Mikä on ollut sosiaalihuollosta, lastensuojelusta tai kelasta saatu erikoisin tai hämmästyttävin päätös minkä olet saanut?
Kommentit (74)
Työkkäristä tuli tuttavan tyttärelle ikävä kirje (tästä on jo useampi vuosi aikaa) koska tytär ei ollut käynyt työkkärissä sovittuna aikana tai määräaikaan mennessä jossa kerrottiin mitä seuraamuksia tälle tulisi asian vuoksi. Tytär ei ollut päässyt työkkäriin koska oli kuollut ennen työkkäriaikaansa.
Sama juttu taitaa olla jos pääsee heti valmistumisen jälkeen töihin; kela perii opintotukia takaisin työn vuoksi kun tulorajat ylittyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintotukikuukaudet loppu. Sossut määräsivät, että yliopisto-opiskelut pitää jättää kesken ja hakeutua työkkäriin työttömäksi työnhakijaksi ja sitten hakea työttömyyskorvausta. No minähän jätän toki tutkintoni kesken ja sitten yritän hakea töitä epäpätevänä, kun ei tässä maassa maisterikaan helposti töitä saa! Siis ihan pähkähullu järjestelmä. En ole vielä suostunut lopettamaan opiskeluja. Mutta elänkin sitten koko ajan veitsen terällä ja leipäjonot on kyllä hyvin tutuiksi tulleet...
WHOOOT, no nyt on kyllä neuvottu aivan väärin. Hae todellakin uudelleen toimeentulotukea, olet oikeutettu siihen! On aivan normaali käytäntö, että opintotukikuukausien loppuessa opiskellaan loppuun toimeentulotuen avulla. Ota yhteyttä yksikön johtajaan jos asia ei muuten selviä. Tsemppiä!
Yleensä perusosaa ruvetaan alentamaan jos opiskellaan ilman opintoetuuksia. Näitä ikuiuusopiskelijoita riittää ja kyllä ne opinnot pitäis rahoittaa muuten kuin toimeentulotuella, esim osa-aikatyöllä.
Olen kuullut tästä mutta ei omakohtaista kokemusta (siksi tämä on vähän epämääräisesti sanottu kun en ole selvillä yksityiskohdista): Joku Kelan vaimmaistuki tjsp on sellainen että sitä varten pitää joka vuosi saada uusi todistus / tehdä uusi anomus samasta asiasta, vaikka olisi pysyvä vamma (tyyliin jalat amputoitu). Jos näin on, niin tuntuu eika oudolta. "On jalaton edelleen, kuten edelliset 10 vuotta"
Vierailija kirjoitti:
Kela yritti periä takaisin yli 8000 tonnin työttömyysturvan omaehtoisen opiskelun ajalta opiskelujen keskeytymisen takia. Olisin ollut oikeutettu työttömyysturvaan ilman opiskeluakin. Vakuutusoikeus päätti vihdoin 5 vuoden kuluttua, ettei takaisinperinnälle ollut perusteita.
Mulla peritään vähän enemmän, kun te-virkailija antoi luvan jatkaa työttömyysaikana aikuisopintoja, ei vaan kirjoittanut sitä koneelle. Nyt yritän maksaa opintotuesta, vuokra-asunto meni alta, asiasta johtuvien terveysongelmien takia opinnot eivät etene ja jos valmistun valmistun työttömäksi. Mitkään valitukset eri tahoille eivät auttaneet, vaikka ammatti oli jo valmiiksi, aikuisopinnot vaan parantamaan ammattitaitoa. Ei kannattanut. Luottotiedot on vielä, mutta todella hilkulla mennään. Edes lisätöitä kaupan kassalta/siivoojana ei ole herunut, koska ikä eikä aiempaa kokemusta aloilta.
Vierailija kirjoitti:
Kela ilmoitti, että työkykyni ei ole merkittävästi alentunut, vaan että voisin edelleen jatkaa opintojani tai ilmoittautua työmarkkinoiden käytettäväksi. Olin sairaslomalla, joka jatkuisi ainakin vuoden. Olin juuri yrittänyt tappaa itseni toista kertaa saman vuoden aikana, mutta sain ilmoituksen että olen työkykyinen. Siis siitä huolimatta, että hoitava lääkäri oli määrännyt vuoden sairaslomaa.
Tässähän ei periaatteessa ole ongelmaa, voit opiskella tai olla työnhakijana mutta pitää sairaslomaa koska sinulla on todistus asiasta. Työkkäri ei voi lähettää sinua haastatteluun sairaslomalla.
Tässä yks positiivinen juttu, vanha kyllä, on tapahtunu 90-luvulla. Ihmetyttää vielkin. Oli kesä, opiskelu, uusi siis, alko vasta sysyllä. En ollu saanu kesäksi töitä. Työkkärissä sanovat etten saa työmarkkinatukea koska en ollu käyny tarpeeks monessa pääsykokeessa. Olin hakenut kyllä mut sitten sairastuin enkä päässy kaikkiin. Opiskelupaikka ootti kuitenkin syksyllä. Silti työkkäristä karenssi. Siihen hätään en saanu mitää harjottelupaikkaakaan. Silloin ois saanu tm-tuen jos ois täyspäiväsesti ollu harjottelussa.
Sossuun siis. Siellä sain näille kesäkuukausille joka kk jotain noin 3000mk, ei mulla nuorella köyhällä ollu koskaan ollu noin paljoo rahaa käytössä. Muuta ei tarvinnu kuin mennä kerran kk sossuun tiliotteen kans josta piti näkyä et vuokra on maksettu ja vähän muutakin elämisen kulua. Ei tarvinnu olla ees tili tyhjä uuden kuun alkaessa. Ei ne mitään omaisuuksiakaan selvitelly. Mulla itseasiassa oli isovanhempien mun nimiin joskus ostamia arvopapereita, mutta en vielä ymmärtäny niistä mitään, niin en osannu mainitakaan. Niin ja ekalla käynnillä tiliotteesta näky että tiliilä oli pari tuhatta markkaa. Ne oli yolahja-rahoja ja sossu sano että niitä ei huomioida. Eihän lahjarahoja tarvii elämiseen käyttää.
Tuon kesän jälkeen en oo sossussa käyny. Vieläkin hämmentää kun kuuntelee ja lukee muitten juttuja ylipäätään.
Olin edennyt muuten opintojen mukaan paitsi muutama opintopiste puuttui, kun eräs 6 op:n matikankurssin tentin ajattelin suorittaa vasta uusinnassa, koska se oli aika työläs itselleni. Heinäkuun loppuun mennessä olisi kaikki kurssit pitänyt olla suoritettuina, että vaadittava 5op/kuukaudessa toteutuu. Tämä uusintakoe oli kuitenkin siis vasta elokuun alussa. Laitoin tästä kuitenkin hyvissä ajoin KELA:n tiedot, että tästä 6 op:n arvoisesta kurssista saisin aikaisintaan vasta elokuun lopussa suoritusmerkkinän. Lähetin KELA:n siis oppilaitoksen allekirjoituksella olevan todistuksen, jossa näki, että olen ilmoittautunut uusintaan ja lisäksi tämän kurssin välikokeen ja kotitehtävien arvosana oli näkyvillä, eli niistä huomasi, että olin "jo" siinä vaiheessa tehnyt kurssin eteen töitä.
Yllätyksekseni KELA:sta tuli kuitenkin kirje, että opintotukeni on katkaistu edistymättömien opintojen vuoksi. Olin suhteellisen järkyttynyt tästä, koska opiskelin siis ulkomailla ja tarvitsin opintolainaa, jotta pystyin maksamaan lukukausimaksuni. Muutenhan tolla nyt ei hirveästi olisi ollut väliä, kun opintotuki olisi jatkunut sitten, kun olisin tämän suoritusmerkinnän saanut kokoon. Mutta itselläni se olisi jo siinä kohtaa ollut myöhäistä. Lainasin sitten vanhemmiltani rahaa, jotta sain maksettua yhden tukikuukauden takaisin, jotta sain taas opintotukea. Eli käytännössä muutaman opintopisteen takia jouduin maksamaan opintotuen Kelalle takaisin turhaan, kun kuitenkin parin viikon päästä vaadittavat kurssit oli kasassa.
Mietin vain että jos vanhemmat eivät olisi lainanneet rahaa niin olisinko joutunut keskeyttämään opinnot, kun ei olisi ollut mahdollista maksaa seuraavaa lukukautta ilman opintolainaa.
Tämäkin varmaan johtui siitä, että olin itse oma-aloitteisesti lähettelemässä KELA:n papereita tästä uusinakokeesta ym. Olisin ollut vain hiljaa niin kukaan ei olisi kysynyt varmasti mitään ja olisin säästänyt rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintotukikuukaudet loppu. Sossut määräsivät, että yliopisto-opiskelut pitää jättää kesken ja hakeutua työkkäriin työttömäksi työnhakijaksi ja sitten hakea työttömyyskorvausta. No minähän jätän toki tutkintoni kesken ja sitten yritän hakea töitä epäpätevänä, kun ei tässä maassa maisterikaan helposti töitä saa! Siis ihan pähkähullu järjestelmä. En ole vielä suostunut lopettamaan opiskeluja. Mutta elänkin sitten koko ajan veitsen terällä ja leipäjonot on kyllä hyvin tutuiksi tulleet...
WHOOOT, no nyt on kyllä neuvottu aivan väärin. Hae todellakin uudelleen toimeentulotukea, olet oikeutettu siihen! On aivan normaali käytäntö, että opintotukikuukausien loppuessa opiskellaan loppuun toimeentulotuen avulla. Ota yhteyttä yksikön johtajaan jos asia ei muuten selviä. Tsemppiä!
Olen selvittänyt päätöksen laillisuuden korkeammalta taholta ja kyllä, sossut saavat päättää näin. Jos ihmistä voi kyykyttää niin sossut eivät jätä tilaisuutta käyttämättä.
Vierailija kirjoitti:
Ok. tätä en tiennyt. En todellakaan aio päästää vuokria ulosottoon. Mulla on koko ajan talous tuon verran miinuksella, puhelin, netti ja matkakortti pitää kai unohtaa? Syömättä voin kyllä olla.
Koulukaveri sai tt-tuen lisäksi harkinnanvaraisena kuntosalia varten joka kk 55e ja matkarahaa sairaan äidin luo 70e/ kk. Ja tämä on todellakin totta.
Hän käy eri alueen sos. virastossa. Ihan mielivaltaista tuo homma on.
Vuokrarästejä ei huomioida edes silloin jos ovat ulosotossa, älä nyt sinne ainakaan niitä päästä. Puhelinta ja nettiä ei vain valitettavasti voida hyväksyä. Toimeentulotuen perusosa on yksinasuvalta aikuiselta ihmiseltä 485,50e, joka todellakin riittää todellakin ruokaan. Perusosa on tarkoitettu juuri niille menoille, joita ei huomioita muuten. Eli 485,50e-puhelin-netti= jää varmasti vielä käteen päälle 400e. Matkakortti voidaan huomioida harkinnan varaisesti, jos esim. opiskelupaikkasi on kaukana ja sinne pitää mennä bussilla.
Eikö koulukaverisi ole mielestäsi oikeutettu tapaamaan sairasta äitiään? Hänelle on mielestäni ihan syystä annettu matkarahaa. Kuntosaliin en kyllä itse myöntäisi tukea ilman pätevää syytä. Harkinnanvaraiset tuet määräytyvät asiakkaan henkilökohtaisen tilanteen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen selvittänyt päätöksen laillisuuden korkeammalta taholta ja kyllä, sossut saavat päättää näin. Jos ihmistä voi kyykyttää niin sossut eivät jätä tilaisuutta käyttämättä.
... okei, no nyt olen sanaton. Pakko kysyä, että mikä kaupunki on kyseessä? Kuinka paljon sinulla on vielä opintoja jäljellä?
Vierailija kirjoitti:
kela ei myöntänyt asumistukea koska asuin mukamas vanhempieni luona. asunnon omisti äitini miesystävä, ei isäni. ei äiti ole edes naimisissa tämän miehen kanssa
Kela teki ihan oikean päätöksen. Tuollaisissa tilanteissa esiintyy usein vilunkia. Tämä äidin miesystävä olisi voinut vaikka olla laskuttamatta vuokraa tai vaatinut jotain pientä summaa, mutta Kela olisi maksanut täydet tuet turhaan. Naimisissaolo on ihan toissijainen juttu eikä kerro nykypäivänä mitään ihmisten suhteista, omistuksesta tai asumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Tässä yks positiivinen juttu, vanha kyllä, on tapahtunu 90-luvulla. Ihmetyttää vielkin. Oli kesä, opiskelu, uusi siis, alko vasta sysyllä. En ollu saanu kesäksi töitä. Työkkärissä sanovat etten saa työmarkkinatukea koska en ollu käyny tarpeeks monessa pääsykokeessa. Olin hakenut kyllä mut sitten sairastuin enkä päässy kaikkiin. Opiskelupaikka ootti kuitenkin syksyllä. Silti työkkäristä karenssi. Siihen hätään en saanu mitää harjottelupaikkaakaan. Silloin ois saanu tm-tuen jos ois täyspäiväsesti ollu harjottelussa.
Sossuun siis. Siellä sain näille kesäkuukausille joka kk jotain noin 3000mk, ei mulla nuorella köyhällä ollu koskaan ollu noin paljoo rahaa käytössä. Muuta ei tarvinnu kuin mennä kerran kk sossuun tiliotteen kans josta piti näkyä et vuokra on maksettu ja vähän muutakin elämisen kulua. Ei tarvinnu olla ees tili tyhjä uuden kuun alkaessa. Ei ne mitään omaisuuksiakaan selvitelly. Mulla itseasiassa oli isovanhempien mun nimiin joskus ostamia arvopapereita, mutta en vielä ymmärtäny niistä mitään, niin en osannu mainitakaan. Niin ja ekalla käynnillä tiliotteesta näky että tiliilä oli pari tuhatta markkaa. Ne oli yolahja-rahoja ja sossu sano että niitä ei huomioida. Eihän lahjarahoja tarvii elämiseen käyttää.
Tuon kesän jälkeen en oo sossussa käyny. Vieläkin hämmentää kun kuuntelee ja lukee muitten juttuja ylipäätään.
Jokainen sosiaalitoimi päättää oman kantansa lahjarahoihin. Omassa sossussa jätetään nykyään huomioimatta 150e (kuten kaikista muistakin tuloista, pieni kannustin työntekoon), mutta loput lasketaan tulona kyllä.
Suurin yllätys oli se että perus vammaistuki meni läpi :) Kuulin etukäteen että vaikea saada ja monet käyttää sairaalan sosiaalityöntekijää apuna. Kirjoitin itse hakemuksen ekaa kertaa. Taustalla oppimisvaikeuksia, sopeutumishäiriö ja muita psyykkisiä ongelmia. Siis lapsella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
... okei, no nyt olen sanaton. Pakko kysyä, että mikä kaupunki on kyseessä? Kuinka paljon sinulla on vielä opintoja jäljellä?
Helsinki.
Maisterivaiheen opinnoista kyse. Vaihdoin välissä opiskelupaikkaa eikä aikaisemman opiskelupaikan opintoja saanut lainkaan hyväksiluetuksi, siksi opintotukikuukaudet loppu. Minulla ei siis ole yhtään korkeakoulututkintoa tms mikä voisi olla syy siihen ettei opintojani tueta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela ilmoitti, että työkykyni ei ole merkittävästi alentunut, vaan että voisin edelleen jatkaa opintojani tai ilmoittautua työmarkkinoiden käytettäväksi. Olin sairaslomalla, joka jatkuisi ainakin vuoden. Olin juuri yrittänyt tappaa itseni toista kertaa saman vuoden aikana, mutta sain ilmoituksen että olen työkykyinen. Siis siitä huolimatta, että hoitava lääkäri oli määrännyt vuoden sairaslomaa.
Tässähän ei periaatteessa ole ongelmaa, voit opiskella tai olla työnhakijana mutta pitää sairaslomaa koska sinulla on todistus asiasta. Työkkäri ei voi lähettää sinua haastatteluun sairaslomalla.
Ongelma oli se, että olin jo ollut sairaslomalla niin pitkään että sairaspäivärahakausi oli lopussa. Sairasloma siis jatkui, ja hain kuntoutustukea kuntoutuakseni. Opinnot piti keskeyttää. En saanut sairauspäivärahaa, en opintotukea, enkä olisi saanut myöskään työttömyystukea nuoren ikäni vuoksi. Työmarkkinatukeenkin on 5 kk karenssi jos on alle 25-vuotias, kouluttamaton tai lukiosta vastavalmistunut. Eikä sitä voi edes saada sairaslomalla ollessa.
Haha, tämä oli erikoisin mitä tullut vastaan. Kelalta tuli kirje, että "olemme vahingossa maksaneet teille liikaa rahaa (se oli tyyliin 50 tai 100 euroa), maksakaa se takaisin siihen ja siihen päivään mennessä". En muistanut maksaa, tyhmä nuori kun olin. Kuukauden päästä tuli kirje, että "olemme päättäneet että summa on niin vähäinen ettei sitä tarvitsekaan maksaa".
Eli siis sain rahaa ilmaiseksi 100 euroa.
Ja olen kuullut kun monelta kaverilta on karhuttu tyyliin 6 tai 20 euroa takaisin ja niitä ei ole saanut anteeksi vaan hirveät uhkaukset päälle...
Joskus nuorena hain ja pääsin 2kk kestävälle kurssille joka tuki omaa alaani. Olin ollut kurssilla n. 3vk, kun erosin silloisesta poikaystävästäni. Rahatilanteeni oli melko tukala, joten aloin etsimään töitä samalla ja sainkin oman alan työpäikan. Lopetin siis kurssin kesken ja menin duuniin...
Työ kesti 5kk ja tämän jälkeen jäin työttömäksi. Työkkäristä sitten tuli päätös työttömyyspäivarahasta....2kk KARENSSI!!!!
Koska olin lopettanut kurssin kesken, johon olin siis itse vapaaehtoisesti hakeutunut. Katsoivat että minulla olisi ollut parempi mahdollisuus työllistää itseni kurssin käytyäni. Sillä ei ollut mitään väliä että olin ollut 5kk töissä, eikö se nyt ole juuri sitä työllistymistä :D laitoin valituksen menemään ja tulihan se sieltä takaisin minulle positiivisena, mutta puolenvuoden päästä.... Ihme päätöksiä kyllä jotkut tekevät :/
Meiltä yritettiin periä takaisin kaikki toukokuun tuet, koska mies sai työpaikan ja palkka alkoi juosta toukokuussa. No, ainoa ongelma oli se, että palkkapäivä oli toukokuun viimeinen päivä! Eli Kela (asumistuki&opintotuki) ja sosiaalitoimisto (toimeentulotuki) olettivat, että elämme niillä olemattomilla palkkarahoilla jotenkin maagisesti etukäteen. Välillä kyllä ihmettelee, että minkälaiset ihmiset näitä päätöksiä oikein tekevät. Mutta hyvää tässä oli se, että valittaminen auttoi ja perimispäätökset purettiin.