Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt se on tutkitusti todettu: suomalaiset ovat epäempaattista ja kylmää kansaa :(

Vierailija
24.10.2016 |

Olen jotenkin aina niin pettynyt tullessani takaisin Suomeen matkoilta, kun ihmiset ovat niin nuivia ja ihmisvihamielisia sekä v*ttumaisia. Paluu Suomeen on kuin kylmä suihku. Monissa muissa maissa ihmiset ovat lämpimiä ja ystävällisiä ja kokevat lähimmäisiään kohtaan myötätuntoa. Kiinnostaisi vain pohtia mahdollista syytä kyseiseen asiaan. Onko kyseessä lähimmäisenrakkauden valtiokoneistolle ulkoistava yhteiskuntamalli vai vauvojen "karaiseminen" sillä, että heidät laitetaan pakkaseen nukkumaan pienestä pitäen (ja jos vauva heräisi siellä itkemään, niin saisi itkeä itsensä uneen, sillä unethan olisivat kesken, joten äiti ei kuulisi...noin ainakin ennen itkuhälyttimien yleistymistä)?

http://www.sciencealert.com/the-most-empathetic-countries-in-the-world-…

Kommentit (96)

41/96 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen nukuttanut kaikki neljä vauvaani ulkona - myös pakkasessa. Hyvin he nukkuivat! Silloin ei ollut itkuhälytintä, mutta kuulin tai vaistosin heräämisen ja itkemisen.

Ei Suomi ole tyly maa.

Vierailija
42/96 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanelu aiheesta ei ole keskustelua ap. Häpeä omaa negatiivisuuttasi. Huomaan että et ymmärtänyt tuon erään kommenttia sinun negatiivisuudestasi suomalaisuutta kohtaan. Kaiken maailman juntit meille kertookin mikä on tärkeää elämässä. Voihan tekohymy sentään. Aikuistukaa jo saa aloittaa. Ei millään hyvällä vaan ihan aikuisten oikeasti. Miksi aloitit tämän ketjun näitä samoja juttuja kuulee kun jonkun lapsi on ollut kaksi viikkoa jossain matkalla eikä haluaisi lomansa loppuvan vielä. Tähänkin on syyt(miksi aina tämä sama laulu että brasiliassa ollaan iloisia ja onnellisia ja avuliaita) joita viisas ymmärtää ilman sanomisia tai tarkentamisia jne tekohymyjä. Pinnallista iloa ei pidä sekoittaa oikeaan iloon. Se miltä näyttää on vain ulkonäkökeskeisten mielestä tärkeää. Ruoho on toki vihreämpää aidan toisella puolella myös osalle ihmisistä jotka suomeenkin tulevat. Toki kannattaa muistaa että kauniin kukkakedon alla piileskelee usein käärme(hieman suomalaiselle tuntemattomampi sanonta, ulkomailla yleinen)

Ei kyse edes ollut tekohymyistä, vaan empaattisuudesta. Onko sinun elämässäsi aitoa iloa ja hyväsydämisyyttä? Onko todellakin niin, että kukaan muka ei hymyilisi aidosti tai nauraisi vilpittömästi tai olisi ihan oikeasti hyvästä sydämestään ja auttamisenhalustaan avulias? Ei ole kyse mistään kahden viikon reissusta, sillä olen asunut aikuiselämästäni puolet ulkomailla useassakin maassa, mutta myös sen toisen puolikkaan ihan Suomessa. Missä päin Suomea asustat? Vaikutat nimittäin epätavallisen synkältä jopa suomalaiseksi. :) T. Helsinkiläinen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/96 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisissa tutkimuksissa on se ongelma, että itsearvioiden kulttuurien välinen vertailu ei ole luotettavaa. Kiinnostuneet voivat googlata "reference group problem in cross-cultural comparisons"

Vierailija
44/96 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ovat sinisilmäistä kansaa kuten ap. Tämän saman kuulee jatkuvasti että pitäisi teeskennellä olevansa ylenpalttisen iloinen ja jotkut "ihanaa" kirikuvat tyhjäpäät sitä viljelevätkin. Suomalainen on se joka oikeasti on valmis auttamaan sitä tyhjäpäätäkin ei se joka hymyilee päin naamaa mutta paskantaa nurkkiisi kun et katso.

^Tällaista asennetta viljelevien ihmisten vuoksi olisi mukavaa muuttaa Suomesta lopullisesti pois, mutta lasteni ja mieheni vuoksi en pääse muuttamaan täältä mihinkään (mies ei halua muuttaa). Onko tosiaan mukavat, kohteliaat, iloiset ihmiset jotain "tyhjäpäitä"? Pitääkö olla ilkeä ja epäkohtelias ollakseen jotenkin syvällinen ja ihailtava henkilö. Perustelisitko mielipidettäsi hieman lisää?

Et ymmällä? No opit vielä kunhan kasvat! Oletko tosiaan noin tyhmä ettet ymmärrä lukemaasi. Sori en voi auttaa miksi et yrittäisi suostutella miestäsi vielä kerran muuttamaan kiitos! Väärin ymmärtäminen ei ole mitää iloista tai hauskaa tai luotettavaa tai hauskaa keskuteltavaa, vaan lapsellista taholtasi, mutta ehkä siitä on iloa jossain muussa maassa. 

...Tässä alla ote tekstistä, yritä vielä kerran ymmärtää....jos et ei se ole minun vikani eikä minulla ole tarvetta sitä sinulle avata voit ihan vapaasti mennä niillä avuilla joita sinulle on jaettu ja sillä sivistystasolla keskuteluissa jonkaa ihan itse ansaitset omalla käytökselläsi. Ennen kuin vastaat niin huomautan ettet ymmärtänyt ensimmäistä viestiäkään.....

Tämän saman kuulee jatkuvasti että pitäisi teeskennellä olevansa ylenpalttisen iloinen ja jotkut "ihanaa" kirikuvat tyhjäpäät sitä viljelevätkin.

Siis mitä? Onko nyt niin, että kaikki iloiset ihmiset feikkaavat ja huijaavat? Oletko sitä mieltä, että kukaan ei voi olla aidosti iloinen, auttavainen ja hyväsydäminen ihminen? Miksi alat solvata minua tekstilläsi (olen kyllä ihan akateemisesti koulutettu, vaikka yrität vihjata, että sivistystasoni on jotenkin matala...ja silti, miksi sanoisit noin)? :(

.Tässä alla ote tekstistä, yritä vielä kerran ymmärtää....jos et ei se ole minun vikani eikä minulla ole tarvetta sitä sinulle avata voit ihan vapaasti mennä niillä avuilla joita sinulle on jaettu ja sillä sivistystasolla keskuteluissa jonkaa ihan itse ansaitset omalla käytökselläsi. Ennen kuin vastaat niin huomautan ettet ymmärtänyt ensimmäistä viestiäkään.....

En tarkoita, että kenenkään pitäisi teeskennellä mitään. Ihmetyttää vain ne syyt siihen, miksi suomalaiset ovat niin ihmisvihamielisiä ja epäempaattisia. Lapsiin ja vanhuksiinkin suhtaudutaan nuivasti. Lapset eivät saisi pitää mitään ääntä, vaan saavat heti vihaisia katseita osakseen ja vanhukset suljetaan ala-arvoisiin olosuhteisiin vanhainkoteihin. Itsemurhia tehdään valtavasti väkilukuun suhteutettuna ja syrjäytyminen on vakava ongelma. Se epäempaattisuus näkyy kaikilla elämän osa-alueilla. T. Ap

Vierailija
45/96 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ovat sinisilmäistä kansaa kuten ap. Tämän saman kuulee jatkuvasti että pitäisi teeskennellä olevansa ylenpalttisen iloinen ja jotkut "ihanaa" kirikuvat tyhjäpäät sitä viljelevätkin. Suomalainen on se joka oikeasti on valmis auttamaan sitä tyhjäpäätäkin ei se joka hymyilee päin naamaa mutta paskantaa nurkkiisi kun et katso.

Siis kyseessä on esim. sellainen tilanne, että henkilö tuupertuu maahan tai on surullinen julkisella paikalla. Ruotsissa ihmiset kysyvät mikä on hätänä ja tulevat auttamaan, mutta Suomessa ihmiset kävelevät vain kylmästi ohitse. Mulle on myös tärkeää, että muut ovat kohteliaita ja hymyileviä - itsellenikin tulee siitä parempi mieli. Ei mua haittaa, vaikka joku vähän teeskentelisikin - pääasia, että kaikilla on hyvä mieli. On itsekästä kulkea naama norsunveellä, kun nyt sattuu siltä tuntumaan - muillekin voi tulla siitä paha fiilis. Jos ajattelisi muiden hyvää, niin pitäisi tietyt mölyt ja ketutukset mahassaan, eikä purkaisi niitä vieraisiin, syyttömiin ihmisiin. Jos Suomi olisi niin lähimmäisystävällinen maa, niin miksi Suomi olisi itsemurhatilastoissa maailman kärkimaita monien itäeurooppalaisten maiden rinnalla?

Ei pitäisi vedota omiin kokemuksiin, mutta... Olen monta kertaa ollut kuvaamassasi tilanteessa, että joku on syystä tai toisesta tarvinnut apua. Joka kerta on ympärillä pörrännyt auttajia vähän liikaakin. Ihmettelen joka kerta kun julkisuuteen tulee näitä juttuja, että "ihmiset vain käveli ohi" :o Siis missä päin Suomea näin tapahtuu? Itse asun Helsingissä, enkä ole ainakaan täällä koskaan moiseen törmännyt.

Vierailija
46/96 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanelu aiheesta ei ole keskustelua ap. Häpeä omaa negatiivisuuttasi. Huomaan että et ymmärtänyt tuon erään kommenttia sinun negatiivisuudestasi suomalaisuutta kohtaan. Kaiken maailman juntit meille kertookin mikä on tärkeää elämässä. Voihan tekohymy sentään. Aikuistukaa jo saa aloittaa. Ei millään hyvällä vaan ihan aikuisten oikeasti. Miksi aloitit tämän ketjun näitä samoja juttuja kuulee kun jonkun lapsi on ollut kaksi viikkoa jossain matkalla eikä haluaisi lomansa loppuvan vielä. Tähänkin on syyt(miksi aina tämä sama laulu että brasiliassa ollaan iloisia ja onnellisia ja avuliaita) joita viisas ymmärtää ilman sanomisia tai tarkentamisia jne tekohymyjä. Pinnallista iloa ei pidä sekoittaa oikeaan iloon. Se miltä näyttää on vain ulkonäkökeskeisten mielestä tärkeää. Ruoho on toki vihreämpää aidan toisella puolella myös osalle ihmisistä jotka suomeenkin tulevat. Toki kannattaa muistaa että kauniin kukkakedon alla piileskelee usein käärme(hieman suomalaiselle tuntemattomampi sanonta, ulkomailla yleinen)

Ei kyse edes ollut tekohymyistä, vaan empaattisuudesta. Onko sinun elämässäsi aitoa iloa ja hyväsydämisyyttä? Onko todellakin niin, että kukaan muka ei hymyilisi aidosti tai nauraisi vilpittömästi tai olisi ihan oikeasti hyvästä sydämestään ja auttamisenhalustaan avulias? Ei ole kyse mistään kahden viikon reissusta, sillä olen asunut aikuiselämästäni puolet ulkomailla useassakin maassa, mutta myös sen toisen puolikkaan ihan Suomessa. Missä päin Suomea asustat? Vaikutat nimittäin epätavallisen synkältä jopa suomalaiseksi. :) T. Helsinkiläinen

Miten sinun mielestäsi empaattisuus ja tekohymy eivät liity toisiinsa ja etteikö se juuri olisi aiheena. Oletko ihan normaalilla älykkyydellä varustettu? Kyse alkaa olla siitä että jos käyttäydyt kuin idiootti niin sinua henkilökohtaisesti kohdellaan kuin sellaista. Miksi olet aasi ja  valitat että sinua kohdellaan aasina? 

Vierailija
47/96 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on hyvä ja näyttää meille esimerkkiä. Se on helppo syyttää muita mutta itsestä se muutos pitää aloittaa. Alapas hymyilemään ja juttelemaan mukavia kaikille ohikulkijoille ja vastaantulijoille. Aloita vaikka nyt aluksi meistä palstalaisista ja sitten kun siirryt kotoa pois niin jatka samaan malliin.

Niin teenkin tosielämässä. Mutta enkö saisi silti keskustella aiheesta? :)

Aihetta tulisi lähestyä jotenkin muuten kuin haukkumalla suomalaiset epäempaattisiksi. Se ei edistä toivomaasi keskustelua.

Vierailija
48/96 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis kyseessä on esim. sellainen tilanne, että henkilö tuupertuu maahan tai on surullinen julkisella paikalla. Ruotsissa ihmiset kysyvät mikä on hätänä ja tulevat auttamaan, mutta Suomessa ihmiset kävelevät vain kylmästi ohitse. Mulle on myös tärkeää, että muut ovat kohteliaita ja hymyileviä - itsellenikin tulee siitä parempi mieli. Ei mua haittaa, vaikka joku vähän teeskentelisikin - pääasia, että kaikilla on hyvä mieli. On itsekästä kulkea naama norsunveellä, kun nyt sattuu siltä tuntumaan - muillekin voi tulla siitä paha fiilis. Jos ajattelisi muiden hyvää, niin pitäisi tietyt mölyt ja ketutukset mahassaan, eikä purkaisi niitä vieraisiin, syyttömiin ihmisiin. Jos Suomi olisi niin lähimmäisystävällinen maa, niin miksi Suomi olisi itsemurhatilastoissa maailman kärkimaita monien itäeurooppalaisten maiden rinnalla?

Ei pitäisi vedota omiin kokemuksiin, mutta... Olen monta kertaa ollut kuvaamassasi tilanteessa, että joku on syystä tai toisesta tarvinnut apua. Joka kerta on ympärillä pörrännyt auttajia vähän liikaakin. Ihmettelen joka kerta kun julkisuuteen tulee näitä juttuja, että "ihmiset vain käveli ohi" :o Siis missä päin Suomea näin tapahtuu? Itse asun Helsingissä, enkä ole ainakaan täällä koskaan moiseen törmännyt.

Niinpä et ehdi edes auttamaan kun joku muu auttaa jo ensin. Nämä väitteet ettei suomalainen auta ovat lapsien negativista kiukuttelua, joka on ns opittua kiukuttelua ilman oikeita perusteluita täi oikeaa älykkyyttä tai sitä sivistystä miten muiden kanssa oikeasti kanssakäydään. 

Vierailija
49/96 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama kohtaamani ilkeä ihminen on vaikuttanut erittäin sosiaaliselta, lämminsydämiseltä ja empaattiselta. Mutta kuoren alla on jotain muuta.

Ja muutama todella töykeän oloinen on paljastunut kultakimpaleeksi.

Vierailija
50/96 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedättekö te mitä empatia tarkoittaa?! Ei se tarkoita sitä, onko naama rutussa ja onko jörö!

AP:lle tämä tuntui tosiaan olevan vähän epäselvää.

Mutta totta, hyvä esimerkki on tämä AV. Kun joku tulee kertomaan huolistaan tai omasta elämäntilanteestaan, niin niskaan sataa ilkeää paskaa, jopa ihan sellaista, että saa tämän kaiken nähneen tädin välillä ihan kauhistumaan. Ja se on paljon se.

Vierailija
51/96 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että sanoo suoraan on oikeaa välittämistä. Se että feikkaa ei auta ketään. Nyt kaiken nähneet lapsoset. Onko aihe jo käsitelty vai vieläkö on asioita ymmärtämättä?

Vierailija
52/96 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sinun mielestäsi empaattisuus ja tekohymy eivät liity toisiinsa ja etteikö se juuri olisi aiheena. Oletko ihan normaalilla älykkyydellä varustettu? Kyse alkaa olla siitä että jos käyttäydyt kuin idiootti niin sinua henkilökohtaisesti kohdellaan kuin sellaista. Miksi olet aasi ja  valitat että sinua kohdellaan aasina? 

Eivät ne mielestäni kovin suoranaisesti liity toisiinsa muuten paitsi tilanteissa, joissa sen toisen ihmisen hyvinvoinnin kannalta on hyvä pitää ns. mölyt sisällään. Esim. ajatellaan vaikka tilannetta, jossa ystävä soittaa täysin epätoivoisena suunnilleen itsemurha-aikeet mielessään, niin siinä tilanteessa on empaattisinta keskittyä auttamaan ja tukemaan kaveria. Silloin kannattaa ne omat pienet ensimmäisen maailman huolet pitää ehkä omana tietonaan sekä koettaa olla aito ja kuitenkin positiivinen ja rohkaiseva ja myötäelää sitä kaverin tunnetta sopivasti, muttei mennä siihen samaan alhoon itse, vaan kannustaa nousemaan siitä. 

Empatia ja kyky myötäelää lähimmäisen tunteita lähtee sisältä ja ei mielestäni liity mihinkään feikkaamiseen tai valehteluun, vaan empaattinen itse motivoituu itse auttamaan sitä toista ja ajattelee toisen parasta - ei mitään omaa hyvää tai teeskentelemistä. Mutta tosiaan tämä keskustelu jotenkin ajautui pois raiteiltaan. Jos nyt katsotaan sitä tilastoa, niin kiinnostaisi tietää, miksi suomalaiset ovat niin epäempaattisia ja mitä sille asialle voisi tehdä vai voiko tehdä mitään (jos se olisi esim. vahvasti geneettistä tai niin tiukasti kulttuuriin liittyvää, ettei siihen ole muutosta luvassa vuosikymmeniin tms.)? 

Vierailija
53/96 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että sanoo suoraan on oikeaa välittämistä. Se että feikkaa ei auta ketään. Nyt kaiken nähneet lapsoset. Onko aihe jo käsitelty vai vieläkö on asioita ymmärtämättä?

Tämä menee edelleen aiheen sivusta, mutta itselläni on edelleen paha mieli siitä, kun kummitätini sanoi minulle suoraan siitä, että hänen mielestään nenäni on aina ollut harvinaisen ruma (oikeasti tavallista pikkuista suomalaisnenää hieman isompi) ja että mun pitäisi leikkauttaa se plastiikkakirurgilla. Ei siitä tullut minulle hyvä mieli. Olin painiskellut teini-iästä lähtien itsetunto-ongelmien kanssa ja sitten lapsena niin rakas (?) kummitätini sanoi minulle noin melkeinpä inhon virne naamallaan. Ja olin ollut ystävällinen häntä kohtaan ja asiallinen ja mukava aina. Mutta hän halusi sanoa asiat suoraan. Ei se suoraan sanominen ole aina välittämistä kyllä ollenkaan. :(

Vierailija
54/96 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutama kohtaamani ilkeä ihminen on vaikuttanut erittäin sosiaaliselta, lämminsydämiseltä ja empaattiselta. Mutta kuoren alla on jotain muuta.

Ja muutama todella töykeän oloinen on paljastunut kultakimpaleeksi.

Empaattiselta vaikuttaminen ja empaattisuus oikeasti ovat kaksi aivan erillistä asiaa. Ei empaattisuudella tarkoiteta sellaista, kuka teeskentelee parhaiten, vaan sitä, joka ihan oikeasti auttaa tai muuten toimii lähimmäistä myötäeläen sekä joka myötäelää myös lähimmäisiä ajatuksissaan. Empaattinen ihminen ei voi ko. herkkyyttä kytkeä pois päältä kovinkaan helposti.

Vierailija
55/96 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä et ehdi edes auttamaan kun joku muu auttaa jo ensin. Nämä väitteet ettei suomalainen auta ovat lapsien negativista kiukuttelua, joka on ns opittua kiukuttelua ilman oikeita perusteluita täi oikeaa älykkyyttä tai sitä sivistystä miten muiden kanssa oikeasti kanssakäydään. 

Kyllähän Suomessa ihmiset auttavat monestikin. Mutta monessa muussa maassa auttavat ripeämmin ja innokkaammin.

Vierailija
56/96 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja silti tänne on rakennettu yksi maailman rauhallisimmista ja menestyneimmistä valtioista. Esim. köyhälle äidille parempaa maata ei maailmassa ole.

Ei sitä kyllä empatialla olla rakennettu vaan sillä kyseenalaisellakin ideologialla, että kaikki ovat saman arvoisia. Henkilökohtaiset empatian tunteet ovat suomalaisilla todellakin aika vähissä. Tanska ei ole juurikaan Suomea jäljessä hyvinvointimittareissa ja empatia näyttäisi olevan siellä ihan ykkösluokkaa.

Suomalainen empatian puute näkyy hyvin valtavassa määrässä syrjäytyneitä ja syrjäytymisen uhan alla elävistä.

Kartasta pystyy päättelemään, että jos sijaitsee r*sssän naapurissa, olet epäempaattista väkeä. 

Arvaan myös, ketjua lukematta, että täällä huudetaan USAn empaattisuutta vastaan kurkku suorana, kun siellä kaikki ovat niin feikkejä. Maassa asuneena voin sanoa, että eivät ole.

Aamen. Tuntemani amerikkalaiset ovat oikeasti todella hyviä, luotettavia ja auttavaisia ihmisiä; itse asiassa luotettavin ja parhaiten elämässäni mukana myötäelävä ihminen on amerikkalainen kaverini. Ja kieltämättä idän ison ja vihaisen karhun naapurissa asuu kylmähermoista väkeä. :) Mutta siis itsekin olen asunut USA:ssa ja siellä on sen "feikkiyden" lisäksi myös ihan aidosti hyviä, luotettavia, ystävällisiä ja vieraanvaraisia ihmisiä. Sama pätee esim. Saksaan ja eteläisempään Eurooppaankin. Uskokaa tai älkää. T. Ap

Vierailija
57/96 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeaa itsemurhaa tekevät eivät soittele aiheesta, jännä että tuupertuminen ja itsemurha ovat aiheita joita sinä annat aiheeseen onko näistä paljon kokemuksia, kenties muiden vikaa ehkä suomalaisten. Tekohymyllä kalastetaan toisen "empatiaa"/yhteenkuuluvuutta vaikka sellaista ei todellisuudessa olisi ja nähtävästi hyvin onnistutaan. Niitä ei voi erottaa toisistaan...pliis pliis pliiis pliiiiiiiis.... vaikka kuinka haluaisi. Empatia(oikea) tulee erottaa siitä kun sinua huijataan nämä kaksi kulkevat käsikädessä ihmisten kulttuureissa. Empatia on kyky tuntea ja myötäelää, mutta entä kun tunteet eivät olekkaan aitoja(tähän perustuu useiden ihmisten ja eläimien toiminta)????? Nämä liittyvät 100% toisiinsa eikä kyse ole mielipiteestä.  Edelleen kauniin kukkakedon alla piileskelee usein käärme. Sekään ei ole mielipide vaan sananparsi(kansanviisaus). Se että haluat tahallisesti ymmärtää väärin ei auta, tietenkin haluat vain kiukutella ja osoittaa heikkoa empatiakykyäsi tahallisesti ymmärtämällä väärin. 

Vierailija
58/96 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi näköjään kuuluu myös tässä Itä-Eurooppaan. :)

No maantieteellisesti kyllä kuuluukin.

Se taas on aivan  eri asia kuin se, mihin poliittisesti  kuulumme...

Etelä-Korea kuuluu poliittisesti ns. lännen etupiiriin, maan lännen kannalta menetetty pohjoisosa taas ei.

Kommunistinen Kuuba kuului poliittisesti itäblokkiin ,vaikkei ollut edes Eurooppaa ja sijaitsi vain muutamankymmenen kilometrin päässä  Yhdysvaltain aluevesirajalta ja Miamista .

Täsmälleen Helsingin vastapäätä sijaitseva Eesti kuului neuvostoaikana siihen itseensä, Neuvostoliittoon, joten sehän  oli enemmän kuin 'itäblokkia' jotka taas olivat ns. 'puskurivaltioita' länsi-Euroopan rajalla . DDR:n rajojen sisäpuolella  ja sen alueella sijainnut Länsi-Berliini taas  oli ilman muuta 'länttä'. Neuvostoliittoahan riitti muuten lännemmäksikin kuin Suomi joka aikavyöhykkeeltään kuuluu samalle pituuspiirille kuin Istanbul Turkissa.

Sinänsä koko "empatiakartta" on kyllä vain esimerkki siitä mikä kaikki amerikkalaiseen ns. suureen yleisöön uppoaa ja kertoo ehkä vain tekijänsä empatioista sijainniltaan  tietämiään maita kohtaan.

Siinähän ei ole kerrottu ohessa mitään niistä kriteereistä joilla tuota eri valtioiden 'empaattisuutta' mitattiin ja millä nuo "tulokset" saatiin.

Vierailija
59/96 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatiiko empatia kaduille laskemattomia kodittomien laumoja ja kaatopaikoilta jotain myytäväksi kelpaavaa etsiviä lapsia?

Vierailija
60/96 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

listan kärkipäässä olevat mm maat: saudi arabia ja arabi emiraatit... Jep jep, anna mun nauraa tuolle tutkimukselle... =D

Pistetään täälläkin naiset nyrkin ja hellan väliin, säkki päälle ja pois työelämsätä kotiin synnytyskoneiksi. Kivitetään ihmisiä ja sitä rataa, niin saadaan tännekkin sitä empaattisuutta ja sympaattisuutta, eiköhän se sillä hoidu!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kuusi