Uusperheet! Miten teillä
jaetaan arjen kulut? Varsinkin jos toisella on enemmän lapsia/kuluttavat enemmän kuin toiset...?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli 3 lasta ja miehellä 0 kun aloimme olemaan yhdessä, nyt myös 1 yhteinen. Yhteisistä rahoista maksetaan kaikki kulut. Tilit on mulla käytössä ja maksan laskut ja laitan sivuun mitä jää. Aikaisemmin oli suunnilleen samat nettotulot, nyt mun tulot on enää 1/3 talouden tuloista, lapsista enää kuopus kotona.
Meillä on perhe ja se on yksikkö.
Rahako sen määrittelee, että mikä on perhe? Minullakin on perhe, vaikka en koe olevani velvollinen maksamaan mieheni ex-vaimon osuutta heidän yhteisten lasten kustannuksista. Jos elät kahden aikuisen ihmisen perheessä, niin oletko velvollinen maksamaan myös kumppanisi elatuksen?
Me elämme uusperhe arkea, minulla pn kaksi tyttöä aikaisemmasta liitosta ja miehelläni poika. Me sovimme kyllä heti alkuun että lapset ovat saman arvoisia. Alkuun olin tarkka siitä että maksoin omien lasteni vaatteet jos sellaisia oli kauppareissulla mukaan tarttunut mutta nyt arkea on eletty niin että yhdessä maksetaan arjen kulut. Pääasiassa edelleen maksan omien lasteni vaatteet ja harrastukset ( heidän isänsä maksaa elatusapua juuri näihin tarpeisiin) mutta kyllä minä mieheni pojalle ostan yhtälailla sitä mitä hän tarvitsee. Jokainen tekee tavallaan mutta eikö se old tärkein että siitä yhteisesti sovitaan ja molemmat ovat tietoisia mitä haasteita uusperheen arki saattaa tuoda mukanaan :)
Sulle tuo on edullinen järjestely. Kannattaa joskus muistaa kiittää mietä siitä, että hän uurastaa sun lastesi elintason eteen. Ei siis millään pahalla. Mut jos miehen tulot olis 1/3 sun tuloista ja hänellä olis kolme lasta, jaksaisitko tehdä pitkää päivää hänen lastensa vuoksi...?