Siis mitä? Käteen jää vain 2800€ kuussa vuokran jälkeen ja nää on köyhiä?
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001939850.html
Meillä ei jää puoliakaan tuosta ja 5 hlö perhe.
Kommentit (570)
Vierailija kirjoitti:
Hän tarkensi Iltasanomien fb-sivuilla, että heillä menee puhelimeen ja nettiin 300-400 €/kk.
Mitä helvettiä nyt oikeasti???? Onko niillä kaikilla uusimmat iPhonet kytkynä vai miten ihmeessä on edes mahdollista saada aikaan tollanen puhelinlasku. Joutuu kuulemma soittelemaan lääkäreille jne. ja siitä kertyy puheluminuutteja.
Siis meillä on nuorten kanssa liittymät joissa on käytännössä rajaton netti, satoja (muistaakseni 500 min, mikä tarkoittaisi yli 8 h puheaikaa) ja satoja tekstiviestejä. Liittymä maksaa 19 €/kk ja tää on jo laadukas liittymä. Miksi niille lapsille ei riitä esim. prepaid -liittymät tai kevyemmät setit, meillä taitaa olla kuopuksella liittymä jotain 14-15 €/kk ja sekin on ihan hyvä. Siihen nettimokkula päälle ja itseasiassa yksi kytky Huawei padi jonka hetken mielijohteesta otin kerran ja se onkin ollut ihan hyvä, kun toimii myös toisena wifi-nettinä. Kaksi tytärtä on niin kehitysvammaisia etteivät voi olla hetkeäkään yksi. Miksi heillä pitää olla viimeisen päälle kännykät???
Meidän puhelinlasku on kokonaisuudessaan 130 € viideltä hengeltä. Meillä on ihan hyvät tulot, muttei olis ikipäivänä laittaa 300-400 € puhelinlaskuihin.
Noi on kyllä niin pihalla rahankäytöstä
Mulla on itelläni liittymä, jossa on 5000 minuuttia puheaikaa ja 300 tekstiviestiä sekä rajaton netti. Maksaa 27 e kuussa! Ja teineillä liittymät joissa rajattomat netit sekä 300 min puheaikaa ja 100 tekstaria, ne on 21 e kuussa. Eihän teinit edes tarvi laittaa tekstareita kun ne hoitaa kaiken whatsapeilla ym. Ja meidän kotona oleva netti maksaa 14,90. Että kyllä on hurjia puhelinlaskuja noilla, ihan täyttää paskaa ton äidin jutut!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bensat 300€, sähkö 200€, lääkkeet 500€, ruoka 500€/kk, kännykät 200€...
ON VASTA 1700 €/kk
Vielä jää 1100€/kk
Kuusihenkinen perhe ja kauppaan menisi vain 500e/kk? Mä asun pääasiassa yksin ja mulla menee 250e/kk. Mukana siis kaikki pesuaineet, shampoot yms.
No hei... 500€ on naisen ilmoittama, ovat saaneet myös lahjoitusruokaa ja ihan varmasti 1100+500 3li 1600€ riittää ruokaan ja vaatteisiin. Tajuatko? He eivät ole millään mittapuulla köyhiä, vaikka vähennettäisiin noi kaikki naisen ilmoittamat kulut. He ovat nyt rikkaita, mutta eivät kauaa. Lapset kasvaa ja "tulot" eli tulonsiirrot lakkaa aikanaan. Leikitään, että heillä menisi 300€ vaatteisiin per. kk. Silti heillä jäisi 1300€ ruokaan. Ihan kusetusta koko homma.
Miten toi voi saada tota omaishoidontukea noin paljon, kun lapset on kuitenkin koulussa päivät? Ja vaikka ne on vammaisia, niin pystyvät itse syömään, kävelemään, hoitamaan vessa-asiat...Mun tuttu vanha nainen hoiti miestään kotona kuolemaan asti. Miehellä oli paljon sairauksia, pahin niistä muistisairaus, eli tarvitsi jatkuvaa valvontaa. Nainen sai omaishoidontukea 90 kuussa!
Niin ja muijahan hyödyntää kaiken minkä voi eli kysyy vaatteet ensin Hopesta jne. Ovat käyneet leipäjonossa, saaneet lahjoitusruokaa jne. Ties mitä ilmaista. Ensin maksetaan asuminen, ruoka ja lääkkeet. Piste. Nuo tulot riittää siihen erittäin hyvin. Vaikka ruokaan menisi 1000€, lääkkeisiin 1000€ ja sähköön ja autoon yhteensä 800€ , he pärjäisivät loistavasti.
Vierailija kirjoitti:
Miten toi voi saada tota omaishoidontukea noin paljon, kun lapset on kuitenkin koulussa päivät? Ja vaikka ne on vammaisia, niin pystyvät itse syömään, kävelemään, hoitamaan vessa-asiat...Mun tuttu vanha nainen hoiti miestään kotona kuolemaan asti. Miehellä oli paljon sairauksia, pahin niistä muistisairaus, eli tarvitsi jatkuvaa valvontaa. Nainen sai omaishoidontukea 90 kuussa!
Omaishoidontukea voi saada vaikka itse kävisi päivätyössa. Se ei ole ansiosidonnainen.
Soneralta saa liittymän jossa pieni perusmaksu ja kamuliittymän avulla saa soittaa sekä tekstata toiselle yhdellä eurolla kuukaudessa!
Ja kamuja voi olla kuusi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bensat 300€, sähkö 200€, lääkkeet 500€, ruoka 500€/kk, kännykät 200€...
ON VASTA 1700 €/kk
Vielä jää 1100€/kk
Kuusihenkinen perhe ja kauppaan menisi vain 500e/kk? Mä asun pääasiassa yksin ja mulla menee 250e/kk. Mukana siis kaikki pesuaineet, shampoot yms.
No hei... 500€ on naisen ilmoittama, ovat saaneet myös lahjoitusruokaa ja ihan varmasti 1100+500 3li 1600€ riittää ruokaan ja vaatteisiin. Tajuatko? He eivät ole millään mittapuulla köyhiä, vaikka vähennettäisiin noi kaikki naisen ilmoittamat kulut. He ovat nyt rikkaita, mutta eivät kauaa. Lapset kasvaa ja "tulot" eli tulonsiirrot lakkaa aikanaan. Leikitään, että heillä menisi 300€ vaatteisiin per. kk. Silti heillä jäisi 1300€ ruokaan. Ihan kusetusta koko homma.
Sitähän se nainen jo siinä huokaili, että kun vanhin muuttaa omilleen, hänelle jää vaan 400 e kuussa omaishoidontukea, kun nyt on 1100. Kuulostaa kauheelle, että ei ole iloinen lapsen itsenäistymisestä, kun HÄNEN tulonsa putoaa. Sit kun se toinenkin lähtee, niin ei saa ollenkaan omaishoidontukea. Onhan sillä yhellä aspenger, mut onko niin vaikea, ja kuopus on jo tutkimuksissa. Tuonkin mamman pitää rueta ajattelemaan töihin menoa, kun tuet loppuu. Niin, ja noilta vanhemmilta lapsiltahan loppuu se vammaistuki ja muuttuu niiden omiksi eläkkeiksi, kun täyttävät 16. Sitten taitavat olla jo oikeesti köyhiä.
Vierailija kirjoitti:
Jaha, vuokran jälkeen 2800 euroa/6 hlöä (joista kaksi vammaista) sisältäen kaikki avustukset.
Eihän tolla perheellä jää kk:ssa kuin 466 euroa/hlö kaikkeen muuhun. Ruoka maksaa tolkuttomasti, jos vähänkään terveellistä haluat perheelleen tarjota. Jos pikkasenkin on sairasteluja, niin kyllä lääkekulut ja lääkärissä/sairaalassa ramppaamiset maksaa maltaita. Miettikää nyt vähän ennenkuin teilaatte.
Eikös siellä lukenut että 2000e jää kaikkien kulujen jälkeen, ruuan, puhelinlaskujen, sähkö ja vesilaskujen yms. Jälkeen. Lääkkeiisin menee 670e vuodessa jälkeen 0 e jos reseptilääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaishoidontukea voi saada vaikka itse kävisi päivätyössa. Se ei ole ansiosidonnainen.
Niin? Tuntemani nainen ei ollut työssä, vaan hoiti miestään 24/7 ja sai tukea 90 e kuussa. Tää jutun nainen ei ole työssä ja hoitaa kahta lastaan omien sanojensa mukaan 24/7 (paitsi ovat koulussa päivät ja ovat omatoimisia) ja saa 1100 e kuussa. Kuulostaa isolle tuo tuon saama tuki, yleensähän ne ovat tosi pieniä, vaikka hoidettava olisi aivan autettava.
Vierailija kirjoitti:
http://www.omaishoitajat.fi/omaishoidon-tuki-0
Minimi on 378,49€
Tässäkin on se jännä juttu, että kunnat voi myös maksaa pienempää tukea, jos haluaa. Ja varmaan moni kunta nykyään haluaa...
Vierailija kirjoitti:
http://www.omaishoitajat.fi/omaishoidon-tuki-0
Minimi on 378,49€
Ilmeisesti hän saa siis tokasta lapsesta ton 378,49€ ja esikoisesta 1100-378,49 € eli seitsemän sataa plus jotakin.
Eikö eka lapsi ollut vaikeammin vammainen? Luulisi, että hänen tulot tulee putoamaan ennemmin sen 700+ jtk € kuin 378,49€? 721,50 € taitaa olla tuo summa, mitä saa vaikeammin vammaisesta? Huhhuh mitä porukkaa!
Minä olen ekonomi ja nettopalkkani on tuon 2800e eli siitä vähennetään vielä asumismenot. On tämä outo maa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö eka lapsi ollut
Ei vaikeammin vammainen? Luulisi, että hänen tulot tulee putoamaan ennemmin sen 700+ jtk € kuin 378,49€? 721,50 € taitaa olla tuo summa, mitä saa vaikeammin vammaisesta? Huhhuh mitä porukkaa!
Ei kun sori... Hän tulee jatkossa saamaan 378,50€ ton 1100 € sijaan. Näinhän se olikin. Ja tulevaisuudessa he aikovat opettaa rahankäyttöä tälle vammaiselle :D :D :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen erikoislääkäri, työkokemusta 20v, ja mun palkasta, sisältäen päivystyskorvaukset, jää vähemmän verojen jälkeen käteen. Siitä maksan asumisen, asuntolainan ja muut viiden ihmisen (minä + neljä lasta) kulut. Ihan hyvää vaikkakaan ei yltäkylläistä luksuselämää, eletään, ei tulis mieleenkään valitella köyhyyttä.
Erikoislääkärin palkka jotain 3500/kk? Jos kerta jää vähemmän kuin 2800 verojen jälkeen. Nyt on kyllä vaikea uskoa, et ole tainnut erikoislääkäriä nähdäkään. 20 vuotta töitä tehnyt sairaanhoitajakin tienaa tuon.
En ole lääkäri, mutta bruttopalkkani on 3500e/kk ja käteen siitä jää n. 2360. Täytyy olla osapuilleen 4500 euron palkka että saa käteen tuon 2800.
Kyllä, Suomen verotus on näin perseestä. On se mukava tetä toiset saavat tuista enemmän kuin itse korkeasta liksasta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaha, vuokran jälkeen 2800 euroa/6 hlöä (joista kaksi vammaista) sisältäen kaikki avustukset.
Eihän tolla perheellä jää kk:ssa kuin 466 euroa/hlö kaikkeen muuhun. Ruoka maksaa tolkuttomasti, jos vähänkään terveellistä haluat perheelleen tarjota. Jos pikkasenkin on sairasteluja, niin kyllä lääkekulut ja lääkärissä/sairaalassa ramppaamiset maksaa maltaita. Miettikää nyt vähän ennenkuin teilaatte.
Mieti nyt ite, toi on ihan älyttömästi rahaa per henkilö, työssä käyvien perheessä ei ole noin paljoa käytettävissä per henkilö. Jos ollaan kotona kaiket päivät niin luulisi olevan aikaa vääntää ruoat alusta loppuun itse ja silloin se terveellinen ruoka ei todellakaan tule kalliiksi.
Ihme loisia.
Vierailija kirjoitti:
Joku Iltalehden tai -Sanomien toimittaja voisi olla ystävällinen ja edes kerran tehdä jutun pienituloisesta perheestä, jossa ensisijainen ongelma ei ole tyhmyys vaan pienituloisuus johtuu oikeasti rahanpuutteesta. Näitä ihmisiä on maassa huomattavan paljon enemmän kuin kaiken maailman marjutmäkisiä, mutta koska tyhjät tynnyrit kolisevat eniten...
Muistan että vuosia sitten Iltasanomat teki jutun jostain perheestä jossa oli muistaakseni isä kuollut sairauteen, leskiäiti pienipalkkainen työntekijä ja lapsia kolme, lemmikkejä ei ollenkaan. Mitään tukia eivät siis saaneet, vaan joutuivat pärjäämään äidin pienellä palkalla. Siinä kyllä oikeasti säälitti.
Mutta nykyisin jokainen "köyhistä" kertova juttu on tätä samaa porsastelua ja vinkunaa siitä, miten tuilla ei voi elää luksuselämää. Varmaan helpompia saada haastateltavaksi, koska "köyhyys" tuntuu näille olevan joku identiteetti.
Niimpä! Juuri näin! Itse olen opiskelija ja siirrän lapsen hankinnan siihen hetkeen kun minulla on varaa maksaa lapsen elanto. Tulevaisuudessa tulen tienaamaan hyvin, koska olen alalla ja koulutustasolla jossa tienataan, mutta siirrän lapsenteon siihen hetkeen kun rahaa on enkä rupea nyt esimerkiksi opiskelijana siihen hommaan. Haluan tehdä lapsia sen verran että pystyn täyttämään jokaisen perustarpeet ilman minkäänlaista apua ja varalta vielä niin että ilman miehen tulojakin pärjään heidän kanssaan.
Arvostan kyllä sinua kun olet laskenut järkevästi. Kun ennakoi, ei tarvitse valittaa.
Lisätuloa saa kivasti pimeästä kakkuleipomosta. Facen mukaan ainakin leipoo ihan käypäisiä kakkuja myyntiin. Muutama tuollainen viikossa, niin tuloja viikkoon ilman veroja on jo joku satanen.
Mutta mikäs se on leipoessa, kun on aikaa, kun ei tarvitse töissä kulkea. Eikös tälläkin ollut, kuten sillä alaikäisellä kakkumaakarilla kaikenlaisia kipuja, ettei voi oikeisiin töihin mennä. Mutta keittiössä jaksaa seisoa tuntikausia leipomassa kakkuja ja myymässä niitä ja tukemassa näin harmaata taloutta.