Onko sossusta mahdollista saada talvivaatteisiin rahaa? (Helsinki)
Lapselle pitäisi ainakin talvitakki ja -kengät hankkia. Mietin, että kun romanitkin saavat sen pukurahansa, niin onko aivan poissuljettua ihan tarpeeseen saada jokin summa.
Ollaan siis asiakkaita jo alun perin. Onko joku saanut viime vuosina vaatteisiin harkinnanvaraista tukea? Tiedän kyllä hyvin, että kuuluvat periaatteessa perusosaan?
Kommentit (44)
Missä viipyy kiitoksesi meille nettomaksajille, Ap?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorella on siis säästössä kesäansioita? Ei kyllä kuulu teille mitkään ylimääräiset harkinnanvaraiset. Rahaa sille, jolla ei ole mitään.
Nuoren kesätyöansiot katsotaan vähäiseksi tuloksi, jota ei oteta ttt-laskelmassa huomioon.
Itse asiassa alaikäisen ansiotuloista ON mahdollista huomioida tulona saman suuruinen summa kuin kyseisen nuoren perusosa, joka huomiodaan menona. Siihen perusosaan sisältyy muun muuassa vaatemenot. Sossu voi sitten harkinnalla jättää nuoren ansiotulot kokonaan huomioimatta. Eli jos ap:n tyttären ansiotuloja ei ole huomioitu lainkaan tulona, mutta perusosa on huomioitu menona, niin ei todellakaan ole mitään syytä myöntää vaatteisiin mitään harkinnanvaraista.
T: sossussa töissä
mä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorella on siis säästössä kesäansioita? Ei kyllä kuulu teille mitkään ylimääräiset harkinnanvaraiset. Rahaa sille, jolla ei ole mitään.
Nuoren kesätyöansiot katsotaan vähäiseksi tuloksi, jota ei oteta ttt-laskelmassa huomioon.
Itse asiassa alaikäisen ansiotuloista ON mahdollista huomioida tulona saman suuruinen summa kuin kyseisen nuoren perusosa, joka huomiodaan menona. Siihen perusosaan sisältyy muun muuassa vaatemenot. Sossu voi sitten harkinnalla jättää nuoren ansiotulot kokonaan huomioimatta. Eli jos ap:n tyttären ansiotuloja ei ole huomioitu lainkaan tulona, mutta perusosa on huomioitu menona, niin ei todellakaan ole mitään syytä myöntää vaatteisiin mitään harkinnanvaraista.
T: sossussa töissä
Lisään vielä että jos niihin vaatteisiin myönnettäisiin tässä ap:n tapauksessa harkinnanvaraista toimeentulotukea, niin silloinhan ap saisi ne vaaterahat kolminkertaisesti: ensin huomioidaan tyttären perusosa (johon vaatemenot kuuluu), sitten jätetään tyttären ansiotulot kokonaan huomioimatta (myös perusosaa vastaava summa) ja kolmanneksi vielä myönnettäisiin täydentävää (harkinnanvaraista) toimeentulotukea niihin vaatteisiin. Ei pitäisi mennä läpi, mutta kysy omalta sossultasi.
Ei tämä nyt automaattisesti näin mene. Joo, toki sossun asiakkuus usein ulottuu seuraaville sukupolville. Mutta mun kohdalla kävi toisin. Oon köyhästä ja kouluja käymättömästä perheestä, mutta kävin yliopiston ja sain vakituisen hyväpalkkaisen viran. Kaikilla ei käy näin hyvin, mutta mallioppiminen ja sossusiipeilyn periytyminen eivät myöskään kaikkien kohdalla päde.