Työnantaja kieltäytyy maksamasta sairausajan palkkaa
Nielurisani leikattiin,jonka seurauksena olin 2 viikkoa sairauslomalla. Töissä vain sanottiin, että hyvä juttu ja tuo sitten todistus lääkäriltä. Nyt kuitenkin tilanne on se, että palkkaa en tältä ajalta saa, koska työantajan mukaan kyse ei ole äkillisestä sairastumisesta tai tapaturmasta, vaan itse aiheutetusta sairaslomasta.. niin onhan tämä itse aiheutettu siinä mielessä, että olen itse leikkausajan varannut lääkärin lähetteen perusteella.
Työsopimuslaissa tosiaan sanotaan, että työnantaja voi kieltäytyä palkanmaksusta, jos työkyvyttömyys on aiheutettu tahallaan. Mutta onko tämä nyt oikeasti ihan totta, että tahallaan aiheuttaminen tarkoittaa esim tällaista tiedossa olevaa leikkausta?
Kommentit (93)
Sairauslomatodistus on AINA vain suositus työnantajalle. Sairauslomaa ei ole koskaan pakko myöntää palkallisena, jos jostain syystä ei katso työntekijän sitä tarvitsevan. Tätä vain eivät kaikki työnantajatkaan tiedä.
työterveyslääkäri
Vierailija kirjoitti:
Työterveyspalveluita minulla ei ole käytössä.
Ap
Jokainen - ihan jokainen - työnantaja on velvollinen järjestämään työntekijöilleen työterveyshuollon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se on, esim. hammaslääkärikäynnit, lapsettomuushoidot, yms. hoidetaan vapaa-ajalla.
Lapsettomuus ei ole sairaus, ja harvemmin hammaslääkärikäyntikään. Kyllä sairaudesta johtuva hoito on palkallista sairauslomaa silloinkin kun sen seurauksena on lapsettomuus tai paha hammastulehdus.
Harvemmin terveet lapsettomuudesta kärsivät, ja hammaslääkärilläkin taidetaan käydä useammin muissa asioissa kuin vain tarkastuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä sä olit noin pitkään sairaslomalla? >Mun lapselta leikkatiin ne kanssa ja se oli samana iltana ihan terve.
"Lapsi oli ihan terve leikkausiltana." = lapsi ei osannut kuvata kipuaan eikä vanhempi osannut arvata sen määrää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työterveyspalveluita minulla ei ole käytössä.
Ap
Jokainen - ihan jokainen - työnantaja on velvollinen järjestämään työntekijöilleen työterveyshuollon.
Ymmärsit kyllä että ap. tarkoitti ettei sairaudenhoito kuulu hänen työpaikkansa työterveyshuoltoon.
Minullakin oli aikaisemmin laaja työterveyshuolto. Toissa vuonna työnantaja kypsyi totaalisesti jatkuvasti nouseviin työterveysmenoihin ja nykyään meillä on minimi työterveyshuolto, sairastuessa käydään terveyskeskuksessa. Eihän se kiva ratkaisu ollut, mutta parempi kuin lomauttaminen 1-2 viikoksi ja isommat säästöt.
Onko ap:lla 0-tuntisoppari? Silloin voi käydä noin, varsinkin jos työvuorolistaa ei oltu vielä sovittu. Muistaakseni jos työvuorolista on jo tiedossa, on oikeus saada sairausajan palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaako täällä osa että jos sairastuu syöpään niin ei saa palkallista saikkua koska ei ole tapatutrama eikä äkillinen?
Lääkäriltä uusi sairauslomatodistus, jossa lukee että kyse oli kiireellistä hoitoa vaativa sairaus.
Kyse oli sairauden hoidosta (nielurisoja ei poistateta kauneussyistä tms.), jonka vuoksi ei kyennyt töihin, joten kyllä se kuuluu palkalliseksi sairauslomaksi.
Tämä on lakimieheltä tarkastettu juttu. Niin se vaan menee. Mikäli työnantaja on osoittanut työterveyshuollon hän voi velvoittaa sitä käytettävän maksaakseen palkan.
Aika outo lakimies. Ei voida jälkikäteen velvoittaa vaan välittömästi, samana päivänä kun on mahdollista mennä työterveyden jos niin vaaditaan. Meillä jos sairastuu lomalla, niiden peruminen todettava työterveydessä. Outoa sekin... Mutta kyllä tuosta palkka maksettava jos etukäteen ei ole velvoitettu tietyn lääkärin käyttämiseen. Yleensä ei voida velvoittaa koska lääkäreitä ei vaan saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä sä olit noin pitkään sairaslomalla? >Mun lapselta leikkatiin ne kanssa ja se oli samana iltana ihan terve.
KNK-hoitaja vastaa: aikuiselle leikkaus on suurempi ja komplikaatioriski isompi. Leikkauksesta jää aikuisen isojen tonsillojen kokoiset paljaat limakalvohaavat, ei siis varsinaista tikattua haavaa. Vuotavat suonet poltetaan. Tälle alueelle muodostuu suun bakteereista, verestä ja hyytymisaineista kate. Katteen täytyy pysyä tarpeeksi pitkään paikoillaan, että suonenpäiden poltettujen kohtien kohdalle kasvaa uusi, joustava kudos. Jos kate irtoaa liian aikaisin (joskus infektoitumisen, joskus ponnistelun, joskus vain paskan tuurin vuoksi) voi alkaa hengenvaarallinen verenvuoto. Yleensä kate irtoaa n. 10 päivän kuluttua operista, aikuisille suositellaan kaksi viikkoa ponnistelukieltoa, lisäksi ehdoton kielto saunoa.
Normaalisti sairasloma on aikuisella 14 vrk, oikein raskaissa töissä tarvittaessa pidempään. Lapset yleensä voivat mennä kouluun jo muutaman päivän kuluttua (kun voivat syödä normaalia ruokaa), mutta heidänkin täytyy pitäytyä liikunnasta ja ponnistelusta.
Mulla leikattiin 22-vuotiaana. Olin aivan hirveässä kunnossa yli kuukauden. Ensin 2viikkoa syljin kuppiin kun nielemään en pystynyt. Sitten irtosi peitteet ja verenvuoto kuin härän kurkusta. Luojan kiitos olin kotona silloin äidin kanssa joka heti auttoi. Omaa lasta en ikinä päästäisi kouluun ennen kuin varmistunut että peitteet kunnossa. Verenvuoto laski hemoglobiinin 90een, seuraavat kuukaudet voin todella todella huonosti. En olisi ollut 2vk kohdalla työkykyinen, olin Hyksissä tutkimuksissa ja sisätaudeissa vielä toipumisaikanakin. Ihan eri juttu lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KNK-hoitaja vastaa: aikuiselle leikkaus on suurempi ja komplikaatioriski isompi. Leikkauksesta jää aikuisen isojen tonsillojen kokoiset paljaat limakalvohaavat, ei siis varsinaista tikattua haavaa. Vuotavat suonet poltetaan. Tälle alueelle muodostuu suun bakteereista, verestä ja hyytymisaineista kate. Katteen täytyy pysyä tarpeeksi pitkään paikoillaan, että suonenpäiden poltettujen kohtien kohdalle kasvaa uusi, joustava kudos. Jos kate irtoaa liian aikaisin (joskus infektoitumisen, joskus ponnistelun, joskus vain paskan tuurin vuoksi) voi alkaa hengenvaarallinen verenvuoto. Yleensä kate irtoaa n. 10 päivän kuluttua operista, aikuisille suositellaan kaksi viikkoa ponnistelukieltoa, lisäksi ehdoton kielto saunoa.
Normaalisti sairasloma on aikuisella 14 vrk, oikein raskaissa töissä tarvittaessa pidempään. Lapset yleensä voivat mennä kouluun jo muutaman päivän kuluttua (kun voivat syödä normaalia ruokaa), mutta heidänkin täytyy pitäytyä liikunnasta ja ponnistelusta.
Mulla leikattiin 22-vuotiaana. Olin aivan hirveässä kunnossa yli kuukauden. Ensin 2viikkoa syljin kuppiin kun nielemään en pystynyt. Sitten irtosi peitteet ja verenvuoto kuin härän kurkusta. Luojan kiitos olin kotona silloin äidin kanssa joka heti auttoi. Omaa lasta en ikinä päästäisi kouluun ennen kuin varmistunut että peitteet kunnossa. Verenvuoto laski hemoglobiinin 90een, seuraavat kuukaudet voin todella todella huonosti. En olisi ollut 2vk kohdalla työkykyinen, olin Hyksissä tutkimuksissa ja sisätaudeissa vielä toipumisaikanakin. Ihan eri juttu lapsille.
Kyllä nielurisaleikkauksesta toipuminen lapsillekin on kivuliasta ja vaatii aikaa. Kitarisaleikkaus taas on huomattavasti helpompi toipumisen kannalta. Olen muuallakin kuin tässä keskustelussa huomannut, että ihmisillä menevät sekaisin nielurisat ja kitarisat..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nielurisaleikkauksesta toipuminen lapsillekin on kivuliasta ja vaatii aikaa. Kitarisaleikkaus taas on huomattavasti helpompi toipumisen kannalta. Olen muuallakin kuin tässä keskustelussa huomannut, että ihmisillä menevät sekaisin nielurisat ja kitarisat..
Joo, mutta lapsilla toipumisen pahat komplikaatiot harvinaisia ja heidät kotiutetaan samana päivänä, aikuista ei.
Eli kusetit. Miksi kassasta varastaminen on rikos mutta tililtä valheellisin perustein palkan muodossa varastaminen ei. Meillä jäi tuosta hlö kiinni ja tein rikosilmoituksen petoksesta (pidempi ja toistuva juttu, suoraa valehtelua. Siihen loppui kun tuli kutsu kuulusteluun. Niin kyllä loppui työsuhdekin pian. Sama meno jatkui kuulemma uudessa työpaikassa mutta lievempänä ja sielläkin potkut. Nyt jo pikkupaikkakunnalla onneksi sana kiirinyt alan työnantajien keskuudessa eikä pääse enää huijaamaan. Onneksi löytyi perusteet päästä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Koska olisit VOINUT varata leikkauksen lomasi ajaksi. Koska se ei ollut äkillinen hätäleikkaus.
Yksityiselle ehkä voi varata milloin tahtoo, mutta julkiselle saa ajan silloin, kun kutsu tulee.
Eikö työnantaja tiedä, kuinka paljon äkillisiä sairauslomia kurkkutulehdukset, varsinkin sairaalahoitoa vaativiksi kurkkupaiseiksi etenevät voivat aiheuttaa? Ei julkisella leikata risoja ihan vaan lystikseen, vaan kyllä sitä edellyttää useampi vakava tulehdus.
Ei kukaan itse aiheuta itselleen nielurisojen leikkausta.
Jep. Yleistä tuo nimetty työterveyshoitaja tai -lääkäri on päihdeongelmaisen hoitoonohjauksessa. Henkilö määrätään hakemaan sairaslomatodistus jo ensimmäisestä päivästä ja ainestaan nimetyiltä henkilöiltä. Usein ennen hoitoonohjausta voi olla 1-3 päivän sairaslomaa kymmeneltäkin eri lääkäriltä shopattuna.