Fysiikan osaajia?
Miten lasketaan oikeaa kaavaa käyttäen lasku: Pallo heitetään suoraan ylöspäin nopeudella 36 m/s. Millä ajan hetkellä pallo on 17 m korkeudella? Oikea vastaus on 0,51 s
Kommentit (18)
Kaava on yksinkertaisesti 17 m/s / 36 m/s sievistellään nuo metrit pois vastauksesta niin vastaukseksi jää 0,472 s.
Kirjan mukaan oikea vastaus on 0,51 s
Juu, tätä tehtävää olen 36 v lapsena tässä 3 tuntia ratkonut ja tekisi mieli vaikka lähteä laittamaan lapsille ruokaa, mutta kun ei aukea, niin saa olla lapset nälissään....
Pallon alkunopeus on 36 m/s. Siihen vaikuttaa gravitaatio 9,8m/s^2. Eikö sinulla ole mitään taulukkokirjaa, jossa olisi tasaisesti kiihtyvän liikkeen kulkemalle matkalle kaava. Siitä ratkaiset ajan toisen asteen yhtälön ratkaisukaavalla. Ymmärsitkö nyt?
v0 * t - 0.5 * 9.81 * t^2 = matka
v0 = 36 m/s
matka = 17m
eli mites ratkaistaan toisen asteen yhtälö?
Sijoitat kaavaan a:n paikalle t^2:n kertoimen, b:n paikalle t:n kertoimen ja c:n paikalle loput, mikä näyttäisi olevan -0.5*9.81-17. Näin ulkomuistista.
(-36+-neliöjuuri (36^2-4*-0,5*9,81*-17))/(2*-0,5*9,81) = 0,51 (+merkillä) tai 6,8 (-merkillä)
Olen kokeillut sijoittaa näitä lukuja kaavaan s= Vo* t-0,5*g*t^2
sitten olen saanut, että 17 m = 36*t-4,905*t^2, mutta siihen se jää. Mitä seuraavaksi?
Viestissä 11 on oikea ratkaisu viestin 9 yhtälöön.
Tunget ne kertoimet toisen asteen yhtälön ratkaisukaavaan ja valitse kahdesta ratkiausta sen kumpi on järkevä.
Vierailija kirjoitti:
Juu, tätä tehtävää olen 36 v lapsena tässä 3 tuntia ratkonut ja tekisi mieli vaikka lähteä laittamaan lapsille ruokaa, mutta kun ei aukea, niin saa olla lapset nälissään....
No sehän onkin meidän syy että sun lapset näkee nälkää.
fgfh kirjoitti:
Olen kokeillut sijoittaa näitä lukuja kaavaan s= Vo* t-0,5*g*t^2
sitten olen saanut, että 17 m = 36*t-4,905*t^2, mutta siihen se jää. Mitä seuraavaksi?
Toisen asteen yhtälön ratkaisukaava yhtälöille muotoa ax^2 + bx + c = 0, missä a,b,c ovat vakioita, siis ne jotka ovat t-termien edessä, ja se vakio 17. On
x = (-b+- sqrt(b^2 - 4ac))/2a
kakarat ei ole löytäneet wolfram alphaa, tai ainakaan eivät osaa sitä käyttää :)
En katsonut sen tarkemmin tulikohan oikea ratkaisu jo, mutta tässä kannattaa käyttää suoran heittoliikkeen y-suuntaisen matkan kaavaa.
Eli y=y0+v0t-0,5gt^2
Ajanhetkellä y=17m ja y0=0 eli sitä ei tarvitse huomioida.
Kaavaa pyörittämällä selvitetään tuntematon eli t, jolloin saadaan toisen asteen yhtälö: -0,5gt^2+v0t-y=0.
V0 on siis annettu ja se on 36m/s ja g on tietysti normaali putoamiskiihtyvyys 9,81m/s^2. Toisen asteen yhtälön a termi on näin ollen -0,5*9,81, b termi 36m/s ja c termi -17m.
Ratkaisukaavasta saadaan lopulta 5/9,81, josta tulee 0,50968s eli noin 0,51s. Toivottavasti tämä auttoi ja sait selvää selityksestä.
Tee ite läksysi, lapsi hyvä, et muuten opi. Kaikki sovellettavat kaavat löytyy kyllä oppikirjasta. ;)