Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis mitä? Käteen jää vain 2800€ kuussa vuokran jälkeen ja nää on köyhiä?

Vierailija
27.10.2016 |

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001939850.html
Meillä ei jää puoliakaan tuosta ja 5 hlö perhe.

Kommentit (570)

Vierailija
281/570 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" lapsille oli pakko ostaa uudet vaatteet, lasku 500e" , ei jmlt säälikää nyt näitä köyhiä jotka joutuivat tulonsiirroista laittamaa 500! vaatteisiin.... on se erilaista se köyhyys kuin työssäkäyvien elämä. Jos on kotona, on aikaa ilmoitella fb palstoilla tarvittavia ostettavia vaatteita. 

Mulla on kolme lasta ja ikäerot ja sukupuolet sellaiset, ettei vaatteita saa kierrätettyä. EN OLE IKINÄ polttanut tuollaista summaa vaatteisiin! Kirpparit kierrän siinä työssä käymisen ohessa ja stalkkaan alennusmyynnit.

Vierailija
282/570 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ole varaa edes 50 eurolla ostaa vaatetta. Oikeastaan kymppi on maximi.

Ja noilla on autot ym.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/570 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
284/570 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajua kun tossa jutussa sanotaan: "Kun summasta vähennetään kuuden hengen puhelinlaskut, vesimaksut ja parin sadan euron sähkölasku, ruokaan, bensaan ja muihin kuluihin jää kuusihenkisen perheen kuukausittainen toimeentulominimi – noin 2000 euroa."

Siis eikö nuo puhelinlaskut ja vesimaksut ja sähkölasku kuulukaan tuon toimeentulominimin piiriin? Onko kuuden hengen puhelinlaskut muka joku ihan välttämättömyys? Tai siis jos toimeentulominimi 6 hengelle on 2000 niin noiden ei tartte siitä maksaa ees puhelinlaskujaan kun se on ottetu huomioon miinuksena jo kun minimiä lasketaan.

Vierailija
285/570 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku Iltalehden tai -Sanomien toimittaja voisi olla ystävällinen ja edes kerran tehdä jutun pienituloisesta perheestä, jossa ensisijainen ongelma ei ole tyhmyys vaan pienituloisuus johtuu oikeasti rahanpuutteesta. Näitä ihmisiä on maassa huomattavan paljon enemmän kuin kaiken maailman marjutmäkisiä, mutta koska tyhjät tynnyrit kolisevat eniten...

Vierailija
286/570 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en tajua kun tossa jutussa sanotaan: "Kun summasta vähennetään kuuden hengen puhelinlaskut, vesimaksut ja parin sadan euron sähkölasku, ruokaan, bensaan ja muihin kuluihin jää kuusihenkisen perheen kuukausittainen toimeentulominimi – noin 2000 euroa."

Siis eikö nuo puhelinlaskut ja vesimaksut ja sähkölasku kuulukaan tuon toimeentulominimin piiriin? Onko kuuden hengen puhelinlaskut muka joku ihan välttämättömyys? Tai siis jos toimeentulominimi 6 hengelle on 2000 niin noiden ei tartte siitä maksaa ees puhelinlaskujaan kun se on ottetu huomioon miinuksena jo kun minimiä lasketaan.

Öö wat. Kuusihenkisellä perheessä siis 2000e kuussa käytössä ruokaan, bensaan ja vaatteisiin? Voi kun meidän taloudessa, kaksi työssäkäyvää, nettotulot olisivat tuon pari tonnia!

Vierailija
287/570 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä suurin piirtein hinnoiteltuina ne kamppeet joita olen ostanut kolmelle lapselle:

- kirpparilta kaksi välikausihaalaria, 2 x15 e, yht. 30 e

- alehyllystä kahdet uudet talvikengät, 2 x 20 e, yht. 40 e

- alerekistä paitoja 10 x 7-9 e kpl, yht. 80 e

- kirpparilta talvihaalari, 20 e

- alelaarista hanskat 3 x 7 e/kpl, yht. 21 e

- alennuksella housuja 6 x 8 e, yht. 48 e

- kirpparilta ja alelaareista vielä sekalaista, eli kaulureita, sukkia, talvihattu yms. sälää, yht. 50 e

Ehkä semmoiset 300 e mennyt koko syksyn/talven hankintoihin. Näiden lisäksi ei tarvitse hankkia mitään muuta, kaikkea löytyy ennestään. Käytetään sitä mitä on ja pärjätään niillä. Nytkin saatiin kaverilta heille uutena ostetut toppahousut, joissa on viilto polvessa. No, otettiin purjeteippiä ja leikattiin siitä paikat polviin. Hyvin kelpasi kouluikäiselle ja on sitäpaitsi ihan mielissään, kun ei tarvitse niin sikana varoa niitä ulkohousuja sitten rymytessä. Ollaan todellakin apteekin kanta-asiakkaita, sen kummemmin syitä erittelemättä.

Mun tulot on verojen jälkeen semmoiset 1600 e ja miehellä 2000 e, vuokran jälkeen käteen jää 2700 e ja perheessä on viisi henkeä. Me tehdään töitä niska limassa, koitetaan repiä fyrkkaa sieltä mistä saadaan, unelmoidaan siitä että joskus "vois vaan niinku lähtee jonnekin lomalle" ja ne kerran vuodessa hankittavat Lintsin liputkin ostetaan jo keväällä etuhintaan. Jos me lähdettäisiin koko porukalla jonnekin rantalomalle, niin sinne varmaan menisivät kaikki säästöt ja sitten kyllä itkettäisi kun pyykkikone paukahtaisi. Ei meillä ole varaa, eikä se ole kauhean kivaa, mutta tämmöistä tämä ihan tavallinen elämä on. En ihan oikeasti ymmärrä mitä nuo vinkujat oikeasti luulevat naapurissa tapahtuvan, koska täällä ihan tavallisella asuinalueella me ihan tavallista arkea viettävät tavalliset työssäkäyvät eletään tuota yllä kuvaamaani arkea. Oishan se kiva, joo, mut kun ei se oikeesti niin mene.

Vierailija
288/570 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öö wat. Kuusihenkisellä perheessä siis 2000e kuussa käytössä ruokaan, bensaan ja vaatteisiin? Voi kun meidän taloudessa, kaksi työssäkäyvää, nettotulot olisivat tuon pari tonnia!

Oikeasti toimeentulotuen normin päälle lasketaan vesi ja sähkö mutta ei puhelinlaskuja eli jos normi on perheelle 2000€ niin siitä on maksettava myös ne puhelinlaskut ja sen jälkeen jäävä summa on sitten siihen ruokaan, vaatteisiin ja bensaan.

Vierailija
289/570 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti toimeentulotuen normin päälle lasketaan vesi ja sähkö mutta ei puhelinlaskuja eli jos normi on perheelle 2000€ niin siitä on maksettava myös ne puhelinlaskut ja sen jälkeen jäävä summa on sitten siihen ruokaan, vaatteisiin ja bensaan.

Eli turha ees valittaa kalliista sähkölaskusta koska käytännössä sen maksaa sosku?

Vierailija
290/570 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ymmärsinkö oikein? 2000e ruokaan, löpöön ja vaatteisiin. Perheen äiti kertoi että tankkiin menee kuukausittain 300e. Jäljelle jää siis 1700e! Jollei ihan joka kk ole pakko ostaa viidelläsadalla vaatteita niin tuolla summalla syö kyllä paljon ja hyvin. 

Vierailija
291/570 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun jutussa mainittiin, että vuokran jälkeen jää 2800 e niin meneekö siis pelkkiin puhelimiin , sähköön ja vesimaksuihin 800 e?  Tuntuu erittäin isolta summalta.  (sähköön mainittiin menevän n. 200 e/kk, puhelimiin myös 200 e(?), meneekö vesimaksuihin 400 e?)

Vierailija
292/570 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öö, mulle tulee palkkana tilille 2800 ja siitä maksellaan kaikki. Minä ja kaks lasta ja ei ole tullut mieleenkään valittaa, että olen köyhä. Pikkusen hämärtyny toi käsitys rahasta.

Tuosta on siis vuokra jo vähennetty eli tuo on elämiseen tarkoitettu raha.  Kela maksaa kyllä melkein kokonaan  reseptilääkkeet kun pohjaosa n. 670 € on kertynyt vuodessa per nuppi.  Eli joka kuukausi jokaisen kohdalla ei tarvitse maksaa 500 € kuten annettiin ymmärtää.  Lapset saavat tietysti hoitotukia yms mitä heille tietysti kuuluukin.  Voimia sinne perheeseen.  Ei ole helppoa.

Ei se niin mene, vaan heiltä kuluu 500 euroakin kuukaudessa apteekkiin. On olemassa reseptilääkkeitä, joita kela ei korvaa. Lainkaan. Ne eivät sisälly tuohon 610 euron vuotuiseen kattosummaan, eivätkä kerrytä sitä. Eikä niitä korvata lääkekaton täyttymisenkään jälkeen. Ja voihan se summa mennä ennen lääkekaton täyttymistä apteekkiin kuukaudessa. Lääkekattohan ei ole ruokakunta- vaan henkilökohtainen, joten jos 5-6 henkilöllä perheessä on paljon lääkkeitä perheen lääkekatto on 5-6 x 610e vuodessa eli 5-6 x 50e/kk. Ja alkuvuodesta ennen katon täyttymistä helposti enemmän, koska summa ei jakaudu tasaisesti koko vuodelle, vaan painottuu alkuvuoteen. Eli 500 euroa ja useammassa kuussa on täysin realistinen summa.

Vierailija
293/570 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyppisin kyllä riemusta jos meille jäisi asumiskulujen jälkeen käteen tuo 2800e. Tällä hetkellä perheen nettotulot ovat noin 2000 euroa josta asuminen vie 700e. Meillä siis viisihenkinen perhe.

Toki tämä on myös oma valinta. Minä olen hoitovapaalla ja asunto on oma (tai no, on se vielä vähän aikaa pankin). Jos asuttaisiin vuokralla, asumistuki olisi suurempi (nyt saadaan satasen verran) ja jos olisin työkkärin kirjoilla (ja mahdollisesti töissä, jos niitä löytyisi) niin tulot nousisivat aika paljon.

Mutta me tullaan itse asiassa oikein mainiosti toimeen näilläkin rahoilla. Emme juo (mitä mies nyt silloin tällöin ottaa muutaman kaljan) ja tupakkaan menee jokunen kymppi kuukaudessa (olen vähentänyt radikaalisti ja vuoden vaihteen jälkeen lopetan kokonaan). Vaatteet ostetaan aika pitkälti kirppareilta. Tosin vanhimmalle lapselle ei tunnu oikein löytyvän vaatteita, vissiin nuo kouluikäiset pojat tuppaavat hajottamaan vaatteensa tai ainakin housut. Mutta esim. kouluikäiselle tytölle löytyisi kyllä runsain määrin, myös tuollaiselle teinille. Meidän lasten talvivaatteisiin taisi mennä jotain 50e. Kaikki löytyi joko kirpparilta tai Facen lastentavarakirppikseltä. Keskimmäiselle löytyi tuota kautta myös talvikengät, pojalle ostettiin alesta kengät. Ainoastaan toppahanskat ostettiin uusina kahdelle isoimmalle.

Autoa ei omisteta mikä tekee ison säästön vaikka vastaavasti sitten joudutaan kulkemaan julkisilla. Mutta halvemmaksi se silti tulee. Käymme harvoin ulkona syömässä eikä meillä vanhemmilla ole kalastusta lukuunottamatta maksullisia harrastuksia. Muksut käytetään kyllä kampaajalla mutta minun ja miehen hiukset leikataan ihan kotona.

Mutta juu. En minä koe että me silti mitään köyhiä oltaisiin. Meillä on katto pään päällä, lapsilla harrastukset, terveellistä ruokaa pöydässä ja pystytään tekemään huvipuistoreissu kesällä ilman mitään avustuksia. Pystytään myös maksamaan venepaikka (70e/vuosi) sekä kalastusluvat (2x39e/vuosi). Veneeseen toki saisi rahaa uppoamaan, lähinnä bensan muodossa mutta me veneillään sen verran mitä rahat antavat myötä.

Ollaan miehen kanssa kumpikin köyhistä perheistä, ehkä on sitten kasvatuksen mukana tullut taito pärjätä vähän pienemmilläkin rahoilla.

294/570 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten noi edes kehtaavat valittaa?

Me käymme töissä ja nettotulot ovat vuokran jälkeen 2000€.

Meitä on tietysti vain viisi mutta itsemne elätämme, hävetkööt sossupummit. Ja ei saada asumistukea kun sitä ei tarvita. Pitäiskö mennä töihin?

Vierailija
295/570 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota, siis sossuhan ei maksa mitään puhelinlaskuja, eikä nettilaskuja ymv., ne pitää maksaa siitä perusosasta mikä jää käteen. Sossu maksaa sähkölaskun tiettyyn summaan asti, siitä ylimenevä osa pitää maksaa itse. Vesimaksut maksetaan, mutta olen ymmärtänyt, että siinäkin on joku tietty summa mitä ei sais ylittää, tai joutuu maksamaan loput itse. Sitten maksetaan vielä kotivakuutuskin, mutta kohtuullinen sellainen. Kaikki nämä kulkevat aina etuliitteellä "kohtuullinen".

http://stm.fi/toimeentulotuki

Tarkistin jutusta, että tämä perhe ei saa toimeentulotukea, vaan tulot koostuu näistä, yhteensä 3025e/kk ja sitten asumistuki mitä ei ole kerrottu. 

"Perheen kuukausitulot kertyvät pienistä puroista. Jari-isän 685 euron työttömyyskorvauksesta, äidin 1100 euron omaishoidontuesta kahden kehitysvammaisen tyttären hoitamisesta, Kelan 750 euron vammaistuesta, 490 euron lapsilisästä ja asumistuesta."

"jää kuusihenkisen perheen kuukausittainen toimeentulominimi – noin 2000 euroa."

Tämä lause tarkoittaa sitä, että jos 6 -henkinen perhe hakee toimeentulotukea, niin minimi on tuo mitä pitää jäädä. Se on otettu esimerkiksi. 

Jokatapauksessa tulee perheen rahat mistä vaan, niin olisi aika tarkistaa rahankäyttöään, nimittäin jonnekin sitä haaskataan, mutta minne? 

Vierailija
296/570 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin nuo oikein soittelevat jos saavat menemään parisataa euroa puhelinlaskuihin?  En tiedä, ehkä meillä ei sitten ole sosiaalista elämää kun puhelinlaskut ovat max. 20e/kk per henkilö. Nykyään kun pystyy pitämään yhteyttä muillakin tavoin kuin soittamalla ja tekstareilla.

297/570 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helvetti. Töissä käydään ja tullaan käymään jatkossakin, etä moiset sossupummit saavat elää leveämmin kuin he jotka niitä elättävät.

Onko tämänkin jutun kirjoittaja taas Nykänen?

Vierailija
298/570 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

WraithTodd kirjoitti:

Mihin nuo oikein soittelevat jos saavat menemään parisataa euroa puhelinlaskuihin?  En tiedä, ehkä meillä ei sitten ole sosiaalista elämää kun puhelinlaskut ovat max. 20e/kk per henkilö. Nykyään kun pystyy pitämään yhteyttä muillakin tavoin kuin soittamalla ja tekstareilla.

Yleensä et ole osallistunut näihin joukolla yhden kimppuun kamppanjoihin.

Tässäkin on takana ihan oikeita ihmisiä, joita kiusataan isolla voimalla. Varmaan moni kokee suurta ylemmyyttä, kun voi luetella omia pieniä menojaan suurella tärkeydellä.

Moni kokee yhteenkuuluvuutta. On mukava olla enemmistön puolella heikommassa asemassa olevaa vastaan. Ihan samoin kaikessa kiusaamisessa. Ja ME ollaan oikeassa....

Vierailija
299/570 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samaa sanon kuin moni muukin, että meillä ei jää yhtään enempää käteen kuin heillä. Olemme kaksi työssäkäyvää, akateemista ihmistä, lapsia on kaksi ja koiria kolme. En ole pitänyt itseäni köyhänä, vaan onnekkaana.

Vierailija
300/570 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi vuonna diabetestä sairastavat maksavat enemmän lääkkeistään itse. Etenkin diabetes-2 osalta se onkin ihan kohtuullista. Kyllä tuossakin tapauksessa äiti voisi vähän laihduttaa. Onkohan lapsetkin pyöryköitä?