Mikä on ollut paras ruoka, jota olet syönyt IKINÄ?
Siis paras ateria?
Minulla on seuraava.
Vuosientakainen miesystäväni kokkasi kerran sellaisen aterian, että oksat pois. Olin tullut toisesta kaupungista valintakokeista junalla. Uupumus ja apeahko mieli vaivasivat minua. Oli toukokuinen ilta.
Kun saavuin hänen kotiinsa, näin hänen kattaneen pöydän ja sytyttäneen kynttilän. Ruoaksi oli alkusalaatin jälkeen voissa paistettu kuhafilee limemehulla höystettynä, perunasose ja rennoiksi kuullotetut kevätsipuli- ja purjorenkaat. Juomaksi oli vesi ja viileä, puolikuiva valkoviini.
Se on ollut ainut kerta, kun olen itkenyt ilosta ruokaa syödessäni.
Mikäs teillä?
Kommentit (646)
Sairaalan kanaviillokki ensimmäisenä oikeana ateriana ison leikkauksen jälkeen.
Valkuaisen tarve oli silloin hirvittävä, eikä oikeasti mikään ole koskaan ollut yhtä hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen tekemä brittiläinen joulu päivällinen. Naudan paisti uunissa, paahdetut perunat ja juurekset ja ruskea kastike. Nam!
Se on joulupäivällinen. Miten yhdyssanat voivat olla joillekin niin vaikeita. Älyn puute?
Sinulta tuskin syntyisi brittiläistä joulupäivällistä juuri sen älyn puutteen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen tekemä brittiläinen joulu päivällinen. Naudan paisti uunissa, paahdetut perunat ja juurekset ja ruskea kastike. Nam!
Se on joulupäivällinen. Miten yhdyssanat voivat olla joillekin niin vaikeita. Älyn puute?
Sinulta tuskin syntyisi brittiläistä joulupäivällistä juuri sen älyn puutteen vuoksi.
Minusta munuaisrasva on ympäristömyrkky, eikä sitä saisi laittaa ruokaan edes jouluna.
Italialaisessa Itrin kylässä pienen trattorian itsetekemät tryffelitortellinit maistuivat aivan taivaalliselta muhevan valkoviinin kanssa.
Kyllä se on joka kesä se ensimmäinen kerta uusia perunoita, muna-sipulikastikettä ja hyvää palvikinkkua tai vaihtoehtoisesti lämminsavulohta. Ei vaadi edes salaattia! Nautinto on aina täydellinen.
Äitini on Lapista kotoisin. Hänen tekemänä poronkäristys ♡ Vie kielen mennessään!!
Japanissa erään ravintolan ruoka, jossa ideana oli tilata monta pientä lautasellista erilaisia ruoka-annoksia (tapasten tyylin). Oli niin tajuttoman hyvää ruokaa että haaveilen siitä näin 10 vuoden jälkeenkin.
Toinen on Espanjassa erään ravintolan musta riisi katkaravuilla ja kalmarilla. Oli jotain aivan käsittämättömän hyvää.
Kyproksella söin meze- tyyppisen aterian osana (fritattua)kananmunaa ja itsetehtyä majoneesiä sekä uskomattoman hyvää lammasta ihanalla kastikkeella. Olin silloin pieni, 11 tai 12v mutta se maku on jäänyt mieleen <3
Hyviä ruokia on niin monta, että vaikea eritellä! Tämäkin on vain osa ateriasta, mutta ovat niin helkkarin ihania, että nostattavat minkä tahansa sapuskan eri sfääreihin. :D
Mies siis tekee usein hanhenrasvassa paahdettuja perunoita. Muut osat vaihtelee, mutta nuo potut on kyllä niin huippuja, että voisin vedellä yksikseenkin. Suosittelen kokeilemaan.
Avokadopasta, jonka silloinen tuleva, nykyään jo ex-mieheni kokkasi ensimmäisillä treffeillä. Itkin onnesta.
"Kuningaskäristys" eli kolmasosa hirveä, kolmasosa peuraa, kolmasosa poroa ja ihan vähän possua tuomaan rasvaa. Se kivipataan leivinuuniin hautumaan muutamaksi tunniksi. Joskus lurautan joukkoon vähän punaviiniä haudutuksen lopussa, mutta varovaisesti ettei riistan maku kaikkoa.
Lisukkeeksi juurressärettä ja uuniperunoita foliossa.
Tein sovellettuna jotain kesäkurpitsa-munakoiso-naudan jauheliha-juusto sörsseliä, lasagnen tapaan. Tuli älyttömän hyvää. Se on ainakin paras itseni tekemä.
Lammaspata juuresten ja muusin kera. Kuuden tunnin haudutuksella.
Oikein pitkään haudutettu karitsanpaisti Oulussa Uudella Seurahuoneella. En ole ikinä syönyt niin hyvää lihaa. Vieläkin nousee vesi kielelle.
Joku intialainen puoli elämää hauduteltu kanaruoka, en muista mikä.
Vierailija kirjoitti:
Ihania, ihan erilaisia ruokia olen saanut syödä. Tietysti murea pihvi on joskus parasta, mutta pakko sanoa, että mieleen painuvin ruoka on ollut yllättäen mustajuurikeitto. Söin sitä joskus tosi kauan sitten ravintola(koulu) Perhossa.
Jotain niin pehmeää ja ihanaa. Ensimmäistä kertaa elämässäni söin sitä. Olikohan sitten uutuudenviehätyksestä kyse vai oliko objektiivisestikin katsoen superhyvää, en tiedä. Mutta jäi lähtemättömästi mieleen.
Ihme kyllä, ko. keittoa ei ole juuri koskaan tarjolla. Mistä syystä, tietääkö kukaan? Itse en ole kokeillut tehdä.
Mustajuurien kaupallinen kasvattaminen on vaikeaa. Jos on oma kasvimaa niitä voi yrittää kasvattaa laittamalla siemen putken pätkän sisään kasvamaan. Ne katkeaa helposti kun yrittää ottaa pellosta.
Käytiin miehen kanssa Savoyssa syömässä illallinen tossa toissaviikonloppuna. Alkuruuaksi oli kylmäsavustettua siikaa, pikkelöityjä kauden metsäsieniä ja katajanmarjakreemiä. Sen jälkeen tarjoiltiin kermaista jokirapukeittoa. Pääruokana patasorsaa, perunafondant ja lintukastiketta. Ja jälkkärinä vielä lakkareligieuse ja lakkaserbettiä. Kokonaisuus 5/5.
Itse olen kulinaristi enkä juuri arvosta näitä "rahvaan" ravintoloita kuten pizzeriat, hampurilaiset yms halvat ketjuravintolat. Onhan nuo toki vähän tyyriimpiä, mutta meidän taloudessa ei ruoan laadusta/mausta tingitä! Miehen tuloilla (juristi) tosin meillä on onneksi varaa syödä useinkin vähän laadukkaamissa paikoissa :)
Elämän aikana tullut syötyä varmaan satoja 10+ aterioita maailmalla ( ja muutama Suomessakin) mutta pari on ylitse muiden:
- Hakaniemen hallista sai aikoinaan Thuringerin makkaraa. Isä paistoi sitä perunoiden ja hapankaalin kanssa. Jumalaisen hyvää!
- 2 vuotta sitten näihin aikoihin tryffelinmetsästyksen päätteeksi puiden diimeksessä juustoa, valkoista tryffeliä ja päälle oliiviöljyä. Lisäksi maalaisleipää ja punaviiniä
- ja vielä pari viikkoa sitten kavereiden luona syöty Tartiflette! Voi luoja miten hyvää...
Vierailija kirjoitti:
Elämän aikana tullut syötyä varmaan satoja 10+ aterioita maailmalla ( ja muutama Suomessakin) mutta pari on ylitse muiden:
- Hakaniemen hallista sai aikoinaan Thuringerin makkaraa. Isä paistoi sitä perunoiden ja hapankaalin kanssa. Jumalaisen hyvää!
- 2 vuotta sitten näihin aikoihin tryffelinmetsästyksen päätteeksi puiden diimeksessä juustoa, valkoista tryffeliä ja päälle oliiviöljyä. Lisäksi maalaisleipää ja punaviiniä
- ja vielä pari viikkoa sitten kavereiden luona syöty Tartiflette! Voi luoja miten hyvää...
Itse olen sitä genotyyppiä jolle tryffelit haisevat pissalta, joten en voi koskea niihin.
Niissä on androstenonia, joka haisee kamalalta.
Joskus muinoin Kanarialla paikallisen papparaisen pikkuriikkisessä paikallisessa kuppilassa tarjoilemat tapakset. Kuuma kesäilta ja neljä naista syötiin tähtitaivaan alla ihan mielettömiä tapaksia ja juotiin viiniä. En edes muista enää mitä kaikkea siinä syötiin, ainakin kania, lihapullia, aliolia. Kaikki oli suussa sulavan herkullista ja hintaa jäi ruualle alle kympin per nainen. Jätettiin muhkeat tipit ja lähdettiin ravintolasta vatsat pinkeinä pois 😊