Siis mitä? Käteen jää vain 2800€ kuussa vuokran jälkeen ja nää on köyhiä?
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001939850.html
Meillä ei jää puoliakaan tuosta ja 5 hlö perhe.
Kommentit (570)
Miksi ihmiset kommentoi tyylillä "Mulla tulot saman verran ja kaksi lasta elätettävänä eikä todellakaan tunneta itseämme köyhiksi". Niin, siis hyvä verrata kolmen hengen perhettä kuuden hengen perheeseen.
En puolustele perheen "köyhyyttä", mutta nämä kommentit on idioottimaisia kun ei ymmärretä mitä eroa on kuuden hengen perheellä ja pienemmällä perheellä. Totta kai monta henkeä kuluttaa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Nyt itketään ennakkoon kun vammainen täyttää 16 vuotta niin muuttuukin henkilökohtaiseksi eläkkeeksi hänen rahansa.
Useammalla tuossa perheessä on värjätyt hiukset - oikeasti köyhillä ei ole varaa hiusväreihin. Jos oikeasti olisi kyse köyhyydestä ja ruokarahojen riittävyydestä niin värit jäisivät ostamatta ja kampaajat käymättä.
Minä olen yh ja ollut oikeasti tiukoilla rahan suhteen. Mielestäni me joilla oikeasti on tiukkaa tai ollut tiukkaa häpeämme emmekä halua asialle julkisuutta. Ei edes läheiset tiedä tilannetta eikä kaveripiiri, ei tulisi mieleenkään lähteä asian tiimoilta lehtien palstoille. Sekin kertonee jotain joko perhe on äärimmäisen härski tai kyse käsinkosketeltavasta tyhmyydestä tai näiden yhdistelmästä.
Näiden yhdistelmästä. Ongelma ei ole rahan puute vaan puute taidoissa käsitellä rahaa. Lisäksi heidän tulisi ymmärtää, että kaikki nämä tuet on tarkoitettu toimeentulemiseen ja sairauksien aiheuttamiin ylimääräisin kuluihin eikä hiusten värjäämiseen, Lintseihin ja risteilyihin. Ei verorahoilla kuulukaan kustantaa huvituksia vaan avustaa niissä pakollisissa kuluissa.
Miten ne pystyy viemään niitä koiria ulos ainakin sen kolme kertaa päivässä kun eivät voi leipäjonoon mennä koska kehitysvammaista ei voi jättää yksin? Kyllä on v*u vaikeeksi vedetty elämä. Vaikka noille antais kultalautasella kaiken, mikään ei ole tarpeeksi. Ja tuo läskin määrä. Voi helvetti sentään. Miljoonat lapset asuvat kadulla ja kaivavat ruokansa roskiksesta tai kerjäävät ja rouva haluuuuuuuuuuuuuu kaikkea. Lähettäisin jo mt-puolelle ja sieltä elämänhallintakurssille, talousneuvojalle, jonnekin painonpudotusryhmään jne. Miten KEHTAAVAT valittaa että ruuasta on tingitty? Todellakaan ei ole.
Varmaan tosi kiva niille lapsillekin koulussa kun perhe on tullut julkisuuteen tuollaisen nyyhkytarinan kanssa.
Tämä ei kyllä ole totta, jos olet valmis erikoislääkäri ja päivystät! Lasketko mukaan koko palkan, myös toimenpidekorvaukset? Mitä teet, jos saat noin vähän käteen?
Vierailija kirjoitti:
Olen erikoislääkäri, työkokemusta 20v, ja mun palkasta, sisältäen päivystyskorvaukset, jää vähemmän verojen jälkeen käteen. Siitä maksan asumisen, asuntolainan ja muut viiden ihmisen (minä + neljä lasta) kulut. Ihan hyvää vaikkakaan ei yltäkylläistä luksuselämää, eletään, ei tulis mieleenkään valitella köyhyyttä.
Älä ole perkele kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihan selkeätä iltapäivälehtien oikeistopropagandaa, tekevät juttuja tällaisista "köyhistä" jotta yleinen mielipide kääntyisi hyvinvointivaltiota ja sosiaalietuuksia vastaan. Ja näyttää toimivan! Enkä kyllä ihmettele, onhan tämäkin juttu aivan käsittämätön. Valitettavasti vaan tilanne ei ratkea tällaisilla kauhistelujutuilla tai sosiaaliturvan alasajolla. Kannatan ehdottomasti sitä että kaikista pidetään huolta ja sosiaaliturvalla pitää pystyä elämään, mutta se, miten se passivoi ihmisiä on jotakin ihan käsittämätöntä, ja sille pitäisi voida tehdä jotain.
Sanotaan nyt näin että suomalaisten kannattaisi lisääntyä enemmän.
Sanotaan myös näin että Suomessa minimipalkka on liian alhainen tai sitten vastaavasti asuminen liian kallista. Kyllähän sillä 8e tuntipalkalla eläisi ihan kivasti jos vuokrat eivät olisi niin helvetin ylihinnoiteltuja. VVO ja SATO? Mitä muita näitä on?
Jos kolmion hinta olisi se normaali reilu 300e kuukaudessa niin ei tarvittaisi asumistukia tai muuta sontaa. Nythän on niin että työssäkäyvätkin joutuvat hakemaan asumistukea. Opiskelu ei kannata vaan parikymppiset houkutellaan sossuntuelle ja se tietää sitä että vuokraan saadaan asumistukea. Koko systeemi on passivoittava. VUOKRAKÄMPPIEN TAKIA.
Vuokrakämpät ovat kalliita että saadaan helppoa rahaa suoraan kelalta. Tämä on mafiatoimintaa.
Ahaa. Tiedoksesi, että se kolmesataa on ehkä edullinen vastike kolmiosta. Omistaja ei vielä pelkällä vastikkeen hinnalla ala vuokraamaan asuntoa kenellekään.
300e kolmiosta on normaali summa. Jos se kerrotaan neljällä niin puhutaan jo sievoisesta riistämisestä. Silloin kannattaisi jo ottaa asuntolainaa. Vaan ei lainaa pankit myönnä.
Tämä on vääryyttä.
Muistan vielä ajat kun vuokrat olivat kohtuulliset. Moni muukin muistaa kun asuminen oli normaalia ja nykyään se on helvetin järjetöntä. Sanoisinko älytöntä paskaa.
Sinä olet samaa mieltä, mutta vänkäät vastaan koska olet ahne ja paha ihminen.
Tee parannus ja ala suomalaiseksi. Tule meidän kanssa yhteen ja ole meikäläinen.
Kun ei se vaan nyt ole normaalia niin kauan kun vastikekin on 300, eihän sillä hinnalla kukaan omistaja vuokraisi mitään. Kaikki elinkustannukset kallistuu, eikä sellaisia hyväntekijöitä ole montaa, jotka antavat asua vastikkeen hinnalla asunnossaan. Sehän olisi järjetöntä. Vuokrat, joita pyydän, on maltillisia ja reiluja, mutta pelkällä vastikkeen hinnalla - ei ikinä.
t. asuntosijoittaja
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset kommentoi tyylillä "Mulla tulot saman verran ja kaksi lasta elätettävänä eikä todellakaan tunneta itseämme köyhiksi". Niin, siis hyvä verrata kolmen hengen perhettä kuuden hengen perheeseen.
En puolustele perheen "köyhyyttä", mutta nämä kommentit on idioottimaisia kun ei ymmärretä mitä eroa on kuuden hengen perheellä ja pienemmällä perheellä. Totta kai monta henkeä kuluttaa enemmän.
Meillä on 9 hengen perhe. Nettotulot 4400e + lapsilisät 660e/kk. Asumismenojen jälkeen meille jää vajaa 400e/kk/hlö. Eli vähemmän kuin kyseiselle perheelle. Meillä ei kärsitä puutetta mistään. Ikinä ei ole ollut tilannetta, että olisimme tarvinneet taloudellista apua. On ollut ilmeisesti onnea kun työtä ja terveyttä on riittänyt.
Asutaan paritalossa, sähkölasku 50e/kk (kaukolämpö). Puhelimiin menee 150e/kk. Päiväoitomaksuihin 400e. Löytyy 8v vanha diesel-auto, kaksi moottoripyörää. Lapsille ostetaan vaatteet uusina, yleensä alennusmyynnistä.
Joten kyllä minä monen lapsen äitinä ihmettelen, miten tuo rahasumma ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avainsana taisi olla fibromyalgia...
Onks tää joku köyhien ja läskien tauti?
Niin mulla on fibrio ja aika hankala endometrioosi (heinäkuussa leikattu viimeksi endometrioosia, nyt ens ti kohdunpoisto) ja kyllä mä käyn töissä, toki nyt esim kohdunpoistosta tulossa muutaman viikon saikku. Ylipainoa on ehkä parisen kiloa mutta eipä mitään vakavaa, sekin tullut nyt edellisen leikkauksen jälkeen kun en oo päässyt salille niin paljon kuin normisti.
Vierailija kirjoitti:
Nyt itketään ennakkoon kun vammainen täyttää 16 vuotta niin muuttuukin henkilökohtaiseksi eläkkeeksi hänen rahansa.
Useammalla tuossa perheessä on värjätyt hiukset - oikeasti köyhillä ei ole varaa hiusväreihin. Jos oikeasti olisi kyse köyhyydestä ja ruokarahojen riittävyydestä niin värit jäisivät ostamatta ja kampaajat käymättä.
Minä olen yh ja ollut oikeasti tiukoilla rahan suhteen. Mielestäni me joilla oikeasti on tiukkaa tai ollut tiukkaa häpeämme emmekä halua asialle julkisuutta. Ei edes läheiset tiedä tilannetta eikä kaveripiiri, ei tulisi mieleenkään lähteä asian tiimoilta lehtien palstoille. Sekin kertonee jotain joko perhe on äärimmäisen härski tai kyse käsinkosketeltavasta tyhmyydestä tai näiden yhdistelmästä.
Olen samaa mieltä, että oikeasti köyhä yrittää pitää sen omana tietonaan. Meillä oli joskus tiukkaa rahasta, enkä todellakaan olisi sitä lehdessä kuuluttanut. Enkä mainostanut muillekaan, lapsille oli pakko sanoa ettei jotakin voi ostaa vaikka muilla on, koska ei ole rahaa. Mutta aina oli sen verran rahaa, että perjantaina voitiin pitää karkkipäivä, vaikka sitten ostettiin tikkarit lapsille, me aikuiset pärjättiin tietty ilmankin :)
Vaikka tää on vanha keskustelu niin nostan uudelleen ja vedän taas opiskelija kortin tähän.
Ollaan opiskelijapariskunta, toinen amis (tuet päälle 400) ja toinen amk (tuet päälle 500), eli yhteistulot 900/kk josta menee 700 vuokraan ja veteen. Tähän lisätään sitten sähkökulut, netti ja ruoka sekä tietenkin bensakulut vaikka kuljetaankin koulumatkat jalat tai pyörällä. Eipä ole paljoa mitään ylimääräistä rahaa kyllä muillakaan että kyllä tuo vähän turhaa itkemistä on :/
Olen ihan samaa mieltä siitä muiden kirjoittajien kanssa, että tämä perhe ei ole köyhää nähnytkään. SILTI on pakko sanoa että huvittaa nämä "miksei tehdä juttua oikeasti köyhistä", kun tietää että tällä palstalla saisi sellainen "oikeasti köyhä" myös paskaa niskaansa ja paljon. :D Aina löytyisi jotain valittamista että miksei se tee noin tai näin ja jne.
Miten toi Marjut voi olla vasta 36-vuotias??
Katselin sitä äidin FB-sivua, aika selvästi näyttää että on heikkolahjainen ( vai mikä se korrekti termi on), ja anteeksi vaan, jos kaikilla lapsilla on ongelmia, ei niitä kannattaisi tehdä liutaa :( ihan esikoinen on heillä siinä tilassa että jo pienenä varmasti saanut diagnoosin.
Me käydään töissä ja lintsillä, kuten tämäkin köyhä perhe, mutta meille ne rannekkeet on jo niin kalliit ettei tosiaakaan laiteta lisää rahaa peleihin, kuten tämä perhe. Käydään kerran kesässä laivalla, toisin kun tämä useammin käyvä köyhä perhe. En silti ole kateellinen, me vaan valitaan se että säästetään lapsille rahaa.
En tajua tätä "köyhien" valittamissa. Elin lapsuuteni 80 syntyneenä yksinhuoltajaperheessä. Ei ollut kellään perheessä kännyköitä, meillä ei ollut ees kotipuhelinta koska siihen ei olut rahaa. Asuttiin noin 50 neliön kaksiossa minä, veli ja äiti. Lintsillä/laivalla/leffassa oon käynyt ekaa kertaa täysi-ikäisenä. Karkkipäivä oli ehkä jouluna ja syntymäpäivänä (tän perheen äiti itkee et kerran yhdellä viikolla ei ollut rahaa karkkipäivään mutta seuraavalla viikolla ostettiin enemmän, nyyh).
Nyt oon aikuinen ja naimisissa, tienataan miehen kanssa nettona noin 3500. Ollaan kovasti yritetty lasta jota ei kuulu, siksi ollaan uskallettu ottaa koira kun ei tässä ole aikaakaan enää monta lasta tehdä eli pystytään tuo koira ruokkimaan ja maksamaan eläinlääkärikulut jne. Ei sillä et lapsuudesta olisi jäänyt jtn traumoja, ihan onnellinen oon ollut aina mutta tulojen mukaan pitää elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avainsana taisi olla fibromyalgia...
Niin meinaat että kun tämä sairaus on korvien välissä kuitenkin?
No on se vähän.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan samaa mieltä siitä muiden kirjoittajien kanssa, että tämä perhe ei ole köyhää nähnytkään. SILTI on pakko sanoa että huvittaa nämä "miksei tehdä juttua oikeasti köyhistä", kun tietää että tällä palstalla saisi sellainen "oikeasti köyhä" myös paskaa niskaansa ja paljon. :D Aina löytyisi jotain valittamista että miksei se tee noin tai näin ja jne.
Mä oon ihmetellyt tätä perhettä mutta on mulla ainakin yksi köyhä tuttava. Pari lasta, mies kuollut ja saa ymmärtääseni leskeneläkkeen ja lapsilisät ja lapset saa ehkä jonkun leskeneläkkeen tms kanssa? Ei olla niin läheisiä et viitsisin tarkemmin kysellä eikä koskaan on valitanut mutta huomaahan sen et rahasta on tiukkaa. On siis siivoojana toimistossa jossa oon töissä ja jutskaillaan joka päivä, käydään kahvilla ja syödään lounasta yhdessä monta kertaa viikossa, tosi mukavanoloinen nainen, vanhempi lapsensakin samalla luokalla kuin meidän esikoinen ja ovat kavereita. Oon antanut mun omien lasten vaatteita ja sanonut etten vaan jaksa viedä kirpparille kun tuskin muuten ees ottaisi vastaan. Ja tarjonnut kerran leffaliputkin, sanoin et menee päiväys umpeen eikä keretä käyttämään mikä oli kyllä tottakin. Suomessa on oikeasti köyhyyttä ja mielelläni autan mutta pitää myös itse edes yrittää auttaa itseään eikä vaan surkutella.
Kotileipomo suoöaista ja makeaa. Perheellä on tuloja, ilmeisesti pimeitä. Veronmaksajien ylläpitämät tulonsiirrot ovat liian pieniä mutta itse voi ohitaa ne verotkin... Just.
Vierailija kirjoitti:
Kotileipomo suoöaista ja makeaa. Perheellä on tuloja, ilmeisesti pimeitä. Veronmaksajien ylläpitämät tulonsiirrot ovat liian pieniä mutta itse voi ohitaa ne verotkin... Just.
Suolaista ja makeaa siis.
Nyt vinkataan verottaja. Jaksaa kakkuja leipoa pimeästi mutta töitä ei jaksa.
Tämä perhe on provo joka kaivetaan esiin n. vuoden välein. Siinä kertovat "köyhyydestään" vaikka eivät ole mitään köyhiä. Tarkoituksena on saada ihmiset ihmettelemään ja vihaamaan köyhiä.
Ei. Mulla on kyseinen tauti ja ihan työelämässä olen, maksan omat laskuni ja elämiseni, olen töistä harvoin saikulla ja olen normaalipainoinen. Väsynyt ja kipeä olen, mutta olisin sitä joka tapauksessa, miksi siis jäädä kotiin makaamaan ja pahentamaan tilannetta, kun kivut saa kuriin tekemällä edes jotain liikkumiseen viittaavaa ja samalla voi tienata oman elatuksensa.