Mikä on ollut sosiaalihuollosta, lastensuojelusta tai kelasta saatu erikoisin tai hämmästyttävin päätös minkä olet saanut?
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Sossu ei saa ottaa kulukorvauksia huomioon tuloina.
Ei saakaan, silti sossun laskelmissa tuloni ihmeellisesti tuplaantuivat kurssin loppumisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime viikolla sain tt- tukea tälle kuulle 8,52. Vuokrarästiä 270e ei ole katsottu menoksi. Ruokakaan ei olisi pahitteeksi silloin tällöin. Jotenkin ne yhdistää 2kk tulot ja ottaa huomioon vain 1 kk menot.
Tyhmä minä kun menin opiskelemaan päästäkseni eteenpäin elämässä. En saa opintolainaa.Vuokrarästi katsotaan menoksi ainoastaan jos se on ulosotossa.
Ok. tätä en tiennyt. En todellakaan aio päästää vuokria ulosottoon. Mulla on koko ajan talous tuon verran miinuksella, puhelin, netti ja matkakortti pitää kai unohtaa? Syömättä voin kyllä olla.
Koulukaveri sai tt-tuen lisäksi harkinnanvaraisena kuntosalia varten joka kk 55e ja matkarahaa sairaan äidin luo 70e/ kk. Ja tämä on todellakin totta.
Hän käy eri alueen sos. virastossa. Ihan mielivaltaista tuo homma on.
Vierailija kirjoitti:
Menee vähän ohi aiheen, mutta välillä tuntuu, että ei ole ihan terävimmästä päästä ne sossun työntekijät (osa tietysti on fiksuja, tätä en kiellä)
Hain kerran toimeentulotukea Joulukuulle isoihin lääkärikuluihin (lopulta sain sen avun tammikuussa) Sossutäti soitti joulukuun 16pv, että voisin soitella eri liikkeisiin tarvitsevatko kiireapulaista ja saisin sitä kautta rahat laskuihin.. öö joo, ilman kaupanalan koulutusta 8pv ennen jouluaattoahan ne varmaan näitä paikkoja jakeleekin :D
kyllä ne kuule tarkalleen tietää lait ja mitä pitäisi maksaa, mutta yrittäävät valitettavasti KAIKKENSA ettei tarvitsisi maksaa, mitä laki sanoo. Kokeileevat ensin aina kepillä jäätä että jokso tuo ei tajuaisi oikeuksiaan, tai ei tajuaisi että on tehty laiton päätös. kun jos rahat loppu kaupungilla, saa joku sossu kenties potkut... omaa selustaansa ne vahtii vaan.Surullista mutta totta, oo lukemattomia kertoja havainnu tän.Jopa syöpälääkkeet yritettiin kieltää maksamasta, kunnes jälkeläiset huomasi ja veivät eteenpäin kielteistä päätöstä- Tulihan se sieltä kun vähän potkii.
Sain Kelalta päätöksen, että hakemani kuntoutustuki ei kuulu heille, vaan eläkevakuutusyhtiö Ilmariselle. Muuten hyvä, mutta olin vielä sairaalan sosiaalityöntekijän avustuksella täyttänyt lomakkeen ja hän oli erikseen soittanut asiasta Kelaan ja Kelasta oli silloin sanottu että tapauksessani kunotutustuki tulee Kelalta. No sitten tuli päätös Ilmariselta. He sanoivat, että asia ei kuulu heille, vaan Kelalle. Tämän jälkeen en vain enää jaksanut. Olin kipeä ja väsynyt ja kovalla lääkityksellä, ei ollut voimia tehdä uutta valistusta. Asia jäi siihen. On harmittanut, että en taistellut tuosta asiasta, mutta aina ei vaan pysty. Tohon kai Kelan ja sossujen sekä vakuutusyhtiöiden kyykytys perustuukin. Asiakas väsyy jossain vaiheessa, eikä pysty enää taistelemana kipeänä ja köyhänä.
Joku "sosiaalityäntekijä" se otti ja päätti pontevasti että muuttoavustus on 0 euroa kahdelle työttömälle työmarkkinatuella kitkuttelevalle jotka muuttavat isompaan paikkaan töitä hakemaan.
Kunnon virallisen päätöksen asemesta tuli kirje/heippalappu, siis lappu joka alkoi "Hei" johon hän oli kirjoittanut kuinka voi hakea TE-toimistosta muuttoavustusta (jos on työpaikka valmiina7mahtaa hieman hakuprosessi kestää).
Muuttoon viikko kun päätös tuli.
Heippalappuun oli kirjoittanut myös ettei takuuvuokraa myönnetä. Sitä emme olleet edes hakeneet.
Ainoastaan bensarahoja.
Joita ei siis myönnetty.
Tämä tapahtui 90-luvun lopulla. En lukion jälkeen päässyt haluamaani opiskelupaikkaan ja aloitin sitten muut opinnot. Näihin opintoihin kuului mahdollisuus asua asuntolassa minkä takia kelasta ei saanut asumistukea ollenkaan. Olin asunut omassa kämpässä jo lukioajoilta lähtien eikä halua ollut muuttaa asuntolaan. Jatkoin siis vuokralla. En viihtynyt opinnoissa ja päätin ne lopettaa 3kk jälkeen, tarkoitus oli kuitenkin hakea seuraavana keväänä taas sitä toivealaani. Menin sittwn työharjoitteluun ja kun hain asumistukea tässä uudessa tilanteessa, sain kelalta päätöksen että minulle maksetaan tuki takautuvadti myös noilta 3kk:lta jotka olin opiskellut. Hämmästytti kyllä, tosin positiivisesti!
Sain Kelasta päätöksen, että jo myönnetty kotihoidontuki kaupungin A lisineen on peruttu, koska olemme muka muuttaneet kaupunkiin B. Olimme jo vuosia asuneet kaupungissa A eikä meillä ollut eikä ole vieläkään mitään aikomuksia ikinä muuttaa tähän kaupunkiin B. Olimme ostaneet perheasunnon jo vuosia aikaisemmin ja olimme tyytyväisiä.
Kerrankin Kelassa myönnettiin virhe nopeasti ja ilman mitään todistuksia, puhelu riitti. Joku oli näppäillyt väärän henkilötunnuksen, siinä saamamme selitys.
Sain Kelalta kielteisen päätöksen psykoterapiaa varten, koska olin liian huonossa kunnossa, toivoton tapaus.
Hain sitten apua eräältä säätiöltä ja sain tuen kolmen vuoden psykodynaamiseen terapiaan, jonka ansiosta paranin. Nyt olen ollut jo reilusti kymmenen vuotta taas aivan työkykyinen ja tuottava kansalainen.
Kelan puolesta olisin saanut jäädä oman onneni varaan, mielummin olisivat sitten kai maksaneet varhaista työkyvyttömyyseläkettä kuolemaani asti.
Kela myönsi pitkäaikaissairaalle lapsrlle (toistaiseksi parantumaton sairaus) korotetun vammaistuen. Päätöksessä pyydettiin ilmoittamaan mikäli lapsi parantuu tai kuolee... Just :) Oletettavasti uutisissakin on juttu jos t1d:n parantava hoito keksitään ja kyllä, ilmoitan teille heti jos lapsi kuolee.
Isälleni tehtiin päätös,kuoleman jälkeen, ja postitettiin:
Olette oikeutettu sairaseläkkeeseen xx,xx, xxxx alkaen. Sitä ei makseta, koska olette kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Olette oikeutettu sairaseläkkeeseen xx,xx, xxxx alkaen. Sitä ei makseta, koska olette kuollut.
Nyt veti hiljaiseksi.
Mikäli tuo on totta niin lähetä Iltalehteen tai hesariin tuo päätös.
Vierailija kirjoitti:
Olin täysin unohtanut tämän mutta irtisanoin kuolleen äitini asunnon. Kelalta tuli viesti jossa kerrottiin että he ovat saaneet tietoonsa että äitini on muuttamassa ja pyytäneet selvitystä asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime viikolla sain tt- tukea tälle kuulle 8,52. Vuokrarästiä 270e ei ole katsottu menoksi. Ruokakaan ei olisi pahitteeksi silloin tällöin. Jotenkin ne yhdistää 2kk tulot ja ottaa huomioon vain 1 kk menot.
Tyhmä minä kun menin opiskelemaan päästäkseni eteenpäin elämässä. En saa opintolainaa.Vuokrarästi katsotaan menoksi ainoastaan jos se on ulosotossa.
Ok. tätä en tiennyt. En todellakaan aio päästää vuokria ulosottoon. Mulla on koko ajan talous tuon verran miinuksella, puhelin, netti ja matkakortti pitää kai unohtaa? Syömättä voin kyllä olla.
Koulukaveri sai tt-tuen lisäksi harkinnanvaraisena kuntosalia varten joka kk 55e ja matkarahaa sairaan äidin luo 70e/ kk. Ja tämä on todellakin totta.
Hän käy eri alueen sos. virastossa. Ihan mielivaltaista tuo homma on.
Vuokrat katsotaan menoksi mutta vuokrarästejä ei. Kotivakuutuksesta ei huomioida kuin 60 euroa vuodessa menoksi (omalla paikkakunnallani) omalla kohdallani mutta oikeasti en löytänyt noin edullista koyivakuutusta.
Jouduin maksamaan tulorajan ylittymisen vuoksi takaisin opintotukea ajalta, jolloin en ollut edes opiskelija enkä nostanut opintotukea. Olin tienannut kyseiset rahat ennen opintojen aloittamista ja opintotuen nostamista. Olin vieläpä tehnyt ylitöitä, niin takaisinmaksettavaa kertyikin aika mukavasti. Syy tähän oli se, että työnantajani maksoi palkat myöhässä ja lopputili tuli myös myöhässä, pitkällä seuraavan vuoden puolella. Valitin tästä sitten Kelaan ja toimitin myös lausunnon firman palkanlaskijalta, että näin oli käynyt, että ansiot todellakin olivat edelliseltä vuodelta, mutta maksettu myöhässä sen vuoden puolella. Ei auttanut mitään. Kivat vaan työnantajalle ja Kelalle.
.[/quote]
irtisanoin kuolleen äitini asunnon.
Kelalta tuli viesti jossa kerrottiin että he ovat saaneet tietoonsa että äitini on muuttamassa ja pyytäneet selvitystä asiasta.[/quote]
Ai jukolauta sentään.
Opintotukikuukaudet loppu. Sossut määräsivät, että yliopisto-opiskelut pitää jättää kesken ja hakeutua työkkäriin työttömäksi työnhakijaksi ja sitten hakea työttömyyskorvausta. No minähän jätän toki tutkintoni kesken ja sitten yritän hakea töitä epäpätevänä, kun ei tässä maassa maisterikaan helposti töitä saa! Siis ihan pähkähullu järjestelmä. En ole vielä suostunut lopettamaan opiskeluja. Mutta elänkin sitten koko ajan veitsen terällä ja leipäjonot on kyllä hyvin tutuiksi tulleet...
Kela ilmoitti, että työkykyni ei ole merkittävästi alentunut, vaan että voisin edelleen jatkaa opintojani tai ilmoittautua työmarkkinoiden käytettäväksi. Olin sairaslomalla, joka jatkuisi ainakin vuoden. Olin juuri yrittänyt tappaa itseni toista kertaa saman vuoden aikana, mutta sain ilmoituksen että olen työkykyinen. Siis siitä huolimatta, että hoitava lääkäri oli määrännyt vuoden sairaslomaa.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä minä kun menin opiskelemaan päästäkseni eteenpäin elämässä. En saa opintolainaa.
Toimeentulotuen määräytymisen ja laskutavan ymmärtäminen voi olla usein hankalaa, joten pyydä selvennystä oman kunnan sosiaalitoimesta. Tukia ei määrätä tai lasketa mielivaltaisesti. Yksinkertaistaisesti tuki lasketaan tulot-menot=toimeentulotuki. Kaikkia menoja ei kuitenkaan voida laskea menoiksi, kuten autosta, sanomalehdistä, matkapuhelimista tai yksityisestä terveydenhuollosta syntyviä kustannuksia. Toimeentulotuki on aina viimesijainen tuki. Mikäli et saa opintolainaa etkä käy töissä, tuloksesi lasketaan vain opintotuki. Kerrot saaneesi tukea vain 8,52e, joka tarkoittaa sitä, että sinulla on selvästikin muitakin tuloja opintotuen lisäksi. Opintotuki on hurjasti pienempi kuin toimeentulotuki.
Oletko hakenut toimeentulotukea kuussa, jolloin vuokrarästisi on syntynyt? Mikäli olet, vuokra on huomioitu menona jo kyseisenä kuukautena. Eli olet saanut rahan jo vuokran maksamiseen, mutta kulutit rahan johonkin muuhun. Sosiaalitoimessa ei voida huomioida samaa vuokraa montaa kertaa.
Kerrot, että laskelmassa huomioidaan joskus parin kuun tulot. Kuinka usein saat palkan? Mikäli saat palkan kaksi kertaa kuussa, yhden kuun tuloihin lasketaan aina kaksi palkkaa. Esim. palkkapäiväsi voivat olla 15. ja 30. päivä. Haet toimeentulotukea kuitenkin jo esim. 15. lokakuuta. Olet saanut vasta toisen kuu palkan, joten vaan se pystytään huomioimaan tuloiksi. Tämän vuoksi tulona lasketaan myös 30.syyskuuta saatu palkka (edellisen kk viimeinen palkka). Marraskuussa vastaavasti huomioidaan lokakuun 30.päivä saatu palkka tulona. MUTTA samaa palkkaa ei huomioida tulona montaa kertaa, MUTTA jos olet tienannut esim. 2500e, se jaetaan tuloksi monelle kuukaudelle.
TAI
Saat palkan kerran kuukaudessa. Haet toimeentulotukea esim. 20. lokakuuta, mutta palkkapäiväsi on vasta 30.päivä. Tuen laskemiseksi palkkasi joudutaan arvioimaan edellisen (syyskuun) tulojen perusteella, jotka voivat olla esim. 400e. Olet työskennellyt lokakuussa enemmän kuin syyskuussa, jonka vuoksi 30. lokakuuta saatava palkka olikin 900e. Haet taas seuraavana kuukautena toimeentulotukea, jolloin työntekijä huomaa, että oletkin tienannut arviota enemmän edelliskuussa. ELI työntekijä joutuu huomioimaan osan lokakuulla tienatusta palkasta myös (900e-400e=500e) marraskuun lisäksi.
No, itseltäni kela päätti periä 1400€ maksettuja opintotukia takaisin, koska olin ollut ennen kouluun menemistä töissä. Ei ollut kuulemma mitään väliä, että töistä saatu palkka on käytetty työssäoloaikana, vaan elokuusta joulukuuhun olisi pitänyt mennä ilman rahaa...
2