Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on ollut paras ruoka, jota olet syönyt IKINÄ?

Vierailija
24.10.2016 |

Siis paras ateria?

Minulla on seuraava.

Vuosientakainen miesystäväni kokkasi kerran sellaisen aterian, että oksat pois. Olin tullut toisesta kaupungista valintakokeista junalla. Uupumus ja apeahko mieli vaivasivat minua. Oli toukokuinen ilta.

Kun saavuin hänen kotiinsa, näin hänen kattaneen pöydän ja sytyttäneen kynttilän. Ruoaksi oli alkusalaatin jälkeen voissa paistettu kuhafilee limemehulla höystettynä, perunasose ja rennoiksi kuullotetut kevätsipuli- ja purjorenkaat. Juomaksi oli vesi ja viileä, puolikuiva valkoviini.

Se on ollut ainut kerta, kun olen itkenyt ilosta ruokaa syödessäni.

Mikäs teillä?

Kommentit (646)

81/646 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän tekemä makkarasoppa <3

Vierailija
82/646 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ihana ketju, että olisi tullut kramppi sormeen, jos olisin jokaista haluamaani yläpeukuttanut. :D

Hyvästä ruuasta ja elämästä nauttivat tietävät kyllä, mitkä kommentit eivät ansaitse yläpeukkua. 

En lähde nyt luettelmaan lisää "parhaita ruokia ikinä", mutta kyllä monet vastaukset avasivat niin ihania ruokamuistoja, ettei ole tosikaan. Mutta koska täällä nyt on muutamaan kertaan mainittu joulu, johon on melko tasan kaksi kk, niin sanon vain nopeasti: siian- tai muikunmäti lisukkeineen. Kaikki eri kulhoissa. Lapsesta asti ja ihan joka vuosi, joka kerta yhtä herkullista.  

82

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/646 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin tekemä saslik! <3

84/646 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italialaisessa kotikeittiossä valmistettu useamman ruokalajin illallinen 8:lle hengelle. Aivan mahtava kokemus. Antipastoa, Keittoa, Frutti di mare, pastaa, kanaa, karitsaa, vihanneksia, hedelmiä, jne. sekä ihania viinejä.

Jälkkäriksi kakkua, torttuja, pikkuleipiä, äkkimakeeta pirakkaa ja jääteloä. 

Vierailija
85/646 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Firenzeläisessä ravintolassa 80-luvulla pappa al pomodoro. Oli kuin halolla olisi vetäisty päähän, niin hyvää. Ihan sattumalta kokeilin listalta kun halusin jotain uutta. Tuohon aikaan ei tietoa haettu ennen nettiä niinkään helposti, joten metsästin reseptiä kissojen ja koirien kanssa vuosia, kun en edes muistanut tilaamani ruoan nimeä kuin jotain sinnepäin. Kun lopulta sain käsiini reseptin, olin aivan ihmeissäni kuinka helppo ja yksinkertainen sapuska on kyseessä. Ja niiiiiiiiin hyvää!

Vierailija
86/646 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkkupitsa, lasagne, lämminsavulohi, perunamuusi, joulukinkku...

+ lisäkkeenä kaali höyrytettynä tai muulla tavalla kypsennettynä. 

Vierailija
87/646 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä1923 kirjoitti:

Firenzeläisessä ravintolassa 80-luvulla pappa al pomodoro. Oli kuin halolla olisi vetäisty päähän, niin hyvää. Ihan sattumalta kokeilin listalta kun halusin jotain uutta. Tuohon aikaan ei tietoa haettu ennen nettiä niinkään helposti, joten metsästin reseptiä kissojen ja koirien kanssa vuosia, kun en edes muistanut tilaamani ruoan nimeä kuin jotain sinnepäin. Kun lopulta sain käsiini reseptin, olin aivan ihmeissäni kuinka helppo ja yksinkertainen sapuska on kyseessä. Ja niiiiiiiiin hyvää!

Niin ja toinen samanlaiselta reissulta sinnepäin maailmaa, samoihin aikoihin ja samanlaista reseptin metsästystä jälkeenpäin: Profiteroles! Munkin ja tuulihatun risteytys suklaasisuksella, ja vei kielen niin mennessään ettei mitään rajaa. Tätä en ole uskaltanut kokeilla kotona, vaarana alkuperäisen kokemuksen vesittäminen :D

Vierailija
88/646 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä1923 kirjoitti:

Käyttäjä1923 kirjoitti:

Niin ja toinen samanlaiselta reissulta sinnepäin maailmaa, samoihin aikoihin ja samanlaista reseptin metsästystä jälkeenpäin: Profiteroles! Munkin ja tuulihatun risteytys suklaasisuksella, ja vei kielen niin mennessään ettei mitään rajaa. Tätä en ole uskaltanut kokeilla kotona, vaarana alkuperäisen kokemuksen vesittäminen :D

Ja nyt kun kerran alettiin muistelemaan makuja, myös Portugalissa oli aikoinaan pari napakymppiä. Lihafondue mmm ja jättimäinen simpukkaspaghettikattila. Siis niin että merenelävät kalisivat siellä spaghettiliemen seassa. En todellakaan tiedä millä systeemi oli maustettu mutta kattilan pohjalle jäi vain kasa kuoria. 

Vierailija
89/646 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyviä ruokia on niin monta, että vaikea eritellä! Tämäkin on vain osa ateriasta, mutta ovat niin helkkarin ihania, että nostattavat minkä tahansa sapuskan eri sfääreihin. :D

Mies siis tekee usein hanhenrasvassa paahdettuja perunoita. Muut osat vaihtelee, mutta nuo potut on kyllä niin huippuja, että voisin vedellä yksikseenkin. Suosittelen kokeilemaan.

Ankanrasvakin toimii tässä! Todella suussasulavia ja ihanan makuisia!

Vierailija
90/646 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pyydystetty ja savustettu taimen, oikein jumalaisen pehmeiksi kypsytetyt uuniperunat ja itsetehty yrttivoi. Maistuu kesältä ja mökiltä.

Vierailija
91/646 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämän aikana tullut syötyä varmaan satoja 10+ aterioita maailmalla ( ja muutama Suomessakin) mutta pari on ylitse muiden:

- Hakaniemen hallista sai aikoinaan Thuringerin makkaraa. Isä paistoi sitä perunoiden ja hapankaalin kanssa. Jumalaisen hyvää!

- 2 vuotta sitten näihin aikoihin tryffelinmetsästyksen päätteeksi puiden diimeksessä juustoa, valkoista tryffeliä ja päälle oliiviöljyä. Lisäksi maalaisleipää ja punaviiniä

- ja vielä pari viikkoa sitten kavereiden luona syöty Tartiflette! Voi luoja miten hyvää...

Itse olen sitä genotyyppiä jolle tryffelit haisevat pissalta, joten en voi koskea niihin.

Niissä on androstenonia, joka haisee kamalalta.

Et ole ensimmäinen joka noin sanoo, kai nenät on erilaisia.

Mun nenään tuoksu on puhdas maan ja mullan tuoksu ja makukin todella pehmeä ja kermainen (sekä valkoisessa että mustassa tryffelissä)

Vierailija
92/646 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä kommenttien alapeukutuksia. Mitä alapeukuttamista on toisten hyvissä ruokamuistoissa? Sen ymmärrän ettei tykätä, jos joku moittii toisten "halvoissa" ravintoloissa kokemia hyviä ruokahetkiä.

Vierailija
93/646 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on tehnyt lukuisia aterioita joita olen tippa linssissä syönyt ja muistellut. Kaikenlaiset pihvit, perunat ja höyrytetyt kasvikset kastikkeella, mmmm. Tekee myös uskomattomia salaatteja.

Aikaisemmassa elämässäni oli ihan normisettiä illastaa kalliissa ravintoloissa ja maksaa 100€ täydellisestä pihvistä. Silti mieheni kokkaustaito rökittää nämä ateriat 6-0. Osaa valita täydellisen viininkin kyytipojaksi. Hänen pitäisi ehdottomasti olla kokki.

Vierailija
94/646 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni on tehnyt lukuisia aterioita joita olen tippa linssissä syönyt ja muistellut. Kaikenlaiset pihvit, perunat ja höyrytetyt kasvikset kastikkeella, mmmm. Tekee myös uskomattomia salaatteja.

Aikaisemmassa elämässäni oli ihan normisettiä illastaa kalliissa ravintoloissa ja maksaa 100€ täydellisestä pihvistä. Silti mieheni kokkaustaito rökittää nämä ateriat 6-0. Osaa valita täydellisen viininkin kyytipojaksi. Hänen pitäisi ehdottomasti olla kokki.

Tässä se pointti onkin, ei tule juuri käytyä (Suomessa) ravintoloissa kun kotona saa vähintään yhtä hyvää ruokaa. Ja halvemmalla vaikka pöydässä olisi isokin porukka. Onhan noita hyviä ravintolamuistojakin mutta parhaat on kyllä ihan jostain muualta. Seurakin sen tekee:)

Vierailija
95/646 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä se pointti onkin, ei tule juuri käytyä (Suomessa) ravintoloissa kun kotona saa vähintään yhtä hyvää ruokaa. Ja halvemmalla vaikka pöydässä olisi isokin porukka. Onhan noita hyviä ravintolamuistojakin mutta parhaat on kyllä ihan jostain muualta. Seurakin sen tekee:)

Vierailija
96/646 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni kylmäsavustama lohi on taivaallista. Kaupan limakalat ei pääse edes lähelle. Se savun maku ja kalan rakenne. Myös lapsuuden lämminsavustettu lohi kesäisin uusilla kotipellon potuilla oli aina yhtä hyvää. Ja äidin lappapuuro.

Ja aina sairaalassa (synnärireissut, leikkaukset) on se aamuisin tarjottava pehmeäksi haudutettu puuro jotain niin hyvää. Kotona ei tule koskaan samanlaista.

Ja kerran tehtiin kaverin kanssa taivaallisia perunanyyttejä. Folioon perunaa, vähän meetvurstia ja mausteita. Oli niin hyvää, koskaan myöhemmin ei ole onnistunut samalla lailla.

Vierailija
97/646 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni harrastaa hirvenmetsästystä, ja joskus sain vanhemmilla käydessäni mukaani juuri ruhosta leikatun vasan sisäfileen. Heti kotiin päästyäni leikkasin fileen pariksi pihviksi, pyöräytin pihvit voissa pannulla ja sitä syödessäni itkin. En edes muista söinkö jotakin pihvin kanssa (varmaan edes en), liha oli aivan uskomattoman hyvää.

Vierailija
98/646 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasagne, sushit, valkosipuliperunat ja hyvin tehty kukkakaaligratiini :)

Vierailija
99/646 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienenä rakastin kirjolohta sitruunapippurilla. Ja silloisen parhaan ystäväni äiti teki ihanaa tonnikalasalaattia joihinkin kesäjuhliin. Kreikassa ekaa kertaa syödyt mustekalanrenkaat, kun niihin vielä puristi hieman sitruunaa.

Mereneläviin liittyvät muistot ovat vähän katkeransuloisia, koska mulle puhkesi allergia enkä voi syödä niitä enää.

Vierailija
100/646 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustajuurikeitto, tai sitten eräs Thaimaalainen ravintola Helsingissä jossa oli taivaallista greencurry kanaa jossa oli tuore korianteria iso läjä päällä <3 Korianteri jakaa tosi jyrkästi mielipiteitä mutta mulle se uppoo. Ja sushi on TOP3 listalla mukana.