Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sietää ylimielisyyttä ja pätemistä?

Vierailija
28.10.2016 |

Miten sietäisin tilanteita, joissa toinen kuvittelee, etten tiedä asiasta mitään ja alkaa kertoa perusasioita pätevään sävyyn?

Juuri oli tällainen tilanne, jossa 6 hengen porukassa yksi alkoi päteä ja selostaa rautalangasta asioita joita minä olen opiskellut monta vuotta. Huvittavinta oli, kun henkilö puhui kurssista jota hän ei ole käynyt, mutta minä olen.

Tiedän, että ongelmani on etten tuo tietämystäni esiin. Olisin voinut korjata henkilön virheelliset käsitykset kurssista ja sen ohjaajasta. Mutta olin jo siinä kohtaa sisäisesti kiehumispisteessä ja mökötin (hymyn naamioimana). Lisäksi en näe syytä julistaa mitään muille. En näkisi itseäni siinä roolissa, joten tunne ei ole varsinaisesti kateutta.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko kyseinen pätijä mies ja sä nainen?

Vierailija
22/41 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei aina. Olen kohdannut myös womansplainereita.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ala itse päteä :D

Tätä juuri en halua.

Ap

No miksi sitten koet ongelmaksesi, ettet tuo tietämystäsi esiin? Kirjoitit niin aloituksessa.

Vierailija
24/41 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Esimerkissäni kaikki olivat naisia, ja viime aikoina naisten kanssa on ollut näitä tilanteita enemmän.

Vierailija
25/41 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kysyin "Oliko kyseinen", en "onko kaikki"

Vierailija
26/41 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä juuri en halua.

Ap

No miksi sitten koet ongelmaksesi, ettet tuo tietämystäsi esiin? Kirjoitit niin aloituksessa.

Minulle on annettu palautetta, että pitäisi tuoda enemmän itseäni esiin (opinnoissa ja töissä).

Lisäksi kyllä vähän häiritsee, jos yhä annan tietämättömän vaikutelman itsestäni ja siksi en saa töitä mihin sopisin. Tai sosiaalisestikin, kuka haluaisi olla tyhmän kanssa?

Vierailija
27/41 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisko pätijöillä yleisesti itsetunto-ongelmia tai he ovat vielä puheliaita?

Lasten harrastuksissa on näitä pätijävanhempia. Siis alkavat päteä tiedoillaan ja tietävät siis kaiken lajista. Mutta usein huomaan, että ovat vain pätijöitä ilman tietoa. Tyhjää puhetta.

Tämä pätijätyyppi on kyllä hankala - pitää päteä ilman tietoa...

Vierailija
28/41 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kysyin "Oliko kyseinen", en "onko kaikki"

Korjasin vastaustani kohdassa 24.

Vierailija
29/41 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko tietämystä tuoda esiin ilman, että pätee? Siis yrittämättä jyrätä muita?

Vierailija
30/41 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi otat niin itseesi? Miksi toinen ei saisi innostuksissaan kertoa? Ja haittaako se jos faktat eivät osu aina kohdilleen? Kuka nostaisi kissan hännän jos ei kissa itse? Hienoa, että joku edes yrittää päteä! Älkää ottako koko elämää niin vakavasti te muut! Ei elämä ole mitään kilpailua vaan se on sarja enimmäkseen pehmeitä nenälleen mötkähdyksiä! Se että toinen ärsyttää on jo saavutus hänelle, ei sinulle, että ärsyynnyit!

Vierailija
31/41 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä tässä yritän selvittää, miksi tuollaiset tyypit ärsyttävät minua. Ja mietin tuota kissan hännän nostoa tunnustaessani ongelmakseni, etten itse päde.

Vierailija
32/41 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä juuri en halua.

Ap

Minulle on annettu palautetta, että pitäisi tuoda enemmän itseäni esiin (opinnoissa ja töissä).

Lisäksi kyllä vähän häiritsee, jos yhä annan tietämättömän vaikutelman itsestäni ja siksi en saa töitä mihin sopisin. Tai sosiaalisestikin, kuka haluaisi olla tyhmän kanssa?

Eli sinua vain ärsyttää, kun joku muu kehtaa, ja sinä et. Ei sulla ole oikein muuta vaihtoehtoa sitten, kun alkaa itsekin "päteä". Tai olla aina hiljaa, ja ärsyyntyä siitä, kun muut esittelevät osaamistaan tai sen puutetta.

Vierailija
33/41 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä juuri en halua.

Ap

Eli sinua vain ärsyttää, kun joku muu kehtaa, ja sinä et. Ei sulla ole oikein muuta vaihtoehtoa sitten, kun alkaa itsekin "päteä". Tai olla aina hiljaa, ja ärsyyntyä siitä, kun muut esittelevät osaamistaan tai sen puutetta.

Eli kateus.

Vierailija
34/41 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ymmärrän että ärsyyntyy jos joku pätee asiasta mistä ei sitten kuitenkaan ole tietoa vaan kertoo asioita faktana ja joku vielä uskoo että asia on näin. Päällepäsmäreille ei yleensä viitsi ruveta virheitä oikaisemaan. Harmistuu itse vaan väärän informaation jakamisesta. Mutta jos mahdollista niin itse poistun paikalta enkä hirveästi viitsi tuollaisten pätijöiden seurassa olla kuin pakosta. Jos voin itsekkin huvitella sillä että annan toisen paasata ns. paskaa ja lopuksi kuittaan yhdella fakta lauseella koko tunnin paasauksen maanrakoon, eli vesitän tämän pätiän jutut. Mutta siinä pitää sitten itse hallita asia 100% ettei nolaa itseään ja olla salakavalasti piikikäs kieli =D

Vierailija
35/41 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä menee ero pätemisen ja ihan vaan jostain asiasta keskustelemisen välillä? Mä suhtaudun hyvinkin intohimoisesti tiettyihin aiheisiin ja keskustelen paljon mieluummin niistä kuin esim. Henkilökohtaisista asioista, juoruista tai vaikka säästä.

Vierailija
36/41 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskusteleminen on toisen huomioon ottamista ja toisen kommenttien kuuntelemista ja näiden asioiden pohtimista, omien mielipiteiden ilmaisua, kysymistä vastaamista ääneen miettimistä. Paasaaminen ja päteminen on sitä että MINÄ tiedä älä sinä siinä kuule yritä ollenkaan avata suutasi asia on kuule just näin kun MINÄ sanon. Pahimmillaan olen kuullut jonkun pätijän sanovan toiselle joka on erehtynyt luulemaan että voisi asiasta keskustella että: "ei ole ei ole noin sinä et tiedä mitään" HAH sellainen ei ole keskustelua.

Vierailija
37/41 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei ihmiset saisi paljastaa itsestään mitään henkilöille joiden kanssa ovat tekemisissä?

Vierailija
38/41 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua vain naurattaa tuollaiset tyypit. Olen itse opiskellut suomen kieltä yliopistossa (mm. erinomaiset tiedot aineopinnoista ja valinnaisia kielenhuollon kursseja) ja eräs ammattikoulutaustainen tyyppi alkoi ensitapaamisella esitelmöidä minulle sanomalehden kirjoitusvirheistä... Kuuntelin hiljaa ja hymyilin, se ei ollut minusta ärsyttävää vaan hauskaa. Harrastan kirjoittamista ja usein ajattelen kerääväni materiaalia novelleihini.

Joskus ihmiset paljastava itsestään todella paljon, kun "vain höpöttävät".

Ehkä minäkin paljastaisin, jos suoltaisin tajunnanvirtaa. Olen varautunut ja liian tietoimen, sensuroin jo valmiiksi.

Ehkä kokeilen seuraavalla kerralla kuvitella kerääväni hahmoja johonkin. Tosielämän Pokemon Go tai jotain, kerää kaikki hahmot!

Ap

No niin, piti siis tähän liittää kysymys: Mitä väärää siinä on että ihmiset paljastavat itsestään jotain niille joiden kanssa on tekemisissä?

Vierailija
39/41 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätijät ovat tavanneet hiljentyä viimeistään siinä vaiheessa kun näkevät minun nousevan noin 10 kertaa kallimpaan autoon kuin heillä on.

Vierailija
40/41 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla työpaikallanikin esiintyy tuota besserwisser-ilmiötä ajoittain. Pari ihmistä siihen sortuu. Joskus vaan kuuntelen naama peruslukemilla ja toisinaan oikaisen. Jos esittävät minun kertomiani asioita ominaan, oikaisen tyyliin, että juurihan pari päivää sitten kerroin tästä sinulle. Tai että tästähän juuri puhuttiin kanssasi.

Ihmiset vaan ovat joskus ajattelemattomia tai haluavat nostaa itseään korkeammalle. Eihän siitä lopulta haittaakaan ole, sillä kun heihin alkaa tutustua, huomaa,että vajetta on sitten taidoissa jollain muulla saralla. Sekin on inhimillistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä