Elän miehen omistamassa asunnossa. Kuinka jakaa asumiskulut?
Miten teistä tulisi jakaa elämiskulut tässä tilanteessa?
Muutin asumaan mieheni kanssa hänen omistamaansa kaksioon, jossa asumiskulut ovat noin 1000e/kk. Tästä tonnista:
- Vastikkeen osuus n. 250e
- Netti, kotivakuutus yms. käyttömaksut 100e
- Loput 650e lainanlyhennystä
Lisäksi miehellä on auto, jolla me molemmat kuljemme töihin. Auton kiinteät ylläpitokulut ovat noin 100e/k + bensat 100e. Satunnaiset menoerät (katsastus, varaosat) olemme tähän asti maksaneet puoliksi.
Mies maksaa bensasta yli puolet, koska vaikka kuljemme yhdessä töihin (työpaikat vierekkäin), niin mies käyttää autoa omiin menoihinsa lähes päivittäin ja minä en lainkaan. Mutta kuinka hoitaisitte muiden kustannusten jakamisen?
Minulla ei siis ole käytännössä lainkaan omaisuutta, olen tähän asti asunut pelkistetysti vuokralla ja kulkenut julkisilla. Päivätöissä käymme molemmat, mies tienaa hieman enemmän kuin minä.
Kommentteja?
Kommentit (207)
Huh, mikä viritys!
Olehan kiltti miehellesi, muuten oot asunnonhaussa ja poljet tsygällä duuniin
Asumiskulujen osalta kannattaa muistaa että rahan sitomisesta asuntoon koituu aina pääomakustannuksia. Tämä ilmenee joko pankille maksettavana korkona tai (jos lainaa ei ole) menetettynä pääomatulona. Tämä on ihan todellinen kustannus joka on reilua korvata omistajalle.
Maksa puolet vastikkeesta ja puolet sekalaisista käyttömaksuista. Lainan lyhennyksiä et maksa lainkaan, koska et ole sponssaamassa hänelle omaisuutta.
Mun mies muutti mun asuntoon ja maksoi vastikkeen ja muut maksettiin suunnilleen puoliksi. Mä hoidin lainanlyhennyksen koska mun asunto se oli ja omaa omaisuuttani siinä kerrytin. Toisaalta vastike oli huomattavasti vähemmän kuin puolet vastaavan asunnon vuokrasta, joten reilua myös miehelle.
Äijä maksaa ja sinä annat römpsää.
Toisaalta jos mies on antanut siirtää sinut virallisesti kirjoille asuntoonsa, voit tarvittaessa erotilanteessa olla äärimmäisen hankala ja pitkään. Aviossa tai ei. Laki sallii tämän.
Vierailija kirjoitti:
Asumiskulujen osalta kannattaa muistaa että rahan sitomisesta asuntoon koituu aina pääomakustannuksia. Tämä ilmenee joko pankille maksettavana korkona tai (jos lainaa ei ole) menetettynä pääomatulona. Tämä on ihan todellinen kustannus joka on reilua korvata omistajalle.
Hölönpölön. Teet tuosta turhaa hifistelyä. Jos tulet selittämään minulle, että saan maksaa menetettyä pääomatuloasi koska me molemmat asumme asunnossasi, etkä voi laittaa sitä vuokralle, niin minä lähden kävelemään samoin tein.
Vierailija kirjoitti:
Maksa vastike ja puolet netistä, vakuutuksesta ym. eli 300 euroa. Lainanlyhennys ei sinulle maksettavaksi kuulu, vaan miehelle. Mielestäni mies saisi maksaa autonsa kulut, koska auto ei ole sinun, maksa vaikka silloin tällön bensat.
Miksi kummassa koko vastike ap:n maksuun? Se vastaa vuokraa. Miksi ap maksaisi koko vuokran asunnosta, joka on miehen nimissä?
Asumme avoliitossa, mies maksaa kaikki asumiseen liittyvät kulut, koska talo on hänen. Näin siksi, että en omista tästä mitään ja siksi, että voisin asua omassa asunnossani, mutta koska hän halusi, että asutaa yhdessä, niin hän maksaa asumiskulut. Minun kämppäni on vuokralla ja käytän sieltä saatavat tulot ihan niin kuin tahdon.
Tämä sopii meille. Jos ero tulee, on minulla asuntoni, en jää varattoma itkemään miehen perään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hölönpölön. Teet tuosta turhaa hifistelyä. Jos tulet selittämään minulle, että saan maksaa menetettyä pääomatuloasi koska me molemmat asumme asunnossasi, etkä voi laittaa sitä vuokralle, niin minä lähden kävelemään samoin tein.
Kuvitellaanpa tilanne jossa molemmilla osapuolilla on lähdössä 200'000 euroa. Toinen ostaa näillä asunnon yhteiseksi kodiksi josta molemmat saavat asumishyötyä. Toinen ostaa sijoitusasunnon josta saa pääomatuloja itselleen. Pidätkö järjestelyä reiluna?
Siis miksi on muka epäreilua, että nainen maksaisi miehen asuntolainasta osan vuokrana miehelle? Mutta se ei ole epäreilua, että nainen saa asua puoli-ilmaiseksi miehen asunnossa ja samalla säästää siinä ison summan rahaa kuukausittain?
Minusta ainut reilu ratkaisu olisi se, että nainen saa alennusta vuokrasta. Tällöin molemmat hyötyvät. Jos nainen maksaa vain puolet vastikkeesta ja sähköstä, niin ainoa hyötyjä on nainen (vastikkeen ollessa noin pieni).
Vierailija kirjoitti:
Asumme avoliitossa, mies maksaa kaikki asumiseen liittyvät kulut, koska talo on hänen. Näin siksi, että en omista tästä mitään ja siksi, että voisin asua omassa asunnossani, mutta koska hän halusi, että asutaa yhdessä, niin hän maksaa asumiskulut. Minun kämppäni on vuokralla ja käytän sieltä saatavat tulot ihan niin kuin tahdon.
Tämä sopii meille. Jos ero tulee, on minulla asuntoni, en jää varattoma itkemään miehen perään.
Toisinsanoen elät miehen rahoilla. Melkoinen tossu miehenä kun tohon suostuu.
Onneksi olin nuori, kun asuttiin silloisen miehen kanssa yhdessä ja vuokralla. Juuri ennen häitä sanoikin ei kiitos. Siinä olisi ollut karvas paikka, jos olisi toisen asuntoa rahoittanut vuositolkulla ja sitten jäädä tyhjän päälle.
Noin 200 keur maksavasta asunnosta pitäisi saada 8 keur tuottoa. Eli reilu 650 eur/ kk. Maksaisin tuosta puolet ja puolet muista kulusta. Toinen tapa miettiä paljonko ois samantasoisen asunnon vuokra ja maksaisin siitä puolet. Ja tietty puolet muista kuluista.
Vierailija kirjoitti:
Lainan korot voi kyllä hyvin laskea asumiskuluksi ja puolittaa, se on ihan kohtuullista. Maksetun asunnon pääomatulojen hyvittäminen sen sijaan on vähän hataralla pohjalla - jos asut asunnossa jokatapauksessa itse, niin vuokratuloja et menetä (paitsi ehkä alivuokralaisen osalta, mutta harva sellaista ottaa) ja arvonnoususta taas hyödyt yksin eli se osuus asunnon tuotosta on joka tapauksessa sinun eikä sitä siis tarvitse myöskään sinulle hyvittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisinsanoen elät miehen rahoilla. Melkoinen tossu miehenä kun tohon suostuu.
Parisuhde on se kallein pano.
Vierailija kirjoitti:
Noin 200 keur maksavasta asunnosta pitäisi saada 8 keur tuottoa. Eli reilu 650 eur/ kk. Maksaisin tuosta puolet ja puolet muista kulusta. Toinen tapa miettiä paljonko ois samantasoisen asunnon vuokra ja maksaisin siitä puolet. Ja tietty puolet muista kuluista.
No jos nyt välttämättä haluat kartuttaa toisen sijoituksia niin voihan noinkin tehdä. Erityisen reilu järjestely (sinua kohtaan) tuo ei tietenkään ole.
- Vastikkeen osuus n. 250e
- Netti, kotivakuutus yms. käyttömaksut 100e
Maksat nuo kaikki + bensat jotenkin puoliksi. Sekin on todella halpaa asumista vielä.
Lainanlyhennyksiin ei tarvitse osallistua, mutta muu puoliksi.