Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on ollut sosiaalihuollosta, lastensuojelusta tai kelasta saatu erikoisin tai hämmästyttävin päätös minkä olet saanut?

Vierailija
24.10.2016 |

Mitä tulee mieleen?

Kommentit (74)

Vierailija
1/74 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 kk ennen 18 vuotissynttäreitä mut suunniteltiin sijoittaa koska olin kuulemma liian sairas asumaan omillaan vaikka eri kaupungin sossut olivat tämän omilleen muuttamisen hyväksyneet 5 kk aikaisemmin 😊

Eipä ne siinä enää ehtineet.

Vierailija
2/74 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, se kun mun olisi tammikuussa pitänyt tietää, että marraskuussa saan vakituisen duunipaikan. Opintotukea nostin kuitenkin vain toukokuun loppuun. Ja ehkä se, kun KELAssa oli järjestelmäuudistus, jonka takia kukaan ei saanut opintotukea (tai edes opintolainapäätöstä) 5 kuukauteen ja sossun asenne vuokranmaksuun oli, että "soita seurakunnan diakonille". Tämä kaikki kultaisella 90-luvulla, sen jälkeen en ole ollut kummankaan puljun kanssa missään tekemisissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/74 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela yritti periä takaisin yli 8000 tonnin työttömyysturvan omaehtoisen opiskelun ajalta opiskelujen keskeytymisen takia. Olisin ollut oikeutettu työttömyysturvaan ilman opiskeluakin.  Vakuutusoikeus päätti vihdoin 5 vuoden kuluttua, ettei takaisinperinnälle ollut perusteita.

Vierailija
4/74 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain loppuvuodeksi (viikoksi !!!) viimevuonna maksusitoumuksen ilmaiseen julkiseen terveydenhoitoon -ja hammashoitoon. Miten olisin ehtinyt käynnä tk:ssa ja hammaslääkärissä jouluviikolla ja sitäpaitsi mulla oli kattava työterveys. Hain siis ensimmäisen kerran elämässäni 38 vuotiaana harkinnanvaraista tt-tukea erotilanteessa. Maksusitoumus jäi käyttämättä.

Vierailija
5/74 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen toimeentulotuen päätös on kuin box of chocolates, you never know what you're gonna get. Varmaa on ainoastaan, että päätös on väärin. Kahden kk tulot laskettu yhteen ja sitten todettu, että toimeentulotukea ei jää maksettavaksi. Aika kätevää, siihenhän voisi laskea useammankin kk tulot, niin koskaan ei kenellekään tarvitsisi maksaa.

Vierailija
6/74 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmästyttävin oli kun neuvolassa täti oli meistä hirveän huolissaan (erehdyin kertomaan polttaneeni kerran marihuanaa 16-vuotiaana) ja teki ennakoivan ilmoituksen. Olin tuolloin 24 v ja mies 30 v. Ennakoivassa ilmoitukessa oli juttua huonosta kodista(neuvolasta ei koskaan ollut meillä käynyt) huumeet, epävakaa turvaverkko ymym.

Olin tuolloin arka sanomaan vastaan ja pelkäsin lapsen menettämistä. Mitään hävettävää ei tietenkään ollut, koska perusasiat oli kunnossa. 120 neliöinen siisti asunto, työpaikat ja koulutukset molemmilla ja lapsi suunniteltu.

Pelkäsin hirveästi sossujen käyntiä, koska en ollut ollut vastaavassa tilanteessa ikinä.

No he kävivät ja totesivat jo ovella, ettei ilmoitus nyt ihan vastaa todellisuutta. Kiersivät sisällä ja kyselivät kaikenlaista. Toivottivat onnea synnytykseen ja ilmoitus todettiin aiheettomaksi.

Neuvolassa kävin edelleen saman tädin luona, joka oli hyvin nyrpeä loppuun asti. Sektiosta meni viikko, kunnes hän tuli katsomaan vauvaa ja tarkistamaan tikit. Oli aivan siöminnähden hämmästynyt tajutessaan, ettemme asu missään läävässä ja lapsellekin oli kaikki tarvittava hankittu tietenkin kestovaippoja myöten, imetyskin sujui.

En tiedä mistä hän sai päähänsä meidän olevan jotain roskasakkia, eikai yksi teini-iän kokeilu ole syy? Ymmärrän, että asioita pitää tutkia kun huoli tulee, enkä minä häntä syytä tai tunne vihaa ja katkeruutta. Hän toimi ammattiinsa kuuluvalla tavalla, koska oli huolissaan.

En kuitenkaan ymmärrä mistä se huoli kumpusi :D

Vierailija
7/74 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossu ei myöntänyt toimeentulotukea määräaikaisen työni päätyttyä tanssijana teatterissa. Olin jo pitkällä raskaana, mutta sossu oli sitä mieltä, että olisi pitänyt jatkaa teatteritöitä. Lapsikin sitten syntyi kuolleena;  sitä nyt ei sossun piikkiin voi laittaa, osan stressistä kyllä.

Vierailija
8/74 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kela ei myöntänyt asumistukea koska asuin mukamas vanhempieni luona. asunnon omisti äitini miesystävä, ei isäni. ei äiti ole edes naimisissa tämän miehen kanssa

Vierailija
9/74 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

opiskelijaksi väittäminen vaikka olin työtön. Siis uskomatonta, yrittivät periä takaisin työttömyyskorvauksia!!

ELi parikytä vuotta sittebn olin opiskelija, päätin lopettaa ja vaihtaa alaa. Lopetin, irtisanouduin koulutuksestani, ja meniin työkkäriin. mut otettiin siis sisään työttömäksi, jne. Hain muihin kouluihin. Päätin sitten myöhemmin kuitenkin jatkaa vielä vanhoja opintoja, eli menin takas samaan koulutukseen. Vaan eipä Kela oikein ymmärtänytkään ees taas muuttuvia valintojani. No, olin nuori ja hain jotain...ne eivät uskoneet että olin AIDOSTI työtön silloin , siis sinä välissä, vaan epäilivät ilmeisesti minua että olisin kieroillut ja ottanut "lomaa" opinnoista, ja ollut työttömänä  lusmuillen tai jotain, yrittivät periä työttömyssturvamaksuja takaisin multa, kosksa olin muka "Koko ajan ollutkin opiskelija"...no juttu meni oikuteen tai johonkin  ja voitin. Ei tarttenu maksaa takas.

Vierailija
10/74 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä hain äitiyspäivärahaa ja sen jälkeen vanhempainpäivärahaa x päivään saakka. Kela kuitenkin myönsi sen mulle "loppuun asti". Oli kiva näyttää sitä päätöstä töissä ja kertoa, että kuitenkin tästä päätöksestä huolimatta palaan töihin kuten on sovittu. Lapsen isä haki sitten vanhempainpäivärahaa x päivästä eteenpäin. Mulle soitettiin Kelasta ja kysyttiin, että mitä ihmettä, että oikeastiko isä hakee tätä vanhempainpäivärahaa? Käskin kaivaa sen mun hakemuksen esille ja vertailla päiviä ja soitella uudestaan, jos jäi vielä jotain epäselvää. Olin tosi hämmentynyt siitä, että kovin julkisuudessa puhutaan siitä, miten isä yhtä lailla voi käyttää vapaat, mutta Kelaan ei kukaan ole tainnut kertoa.

Vierailija
11/74 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime viikolla sain tt- tukea tälle kuulle 8,52. Vuokrarästiä 270e ei ole katsottu menoksi. Ruokakaan ei olisi pahitteeksi silloin tällöin. Jotenkin ne yhdistää 2kk tulot ja ottaa huomioon vain 1 kk menot.

Tyhmä minä kun menin opiskelemaan päästäkseni eteenpäin elämässä. En saa opintolainaa.

Vierailija
12/74 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äkkikseltään tulee mieleen kelan päätös esikoisen kohdalla. Lääkäri kirjoitti puolivuotiaasta lausunnon, että on oikeutettu hoitotukeen, koska lapsella diagnoisoitiin atooppinen iho ja maitoallergia. Nämä siis erillisinä asioina. Kela ilmoitti, ettei maksa hoitotukea, koska lapsella on myös maitoallergia. Maitoallergian takia lapsi alkoi saamaan hoitotukea vasta 1- vuotiaana. Samanaikaisesti kaverin samanikäinen vauva sai hoitotukea atooppisen ihottuman takia. Maitoihin sai tietysti kelan myöntämän tuen (joka siis apteekissa huomioitiin maitoja ostettaessa), mutta ihottuman hoitoon ei saatu samaa tukea kuin tuttavan lapsi. Ja meidän lapsi oli ihottuman osalta ihan toista luokkaa, kun ihottumaa oli joka puolella. Kaverin lapsella vain pientä ryhelmää taipeissa. Tämä nyt oli tälläinen pieni juttu, mutta tulipa mieleen ammoisilta ajoilta.

Vierailija
13/74 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta vain opintotuesta, äitiys- ja vanhempainpäivärahoista ja lapsilisistä, ja niissä kaikki on mennyt sujuvasti ja asianmukaisesti.

Vierailija
14/74 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran hain huhtikuulle toimeentulotukea kun koulu loppui ja kesätyön alkaamiseen oli vielä aikaa. Sossu sitten ihmetteli että sinähän olet saanut joulukuussa vajaat sata euroa veronpalautusta, mikset elä niillä? Uskomatonta....

Vierailija
15/74 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela eväsi juuri meiltä asumistuen, koska mies oli maaliskuussa tehnyt yhden ylityöviikon. Elokuussa oli asumistuen vuositarkastus ja ylityöt oli tehty maaliskuussa uuden asunnon takuuvuokraa varten.

Jouluna saa hakea sitten takautuvasti. Nyt mies joutuu joka kuukausi tehdä todella raskaan ylityöviikon. Tekee hyvin fyysistä työtä ja kyllä säälittää :/

Jouluna emme saa takautuvasti, koska ylitöitä pitää nyt tehdä, eikä kyllä luonnekkaan antaisi periksi hakea takautuvaa.

Vierailija
16/74 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hävisin rahaa hakeutuessani kurssille. Ennen kurssia olin työtön ja kurssia kävin työttömyysetuudella (työmarkkinatuki + 9 euron kulukorvaus). Maksupäivien muuttuessa sossun mukaan tienasin yhtäkkiä enemmän kuukausituloisi laskettiin 1300 euroa (muistaakseni tai saattoi olla jopa enemmän), kuitenkaan en oikeasti tienannut näin paljon, työmarkkinatuki oli jotain 500 euroa / kk. Sossu sai ottaa tuloni huomioon kolmen kuukauden ajan eikä minulle tarvinnut maksaa toimeentulotukea. Tulot eivät kasvaneet mutta maksupäivillä sossu pystyi kikkailemaan ja vääristelemään tulojani. Tämä oli ihan lain puitteissa tehty.

Vierailija
17/74 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime viikolla sain tt- tukea tälle kuulle 8,52. Vuokrarästiä 270e ei ole katsottu menoksi. Ruokakaan ei olisi pahitteeksi silloin tällöin. Jotenkin ne yhdistää 2kk tulot ja ottaa huomioon vain 1 kk menot.

Tyhmä minä kun menin opiskelemaan päästäkseni eteenpäin elämässä. En saa opintolainaa.

Vuokrarästi katsotaan menoksi ainoastaan jos se on ulosotossa.

Vierailija
18/74 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossu ei saa ottaa kulukorvauksia huomioon tuloina.

Vierailija
19/74 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela oli virheellisesti maksanut minulle vanhempainpäivärahan, vaikka viimeinen maksu piti olla jo edellisessä kuussa. Huomasin tämän ja soitin välittömästi kelaan, sain tilinumeron ja maksoin tuen takaisin.

Hain sitten toimeentulotukea ja tuo tuki näkyi tietysti tiliotteella, selitin sossussa tilanteen ja näytin myös että olen tuen maksanut heti takaisin.

Sossupa eväsi minulta toimeentulotuen, koska minun olisi pitänyt pitää tuki itselläni ja sopia kelan kanssa maksusuunnitelma, eli olisi pitänyt jossain parin kympin erissä maksaa takaisin.

No tein tästä valituksen johtavalle työntekijälle ja tuo päätös kumottiin ja sain toimeentulotuen kuten kuuluikin. (tietysti jouduin odottelemaan pari viikkoa)

Vierailija
20/74 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee vähän ohi aiheen, mutta välillä tuntuu, että ei ole ihan terävimmästä päästä ne sossun työntekijät (osa tietysti on fiksuja, tätä en kiellä)

Hain kerran toimeentulotukea Joulukuulle isoihin lääkärikuluihin (lopulta sain sen avun tammikuussa) Sossutäti soitti joulukuun 16pv, että voisin soitella eri liikkeisiin tarvitsevatko kiireapulaista ja saisin sitä kautta rahat laskuihin.. öö joo, ilman kaupanalan koulutusta 8pv ennen jouluaattoahan ne varmaan näitä paikkoja jakeleekin :D