Siis mitä? Käteen jää vain 2800€ kuussa vuokran jälkeen ja nää on köyhiä?
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001939850.html
Meillä ei jää puoliakaan tuosta ja 5 hlö perhe.
Kommentit (570)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti ollut tosiaan syyskuussa Tallinnan risteilyllä (ja maissakin pari yötä), heinäkuussa olivat porukalla siellä Tallinnan risteilyllä ja Lintsillä, sekä shoppailemassa Sellossa. Toukokuussa olivat leffassa, joka sekin tuolla porukalla ei ole ihan ilmaista. Kuitenkin äiti kehtaa väittää näin:
"– Moni katsoo tuota yhteissummaa ja ajattelee, että meillä on paljon rahaa. Se ei silti koskaan riitä mihinkään ylimääräiseen. Syyslomallakin olisi mukava mennä lasten kanssa jonnekin, mutta rahanpuutteen vuoksi olemme loman kotona, perheen äitiMarjut Mäkinen kertoo."
Se ei KOSKAAN riitä MIHINKÄÄN ylimääräiseen. Ok...
"– Yleensä etsin vaatteita kirpputoreilta, mutta isommille lapsille on vaikea löytää kokoja. Nyt jouduinkin sitten ostamaan isoimmille lapsille uudet vaatteet kaupasta. Kertalasku oli 500 euroa."
Jaa. Nuo isommat lapset on ainakin Facebookin kuvien perusteella ihan aikuisen kokoisia, kyllä minä ainakin olen aikuisten vaatteita löytänyt joka kerta kirppiksellä käydessäni... Lisäksi nettikirppikset on keksitty, luulis hällä olevan aikaa selata.
"Mäkisten lapsista kolme käy säännöllisesti terapiassa ja lääkärissä, ja siksi auto on pakko olla. Eikä bensa ole halpaa. Siihen menee jopa 300 euroa kuukaudessa."
Asuvat ilmeisesti ihan parin kilometrin päässä sairaalasta (ja Oulun keskustasta), taitavat ajella tuota väliä noilla bensakuluilla ihan työkseen.
Ei vittu mua oikeesti vituttaa. Mä luulen, että heillä ei ole mitään käsitystä siitä, paljonko sitä rahaa menee oikeasti mihinkin. Veikkaan, että jos perheen kuukausimenot excelöitäisiin, niin sieltä löytyisi monella sadalla eurolla kaikkea aivan turhaa. Rahaa näyttää ainakin ruokaan olevan, kun kaikki perheenjäsenet ovat vähintäänkin normaalissa lihassa. Tuo 200 euron kuukausittainen sähkölasku on myös aivan absurdi, en ymmärrä miten helvetissä kukaan saa kulutettua kerrostaloasunnossa noin paljon sähköä.
Tässä muuten se viimevuotinen juttu http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001014462.html
Aika erikoista, että IS kierrättää lähes samaa artikkelia vuoden välein. Siis samat valokuvat ja lähes sama sisältö. Onko uutisista pulaa? Siinä mielessä aika tarkoitushakuista touhua. Jos perheen elämä vähän haiskahtaa oudolta yltiösähkölaskuineen, hajoavine sänkyineen ym. niin samaa voi sanoa myös journalismin tasosta.
Vielä tuosta vanhemmasta artikkelista. Siinähän äiti väittää, että välillä on ollut sellaista, että 20 euroa rahaa ruokaan perheelle viikossa.
Jotenkin tuntuu siltä, että äiti puhuu puuta heinää saadakseen itselleen sympatiaa, värittää hieman todellisuutta menojen, tulojen ja laskujen suhteen, että saisi kerjättyä lisää jostain.
Toimittaja taas ottaa kaiken todesta, ei tarkista tietoja ja esittää sanasta sanaan sen totena, mitä äiti väittää.
Tämä on erittäin haitallista, koska ihan oikeasti vammaisilla ja perheillä, joissa on vammaisia lapsia, tilanne on usein erittäin haastava ja vaikea. Mutta tällaisella uutisoinnilla, jossa tosiaan samaa juttua vielä toistetaan vuosittain, saadaan yleistä mielipidettä muokattua erittäin kielteiseen suuntaan, kun on kysymys sellaisten perheiden tukemisesta, joilla on erittäin vaikea tilanne sairauksien tai köyhyyden tai molempien vuoksi.
Tuo tilanne, että erityislapsen kohdalla tavaroita katoaa / hajoaa jatkuvasti on tuttu tilanne. Ei sitä voi normilapsen vanhempi käsittää. Meillä on myös pienet tulot, ja vaikka emme toimeentulotuelle olekaan pudonneet, niin kyllä sitä on ollut itku kurkussa monta kertaa kun rahaa palaa ihan turhaan isoja summia. Lapsen syytä se ei kuitenkaan ole, hän kärsii siitä itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teille valittajille tiedoksi että lapsiluvun voi suomessa päättää itse. Miksi siis numero kolme olet tehnyt 4 lasta tai muut köyhät? meillä vain yksi lapsi koska olemme laskeneet että pienet varamme riittävät yhden lapsen elatukseen ilman sossun tms tukea. Toki meillekkin sukulaiset,tuttavat sanoivat että tehkää toinen että on lapsella sisarus mutta osasimme laskea tulomme. Suomessa on turha valittaa köyhyydestä kun ehkäisykin on keksitty.
Räpä räpä räpä. Ei me ainakaan saada sossusta mitään, ei olla ikinä saatu.
Kai sitä nyt saa sentään vituttaa kun jotkut saa toimeentulonsa sossusta ja tuista kun muut tekee työtä ja maksaa hurjia veroja?
Älä sinä tee enempää lapsia kun olet köyhä. Hyvä kun huomaat sen itse... Sossunpummi.Me käydään pienituloisissa töissä molemmat. Emme ole mitään sossupummeja koska emme saa sossusta yhtään mitään. Emme saa edes asumistukea vaan maksamme asuntolainaa pienistä tuloistamme.
Toki perheen tukitulot perustuvat osin vammaisten lasten hoitotukiin ja kun siitä lapset lähtevät asumaan omilleen niin tuet loppuvat siltäosin tietysti ja vanhempien täytyy suunnitella toimeentulonsa sitä varten.
No ovathan he jo alkaneet hakee diagnoosia nuorimmaiselle nyt kun esikoinen on muuttamassa pois kotoa. Kai sieltäkin jotain tukia on tulossa.
Tiedän tämän perheen. Nuorin ei 3-vuotiaana puhunut mitään ja juoksi kotona päin seiniä, naapurin lapsia pelotti. Eli varman joku diagnoosi on ok, tosin äiti vaikuttaa diagnooseista ylpeältä ja paljon on kiinni myös kasvatuksesta. Isoin lapsi esim. saattoi muutama vuosi sitten monena päivänä istua keskellä vilkasta risteystä leikkimässä, koska kukaan ei kai ollut opettanut, ettei niin voi tehdä.
Perhe ei myöskään osannut viedä roskapusseja roskiin vaan jättivät ne monta viikkoa rivitalon ulko-oven eteen ym kummallista.
Vierailija kirjoitti:
No mutta kun on niin paljon vammaisia lapsia, koiratkin pitää syöttää sekä pitää eukko lihavana niin köyhäähän se on.
Ja olohuoneen pöydällä pleikka nelosen ohjain. Köyhän tärkein ostos on uusi pelikonsoli.
Miehelläni on eksänsä kanssa vaikeasti kehitysvammainen lapsi. Oli kotihoidossa ekat 10 vuotta ja nykyisin laitoksessa. Hän on sanonut, että tuet kyllä kattoi kulut hyvin. Lisäksi he saivat osaa uuden tuontiauton verottomana, koska auto oli välttämätön ja sen piti olla riittävän tilava ja kuskasivat itse lasta. Valtio siis tukee autoiluakin. Auton saa ostaa ilman veroa ja käsittääkseni noilta vuosilta ei tarvinnut maksaa autoveroakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaha, vuokran jälkeen 2800 euroa/6 hlöä (joista kaksi vammaista) sisältäen kaikki avustukset.
Eihän tolla perheellä jää kk:ssa kuin 466 euroa/hlö kaikkeen muuhun. Ruoka maksaa tolkuttomasti, jos vähänkään terveellistä haluat perheelleen tarjota. Jos pikkasenkin on sairasteluja, niin kyllä lääkekulut ja lääkärissä/sairaalassa ramppaamiset maksaa maltaita. Miettikää nyt vähän ennenkuin teilaatte.
Kelan lääkemaksukatto on n. 670 euroa vuodessa, jonka jälkeen reseptilääkkeistä maksetaan toimitusmaksu 2,50 e. Julkisen terveydenhuollon maksukatto on 691 euroa/vuodessa, jonka täytyttyä avohoito on asiakkaalle maksutonta. Alle 18-vuotiaiden maksut on madallettu. Hoitoon liittyvät apuvälineet ja niiden sovitus ovat maksuttomia.
Mulle on jäänyt vähän hämäränpeittoon, miten nämä korvausasiat menee. Mulla on b-lausunto omaan pitkäaikaikaissairauteeni eli omavastuu on 50€ ja sen jälkeen kaikki lääkkeet 4.5€/resepti. Olen luullut, että yhteiskunta elättää jokaisen vammaisen? Hyvinvoiniyhteiskunnan tehtävähän on taata, että vammaiset ja sairaat saa tuet, huolehditaan heistä jotka ei kykene siihen itse? Vammaisista ei jää vanhemmille mitään maksettavaa, kaikki menee valtion piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Miten sähkölasku voi olla 200€??
Samaa ihmettelin, kun kerran ovat vuokralla. Harvemmin noissa tarvitsee lämmöstä maksaa, eli ei ole sähkölämmitys. Mun poika asuu vuokralla tyttöystävänsä kanssa, heillä sähkölasku on 30-40 e kuussa. Me ite asutaan omakotitalossa, jossa sähkölämmitys, lisänä leivinuuni. Talvikuukausina sähköön menee yli 200, kesällä vähemmän. Että kyllä huijasivat tossa ainakin. Eikä apteekkiin voi mennä 500 e kuussa, koska kelan lääkekattohan täyttyy silloin jo helmikuussa! Loput on ilmaisia, jos siis ovat reseptillä, kuten suurin osa varmaan on.
Kylläpä on taas näille osunu noita sairaita lapsia. Kaksi kehitysvammaista ja kaksi aspengerin syndroomaa. Mä olisin kyllä käyny sterilisaatiossa sen toisen keharin jälkeen.
Joku onneton provo.
Perhe ( 3-5 henkeä) on köyhä jos sen käteen jäävä käyttövara ruokaan, laskuihin, terveyteen yms. on kuukaudessa noin 800-0 euroa.
Mulla on lähihoitajan tulot ja siihen päälle lapsilisä ja minimi elarit, eli käteen jää kaikkineen lisistä riippuen 1700-2000euroa kuukaudessa. Olen 10v lapsen yh. Tuosta rahasta maksetaan asuntolaina, yhtiövastike, vesi, sähkö, netti, puhelinlaskut, vakuutukset, auton kulut, lapsen harrastukset, ruoka yms.
Meillä on joskus jäänyt säästöön jopa 500e kuukaudessa. Meillä hieno koti, kivoja vaatteita ja ulkomailla käydään joka vuosi.
Budjetoin melkon tarkkaan kaikki, mutta mielestäni meillä on hyvin rahaa käytössä. Lapsella on älypuhelin, ipad, pleikka 4, kaksi urheiluharrastusta ja itse sisustan ja shoppailen mielelläni jne
Kauheen köyhiä! Käydään lintsillä, sellossa, Tallinnassakin vähän väliä. Ja toihan tekee tilauksesta kakkuja, miks iltiksen jutussa ei näitä tuloja kerrottu? Ihmettelen näitä köyhyyttä vinkuvia, kun on varaa ylläpitää koiria. Ite laittasin ne eka pois, jos oikeesti olis ruuasta pulaa. Ja toi, että bensaan menis noin paljon, niin meneehän sitä kun etelä-Suomeen ajellaan vähän väliä lomalle. Ja siks toisekseen, se Kelan vammaistuki on tarkoitettu juuri siihen, että erityislapsesta on enemmän kuluja kuin normaalilapsesta. Ei sitä ole tarkoitettu lomailuun, vaan kattamaan ne kulut. Vanhempien on itse kyettävä elättämään ne lapset muuten! Ihan turha narista, että erityislapset vie enemmän rahaa kun siihen saadaan tukea!
Mä luin nyt äsken aamulla ton iltiksen jutun ja menin tsekkaa myös rouvan facen... Huhhuijakkaa, en muuta voi sanoa..
Meillä miehen kanssa nettotulot yhteensä noin 4000 ja töitä tehdään ihan sikana. Ok, maksetaan omaan asuntoa pois mutta asumiskulut lainanlyhennyksineen + sähkö ja vesi 1500. Asunnossa sähkölämmitys, siltikään ei ikinä oo mennyt sähköön 200 euroa kuukaudessa, edes talviaikoina. Toki meillä edullinen sopimus (oon itse töissä erään sähköyhtiön aspassa). Eli rahaa jää eli rahaa jää asumiskulujen jälkeen 2500. Meillä on vain kaksi lasta jotka molemmat ala-asteella, enempää ei tosiaankaan olisi varaa tehdä, senhän sanoo järkikin. Jos eka lapsi olisi ollut ns erityislapsi niin varmasti ei olisi tehty toistakaan. Kaikki vaatteet ostetaan kirpparilta tyyliin alusvaatteita ja kenkiä lukuunottamatta minulle ja lapsille, miehelle uutena. Nettikirppareita saa kyllä vaatteita sioillekin lapsille edullisesti. Autoon jolla mies ajaa joka arkipäivä töihin 15 kilsaa suuntaansa eikä silti päästä noiden bensankulutuslukemiin.
Kaiken maksamme itse. Ei ole sossua joka tulee apuun jos pesukone menee rikki tai kauppaa josta saatais päiväysvanhoja tuotteita. Toki ei oo tarpeenkaan koska pidän meitä hyvätuloisena. Jouluksi lähdetään koko porukka pariksi viikoksi Thaimaahan. Toki säästetty on ja kaikki laivareissut ja lintsit ja kampaamot jaylimääräiset menot muuten on jätetty väliin.
En nyt muista et oliko tossa jutussa vai edellisessä myös äidin maininta et jos koira pitää viedä eläinlääkäriin niin siihenkin pitää säästää. Kappas, mistä sen rahan pitäisi tulla? Ihan hämärtynyt taju rahasta tuolla perheellä :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sähkölasku voi olla 200€??
Samaa ihmettelin, kun kerran ovat vuokralla. Harvemmin noissa tarvitsee lämmöstä maksaa, eli ei ole sähkölämmitys. Mun poika asuu vuokralla tyttöystävänsä kanssa, heillä sähkölasku on 30-40 e kuussa. Me ite asutaan omakotitalossa, jossa sähkölämmitys, lisänä leivinuuni. Talvikuukausina sähköön menee yli 200, kesällä vähemmän. Että kyllä huijasivat tossa ainakin. Eikä apteekkiin voi mennä 500 e kuussa, koska kelan lääkekattohan täyttyy silloin jo helmikuussa! Loput on ilmaisia, jos siis ovat reseptillä, kuten suurin osa varmaan on.
En puolustele millään tavalla tätä perhettä, mutta lääkekatto on henkilökohtainen. Eli jos yhden ihmisen lääkkeet maksaa n. 50 € kuukaudessa, lääkekatto täyttyy vastaa marras/joulukuussa. Jos monelle pitää hankkia ostaa lääkkeitä, voi alkuvuodesta hyvinkin mennä satasia apteekkiin useampana kuukautena
Minä ainakin olisin tyytyväinen jos jäisi tuonkin verran rahaa, itselle jää vain 400€ käyttöön vuokran yms muiden maksujen jälkeen. Tässä perheessäkin asuu sentään kolme, eikä miehelläkään töitä ole mutta silti sitä jotenkin vaan pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vammasen lapsen kulut ehkä vähän tervettä suuremmat?
Siksihän ne saa Kelalta vammaistukea lapsilleen! Ei sitä ole vanhempien loisimiseen tarkoitettu, vaan vammaisen sairaala- ja terapiakäynteihin, bensakuluihin, apuvälineisiin. Ja kun nuokin on alaikäiselle Suomessa ilmaisia, niin jäljelle jää enää bensa. Jos heillä menee 300 kuussa bensaan, ja saavat vammaistukea 750, niin he jää 450 e plussalle!!!
Kai tuossa on kyse siitä, että perhe elää jonkinlaisessa omassa kuplassaan. Kuvittelevat, että "kaikki muut" voivat ostaa mitä tahansa tavaraa, matkustella miten huvittaa ja rahaa on kuin roskaa. Tästä sitten vetävät johtopäätöksiä, että kyllä heillä on myös oikeus samanlaiseen elämään. Heidät pitäisi tutustuttaa jonkun oikeasti pienituloisen, työelämässä olevan perheen talouteen. Ehkä sitten valkenisi, että ei todellakaan ole "kaikilla muilla" niitä pleikkareita, kalliita uusia vaatteita ja jatkuvaa matkustelua.
On kyllä joillakin hämärtynyt hyvinvointivaltion tarkoitus ja tukien merkitys. Eikö tukien pitäisi olla apuna kaikkeen välttämättömään? Mikä oletus on se, että kotona olemalla voisi saada samanlaisen elintason kuin työssäkäyvillä on? En minä ainakaan työmarkkinatuella ollessani olettanut, että voisin veronmaksajien piikkiin samalla lailla harrastaa ja matkailla tai tehdä muita "ekstrajuttuja" kuin työskentelevät kaverini. Nämä ihmiset eivät ymmärrä, että heidän elämisensä maksetaan muiden verorahoista. En ymmärrä miten kehdataan tuollaisella järjettömän suurella summalla valittaa, että rahat ei muka riitä. Ei monella keskituloisellakaan perheellä, jossa nyt on se neljä lasta ja pari koiraa niin riitä tuollaisia rahoja vuokran jälkeen. On myös todella ihmeellistä valittaa, että ei muka koskaan riitä rahat ylimääräiseen kun on kuitenkin käyty risteilemässä, leffassa, värjätty tukkaa yms ja kaikki tuskin ovat lahjoja? On kyllä jossain vika jos ei tuollainen summa riitä, vaikka olisi kuinka lääkekulua sun muuta. Tällaiset ihmiset pitäisi viedä johonkin talouden hallinnan kurssille, jossa opeteltaisiin seuraamaan omia menoja ja elämään vähän säästeliäämmin. Rahaa saa helposti huomaamatta menemään kaikkeen roskaan, kuten take away kahviin, karkkeihin, kaljaan jne. Ei vaan oo muiden tehtävä maksaa toisten matkailut ja keskiluokkainen elintaso, niin se vaan on. Ei valtion rahat riitä.
Älä ole perkele kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihan selkeätä iltapäivälehtien oikeistopropagandaa, tekevät juttuja tällaisista "köyhistä" jotta yleinen mielipide kääntyisi hyvinvointivaltiota ja sosiaalietuuksia vastaan. Ja näyttää toimivan! Enkä kyllä ihmettele, onhan tämäkin juttu aivan käsittämätön. Valitettavasti vaan tilanne ei ratkea tällaisilla kauhistelujutuilla tai sosiaaliturvan alasajolla. Kannatan ehdottomasti sitä että kaikista pidetään huolta ja sosiaaliturvalla pitää pystyä elämään, mutta se, miten se passivoi ihmisiä on jotakin ihan käsittämätöntä, ja sille pitäisi voida tehdä jotain.
Sanotaan nyt näin että suomalaisten kannattaisi lisääntyä enemmän.
Sanotaan myös näin että Suomessa minimipalkka on liian alhainen tai sitten vastaavasti asuminen liian kallista. Kyllähän sillä 8e tuntipalkalla eläisi ihan kivasti jos vuokrat eivät olisi niin helvetin ylihinnoiteltuja. VVO ja SATO? Mitä muita näitä on?
Jos kolmion hinta olisi se normaali reilu 300e kuukaudessa niin ei tarvittaisi asumistukia tai muuta sontaa. Nythän on niin että työssäkäyvätkin joutuvat hakemaan asumistukea. Opiskelu ei kannata vaan parikymppiset houkutellaan sossuntuelle ja se tietää sitä että vuokraan saadaan asumistukea. Koko systeemi on passivoittava. VUOKRAKÄMPPIEN TAKIA.
Vuokrakämpät ovat kalliita että saadaan helppoa rahaa suoraan kelalta. Tämä on mafiatoimintaa.
Ahaa. Tiedoksesi, että se kolmesataa on ehkä edullinen vastike kolmiosta. Omistaja ei vielä pelkällä vastikkeen hinnalla ala vuokraamaan asuntoa kenellekään.
300e kolmiosta on normaali summa. Jos se kerrotaan neljällä niin puhutaan jo sievoisesta riistämisestä. Silloin kannattaisi jo ottaa asuntolainaa. Vaan ei lainaa pankit myönnä.
Tämä on vääryyttä.
Muistan vielä ajat kun vuokrat olivat kohtuulliset. Moni muukin muistaa kun asuminen oli normaalia ja nykyään se on helvetin järjetöntä. Sanoisinko älytöntä paskaa.
Sinä olet samaa mieltä, mutta vänkäät vastaan koska olet ahne ja paha ihminen.
Tee parannus ja ala suomalaiseksi. Tule meidän kanssa yhteen ja ole meikäläinen.
Hmm mä vuokraan mun kaksiota nyt kun muutin miehen kanssa yhteen.. Maksan yhtiövastikkeen noin 230 euroa/kk ja vuokraa pyydän 590 euroa/kk (+ vesi ja sähkö oman kulutuksen mukaan). Eli minulle jää käteen pääomaveron jälkeen ihan mitätön summa ja kovalla työllä olen kuitenkin maksanut asunnon itselleni.. Toki asunto myös kuluu kokoajan. Pitäisikö minun siis antaa vuokralaisen asua tuossa sillä hinnalla minllä itse maksan yhtiövastikkeen? Yhtään en vuokran hintaa aio tiputtaa vaan nostaa tai sitten myyn koko roskan, saishan tuosta parisataa tonnia ja menisi vuokralaiselta kämppä alta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on lähihoitajan tulot ja siihen päälle lapsilisä ja minimi elarit, eli käteen jää kaikkineen lisistä riippuen 1700-2000euroa kuukaudessa. Olen 10v lapsen yh. Tuosta rahasta maksetaan asuntolaina, yhtiövastike, vesi, sähkö, netti, puhelinlaskut, vakuutukset, auton kulut, lapsen harrastukset, ruoka yms.
Meillä on joskus jäänyt säästöön jopa 500e kuukaudessa. Meillä hieno koti, kivoja vaatteita ja ulkomailla käydään joka vuosi.
Budjetoin melkon tarkkaan kaikki, mutta mielestäni meillä on hyvin rahaa käytössä. Lapsella on älypuhelin, ipad, pleikka 4, kaksi urheiluharrastusta ja itse sisustan ja shoppailen mielelläni jne
Kaikki tämä 1,500 kuussa? LOL.
Ei olisi pitänyt lukea tuota, tulin vihaiseksi.
Koira(t) on jo itsesään sitä ylimääräistä. Koiranomistajana tiedän, ettei se todellakaan ole ilmaista lystiä.
Yhteiskunnan ei tarvitse eikä se voi tarjota kaikille keskiluokkaista elämää vaan hyvinvointivaltio pitää ihmiset hengissä tarjoamalla katon pään päälle, lämmintä ja ravinnon ja vaatteet. Sekään ei ole itsestään selvää kaikissa valtioissa. Jos haluaa ekstraa, sitä rahaa pitää hommata omin avuin. Ja kyllä, ymmärrän, ettei kaikista ole siihen tai olosuhteet eivät mahdollista. Se on kuitenkin elämän realiteetteja.