Silloin kun lasten kurittaminen oli laillista, paheksuttiinko kurittavia vanhempia
vai oliko remmin antaminen yhtä arkinen asia kuin vaikkapa kaupassa käynti?
Kommentit (72)
Luulisin, että ei noista silloinkaan paljoa huudeltu (kuten ei siihen aikaan juuri mistään muustakaan), mutta pidettiin ihan normaalina. Arkiseksi en ehkä kuitenkaan sanoisi. Tämä arvailu lähinnä 1900-luvun alkupuolen kirjallisuuteen perustuen. "Joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee."
Kaikki kaverini säälivät, kun tiesivät että kotona minua hakattiin. Heitä ei. Vanhempiensa mielipiteistä en tiedä. Suurten ikäluokkien lapsia ollaan.
Ennemmin paheksuttiin sitä, jos joku ei kurittanut lastaan, kun tämä teki jotain luvatonta. Näin minun lapsuudessani 1970-luvun alussa. Ympäristössäni ruumiillista kuritusta pidettiin luonnollisena ja tärkeänä osana kasvatusta. En tiedä silloisesta ympäristöstäni ketään, jonka kotona sitä ei olisi käytetty.
Olen ollut lapsi 70-luvulla. Kyllä moni sai selkään. Minäkin.
Kyllä niistä lasten kesken puhuttiin ja sanottiin, että "taas tuli selkäsaunat". Ei tietääkseni/kuulteni kukaan paheksunut.
Fyysinen kuritus oli osa koulunkin arkea. Tukasta kannettiin käytävään, jos oli mistä ottaa kiinni.
Kuritus loppui kotona jo teini-ikään mennessä. Koulussakin se väheni silloin selvästi.
En kanna kaunaa. Se ei tuntunut kuitenkaan pahoinpitelyltä...vaikea selittää. Lopuksi aina sovittiin.
Tuntuisi hassulta ajatella, että on sellainen kiva keskiluokkainen perhe kivassa omakotitalossa... Sitten käydään välillä vähän hakkaamassa lasta vyöllä paljaalle takapuolelle ja sitten palataan leipomaan keittiöön pullaa ja kaikki on niin idyllistä. Öö..?
Vierailija kirjoitti:
Tuntuisi hassulta ajatella, että on sellainen kiva keskiluokkainen perhe kivassa omakotitalossa... Sitten käydään välillä vähän hakkaamassa lasta vyöllä paljaalle takapuolelle ja sitten palataan leipomaan keittiöön pullaa ja kaikki on niin idyllistä. Öö..?
Niin, ja ajattele, että ennen oli ihan tavallista että kivat perheenisät ja aviomiehet kävi huorissa. Eikä raiskaus avioliitossa ollut rikos.
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän se "paluu arkeen" käytännössä tapahtui? Jos lapsi on ensin täydellisesti alistettu ja nöyryytetty tuollaisella kurittamisella, miten siitä yhtäkkiä voisi jatkaa normaalia arkea kuin mitään ei olisi tapahtunut?
Vierailija kirjoitti:
Ennemmin paheksuttiin sitä, jos joku ei kurittanut lastaan, kun tämä teki jotain luvatonta. Näin minun lapsuudessani 1970-luvun alussa. Ympäristössäni ruumiillista kuritusta pidettiin luonnollisena ja tärkeänä osana kasvatusta. En tiedä silloisesta ympäristöstäni ketään, jonka kotona sitä ei olisi käytetty.
Oliko se kuritus nyrkillä vetämistä päähän, kurkusta nostamista seinälle ja siitä täydellä voimalla lattiaan ja sen päälle potkimista? Enpä usko. Pikku luunappi ei olisi tuntunut missään, mutta tuo oli pelkästään sairasta väkivaltaa heikompaa kohtaan. Omaa lastani en ole milloinkaan pahoinpidellyt. Sattumoisin en ole vanhempieni kanssa enää tekemisissä. Tosin nämä tapahtumat tapahtuivat kahdeksankymmentäluvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja ajattele, että ennen oli ihan tavallista että kivat perheenisät ja aviomiehet kävi huorissa. Eikä raiskaus avioliitossa ollut rikos.
Faktana vielä, että raiskaus avioliitossa muuttui rikoksesi Suomessa vasta 1994, eli ihan järkyttävän myöhään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Faktana vielä, että raiskaus avioliitossa muuttui rikoksesi Suomessa vasta 1994, eli ihan järkyttävän myöhään.
Vähän väliä täällä joku levittää tätä väärää tietoa. Raiskaus avioliitossa ei ollut Suomessa sallittua tätä ennenkään. Sitä ei vain voinut tuomita raiskaus-nimikkeellä, vaan esimerkiksi pakottamisena tai pahoinpitelynä.
Ihan yhtä hyvin voisi väittää, että miehen raiskaaminen oli Suomessa sallittua vuoteen 1994 asti.
Olikohan tuolloin kauppojen lastentarvikeosastoilla oli myynnissä erilaisia kuritusvälineita? "Lapsesi parhaaksi - KURIX-nahkaremmit. Tarjoushintaan!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko se kuritus nyrkillä vetämistä päähän, kurkusta nostamista seinälle ja siitä täydellä voimalla lattiaan ja sen päälle potkimista? .
Ei tietenkään. Tyypillisiä rangaistuksia olivat tuohon aikaan lievemmistä toilailuista luunappi tai tukistaminen, vakavimmista koivuvitsalla tai remmillä piiskaaminen. Enkä minä sitä mitenkään puolustele. Kerroin vain, mikä tilanne oli minun lapsuudessani, kun sitä kysyttiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän se "paluu arkeen" käytännössä tapahtui? Jos lapsi on ensin täydellisesti alistettu ja nöyryytetty tuollaisella kurittamisella, miten siitä yhtäkkiä voisi jatkaa normaalia arkea kuin mitään ei olisi tapahtunut?
Vanhemmat eivät ajatelleet "täydellisesti alistavansa ja nöyryyttävänsä lastaan", vaan kasvattavansa. Heidän mielestään lapsi ansaitsi selkäsaunan pahalla teollaan. Aika monet selkäsaunoja saaneet ovat aikuisena olleet samaa mieltä siitä, että selkäsauna oli ansaittu.
En usko, että vanhemmilla erityisemmin omatunto kolkutteli selkäsaunojen jälkeen, joten voi hyvinkin olla todenmukaista tuo "pullan leipominen" selkäsaunan jälkeen.
Kuten edellä joku jo mainitsikin, niin 70-luvulla paheksuttiin kurittomien kakaroiden vanhempia siitä, etteivät antaneet lapsilleen selkäsaunaa. Tällainen oli ilmapiiri, vaikka itse en muista satunnaisia läimäyksiä kummempia selkäsaunoja saaneeni. En kuulemma tarvinnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko se kuritus nyrkillä vetämistä päähän, kurkusta nostamista seinälle ja siitä täydellä voimalla lattiaan ja sen päälle potkimista? .
Ei tietenkään. Tyypillisiä rangaistuksia olivat tuohon aikaan lievemmistä toilailuista luunappi tai tukistaminen, vakavimmista koivuvitsalla tai remmillä piiskaaminen. Enkä minä sitä mitenkään puolustele. Kerroin vain, mikä tilanne oli minun lapsuudessani, kun sitä kysyttiin.
Minkä ikäisiä yleensä kuritettiin remmillä? Oliko se isommille lapsille tarkoitettu tapa vai miten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän väliä täällä joku levittää tätä väärää tietoa. Raiskaus avioliitossa ei ollut Suomessa sallittua tätä ennenkään. Sitä ei vain voinut tuomita raiskaus-nimikkeellä, vaan esimerkiksi pakottamisena tai pahoinpitelynä.
Ihan yhtä hyvin voisi väittää, että miehen raiskaaminen oli Suomessa sallittua vuoteen 1994 asti.
Valitettavasti sinulla on väärää tietoa asiasta.
Turhemmastakin nykyään voivotellaan kuin siitä, että joskus isä läimäytti pari kertaa persuksille,kun oli varastanut, toiminut itselleen tai muille vaarallisesti ym. Ei siis ihme, että tämä läpsäystoiminta on nyt jotenkin niin kauheaa.
Ei aiemminkaan kukaan sentään lapsiaan mustille silmille lyönyt enempää kuin tänäänkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti sinulla on väärää tietoa asiasta.
Minä olin aikuinen jo 1980-luvulla, joten satun muistamaan, miten asia oli oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä! Siihen aikaan esim. Kekkosen kauden jatkamista ilman vaaleja poikkeuslailla ei ollut mitään kummallista. Jos arvostelit, olit kummallinen.
Itseäni on lyöty vitsalla, remmillä, nyrkeillä, nokkosilla, ensimmäiseksi käteen osuvalla esineillä. Olen saanut useamman aivotärähdyksen alle 10-vuotiaana päähän kohdistuneista iskuista. Minut on teljetty useaksi tunniksi pimeään komeroon yms.
En muista olleeni erityisen hankala lapsi. Olin vain liian nuorten vanhempien esikoinen. Pahat tekoni olivat luokkaa kaadettu maitolasi, oksennettu ruoka (kamalaa sianmaksaa) ja työntekovelvoitteiden hutiloitu toteutus (esimerkistä käy hutiloitu kasvimaan kitkeminen) sekä pieksämisen myötä kasvanut uhmakkuus. Jo alakouluikäisenä nimittäin täräytin selkäsaunan jälkeen, että "vittu kärsitte, kun olette vanhoja ja avuttomia kuin lapset".
Uhmakkuuteni ilmeni mm. siten, että en suostunut itkemään, vaikka minua lyötiin usean minuutin ajan perseelle nahkavyöllä. Valehtelemaan opin nopeasti.
Vanhempani ovat vm. 41 enkä ole koskaan saanut selkäsaunoja tms.