otetaan. Toiseksi POIMINNAN voisi rajoittaa vain omaan käyttöön tarkoitetuksi, vaikka tätä pykälää olisi vaikeampi valvoa. Kukapa sitä tietää, mitä myydään vaikka omasta pakastimesta, mutta ainakin varsinainen kaupallinen KERÄÄMINEN pitäisi olla luvanvaraista.
Vierailija kirjoitti:
Nythän on joulukuusisesonki alkamassa. Yksi viljelijä myy netissä kuusia noin 60 - 70 euron kappalehintaan. Ei tarttisi hakea kuin pari kuusta päivässä, niin nettoaa ihan mukavasti. Mistähän saisi tuon Ilta-Sanomien Markun yhteystiedot, niin voisi vinkata hänellekin.
Syrjäisellä maaseudulla se on ollut kansanperinnettä, että haetaan kuusi naapurin puolelta. Metsähallitus ja muut ahneemmat maanomistajat ovat vaan puuttuneet asiaan.
Poronjäkälää oli tässä taannoin kerätty jossakin säkkitölkulla luvatta, ja sanktio tuli! Eri asia, jos joku mummo ottaa kourallisen jäkälää jouluasetelmansa koristeeksi, kun sillä ei ole mitään rahallista merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan sillä eläkeläisellä voinut olla maanomistajan lupa. Mahdollisesti hän esimerkiksi on osakkaana perikunnassa ja omistaa itsekin maata. Tai sisarukset ovat esim. antaneet luvan tällaiseen toimintaan omissa metsissään.
Jos pystyy keräämään sata kiloa pakuria, niin se ei kyllä ihan muutamalta kymmeneltä hehtaarilta löydy, ennemminkin pitää kiertää satoja hehtaareita. Jos sisarukset ovat tällaisia suurmetsänomistajia, niin sittenhän asia on ok. Toimittajan olisi kyllä kannattanut mainita asiasta.
Kyllä löytyy. Eikä tarvita kuin vanhaa koivikkoa, vaikka jotain rantametsää tai muuta sellaista, jossa puut ovat saaneet kasvaa ja lahota ihan itsekseen aikojen alusta. Yksi iso pakuri painaa monta kiloa, eikä niitä tarvitse olla sataa kappaletta sataan kiloon.
Eikös muuten tryffeli ole sieni - mitä pakuri ei ole?! Ja luonnonvaraisten sienten kerääminen on laillista, jos vaan joku onnistuu luonnonvaraista tryffeliä Suomesta löytämään. Se on sitten toinen juttu, että maan kaivaminen katsotaan vahinkoa aiheuttavaksi.
Ihmettelin eka samaa, mutta sitten ajattelun, että jospa hän kerää niitä omasta metsästä? Tosin se olisi kannattanut mainita jutussa. Tosin, kasvaako yhdessä metsässä niin paljon pakuria, että sitä voi jatkuvasti kerätä?
Tuo yksinkertainen, joka jauhaa siitä, ettei luontoa kukaan omista (LOL). Mitä jos metsänomistaja ITSE haluaisi tienata pakureillaan ja varvuillaan? Ja sitten joku puunhalaaja on ne kavereineen käynyt keräämässä, kun ei hän niitä kukaan omista? En nyt viittaa artikkelin henkilöön, vaan tuohon yhteen kirjoittajaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan sillä eläkeläisellä voinut olla maanomistajan lupa. Mahdollisesti hän esimerkiksi on osakkaana perikunnassa ja omistaa itsekin maata. Tai sisarukset ovat esim. antaneet luvan tällaiseen toimintaan omissa metsissään.
Jos pystyy keräämään sata kiloa pakuria, niin se ei kyllä ihan muutamalta kymmeneltä hehtaarilta löydy, ennemminkin pitää kiertää satoja hehtaareita. Jos sisarukset ovat tällaisia suurmetsänomistajia, niin sittenhän asia on ok. Toimittajan olisi kyllä kannattanut mainita asiasta.
Sama toimittaja kuin Mäkisen perheen jutussa. Ei taida olla ihan penaalin terävin kynä kyllä tämä Heidi.
Raflaavia otsikoita, mutta taustat täysin selvittämättä ja avaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nythän on joulukuusisesonki alkamassa. Yksi viljelijä myy netissä kuusia noin 60 - 70 euron kappalehintaan. Ei tarttisi hakea kuin pari kuusta päivässä, niin nettoaa ihan mukavasti. Mistähän saisi tuon Ilta-Sanomien Markun yhteystiedot, niin voisi vinkata hänellekin.
Syrjäisellä maaseudulla se on ollut kansanperinnettä, että haetaan kuusi naapurin puolelta. Metsähallitus ja muut ahneemmat maanomistajat ovat vaan puuttuneet asiaan.
Poronjäkälää oli tässä taannoin kerätty jossakin säkkitölkulla luvatta, ja sanktio tuli! Eri asia, jos joku mummo ottaa kourallisen jäkälää jouluasetelmansa koristeeksi, kun sillä ei ole mitään rahallista merkitystä.
Enpä tunne moista perinnettä. Maalla kun on kunnia-asia omistaa sellainen metsä, josta löytyy kauniita joulukuusia. Jos hakee puunsa naapurista, ei osaa hoitaa metsää (mikä tosin ei pidä paikkaansa, joulukuusi on yleensä sellainen, ettei siitä koskaan tulisi kunnollista tukkipuuta). Mäkitupalaiset ja perillisensä eli maaton väki on hanakoita varastamaan puita, mutta jos ei vanhemmat ole osanneet kasvattaa kuin varkaiksi, niin syyttömiähän he ovat tekemisiinsä.
Meillä maalla on jokavuotista vaivaa jokamiehistä, jotka vievät milloin peräkärryittäin polttopuita (vaikka peräkärrystä) tai soraa, näkyvästi riistävät maasta jäkälää, varpuja jne. ja jos jäävät kiinni, niin vetoavat siihen, että ei siitä ole haittaa ja että maanomistaja on ahne.
Siksi minä käyn nykyisin kaupungissa puistoissa ja joskus pihoissakin kaivamassa maasta perennoja, puuntaimia ja tänä syksynä myös sipulikasveja. Jos minun metsäni on vapaasti kaikkien käytössä, niin miksi ihmeessä ei olisi maat muutenkin. Ei siitä kenellekään ole haittaa, kun käyn nappaamassa 30 orvokkia puiston kukkapenkistä, eihän sitä kukaan edes huomaa. Siinä säästää jo ainakin 15 euroa ja saa laatukasveja.
Miksi jauhatte jostain rahallisesta hyödystä, kun pointti on siinä että uusiutumisnopeus on niin hidas (olikohan jäkälä jotakin 1mm vuodessa), että niitä jäkälä ei vaan saa kerätä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin kyllä keräisin. En tunnusta maanomistajan oikeutta luontoon. Luonto ei ole kenenkään omaisuutta. Tunnustan vain tarkoituksella kasvatutet kasvit tai viljelykset toisen omaisuudeksi. Näitä varpuja ei ole kukaan kasvattanut vaan ne ovat meidän yhteistä luontoamme.
Tähän! Olen samaa mieltä. Jos kyse ei ole tarkoituksellisesti viljellystä "metsästä" niin kyllä minustakin kaikkea metsässä olevaa saa vapaasti kerätä. Minusta tuo maanomistajan oikeus on asetettu liian laajaksi. Ei luontoa voi omistaa. Viljeykset ja puutarhat voi muttei villiä ja vapaata metsää.
No kun ei saa!!!Ne ei ole "maanomistajien oikeuksia" vaan jokamiehenoikeudella saat Suomessa kävellä muiden mailla ilman lupaa ja kerätä sieniä ja marjoja. Maanomistaja omistaa sen maan ja saa vaikka kaivaa kaikki metsänsä tasaseksi ja sä et voi siihen sanoa mitään. On hienoa että Suomessa on vielä jokamiehenoikeudet, se ei ole itseisarvo, vaan hieno oikeus. Kunnioittakaa siis sitä. Älkääkä kuvitelko että sen turvin voi täysin vapaasti sikailla ja kerätä toisten omaisuutta.
Kommenttisi on täsin verrannollinen siiihen että sanoisit mielestäsi sinulla olevan oikeus kävellä talonomistajan kotiin ja kerätä sieltä kaikkea itsellesi.Montakos kertaa olet kävellyt tai ajanut päin punaisia? Esim. keskellä yötä tyhjällä tiellä.
Ei kaikki lait ole tarkoitettu kirjaimellisesti noudatettaviksi.
Olet roskaväkeä. En todellakaan aja päin punaisia edes keskellä yötä.
Noita sipuleitakin minä olen käynyt hakemassa. Yhden päiväkodin pihaan lapset istuttivat satoja sipuleita (joku kukkafirma lahjoitti) ja kävin niitä sieltä hakemassa vajaat sata. Eli vielä sinne jäi, jos joku nyt minua arvostelee. Sukutilan metsistä on viime vuosina viety joulukuusia, leikkohavuja, isoja kiviä piharakennelmiin jne, otin hiukan takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Noita sipuleitakin minä olen käynyt hakemassa. Yhden päiväkodin pihaan lapset istuttivat satoja sipuleita (joku kukkafirma lahjoitti) ja kävin niitä sieltä hakemassa vajaat sata. Eli vielä sinne jäi, jos joku nyt minua arvostelee. Sukutilan metsistä on viime vuosina viety joulukuusia, leikkohavuja, isoja kiviä piharakennelmiin jne, otin hiukan takaisin.
Törkeä ihminen - mitä itse olisit niillä kivilläsi tehnyt - ne olisivat aina vaan olleet siellä metsässä. Nyt niistä on jollekulle iso ilo, ja säästi paljon, kun ei tarvinnut pihafirmalle maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä löytyy. Eikä tarvita kuin vanhaa koivikkoa, vaikka jotain rantametsää tai muuta sellaista, jossa puut ovat saaneet kasvaa ja lahota ihan itsekseen aikojen alusta. Yksi iso pakuri painaa monta kiloa, eikä niitä tarvitse olla sataa kappaletta sataan kiloon.
Eikös muuten tryffeli ole sieni - mitä pakuri ei ole?! Ja luonnonvaraisten sienten kerääminen on laillista, jos vaan joku onnistuu luonnonvaraista tryffeliä Suomesta löytämään. Se on sitten toinen juttu, että maan kaivaminen katsotaan vahinkoa aiheuttavaksi.
Pakuri on sieni, mutta kasvutavan vuoksi se ei kuulu jokamiehen oikeuksiin, kuten ei kuulu tryffelienkään kaivaminen.
Vierailija kirjoitti:
Huono tekosyy. Olen melko varma että päiväkodin porukat eivät ole vieneet sinulta mitään. Tuo on kyllä ihan rehillistä varastamista.
Vierailija kirjoitti:
Tuo yksinkertainen, joka jauhaa siitä, ettei luontoa kukaan omista (LOL). Mitä jos metsänomistaja ITSE haluaisi tienata pakureillaan ja varvuillaan? Ja sitten joku puunhalaaja on ne kavereineen käynyt keräämässä, kun ei hän niitä kukaan omista? En nyt viittaa artikkelin henkilöön, vaan tuohon yhteen kirjoittajaan.
Näin puunhalaajana voisin sivusta todeta, että yksikään puunhalaaja ei näe hyväksyttävänä metsän kasvudynamiikan hallitsematonta heikennystä mm. jäkäliä repimällä. Jäkälän kasvuvauhti on valtavan hidas, ja se määrittää metsän ominaisuuksia suuresti. Puunhalaajilla ja metsänomistajilla on paljon yhteisiä intressejä metsän hyvinvoinnin puolesta. Joillain enemmän, joillain vähemmän, mutta sen suhteen mikä kuuluu jokamiehenoikeuksiin ja miksi, luulisin että 100 % samaa mieltä.
Jos mulla olis hehtaareittain maata, niin aitaisin sen ja pitäisin vihaisia koiria siellä laumoittain vapaana :)
dogeman kirjoitti:
Jos mulla olis hehtaareittain maata, niin aitaisin sen ja pitäisin vihaisia koiria siellä laumoittain vapaana :)
Erikoinen haave sulla.