Mikä on ollut paras ruoka, jota olet syönyt IKINÄ?
Siis paras ateria?
Minulla on seuraava.
Vuosientakainen miesystäväni kokkasi kerran sellaisen aterian, että oksat pois. Olin tullut toisesta kaupungista valintakokeista junalla. Uupumus ja apeahko mieli vaivasivat minua. Oli toukokuinen ilta.
Kun saavuin hänen kotiinsa, näin hänen kattaneen pöydän ja sytyttäneen kynttilän. Ruoaksi oli alkusalaatin jälkeen voissa paistettu kuhafilee limemehulla höystettynä, perunasose ja rennoiksi kuullotetut kevätsipuli- ja purjorenkaat. Juomaksi oli vesi ja viileä, puolikuiva valkoviini.
Se on ollut ainut kerta, kun olen itkenyt ilosta ruokaa syödessäni.
Mikäs teillä?
Kommentit (646)
Hummerisalaatti Barcelonassa, tuoreet osterit Tasmaniassa, paistetut kalmarit Portugalissa. Olen syönyt monessa fine dining -ravintolassa, mutta tuo raaka-aineiden tuoreus ja annosten yksinkertaisuus on vaan sitä parhautta!
Voissa ja konjakissa paistettu läski sen parempaa ei ole.
Kreikkalainen moussaka rodos ja Samos sekä yli ihmeellistä ruokaa Keniassa , ei voi tajuta miten hyvää ruokaa voi syödä viidakossa . Tuoreet makeat hedelmät mehut saa sukat pyörimään jaloissa . Ihan parasta .
Palermonpasta on sellainen joka tulee mieleen. En oikein välitä ravintoloista ja makuelämyksistä.
Palermonpasta on sellainen joka tulee mieleen. En oikein välitä ravintoloista ja makuelämyksistä.
Maa-artisokkakeitto paikallisessa ravintolassa, mutta noin muuten ite savustetut ahvenet ihan siltään ei mitään kyytipoikia.
Afrikan ja Intian viidakosta löytää niin ihmeellisiä ruokia . Krokotiilin jauhelihakastiketta spagettia Keniassa . Intialaisia kanoja grillissä . Huumeet ja mausteet niissä ,ihmiset sekaisin . Varokaa lähiöissä ihmisiä jotka näpistelee kodeista tavaroita ja vaatteita ne vie niitä itärajan yli ja myy . Lusikoita juomalaseja näpistelee . Afrikassa laivaretkillä tuoretta isoa rapua grillissä ....grillattua ananasta .
Savolaenen mykyrokka iisalamessa.
Kaupan valmis pakastepinaattikeitto keitetyllä kananmunalla ja sekaan chiliä.
Vierailija kirjoitti:
Maa-artisokkakeitto paikallisessa ravintolassa, mutta noin muuten ite savustetut ahvenet ihan siltään ei mitään kyytipoikia.
Voi savustetut ahvenet! En noin muuten välitä ahvenista mutta savustetut ovat niin hyviä että itku pääsee. Lapsena aina mummolassa ukki savusti ahvenia, se oli niin ihanaa!
Viime kesänä söin juustokakkua tuoreilla mansikoilla ja ajattelin, että tästä ei herkku parane. 🍓🍰
Vähän ohis, muttä katselin vähän hämmästyneenä ala-asteikäisenä kun olin mäkkärissä sekaisin niin sinne tuli paikallinen räkänokka-kovis joka söi ahmien ja hehkutti kaikille, ettei ole koskaan syönyt mitään näin hyvää. Kertoi että oli saanut vanhemmiltaan peräti 50mk viikonloppua varten (ei mikää iso raha ysärillä enää) kun oli jäänyt yksin kun vanhemmat ryypiskelyreissulla.
Olisi käynyt melkein sääliksi ellei olisi ollut mulkero nilkki.
Mannavelli ja löysäksi tehty mannapuuro.
Vierailija kirjoitti:
Vähän ohis, muttä katselin vähän hämmästyneenä ala-asteikäisenä kun olin mäkkärissä sekaisin niin sinne tuli paikallinen räkänokka-kovis joka söi ahmien ja hehkutti kaikille, ettei ole koskaan syönyt mitään näin hyvää. Kertoi että oli saanut vanhemmiltaan peräti 50mk viikonloppua varten (ei mikää iso raha ysärillä enää) kun oli jäänyt yksin kun vanhemmat ryypiskelyreissulla.
Olisi käynyt melkein sääliksi ellei olisi ollut mulkero nilkki.
*mäkkärissä syömässä
Joskus sitä vain saa ravintolassa täydellisen murean ja täydellisen makuisen pihvin suussa sulavalla kastikkeella. Ja joskus se voi olla ihan vaan lehtipihvi täydellisellä maustevoilla ja valkosipuliperunoilla. Ja se täydellisen makuinen pihvi voi osua jopa tavalliseen ketjuravintolaan, esim. Rossoon.
Mutta kovin usein en tätä nautintoa saa ja usein tulee myös pettymyksiä.
Espanjan Galician kalat ja äyriäiset on parasta mitä olen maistanut.
Kaksi joista on vaikea valita parempaa:
1) Pitkän ja vähän epämukavan vaelluspäivän jälkeen syöty korma-kana-ateria, ihan pakastekuivattuna retkiruokana. Maistui aivan taivaalliselta. Oltiin painettu n. 3-asteisessa vesisateessa lähes 20 km rinkat selässä ja lopulta laitettiin teltta pystyyn. Tuulensuoja, vaihtovaatteet ja lämmin ruoka jossa oli mahtava yhdistelmä eri mausteita... Aah.
2) 9-päiväisen vaelluksen jälkeen syöty hampurilaisateria jossain b-luokan pikaruokaketjussa. Bonus: olimme syöneet siellä myös ennen ko. vaellusta. "Yllättävää" kyllä, 9 päivän kuivamuonien jälkeen sekin maistui aivan järjettömän hyvältä.
Vaellus-/retkeilymaailman ulkopuolella paras on tainnut olla turkulaisessa intialaisravintolassa syöty palak paneer -ateria. Jälkikäteen olen yrittänyt tehdä sitä kotonakin, vaihtelevalla menestyksellä. Viimeksi kun tein sitä ja otin yhden annoksen pakasterasiassa töihin, työkaveri kiroili yhteiskeittiön jääkaappia kolutessaan että täällä on taas joku s-tanan homehtunut eväsrasia. Onneksi ehdin väliin ennen kuin hän olisi ehtinyt heittää sen roskiin. (hän tulkitsi pinaatinpalat homeeksi)
Mä tykkään yksinkertaisista ruuista, en kikkailuista. Parasta ikinä Pasta Carbonaraa söin Playa del Carmenissa, Meksikossa, yhdessä fine dining italialaisessa ravintoöassa. Se oli niin ihanaa, että käytiin siellä syömässä se vielä pari kertaa uudestaan. Paikalliseen hintatasoon verrattuna se oli tosi kallis paikka, mutta kerrankin maksoi oikein mielellään. Myös palvelu, ja viinit, olivat parasta A-luokkaa. t. hotelli/ravintola- työntekijä itsekin
Äidin tekemä mustikkapiirakka ja maito 1970 luvulla. Mustikat yhdessä poimittu. Taikina-astian sain kaapia. Se tuoksu ja se maku!
Kaksi parasta on poronkäristys ja perunamuussi sekä lehtipihvi ja p.muussi.