Ihmiset valehtelevat terveydenhuollossa
Äitini oli 60- vuotistarkastuksessa ja kaikki arvot olivat erittäin hyvät -lukuunottamatta kokonaiskolesterolia joka oli 5,9.
Työterveyshoitaja kysyi ensin yleisesti ruokailu- ja liikuntatottumuksista ja äiti vastasi rehellisesti.
Kyselyn jälkeen tth ihasteli, kuinka on mukava kun joku kertoo rehellisesti. Avautui, kuinka monet valehtelevat ja kieltävät kaikkea vaikka verenkuvasta näkyy oikea tilanne.
Eikö porukkaa hävetä valehtelu?
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
röh kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten verenkuvasta voi näkyä oikea tilanne? Mä syön karpisti, lääkäri ei ollut uskoa arvojani katsottuaan että en välttele rasvaa (eläinrasvaa). Mutta rehellinen olin. Mun kokonaiskolesteroli oli 4,7.
Sitä paitsi eläinrasva ei nosta vaarallisinta pienipartikkelista ldl-kolesterolia ja nostaa myös hdl-kolesterolia.Tämän "asiantuntijat" jättävät kertomatta.
Okei, suositteletko A-luokan makkaraa päivittäiseen ruokailuun?
En koska makkaroissa on muita haitallisia aineita.THL kuitenkin väittää että eläinrasva ainoastaan nostaa pahaa kolesterolia ja tämä on täysin harhaanjohtavaa.Esim. Ursula Schwap käytti samaa vanhaa tutkimusta perusteena kasvirasvalle mutta kun sama tutkimus analysoitiin uudestaan ja kasviöljy oli muuttunut haitalliseksi,tutkimus olikin muuttunut Shwappille liian vanhaksi ja vain erityisryhmille suunnatuksi.Näihinkö "asiantuntijoihin" pitäisi luottaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
röh kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten verenkuvasta voi näkyä oikea tilanne? Mä syön karpisti, lääkäri ei ollut uskoa arvojani katsottuaan että en välttele rasvaa (eläinrasvaa). Mutta rehellinen olin. Mun kokonaiskolesteroli oli 4,7.
Sitä paitsi eläinrasva ei nosta vaarallisinta pienipartikkelista ldl-kolesterolia ja nostaa myös hdl-kolesterolia.Tämän "asiantuntijat" jättävät kertomatta.
Mitä tekemistä A-luokan makkaralla on eläinrasvan kanssa? Nyt ammuit ohi niin että suhisi.
Eläinrasvaa saa hyvin ruhon rasvaisemmista (halvemmista) osista (nyhtöpossu, anyone?),kananmunista, kalasta jne., ei tarvitse makkaraa syödä. Maitorasvakin on eläinrasvaa ja se muuten päästettiin juuri pannasta.
Ohis
No koska kirjoittaja niputtaa eläinrasvat yhteen kategoriaan jättämällä päättelyn lukijalle. That's why.
röh kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
röh kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En koska makkaroissa on muita haitallisia aineita.THL kuitenkin väittää että eläinrasva ainoastaan nostaa pahaa kolesterolia ja tämä on täysin harhaanjohtavaa.Esim. Ursula Schwap käytti samaa vanhaa tutkimusta perusteena kasvirasvalle mutta kun sama tutkimus analysoitiin uudestaan ja kasviöljy oli muuttunut haitalliseksi,tutkimus olikin muuttunut Shwappille liian vanhaksi ja vain erityisryhmille suunnatuksi.Näihinkö "asiantuntijoihin" pitäisi luottaa?
Henkilö on Schwab... Mikä tutkimus?
Miten tästäkin tuli eläinrasvakeskustelu? Otsikon perusteella kiinnostava, sisällöltään ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En valehtele, mun kolesteroliarvot on huippuhyvät (kokonaiskolesteroli on 4,6), syön ainoastaan eläinrasvoja, en keinotekoisesti kovetettua kasvisrasvaa.
No, en aloittajana tarkoittanut pelkkää kokonaiskolesterolia vaan ennemminkin trombosyyttien,leukosyyttien ym.kuvaa ja CRP arvoja. Siis kokoverenkuvaa..
Pelkkä kokonaiskolesteroli on pieni osa. Riippuu HDL:stä ja LDL:stä ja niiden keskinäisestä suhteesta.
Oiskohan sun jo parempi antaa olla ja jättää veriarvot fiksuimmille.
Kerro, millä tavalla noista ei voi päätellä mitään? Jos henkilö ei tupakoi, eikä juo alkoholia ja liikkuu säännöllisesti niin arvot menevät loogisesti.
Mun mies tupakoi, käyttää alkoholia ja syö kaikkien suositusten vastaisesti, ikää 49v. Kävi just tarkastuksessa, kaikki arvot erinomaisia. Missä kohtaa päättelet elintapojen näkyneen veriarvoissa? Sitä en väitä että kannattaa elää kuin mieheni.
Tupakointi näkyy tuloksista jos mitataan sitä erikseen.
Eivätkä ne arvot voi olla erinomaisia jos tupakoi.
Lähinnä tuossa "erinomaisuudessa" on kyse että hänen arvonsa olivat normaalit.
Kaikki arvot olivat normaalilla asteikolla siellä paremman puolella, uskoit tai et. Ei mies valehdellut ettei tupakoi mutta se ei vain näkynyt hänen veriarvoissaan. Aika kamala muuten jos terveydenhuollon henkilökunta olettaa automaattisesti valehtelijaksi.
Ilman tupakointia ne olisivat kuitenkin olleet paremmat.
No ei olis, ne olivat nyt jo erinomaiset :D
Vierailija kirjoitti:
Miten tästäkin tuli eläinrasvakeskustelu? Otsikon perusteella kiinnostava, sisällöltään ei.
Koska A) eräät henkilöt tarttuvat yksityiskohtiin
B) Rasva- ja karppauslahko aktivoituu ja puhuu pelkästään kolesteroliarvoista. Ehkä niitä ärsyttää että Pekka Puska pääsee eduskuntaan 😎
C) koska aina löytyy yksi poikkeustapauksissa, joka on polttanut, ryypännyt ja syönyt laardia ja on 100-vuotias 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
B) Rasva- ja karppauslahko aktivoituu ja puhuu pelkästään kolesteroliarvoista. Ehkä niitä ärsyttää että Pekka Puska pääsee eduskuntaan 😎
C) koska aina löytyy yksi poikkeustapauksissa, joka on polttanut, ryypännyt ja syönyt laardia ja on 100-vuotias 🙄
AAMEN 😂
Vierailija kirjoitti:
röh kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
röh kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se 1970-luvun tutkimus jossa kova rasva korvattiin maissiöljyllä.Maissiöljy laski kolesterolia mutta ei vähentänyt vaan lisäsi sydänkuolleisuutta,aineisto analysoitiin uudestaan vasta nyt ja tulos kääntyi päälaelleen.Johtui varmaan Omega-6 aiheuttamasta tulehduksesta.
No sen maksan saa kyllä sekaisin ihan ilman alkoholiakin, meinaan fruktoosilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun miehen veli on alle 50 ja sai just ensimmäisen sydänkohtauksen. Tupakoi, juo ja syö paljon eläinperäistä rasvaa sisältäviä ruokia (ei missään nimessä vihreetä). Suvussa ei aiemmin sydänkohtauksia...
I rest my case. Tässä kokemusasiantuntijoille lisää kokemusta.
myönnän valehdelleeni siitä että polttaisin vähemmän mitä todellisuudessa koska en jaksa kuulla joka kerta sitä saarnaa (jonka myös tiedän olevan asiallinen huomautus lääkäriltä). mutta en ole ruokavaliostani tai muustakaan valehdellut ja ruokavalioni on epäterveellinen. olen myös avoimesti kynellä keronut vaivoistani vaikka ne on noloja. ärsyttää ihmiset jotka ei voi hommata hoitoa koska on nolo vaiva.
Mutta mistä se hoitaja tiesi että ko. henkilö puhui totta? Ei sitä mitenkään voi _tietää_, sen hän ehkä tuloksista näki että tulokset vastaavat sitä mitä hän kertoi. Valheenpaljastintako käytti?
Eikö olisi tärkeätä selvittää mikä on vialla jos asiakkaan kertoma ja kokeiden tulos eivät vastaa toisiaan. Sairauskin voi esim. nostaa verenpainetta ja kolesteroliarvoja, muutkin kuin ns. elintapasairaudet.
Joo sori, tiedän et tää on mennyt jo jankkaukseksi joidenkin "ammattilaisten" kesken mutta mulle aloitusviesti herätti hämmästyksen siitä että miten ammattilainen voi ylenkatsoa asiakkaan kertomaa.
röh kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
röh kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
röh kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se 1970-luvun tutkimus jossa kova rasva korvattiin maissiöljyllä.Maissiöljy laski kolesterolia mutta ei vähentänyt vaan lisäsi sydänkuolleisuutta,aineisto analysoitiin uudestaan vasta nyt ja tulos kääntyi päälaelleen.Johtui varmaan Omega-6 aiheuttamasta tulehduksesta.
Ööö, no missäköhän näitä maissiöljyjä nykyään käytetään 🙄🙄🙄
Voisitteko käyttää 2000-luvun meta-analyysejä Heikkilän tietotoimiston sijasta?
No mulla on kolesteroli koholla ja en syö erityisen paljon rasvaa. Sehän se ongelma on ollutkin, että syön liikaa hiilareita ja liikaa rasvaa. En ole ryhtynyt karppaamaan, mutta kun lisäsin rasvaa ja vähensin sokeria+jauhoja, arvoni on hyvä. Liikun myös paljon. Ikävää, jos ajatellaan, että valehtelen, kun tämä nyt on totuus.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli 4,2 ja hyvää kolesterolia enemmän kuin huonoa. Lääkäri ei uskonut kun kerroin etten rajoita rasvan määrää ruokavaliossa lainkaan ja syön sitä reilusti. Jos totuuden näkee veriarvoista, taidan olla lisäksi psykoosissa kun kuvittelen syöväni rasvaista ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta mistä se hoitaja tiesi että ko. henkilö puhui totta? Ei sitä mitenkään voi _tietää_, sen hän ehkä tuloksista näki että tulokset vastaavat sitä mitä hän kertoi. Valheenpaljastintako käytti?
Eikö olisi tärkeätä selvittää mikä on vialla jos asiakkaan kertoma ja kokeiden tulos eivät vastaa toisiaan. Sairauskin voi esim. nostaa verenpainetta ja kolesteroliarvoja, muutkin kuin ns. elintapasairaudet.
Joo sori, tiedän et tää on mennyt jo jankkaukseksi joidenkin "ammattilaisten" kesken mutta mulle aloitusviesti herätti hämmästyksen siitä että miten ammattilainen voi ylenkatsoa asiakkaan kertomaa.
Pointtini koko jutussa on että eivät terveydenhuollon ammattilaiset voi auttaa ihmisiä jos valehdellaan ruokien määrästä ja laadusta. Sama koskee liikuntaa.
Ja se, että 20 % syö terveellisesti koko kansasta on mielestäni huolestuttavaa. En usko että kukaan siitä 20 % on ylenkatsomassa loppua porukkaa, mutta koko yhteiskunnan kannalta se on huolestuttavaa.
Vierailija kirjoitti:
röh kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
röh kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
röh kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööö, no missäköhän näitä maissiöljyjä nykyään käytetään 🙄🙄🙄
Voisitteko käyttää 2000-luvun meta-analyysejä Heikkilän tietotoimiston sijasta?
Miten se maissiöljy sitten kelpasi svappin suosituksiin ennen uutta analyysiä? Margariinin valmistuksessa muuten käytetään karmeita myrkkyjä,tästä edesmennyt Valioprofessori sanoi hyvin : Päiväkotilapsia käytetään margariinilla tehtävään ihmiskokeeseen.Siis nykyisillä margariineilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En valehtele, mun kolesteroliarvot on huippuhyvät (kokonaiskolesteroli on 4,6), syön ainoastaan eläinrasvoja, en keinotekoisesti kovetettua kasvisrasvaa.
No, en aloittajana tarkoittanut pelkkää kokonaiskolesterolia vaan ennemminkin trombosyyttien,leukosyyttien ym.kuvaa ja CRP arvoja. Siis kokoverenkuvaa..
Pelkkä kokonaiskolesteroli on pieni osa. Riippuu HDL:stä ja LDL:stä ja niiden keskinäisestä suhteesta.
Oiskohan sun jo parempi antaa olla ja jättää veriarvot fiksuimmille.
Kerro, millä tavalla noista ei voi päätellä mitään? Jos henkilö ei tupakoi, eikä juo alkoholia ja liikkuu säännöllisesti niin arvot menevät loogisesti.
Mun mies tupakoi, käyttää alkoholia ja syö kaikkien suositusten vastaisesti, ikää 49v. Kävi just tarkastuksessa, kaikki arvot erinomaisia. Missä kohtaa päättelet elintapojen näkyneen veriarvoissa? Sitä en väitä että kannattaa elää kuin mieheni.
Tupakointi näkyy tuloksista jos mitataan sitä erikseen.
Eivätkä ne arvot voi olla erinomaisia jos tupakoi.
Lähinnä tuossa "erinomaisuudessa" on kyse että hänen arvonsa olivat normaalit.
No jo on mutuilijoiden ketju. Millä arvolla mittaat tupakointia? Se saattaa nostaa hemoglobiinia, mutta siinä se suurinpiirtein on. Korkeampi rajojen sisällä oleva hemoglobiini normaalisti kuitenkin katsotaan tupakoimattomillakin ihan hyvänä.
Osalla hoitoalan ihmisistä on taipumus syyllistää kaikesta mahdollisesta, joten mieluummin jättää joitakin paheita mainitsematta tai sievistelee totuutta. Tämä koskee niin tupakkaa, alkoholia kuin ravitsemus- ja liikuntatottumuksia. Totta kai henkilökunnan on puhuttava suoraan niin kuin asiat ovat, mutta se saarnaaminen ei paranna tilannetta yhtään, pikemminkin päin vastoin. Varsinkin kun sen saarnaajan ulkomuoto kavaltaa ko. tyypin elintavat vähemmän esimerkillisiksi.
Mitä tekemistä A-luokan makkaralla on eläinrasvan kanssa? Nyt ammuit ohi niin että suhisi.
Eläinrasvaa saa hyvin ruhon rasvaisemmista (halvemmista) osista (nyhtöpossu, anyone?),kananmunista, kalasta jne., ei tarvitse makkaraa syödä. Maitorasvakin on eläinrasvaa ja se muuten päästettiin juuri pannasta.
Ohis