Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnantaja kieltäytyy maksamasta sairausajan palkkaa

Vierailija
26.10.2016 |

Nielurisani leikattiin,jonka seurauksena olin 2 viikkoa sairauslomalla. Töissä vain sanottiin, että hyvä juttu ja tuo sitten todistus lääkäriltä. Nyt kuitenkin tilanne on se, että palkkaa en tältä ajalta saa, koska työantajan mukaan kyse ei ole äkillisestä sairastumisesta tai tapaturmasta, vaan itse aiheutetusta sairaslomasta.. niin onhan tämä itse aiheutettu siinä mielessä, että olen itse leikkausajan varannut lääkärin lähetteen perusteella.

Työsopimuslaissa tosiaan sanotaan, että työnantaja voi kieltäytyä palkanmaksusta, jos työkyvyttömyys on aiheutettu tahallaan. Mutta onko tämä nyt oikeasti ihan totta, että tahallaan aiheuttaminen tarkoittaa esim tällaista tiedossa olevaa leikkausta?

Kommentit (93)

Vierailija
41/93 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaako täällä osa että jos sairastuu syöpään niin ei saa palkallista saikkua koska ei ole tapatutrama eikä äkillinen?

Lääkäriltä uusi sairauslomatodistus, jossa lukee että kyse oli kiireellistä hoitoa vaativa sairaus.

Kyse oli sairauden hoidosta (nielurisoja ei poistateta kauneussyistä tms.), jonka vuoksi ei kyennyt töihin, joten kyllä se kuuluu palkalliseksi sairauslomaksi.

Tämä on lakimieheltä tarkastettu juttu. Niin se vaan menee. Mikäli työnantaja on osoittanut työterveyshuollon hän voi velvoittaa sitä käytettävän maksaakseen palkan.

Ensin hoitaneelta lääkäriltä tarkempi todistus ja sitten sen kanssa työterveyslääkärille hakemaan hyväksyntä siihen.

Vaikuttaa aika kusipäiseltä työntantajalta. Oikea tapa olisi tietysti ollut ohjeistaa työntekijää jo ennen operaatiota keskustelemaan sairaslomasta ja sen palkallisuudesta työterveydenhuoltoon.

Vierailija
42/93 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveyspalveluita minulla ei ole käytössä.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/93 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihinhän sarjaan viisauden hampaiden leikkaus menee? Mulla ois ens kuussa ja viimeksi olisin saanut saikkua kolme päivää, mutta olin vielä opiskelija. Kai tuolta ajalta palkan saa?:o

Kaveri on juuri nyt kahden viikon palkallisella saikulla viisaudenhampaan poiston vuoksi. Itse kävin otattamassa viisaudenhampaan pois ja menin siitä suoraan takasin töihin. En tiedä olisinko saanut saikkua, en kokenut tarvitsevani.

Vierailija
44/93 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työterveyspalveluita minulla ei ole käytössä.

Ap

No sitten se hoitavan lääkärin todistus käynee, ellei työnantajalla ole osoittaa paikkaa missä sinun pitäisi käydä.

Jotenkin ei yllätä että työnantaja on kusipää, eikä ole järjestänyt terveyspalveluita.

Vierailija
45/93 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaako täällä osa että jos sairastuu syöpään niin ei saa palkallista saikkua koska ei ole tapatutrama eikä äkillinen?

Lääkäriltä uusi sairauslomatodistus, jossa lukee että kyse oli kiireellistä hoitoa vaativa sairaus.

Kyse oli sairauden hoidosta (nielurisoja ei poistateta kauneussyistä tms.), jonka vuoksi ei kyennyt töihin, joten kyllä se kuuluu palkalliseksi sairauslomaksi.

Tämä on lakimieheltä tarkastettu juttu. Niin se vaan menee. Mikäli työnantaja on osoittanut työterveyshuollon hän voi velvoittaa sitä käytettävän maksaakseen palkan.

Ensin hoitaneelta lääkäriltä tarkempi todistus ja sitten sen kanssa työterveyslääkärille hakemaan hyväksyntä siihen.

Vaikuttaa aika kusipäiseltä työntantajalta. Oikea tapa olisi tietysti ollut ohjeistaa työntekijää jo ennen operaatiota keskustelemaan sairaslomasta ja sen palkallisuudesta työterveydenhuoltoon.

Kyllä, kusipäistä toimintaa. Yleensä työnantajat eivät nipota tästä koskaeivät ole kusipäitä ja koska jokainen lääkärikäynti maksaa heille erikseen, mutta on olemassa myös paskiaisia työnantajina ja heillä on laillinen oikeus vastia työterveyslääkärin arviota työntekijän työkyvystä.

Vierailija
46/93 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta. Palkkaa ei tarvitse maksaa. Jos olit katkaissut jalkasi ja joutuisit leikkaukseen , saisit palkan.

Paitsi jos sen kintun katkaisee vapaa-ajalla ja vaikka kännipäissään...

Vierailija
47/93 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantajan ei tarvitse hyväksyä kuin työterveyslääkärin kirjoittamat sairaslomat tai tietysti työterveyslääkärin lähetteestä johtuvat saikut.

Höpö höpö, päivän paras vitsi.

Toivottavasti työntekijät tietävät vähän enemmän oikeuksistaan!

t. hr

Ei, kyllä tämä vaan näin menee. Työnantaja kustantaa työterveyden ja voi aivan laillisesti vaatia että sairasloma on työterveyslääkärin harkitsema, maksaakseen siitä palkan.

Sairasloma on hyväksyttävä, mutta siltä ajalta ei tarvitse maksaa palkkaa, jos sairasloman kirjoittaja on joku muu kuin työterveyslääkäri tai työterveyslääkärin lähetteestä erikoissairaanhoidon lääkäri.

Höpölöpö. Oikeastiko väität, että ambulanssin on kuskattava sut kolaripaikalta työterveyslääkärillesi, joka harkitsee, lähettääkö sut kallovammasi vuoksi erikoissairaanhoitoon ensiapuun? Ja jos ei näin tee, sairasloma on palkatonta. Älä nyt viitsi. 

Vierailija
48/93 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, kusipäistä toimintaa. Yleensä työnantajat eivät nipota tästä koskaeivät ole kusipäitä ja koska jokainen lääkärikäynti maksaa heille erikseen, mutta on olemassa myös paskiaisia työnantajina ja heillä on laillinen oikeus vastia työterveyslääkärin arviota työntekijän työkyvystä.

Mikäli siis työterveyspalvelut on ostettu.

Vierailija
49/93 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantajan ei tarvitse hyväksyä kuin työterveyslääkärin kirjoittamat sairaslomat tai tietysti työterveyslääkärin lähetteestä johtuvat saikut.

t. hr

Ei, kyllä tämä vaan näin menee. Työnantaja kustantaa työterveyden ja voi aivan laillisesti vaatia että sairasloma on työterveyslääkärin harkitsema, maksaakseen siitä palkan.

Sairasloma on hyväksyttävä, mutta siltä ajalta ei tarvitse maksaa palkkaa, jos sairasloman kirjoittaja on joku muu kuin työterveyslääkäri tai työterveyslääkärin lähetteestä erikoissairaanhoidon lääkäri.

Höpölöpö. Oikeastiko väität, että ambulanssin on kuskattava sut kolaripaikalta työterveyslääkärillesi, joka harkitsee, lähettääkö sut kallovammasi vuoksi erikoissairaanhoitoon ensiapuun? Ja jos ei näin tee, sairasloma on palkatonta. Älä nyt viitsi. 

Nyt oli kyse nielurisoista.

Vierailija
50/93 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työntekijä oli kieltäytynyt työnantajan hänelle määräämästä työtehtävästä, mikä oli johtanut ristiriitatilanteeseen työpaikalla. Työntekijä oli hakeutunut työterveyslääkärille, joka oli todennut hänet työkyvyttömäksi. Sairauslomatodistuksiin työkyvyttömyyden syiksi oli merkitty reaktio vaikeaan stressiin ja sopeutumishäiriöt sekä unen alkamisen ja ylläpitämisen häiriö. Työnantaja oli kieltäytynyt maksamasta sairausajan palkkaa työkyvyttömyysajalta vedoten siihen, että työntekijä oli käyttänyt väärin sairausajan palkkaetuja.

Työntekijällä oli sairauslomatodistuksissa diagnosoitu tautiluokituksen mukainen sairaus. Vaikka työntekijä oli työstä kieltäytymisellään antanut aihetta ristiriitatilanteen syntymiselle, ei hänen kuitenkaan voitu katsoa aiheuttaneen sairautta ja siitä johtuvaa työkyvyttömyyttä törkeällä tuottamuksella. Työnantaja oli velvollinen maksamaan palkan työkyvyttömyysajalta.

Työtuomioistuimen päätös viime vuodelta.

Vierailija
51/93 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. hr

Ei tietenkään, ilman muuta erikoissairaanhoito tekee tarvittavat toimenpiteet ja hoitavat potilasta tykönään. Palkanmaksuasiat voidaan aina selvittää myöhemmin kunhan potilas on toimintakykyinen.

Vierailija
52/93 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös palkan maksamatta jättaminen oikeuta työntekijää purkamaan työsuhteen? Haet uuden työn ja vaihdat työpaikkaa ja ilmoitat viimeisenä päivänä että et ole enää tulossa. Sairausajan palkan haet oikeuden kautta ja saat sen, koska työnantajalla ei todellakaan ole laillista syytä jättää sitä maksamatta.

Vierailija
53/93 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihinhän sarjaan viisauden hampaiden leikkaus menee? Mulla ois ens kuussa ja viimeksi olisin saanut saikkua kolme päivää, mutta olin vielä opiskelija. Kai tuolta ajalta palkan saa?:o

Kaveri on juuri nyt kahden viikon palkallisella saikulla viisaudenhampaan poiston vuoksi. Itse kävin otattamassa viisaudenhampaan pois ja menin siitä suoraan takasin töihin. En tiedä olisinko saanut saikkua, en kokenut tarvitsevani.

Hammasoperaatiot ja leikkaukset ovat hyvin yksilöllisiä. Minulta tulehtui leukaluu, eikä hyytymää tahtonut millään muodostua vaan vuodin monta päivää syljeskellen verta. Puheammattilaisena ei minulla ollut mitään asiaa töihin kolmeen viikkoon. Yläleuan hampaan poistosta olin hiukan kipeä loppupäivän, seuraavana päivänä työkuntoinen.

Vierailija
54/93 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajalla ei ole mitään syytä olla maksamatta palkkaa, sillä nielurisojen poisto on sairauden hoitamista, se aiheuttaa työkyvyttömyyden ja työnantajalle on toimitettu siitä todistus tämän vaatimalla tavalla.

Kannattaa joka tapauksessa alkaa hakemaan parempaa työpaikkaa.

Vierailija
55/93 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. hr

Nyt oli kyse nielurisoista.

Tämä työnanataja ei ole edes järjestänyt työterveyshuoltoa.

Vierailija
56/93 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen työsopimus ap:llä on? Olen ollut itse töissä markkinatutkimushommissa, joissa puhelinhaastattelijoilla ei ollut oikeutta työterveyshuoltoon, vaikka firman toimihenkilöillä oli.

Jos työnantaja ei ole järjestänyt työterveyshuoltoa, niin sitten pitäisi hyväksyä lääkärintodistus. Oletko ap kovinkin nuori? Työnantajat nimittäin monesti yrittävät vedättää nuoria

Vierailija
57/93 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hammasoperaatiot ja leikkaukset ovat hyvin yksilöllisiä. Minulta tulehtui leukaluu, eikä hyytymää tahtonut millään muodostua vaan vuodin monta päivää syljeskellen verta. Puheammattilaisena ei minulla ollut mitään asiaa töihin kolmeen viikkoon. Yläleuan hampaan poistosta olin hiukan kipeä loppupäivän, seuraavana päivänä työkuntoinen.

Hammasoperaatiot ovat niitä joissa työnkuva vaikuttaa sairausloman tarpeeseen. Puhetyöläisen on vaikea tehdä työtä, jos ei pysty kunnolla puhumaan. Vähän kuin raksalla on vaikea olla jalka paketissa töissä

Vierailija
58/93 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveyshuollon lainmukainen tarkoitus on työhön liittyvien sairauksien ja tapaturmien ehkäisy, varmistaa työn ja työympäristön terveellisyys ja turvallisuus, edistää työntekijöiden terveyttä ja työ- ja toimintakykyä työuran eri vaiheissa sekä parantaa työyhteisön toimintaa.

Työterveyshuolto ei siis ole mikään ylin tuomari sairasteluasioissa, eikä myöskään mikään työnantajan edunvalvontakoneisto.

Vierailija
59/93 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä maailmassa te elätte, jotka ehdottelette leikkauksien varaamista loma-ajalle? Julkisen terveydenhuollon puolella ei tosissaan saa itse valita leikkauspäiviään, vaan se leikkaus tulee kun on tullakseen. Itselleni osui rintojen pienennysleikkaus kesälle ja juuri sattumoisin oman kesäloman perään. Olin sitten töistä pois yhdeksän viikkoa putkeen, mutta en minä sille mitään voinut vaikka työnantaja olikin vähän näreissään.

Mutta mitä tähän asiaan tulee, niin sulle kuuluu sairausajan palkka, ei tuossa ole mitään epäselvää.

Vierailija
60/93 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin se on, esim. hammaslääkärikäynnit, lapsettomuushoidot, yms. hoidetaan vapaa-ajalla.

Lapsettomuus ei ole sairaus, ja harvemmin hammaslääkärikäyntikään. Kyllä sairaudesta johtuva hoito on palkallista sairauslomaa silloinkin kun sen seurauksena on lapsettomuus tai paha hammastulehdus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän viisi