Nyt se on tutkitusti todettu: suomalaiset ovat epäempaattista ja kylmää kansaa :(
Olen jotenkin aina niin pettynyt tullessani takaisin Suomeen matkoilta, kun ihmiset ovat niin nuivia ja ihmisvihamielisia sekä v*ttumaisia. Paluu Suomeen on kuin kylmä suihku. Monissa muissa maissa ihmiset ovat lämpimiä ja ystävällisiä ja kokevat lähimmäisiään kohtaan myötätuntoa. Kiinnostaisi vain pohtia mahdollista syytä kyseiseen asiaan. Onko kyseessä lähimmäisenrakkauden valtiokoneistolle ulkoistava yhteiskuntamalli vai vauvojen "karaiseminen" sillä, että heidät laitetaan pakkaseen nukkumaan pienestä pitäen (ja jos vauva heräisi siellä itkemään, niin saisi itkeä itsensä uneen, sillä unethan olisivat kesken, joten äiti ei kuulisi...noin ainakin ennen itkuhälyttimien yleistymistä)?
http://www.sciencealert.com/the-most-empathetic-countries-in-the-world-…
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja silti tänne on rakennettu yksi maailman rauhallisimmista ja menestyneimmistä valtioista. Esim. köyhälle äidille parempaa maata ei maailmassa ole.
Ei sitä kyllä empatialla olla rakennettu vaan sillä kyseenalaisellakin ideologialla, että kaikki ovat saman arvoisia. Henkilökohtaiset empatian tunteet ovat suomalaisilla todellakin aika vähissä. Tanska ei ole juurikaan Suomea jäljessä hyvinvointimittareissa ja empatia näyttäisi olevan siellä ihan ykkösluokkaa.
Suomalainen empatian puute näkyy hyvin valtavassa määrässä syrjäytyneitä ja syrjäytymisen uhan alla elävistä.
Juuri näin se valitettavasti menee. Suomessa ihan sukulaisetkin jättävät helposti täysin yksin ja ihminen yksinollessaan saattaa helposti murtua ja ajautua syrjäytymiskierteeseen. 18-19-vuotiaat lapset patistetaan asumaan yksin ihan untuvikkoina ja osalla elämäntavat ja arjenhallinta alkaa heittää häränpyllyä. On sellainen todella spartalaisen kova "pärjäämisen" ja "reippauden" kulttuuri, joka merkitsee sitä, että lähimmäisten auttaminen ja avunsaaminen koetaan nolona ja heikkouden merkkinä sen sijaan että se koettaisiin mukavana ja itsestäänselvänä, kuten se on monessa muussa maassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat sinisilmäistä kansaa kuten ap. Tämän saman kuulee jatkuvasti että pitäisi teeskennellä olevansa ylenpalttisen iloinen ja jotkut "ihanaa" kirikuvat tyhjäpäät sitä viljelevätkin. Suomalainen on se joka oikeasti on valmis auttamaan sitä tyhjäpäätäkin ei se joka hymyilee päin naamaa mutta paskantaa nurkkiisi kun et katso.
Siis kyseessä on esim. sellainen tilanne, että henkilö tuupertuu maahan tai on surullinen julkisella paikalla. Ruotsissa ihmiset kysyvät mikä on hätänä ja tulevat auttamaan, mutta Suomessa ihmiset kävelevät vain kylmästi ohitse. Mulle on myös tärkeää, että muut ovat kohteliaita ja hymyileviä - itsellenikin tulee siitä parempi mieli. Ei mua haittaa, vaikka joku vähän teeskentelisikin - pääasia, että kaikilla on hyvä mieli. On itsekästä kulkea naama norsunveellä, kun nyt sattuu siltä tuntumaan - muillekin voi tulla siitä paha fiilis. Jos ajattelisi muiden hyvää, niin pitäisi tietyt mölyt ja ketutukset mahassaan, eikä purkaisi niitä vieraisiin, syyttömiin ihmisiin. Jos Suomi olisi niin lähimmäisystävällinen maa, niin miksi Suomi olisi itsemurhatilastoissa maailman kärkimaita monien itäeurooppalaisten maiden rinnalla?
Mitä sinä niistä tilastoista oikeasti tiedät, et mitään mutta siteeraat niitä kuten haluat, et anna luotettavaa vaiutelmaa itsekkään? Saat feikata elämääsi ja uskoa mitä haluat mutta oikeasti sinua auttaa se suomalainen. Kun tuuperrut ei kansallisuudella ole merkitystä vaan sijainnilla kyse on siitä elätkö kaupungissa. Suurkaupungissa:ssa sinut ryöstetään kun tuuperrut, suomessa sinulle oikeasti soitetaan apua. Kuvittele mitä haluat ihan vapaasti vaan, mutta se ei muuta sitä totuudeksi vaan pelkäksi kuvitelmaksesi.
Noh, olen itse asunut tietyissä maissa useamman vuoden ja ne auttajat siellä eivät olleet suomalaisia. Samoin seurasin ympäristöäni myös. Eikä minua ole toistaiseksi ryöstetty vielä missään, vaikka olen reissannut runsaasti ja asunut ulkomailla.
Vierailija kirjoitti:
Ja silti tänne on rakennettu yksi maailman rauhallisimmista ja menestyneimmistä valtioista. Esim. köyhälle äidille parempaa maata ei maailmassa ole.
Ei pidä paikkaansa.
T. Köyhä äiti
PS Katto pään päällä ei tarkoita samaa kuin hyvä elämä sillä muiden jatkuva nujertaminen syö kaiken ja lopulta jäljellä on vain masennus tai viha.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat sinisilmäistä kansaa kuten ap. Tämän saman kuulee jatkuvasti että pitäisi teeskennellä olevansa ylenpalttisen iloinen ja jotkut "ihanaa" kirikuvat tyhjäpäät sitä viljelevätkin. Suomalainen on se joka oikeasti on valmis auttamaan sitä tyhjäpäätäkin ei se joka hymyilee päin naamaa mutta paskantaa nurkkiisi kun et katso.
^Tällaista asennetta viljelevien ihmisten vuoksi olisi mukavaa muuttaa Suomesta lopullisesti pois, mutta lasteni ja mieheni vuoksi en pääse muuttamaan täältä mihinkään (mies ei halua muuttaa). Onko tosiaan mukavat, kohteliaat, iloiset ihmiset jotain "tyhjäpäitä"? Pitääkö olla ilkeä ja epäkohtelias ollakseen jotenkin syvällinen ja ihailtava henkilö. Perustelisitko mielipidettäsi hieman lisää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä usko, että suomalaiset on pahempia ihmisiä kuin muutkaan. Mutta tänne voi olla ikävä tulla kun sää on pimeä ja kylmä. Se ainakin minua masentaa ja vie viimeisetkin halut hymyillä.
Jostain syystä suomalaiset kuvittelevat että hymyileminen on jotenkin olennaista vaikka hymyilevä kusettaisi sinua minkä kerkiää. Tämä kuulee uudestaan ja uudestaan kun joku tulee takaisin suomeen että miten täällä ei osata tekohymyillä, täysin ymmärtämättä että se hulluna hymyily ei anna paikallisillekkaan mitään luotettavaa vaikutelmaa. Kaikista luotettavinta on että ihminen ottaa muut riittävän vakavasti ja kunnioittaa muitakin. Mutta kohta taas joku "maailman kansalainen" jolla on kuukausi kokemusta etelä-amerikasta jne tulee kertomaan kuinka hänestä tekohymy on luotettavuutta tärkeämpi ominaisuus.
Miksi yksinkertaistat asioita? Ei hymy poissulje luotettavuutta. Hymyilevä ihminen voi olla luotettava ja yrmy ihminen voi olla epäluotettava ja huijata. Olen itse kohdannut hymyileviä, erittäin luotettavia ihmisiä ulkomailla ja Suomessa, joiden sydän on kultaa sekä todella yrmyjä ja epämiellyttävästi käyttäytyviä huijareita. Toki päinvastaisiakin tapauksia löytyy.
Ilman tekohymyä olevat ihmiset ovat oikeasti luotettavia ja hieman älykkäämpiäkin. Mutta toki saat antaa muiden huijata sinua hymyllä. En kiellä sinua oppimasta ihan itse. Se että väität tekohymyilevien auttavan sinua ennemmin kuin itseään on itsepetosta taholtasi. Se että väität ettei suomalaiset auta on itsepetosta. Muuta johonkin noista maista yli kahdeksi vuodeksi ja unohda suomi kokonaan. Silloin olet relevantti ymmärtämään ja keskustelelmaan aiheesta. Opit vielä.
Toi huomio itävaltalaisten epäempaattisuudesta on totisinta totta. Se on ihan yleinen vitsi täällä Wienin kv -porukoissa.
Ja tässä saatanan työttömyyden, köyhyyden, epäoikeudenmukaisuuden ja kaiken maailman raisk/ryöst-"pakolaisten" kurimuksessa pitäisi sitten vain hymyillä eteerisesti empatiaa pursuten? Parempi, että listaatte uusiksi sinne häntäpäähän jo valmiiksi, tulevaisuutta silmällä pitäen.
Ap on hyvä ja näyttää meille esimerkkiä. Se on helppo syyttää muita mutta itsestä se muutos pitää aloittaa. Alapas hymyilemään ja juttelemaan mukavia kaikille ohikulkijoille ja vastaantulijoille. Aloita vaikka nyt aluksi meistä palstalaisista ja sitten kun siirryt kotoa pois niin jatka samaan malliin.
No, empaattisuus tarkoittaa minulle sitä että osaa asettua toisen ihmisen asemaan eikä tyrmätä toisen olemassaoloa tai mielipidettä heti kättelyssä. Huolehditaan että meillä kaikilla on hyvä olla juuri nyt tässä hetkessä, eikä tarvitse pelätä että jää yksin.
Annetaan kaikille mahdollisuus olla mitä on, esimerkiksi perheen sisällä, työyhteisössä, ystäväpiirissä, tai muissa sosiaalisissa ympyröissä. Sellainen minä minä -asenne on valitettavasti lisääntynyt, oma etu kaikessa ennen muita. "En luovu paikastani jonossa kenenkään vuoksi" tai käännän pääni jos jollain on asiaa tai joku tuntematon tervehtii. Tunnistan kyllä itsessäni myös näitä piirteitä vaikka olen aina tuntenut empatiaa hyvinkin vahvasti. Toisaalta maailman kovuus ja julmuus ovat saaneet ihmiset pelokkaiksi ja varuilleen lähimmäisten suhteen. Jos joku tulee juttelemaan, käännytään itse tai käännytetään lähestyjä pois ennen kuin jotain pahaa tapahtuu. "En halua kuulla toisten ongelmista, koska minulla on niitä tarpeeksi itselläni" tai "Mitä siinä valitat, oma on vikasi, mene töihin ja tapaa ihmisiä" jne.
Vielä 40 vuotta sitten omassa lapsuudessani ja nuoruudessani empaattisuutta oli paljonkin nähtävissä ja kuultavissa, ainakin omassa elämässäni. Perhe ja suku oli turvana. Toisista välitettiin ja huolehdittiin.
Kyllä meillä Suomessa on aina ollut tietty huono kansallinen itsetunto ja negatiivisuus vallalla. Johtuuko historiastamme ja elin oloistamme, ja vaikka ajat ovat paremmat ja maailma muuttunut, ei se katkeruus ja vähättely mihinkään ole meistä kaikonnut. Voisiko kasvava sukupolvi muuttaa tätä asennetta pikkuhiljaa?
Mä olen ap miettinyt tätä samaa aika paljon viime vuosina. Mietin että ehkä tämä on hyvinvointivaltion kääntöpuoli. Että ihmiset ajattelevat, että valtio hoitaa mun ei tarvii välittää ja ovat ehkä katkeriakin kun kuvittelevat sen olevan helppoa kun heillä itsellä on muka niin kauhean rankkaa jne. Ihmettelen myös niitä onnellisuus-äänestyksiä sillä mä en paljon muuta kuule kun valitusta ja vinkumista...ja tämä siis keskiluokalta jolta ei puutu mitään.
T. Se sama köyhä äiti joka asuisi mieluummin vaikka savimajassa jos muut kohtelisivat kuin ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä kyllä empatialla olla rakennettu vaan sillä kyseenalaisellakin ideologialla, että kaikki ovat saman arvoisia. Henkilökohtaiset empatian tunteet ovat suomalaisilla todellakin aika vähissä. Tanska ei ole juurikaan Suomea jäljessä hyvinvointimittareissa ja empatia näyttäisi olevan siellä ihan ykkösluokkaa.
Suomalainen empatian puute näkyy hyvin valtavassa määrässä syrjäytyneitä ja syrjäytymisen uhan alla elävistä.
Kartasta pystyy päättelemään, että jos sijaitsee r*sssän naapurissa, olet epäempaattista väkeä.
Arvaan myös, ketjua lukematta, että täällä huudetaan USAn empaattisuutta vastaan kurkku suorana, kun siellä kaikki ovat niin feikkejä. Maassa asuneena voin sanoa, että eivät ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
^Tällaista asennetta viljelevien ihmisten vuoksi olisi mukavaa muuttaa Suomesta lopullisesti pois, mutta lasteni ja mieheni vuoksi en pääse muuttamaan täältä mihinkään (mies ei halua muuttaa). Onko tosiaan mukavat, kohteliaat, iloiset ihmiset jotain "tyhjäpäitä"? Pitääkö olla ilkeä ja epäkohtelias ollakseen jotenkin syvällinen ja ihailtava henkilö. Perustelisitko mielipidettäsi hieman lisää?
Et ymmällä? No opit vielä kunhan kasvat! Oletko tosiaan noin tyhmä ettet ymmärrä lukemaasi. Sori en voi auttaa miksi et yrittäisi suostutella miestäsi vielä kerran muuttamaan kiitos! Väärin ymmärtäminen ei ole mitää iloista tai hauskaa tai luotettavaa tai hauskaa keskuteltavaa, vaan lapsellista taholtasi, mutta ehkä siitä on iloa jossain muussa maassa.
...Tässä alla ote tekstistä, yritä vielä kerran ymmärtää....jos et ei se ole minun vikani eikä minulla ole tarvetta sitä sinulle avata voit ihan vapaasti mennä niillä avuilla joita sinulle on jaettu ja sillä sivistystasolla keskuteluissa jonkaa ihan itse ansaitset omalla käytökselläsi. Ennen kuin vastaat niin huomautan ettet ymmärtänyt ensimmäistä viestiäkään.....
Tämän saman kuulee jatkuvasti että pitäisi teeskennellä olevansa ylenpalttisen iloinen ja jotkut "ihanaa" kirikuvat tyhjäpäät sitä viljelevätkin.
Vierailija kirjoitti:
Ap on hyvä ja näyttää meille esimerkkiä. Se on helppo syyttää muita mutta itsestä se muutos pitää aloittaa. Alapas hymyilemään ja juttelemaan mukavia kaikille ohikulkijoille ja vastaantulijoille. Aloita vaikka nyt aluksi meistä palstalaisista ja sitten kun siirryt kotoa pois niin jatka samaan malliin.
Niin teenkin tosielämässä. Mutta enkö saisi silti keskustella aiheesta? :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ymmällä? No opit vielä kunhan kasvat! Oletko tosiaan noin tyhmä ettet ymmärrä lukemaasi. Sori en voi auttaa miksi et yrittäisi suostutella miestäsi vielä kerran muuttamaan kiitos! Väärin ymmärtäminen ei ole mitää iloista tai hauskaa tai luotettavaa tai hauskaa keskuteltavaa, vaan lapsellista taholtasi, mutta ehkä siitä on iloa jossain muussa maassa.
...Tässä alla ote tekstistä, yritä vielä kerran ymmärtää....jos et ei se ole minun vikani eikä minulla ole tarvetta sitä sinulle avata voit ihan vapaasti mennä niillä avuilla joita sinulle on jaettu ja sillä sivistystasolla keskuteluissa jonkaa ihan itse ansaitset omalla käytökselläsi. Ennen kuin vastaat niin huomautan ettet ymmärtänyt ensimmäistä viestiäkään.....
Tämän saman kuulee jatkuvasti että pitäisi teeskennellä olevansa ylenpalttisen iloinen ja jotkut "ihanaa" kirikuvat tyhjäpäät sitä viljelevätkin.
Siis mitä? Onko nyt niin, että kaikki iloiset ihmiset feikkaavat ja huijaavat? Oletko sitä mieltä, että kukaan ei voi olla aidosti iloinen, auttavainen ja hyväsydäminen ihminen? Miksi alat solvata minua tekstilläsi (olen kyllä ihan akateemisesti koulutettu, vaikka yrität vihjata, että sivistystasoni on jotenkin matala...ja silti, miksi sanoisit noin)? :(
Ensiksi tutkimus on tehty netissä ENGLANNIKSIKSI eli vastaajilla ei ole ollut mahdollisuutta vastata tutkimukseen omalla äidinkielellään, jolloin voidaan varmistua siitä, että ymmärtävät täysin mihin vastaavat ja mitä. Kukaan ei ole varmistanut onko vastaajat maan kansalaisia tai esim. syntyperäisiä kansalaisia, luultavimmin trolleja puolet. Ja jos joku tutkimus saa Saudi-Arabiasta yhdekso empaattisimmista, pitäisi se laittaa nopeasti silppurista läpi. Paitsi onhan se varmaan tietynlaista empaattisuutta, kun naiset eivät saa ajaa autoa ja varokkin olemasta eri mieltä niin hirttoköysi odottaa.
Ystäväni totesi, että hän käy mielellään Kööpenhaminassa, koska siellä ihmiset hymyilevät ruokakaupoissakin.
Jäin miettimään, että hänellä on lähes aina itsellään vakava naama. Ehkä kannattaisi hymyillä Suomessa, niin muutkin mahdollisesti hymyilisivät hänelle...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin teenkin tosielämässä. Mutta enkö saisi silti keskustella aiheesta? :)
Kiva kuulla 😃 ja hyvä että aloitit tämän keskustelun, aihe on tärkeä, eihän täällä muuten lääkittäisi itseä/juotaisi/tapeltaisi/tapettaisi itseä ja toisia näin paljon jos kaikki olisi niin loistavasti! Tärkeintähän kuitenkin on että joku välittää aidosti. Paha köyhyyskään ei ole yhtä paha kuin täydellinen arvottomuus ja sivuun työntäminen ja halveksunta. Haloo ihmiset, nyt valoja päälle.
Sanelu aiheesta ei ole keskustelua ap. Häpeä omaa negatiivisuuttasi. Huomaan että et ymmärtänyt tuon erään kommenttia sinun negatiivisuudestasi suomalaisuutta kohtaan. Kaiken maailman juntit meille kertookin mikä on tärkeää elämässä. Voihan tekohymy sentään. Aikuistukaa jo saa aloittaa. Ei millään hyvällä vaan ihan aikuisten oikeasti. Miksi aloitit tämän ketjun näitä samoja juttuja kuulee kun jonkun lapsi on ollut kaksi viikkoa jossain matkalla eikä haluaisi lomansa loppuvan vielä. Tähänkin on syyt(miksi aina tämä sama laulu että brasiliassa ollaan iloisia ja onnellisia ja avuliaita) joita viisas ymmärtää ilman sanomisia tai tarkentamisia jne tekohymyjä. Pinnallista iloa ei pidä sekoittaa oikeaan iloon. Se miltä näyttää on vain ulkonäkökeskeisten mielestä tärkeää. Ruoho on toki vihreämpää aidan toisella puolella myös osalle ihmisistä jotka suomeenkin tulevat. Toki kannattaa muistaa että kauniin kukkakedon alla piileskelee usein käärme(hieman suomalaiselle tuntemattomampi sanonta, ulkomailla yleinen)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä? Onko nyt niin, että kaikki iloiset ihmiset feikkaavat ja huijaavat? Oletko sitä mieltä, että kukaan ei voi olla aidosti iloinen, auttavainen ja hyväsydäminen ihminen? Miksi alat solvata minua tekstilläsi (olen kyllä ihan akateemisesti koulutettu, vaikka yrität vihjata, että sivistystasoni on jotenkin matala...ja silti, miksi sanoisit noin)? :(
.Tässä alla ote tekstistä, yritä vielä kerran ymmärtää....jos et ei se ole minun vikani eikä minulla ole tarvetta sitä sinulle avata voit ihan vapaasti mennä niillä avuilla joita sinulle on jaettu ja sillä sivistystasolla keskuteluissa jonkaa ihan itse ansaitset omalla käytökselläsi. Ennen kuin vastaat niin huomautan ettet ymmärtänyt ensimmäistä viestiäkään.....
Mitä sinä niistä tilastoista oikeasti tiedät, et mitään mutta siteeraat niitä kuten haluat, et anna luotettavaa vaiutelmaa itsekkään? Saat feikata elämääsi ja uskoa mitä haluat mutta oikeasti sinua auttaa se suomalainen. Kun tuuperrut ei kansallisuudella ole merkitystä vaan sijainnilla kyse on siitä elätkö kaupungissa. Suurkaupungissa:ssa sinut ryöstetään kun tuuperrut, suomessa sinulle oikeasti soitetaan apua. Kuvittele mitä haluat ihan vapaasti vaan, mutta se ei muuta sitä totuudeksi vaan pelkäksi kuvitelmaksesi.