Onko sossusta mahdollista saada talvivaatteisiin rahaa? (Helsinki)
Lapselle pitäisi ainakin talvitakki ja -kengät hankkia. Mietin, että kun romanitkin saavat sen pukurahansa, niin onko aivan poissuljettua ihan tarpeeseen saada jokin summa.
Ollaan siis asiakkaita jo alun perin. Onko joku saanut viime vuosina vaatteisiin harkinnanvaraista tukea? Tiedän kyllä hyvin, että kuuluvat periaatteessa perusosaan?
Kommentit (44)
Lapsilisistä ostat takin. Kierrä tokmannit ja halpahallit. Samoja vaatteita paitsi halvemmalla.
Henkkamaukasta löysin omalle nuorelle talvitakin 30e. Ei luulisi olevan kynnyskysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen lapsi? Nyt vois kyllä löytyä kirppareiltakin jos kiertelis.
On jo 15-vuotias. Ei oikein innostu kirppareista... Oli kyllä kesätöissä ja siitä on vähän säästössä. Vaatteet kuitenkin kuuluu minusta ehdottomasti vanhemman hankkia tavalla tai toisella.
ap
Eli sun mielestä mun ja muiden veronmaksajien pitää kustantaa lapsellesi brännärit vaatteet? Olemme hyvätuloinen perhe, mutta meilläkin kierrätetään lastenvaatteita ja opetetaan lapset siihen että eletään sen mukaan mitä tienataan, ei yli varojen. Jos johonkin ei ole varaa, joko tehdään töitä sen eteen tai sitten tyydytään siihen, mitä saadaan.
Mutta siksi meidän perheessä lapsistakin tulee menestyjiä, ja sun teini kasvaa hyvää vauhtia samanlaiseksi katkeraksi elätiksi kun itse olet.
Ei ne työt meilläkään kivoja ole, mutta tuotetaan kuitenkin enemmän kuin kulutetaan. Ne sunkin sossutuet tulee kaltaistemme puurtajien töistä.
Missä kohden olen osoittanut olevani katkera?
Päinvastoin olen ehdottoman kiitollinen tästä järjestelmästä, joka ei jätä ihmisiä totaaliseen pulaan. Ja tämän järjestelmän mahdollistavat veronmaksajat. Kiitän heitä syvimmin. Paitsi sinua, koska vaikutat inhottavalta ihmiseltä.
Vaikea uskoa, että sinulla olisi lapsia. Jokainen jolla on, tietää ettei menestystä ja epämenestystä juuri voi etukäteen ennustaa yksilötasolla.
Öh, kyllä voi? Siihen kuuluu se, että opetetaan lapsia elämään varojensa mukaan ja työskentelemään haluamiensa asioiden eteen. Jos lapsi on niin iso, että haluaa tietyn kaltaset vaatteet, voi hän osaltaan osallistua niiden hankkimiseen. Esim siten, että itse annat rahaa sen verran kuin kirppistakki maksaisi ja teini maksaa erotuksen itse.
Olen iloinen siitä, että olet kiitollinen saamastasi avusta. Et tuonut sitä viesteissäsi esille, vaan kerroit kuinka monilla tavoilla pienperheellesi olet apua pyytänyt. Hyvin suuri osa tällaisista ihmisistä suhtautuu pienellä katkeruudella niihin, joilla menee ns. paremmin eivätkä he ole tehneet minkäänlaista suunnitelmaa omaan tilanteeseensa ja sen parantamkseen. Tähän viittaa juuri tuollainen käytös, jossa omia säästöjä eihaluta käyttää vaan ensisijainen toimintatapa on muilta pyytäminen.
Suomen valtio ottaa vuosittain lisää velkaa hyvinvointivaltion ylläpitämiseksi. Joka vuosi velkataakka kasvaa, jotta sossu voisi maksaa näitä tukia tärkeisiin avustuskohteisiin kuten esim. Sisustuksesi. Koska ja mihin tämä kierre mielestäsiloppuu? Miksi sinun lapsellasi olisi oikeus uusiin muodin mukaisiin vaatteisiin rahoilla joita ei ole, ei teidän perheellänne eikä suomen valtiolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On jo 15-vuotias. Ei oikein innostu kirppareista... Oli kyllä kesätöissä ja siitä on vähän säästössä. Vaatteet kuitenkin kuuluu minusta ehdottomasti vanhemman hankkia tavalla tai toisella.
ap
Eli sun mielestä mun ja muiden veronmaksajien pitää kustantaa lapsellesi brännärit vaatteet? Olemme hyvätuloinen perhe, mutta meilläkin kierrätetään lastenvaatteita ja opetetaan lapset siihen että eletään sen mukaan mitä tienataan, ei yli varojen. Jos johonkin ei ole varaa, joko tehdään töitä sen eteen tai sitten tyydytään siihen, mitä saadaan.
Mutta siksi meidän perheessä lapsistakin tulee menestyjiä, ja sun teini kasvaa hyvää vauhtia samanlaiseksi katkeraksi elätiksi kun itse olet.
Ei ne työt meilläkään kivoja ole, mutta tuotetaan kuitenkin enemmän kuin kulutetaan. Ne sunkin sossutuet tulee kaltaistemme puurtajien töistä.
Päinvastoin olen ehdottoman kiitollinen tästä järjestelmästä, joka ei jätä ihmisiä totaaliseen pulaan. Ja tämän järjestelmän mahdollistavat veronmaksajat. Kiitän heitä syvimmin. Paitsi sinua, koska vaikutat inhottavalta ihmiseltä.
Vaikea uskoa, että sinulla olisi lapsia. Jokainen jolla on, tietää ettei menestystä ja epämenestystä juuri voi etukäteen ennustaa yksilötasolla.
Ai "totaalinen pula" on , että 15-vuotiaalla ei ole muotivaatteita. No sit ei ole kyllä mikään ihme, että Suomella menee huonosti ja verotus on järjettömän korkea. Kai sinä edes olet kiitollinen meille, jotka kustannetaan lapsesi muotivaatteet, sinun huonekalut ja kodintekstiilit. Sano minulle edes kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Öh, kyllä voi? Siihen kuuluu se, että opetetaan lapsia elämään varojensa mukaan ja työskentelemään haluamiensa asioiden eteen. Jos lapsi on niin iso, että haluaa tietyn kaltaset vaatteet, voi hän osaltaan osallistua niiden hankkimiseen. Esim siten, että itse annat rahaa sen verran kuin kirppistakki maksaisi ja teini maksaa erotuksen itse.
Olen iloinen siitä, että olet kiitollinen saamastasi avusta. Et tuonut sitä viesteissäsi esille, vaan kerroit kuinka monilla tavoilla pienperheellesi olet apua pyytänyt. Hyvin suuri osa tällaisista ihmisistä suhtautuu pienellä katkeruudella niihin, joilla menee ns. paremmin eivätkä he ole tehneet minkäänlaista suunnitelmaa omaan tilanteeseensa ja sen parantamkseen. Tähän viittaa juuri tuollainen käytös, jossa omia säästöjä eihaluta käyttää vaan ensisijainen toimintatapa on muilta pyytäminen.
Suomen valtio ottaa vuosittain lisää velkaa hyvinvointivaltion ylläpitämiseksi. Joka vuosi velkataakka kasvaa, jotta sossu voisi maksaa näitä tukia tärkeisiin avustuskohteisiin kuten esim. Sisustuksesi. Koska ja mihin tämä kierre mielestäsiloppuu? Miksi sinun lapsellasi olisi oikeus uusiin muodin mukaisiin vaatteisiin rahoilla joita ei ole, ei teidän perheellänne eikä suomen valtiolla?
Ja joo, olet ihan oikeassa. Olen inhottava ihminen niitä kohtaan, jotka ajattelevat että voivat ensin käyttää minun rahojani ja sitten säästää omiaan. Kohtuullisemmin käyttäytyville olen hyvinkin mukava.
Vierailija kirjoitti:
Maksavathan ne uudenveroiset kirppisvaatteetkin, varsinkin kun muodinmukaista pitäisi olla.
Mutta täytyy nyt jutella sosiaaliohjaajan kanssa vaikka kasvokkain. Tähän mennessä olen saanut kyllä kaiken, mitä olen pyytänyt, esim. huonekaluja ja kodin tekstiilejä. Toivottavasti nytkin on myötämielinen pienperhettämme kohtaan.
ap
Sanavallinnoista päätellen provo. Jotain hampaankolossa yksinhuoltajia kohtaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Olet väärässä, köyhän lapsesta tulee köyhä ja varakkaan lapsesta varakas. Asenne opiskeluun, työntekoon jä pärjäämiseen kuten myös sossun rahoilla siipeilyyn opitaan kotona. Lapset toimivat aikuisena kuten vanhempansa ovat toimineet, mallioppiminen on todella tehokasta.
Paljonko tai vähänkö pitää olla tulot että saa sossusta rahaa?? Hittojako tässä työssä käymään siksi että saa muksuille kengät.
Kiinnostaisi tietää kuinka huonosti pitää mennä.
Helpointa olisi heittättyä yh.ksi niin olisi helpompaa.
Talvi tulee joka hemmetin vuosi. Onko liikaa vaadittu, että säästäisi vähän joka kuukausi, että saisi ostettua takin ja kengät. Esim. Vero Modalla saa talvitakkeja neljällä kympillä.
Työnteko ja rahan ansaitseminen sitä kautta ratkaisisi ap:n ongelman sosiaalisesti hyväksyttävällä tavalla.
Miksi luulette että ap.n lapsesta tulee sossussa kävijä? meillä molemmat vanhemmat hyppäsivät vuosikausia sossussa eikä meistä kenestäkään kolmesta lapsesta tullut sossun asiakkaita. Katsoimme sen niin isoksi häpeäksi ja saimme pienessä kylässä siitä muilta lapsilta kuulla vinoilua ettei tullut mieleenkään alkaa samaan touhuun.
Vierailija kirjoitti:
Työnteko ja rahan ansaitseminen sitä kautta ratkaisisi ap:n ongelman sosiaalisesti hyväksyttävällä tavalla.
Ei välttämättä. Sitten, jos kaksi perheestä tienaa enemmän kuin kuluttaa, niin alkaa olla löysempää rahan kanssa.
Mun mielestä sille lapselle pitäisi opettaa, ettei raha kasva puussa, mutta on tainnut jo oppia, että on olemassa kätevä rahahana, nimeltää sosiaalitoimi. Me keskituloisetkin opetamme lapsiamme kustantamaan hankintija myös itse. Jos teini haluaa muodikkaan takin, niin siitä vaan kaupoille niillä omilla rahoilla. Töissä käydään, jotta voidaan ostaa hyödykkeitä ja mielitekoja. Jos nyt ruinaatte takin sossusta, niin teette sille teinille vain karhunpalveluksen. Minä olen opettanut lapselle jo alle kouluikäisestä rahan ansaitsemista ja säästämistä. Eli lapsi on saanut pientä palkkaa osallistumalla kotitöihin, sitten raha on laitettu säästöön ja kohta lapsi on voinut ostaa jotain mieluista. Toimii oikeasti. Lapsi oppii ynmärtämään rahan arvon ja arvostamaan myös työntekoa. Joskus kerron myös lapselle, kuinka monta tuntia olen tehnyt töitä, jotta olen ansainnut rahan johonkin tavaraan.
Vierailija kirjoitti:
Talvi tulee joka hemmetin vuosi. Onko liikaa vaadittu, että säästäisi vähän joka kuukausi, että saisi ostettua takin ja kengät. Esim. Vero Modalla saa talvitakkeja neljällä kympillä.
Kyllä se näyttää olevan liikaa vaadittu. Heikkoon elämänhallintaan kuuluu, ettei osata varautua. Ei talveen, ei jouluun eikä lapsen syntymäpäivään. Ne tulevat tietynlaisille ihmisille yllätyksenä joka vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Nyt pääsi kyllä nauru. Mistä kristallipallosta olet katsonut että lapsistanne tulee menestyjiä? Ihmeellisiä kuvitelmia ihmisillä vielä tänäkin päivänä, kun edes hyvä koulutus ja työkokemus ei takaa työpaikkaa.
Tässä ketjussa on muutama käsittämätön oletus. Ensinnäkin, kaikki sossusta toimeentulotukea saavat eivät ole työttömiä. Toisekseen, luuletteko että ihmiset aina lapsilleen mainostavat jos saavatkin toimeentulotukea, esim. harkinnanvaraisena talvivaatteisiin? Eiköhän moni vanhempi ole ihan hissukseen ja lapset tuskin tajuavat alkaa kyselemään. Poikkeuksia toki varmaan on, mutta yleensä ihmiset haluavat pärjätä ihan omin avuin ja avun pyytäminen koetaan nöyryyttävänä. Lasten vuoksi on kuitenkin ihan hyvä pystyä nöyrtymään, enkä siksi ymmärrä miksi tuota ap:n kysymystäkään pidetään niin pahana asiana.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa on muutama käsittämätön oletus. Ensinnäkin, kaikki sossusta toimeentulotukea saavat eivät ole työttömiä. Toisekseen, luuletteko että ihmiset aina lapsilleen mainostavat jos saavatkin toimeentulotukea, esim. harkinnanvaraisena talvivaatteisiin? Eiköhän moni vanhempi ole ihan hissukseen ja lapset tuskin tajuavat alkaa kyselemään. Poikkeuksia toki varmaan on, mutta yleensä ihmiset haluavat pärjätä ihan omin avuin ja avun pyytäminen koetaan nöyryyttävänä. Lasten vuoksi on kuitenkin ihan hyvä pystyä nöyrtymään, enkä siksi ymmärrä miksi tuota ap:n kysymystäkään pidetään niin pahana asiana.
Kyllä ap:n asenne on kaikkea muuta kuin nöyrä. En tiedä pitäisikö hänen ola huonossa tilanteessaan nöyrä, mutta ainakaan hän ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n kirjoituksista nyt vain tuli sellainen kuva, että on tottunut saamaan sossusta paljon. Teinillä on vielä säästössä niitä kesätyörahoja ja hyväkuntoinen käytetty ei kelpaa ja teini ei voi käyttää omia rahoja tähän hankintaan, vaan ap:n mielestä vanhempien pitää kustantaa ja tässä tapauksessa vanhemmat eivät kustantaisi sitä, vaan sosiaalitoimi. Ap:lla on ihan väärä suhtautuminen tähän asiaan.
On isovanhempien kanssa jo lähdössä Kanarialle joululomalla, joten ei ole tarvetta sitä matkaa pyytää.
ap