Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt se on tutkitusti todettu: suomalaiset ovat epäempaattista ja kylmää kansaa :(

Vierailija
24.10.2016 |

Olen jotenkin aina niin pettynyt tullessani takaisin Suomeen matkoilta, kun ihmiset ovat niin nuivia ja ihmisvihamielisia sekä v*ttumaisia. Paluu Suomeen on kuin kylmä suihku. Monissa muissa maissa ihmiset ovat lämpimiä ja ystävällisiä ja kokevat lähimmäisiään kohtaan myötätuntoa. Kiinnostaisi vain pohtia mahdollista syytä kyseiseen asiaan. Onko kyseessä lähimmäisenrakkauden valtiokoneistolle ulkoistava yhteiskuntamalli vai vauvojen "karaiseminen" sillä, että heidät laitetaan pakkaseen nukkumaan pienestä pitäen (ja jos vauva heräisi siellä itkemään, niin saisi itkeä itsensä uneen, sillä unethan olisivat kesken, joten äiti ei kuulisi...noin ainakin ennen itkuhälyttimien yleistymistä)?

http://www.sciencealert.com/the-most-empathetic-countries-in-the-world-…

Kommentit (96)

Vierailija
1/96 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo tutkimus on rankannut Saudi-Arabian yhdeksi empaattisimmiksi maista niin pyyhin tuolla kyhäelmällä takalistoani. 

Vierailija
2/96 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja silti tänne on rakennettu yksi maailman rauhallisimmista ja menestyneimmistä valtioista. Esim. köyhälle äidille parempaa maata ei maailmassa ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/96 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tuo tutkimus on rankannut Saudi-Arabian yhdeksi empaattisimmiksi maista niin pyyhin tuolla kyhäelmällä takalistoani. 

Samat sanat! Nauran makeasti. Kyllä varmaan se serkku-prinssi on ihan yhtä tärkeä kuin tuo singaporelainen duunari joka näköjään just tipahti rakennustelineiltä. Hups. Seuraava paikalle, ettei projekti viivästy.

Vierailija
4/96 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samat sanat! Nauran makeasti. Kyllä varmaan se serkku-prinssi on ihan yhtä tärkeä kuin tuo singaporelainen duunari joka näköjään just tipahti rakennustelineiltä. Hups. Seuraava paikalle, ettei projekti viivästy.

Kyllä. Naiset ja siirtolaiset suorastaan kylpevät tässä empatian määrässä, mikä ko. valtiossa huokuu ilmoilla. 

Vierailija
5/96 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin samaa mieltä...aina masentavaa palata suomeen😐!!

Vierailija
6/96 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi näköjään kuuluu myös tässä Itä-Eurooppaan. :)

Vierailija
7/96 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän päästä tämmöisiä kuraa kumpuaa??

Ensiksi saa kuulla että suomalaiset ovat nöyrää ja tunnollista kansaa ja sit tämmöisiä.

Halleluja kumpaa nyt uskoa vai uskoakko nyt kumpaakaa.

Vierailija
8/96 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat sinisilmäistä kansaa kuten ap. Tämän saman kuulee jatkuvasti että pitäisi teeskennellä olevansa ylenpalttisen iloinen ja jotkut "ihanaa" kirikuvat tyhjäpäät sitä viljelevätkin. Suomalainen on se joka oikeasti on valmis auttamaan sitä tyhjäpäätäkin ei se joka hymyilee päin naamaa mutta paskantaa nurkkiisi kun et katso.

Vierailija
9/96 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tuo Saudi-Arabian korkea sijoitus kyllä vei tutkimukselta uskottavuuden täysin, eivätkä Yhdysvallat ja Arabiemiraatitkaan sitä nostaneet.

Vierailija
10/96 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä usko, että suomalaiset on pahempia ihmisiä kuin muutkaan. Mutta tänne voi olla ikävä tulla kun sää on pimeä ja kylmä. Se ainakin minua masentaa ja vie viimeisetkin halut hymyillä.

Vierailija
11/96 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi näköjään kuuluu myös tässä Itä-Eurooppaan. :)

Tämä on kyllä totta. Ei voi mitään. Kieltämättä virolaisetkin ovat monesti jotenkin etäisiä ja nuivia ja heihin on vaikeaa saada kontaktia. Voi kyseessä toki olla ikävät kokemukset humalahakuisista suomalaisturisteista, mutta olen ollut ihan asiallisissa yhteyksissä tekemisissä virolaisten kanssa ja he ovat myös jotenkin kylmiä samaan tapaan kuin suomalaiset. Toisaalta myös kartalla empaattisemman puoleinen maa Itävalta on vastaava: ihmiset ovat jotenkin todella juroja ja nihkeitä sekä vakavailmeisiä.

Jännä juttu, mutta jo ruotsalaiset ovat huomattavasti empaattisempia. Olen siis kokenut sen, kun olen siellä asunut ja siis siitä huolimatta, että olen suomalainen (alunperin suomenkielinenkin) ja esim. toinen henkilö on tiennyt sen. Ruotsista on myös helpompi saada kavereita kuin Suomesta, vaikka itse olisikin ulkomaalaisena (suomalaisena) Ruotsissa. Itse kyllä tykkään enemmän sellaisesta ihmisläheisestä ja ystävällisestä meiningistä - ei voi mitään.

Vierailija
12/96 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja silti tänne on rakennettu yksi maailman rauhallisimmista ja menestyneimmistä valtioista. Esim. köyhälle äidille parempaa maata ei maailmassa ole.

Ei sitä kyllä empatialla olla rakennettu vaan sillä kyseenalaisellakin ideologialla, että kaikki ovat saman arvoisia. Henkilökohtaiset empatian tunteet ovat suomalaisilla todellakin aika vähissä. Tanska ei ole juurikaan Suomea jäljessä hyvinvointimittareissa ja empatia näyttäisi olevan siellä ihan ykkösluokkaa.

Suomalainen empatian puute näkyy hyvin valtavassa määrässä syrjäytyneitä ja syrjäytymisen uhan alla elävistä.

Vierailija
13/96 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättekö te mitä empatia tarkoittaa?! Ei se tarkoita sitä, onko naama rutussa ja onko jörö!

Vierailija
14/96 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ovat sinisilmäistä kansaa kuten ap. Tämän saman kuulee jatkuvasti että pitäisi teeskennellä olevansa ylenpalttisen iloinen ja jotkut "ihanaa" kirikuvat tyhjäpäät sitä viljelevätkin. Suomalainen on se joka oikeasti on valmis auttamaan sitä tyhjäpäätäkin ei se joka hymyilee päin naamaa mutta paskantaa nurkkiisi kun et katso.

Siis kyseessä on esim. sellainen tilanne, että henkilö tuupertuu maahan tai on surullinen julkisella paikalla. Ruotsissa ihmiset kysyvät mikä on hätänä ja tulevat auttamaan, mutta Suomessa ihmiset kävelevät vain kylmästi ohitse. Mulle on myös tärkeää, että muut ovat kohteliaita ja hymyileviä - itsellenikin tulee siitä parempi mieli. Ei mua haittaa, vaikka joku vähän teeskentelisikin - pääasia, että kaikilla on hyvä mieli. On itsekästä kulkea naama norsunveellä, kun nyt sattuu siltä tuntumaan - muillekin voi tulla siitä paha fiilis. Jos ajattelisi muiden hyvää, niin pitäisi tietyt mölyt ja ketutukset mahassaan, eikä purkaisi niitä vieraisiin, syyttömiin ihmisiin. Jos Suomi olisi niin lähimmäisystävällinen maa, niin miksi Suomi olisi itsemurhatilastoissa maailman kärkimaita monien itäeurooppalaisten maiden rinnalla?

Vierailija
15/96 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei riitä empatiaa muille kun verottaja vie kaiken ja oma elintaso sen kun laskee.

Vierailija
16/96 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä usko, että suomalaiset on pahempia ihmisiä kuin muutkaan. Mutta tänne voi olla ikävä tulla kun sää on pimeä ja kylmä. Se ainakin minua masentaa ja vie viimeisetkin halut hymyillä.

Jostain syystä suomalaiset kuvittelevat että hymyileminen on jotenkin olennaista vaikka hymyilevä kusettaisi sinua minkä kerkiää. Tämä kuulee uudestaan ja uudestaan kun joku tulee takaisin suomeen että miten täällä ei osata tekohymyillä, täysin ymmärtämättä että se hulluna hymyily ei anna paikallisillekkaan mitään luotettavaa vaikutelmaa. Kaikista luotettavinta on että ihminen ottaa muut riittävän vakavasti ja kunnioittaa muitakin. Mutta kohta taas joku "maailman kansalainen" jolla on kuukausi kokemusta etelä-amerikasta jne tulee kertomaan kuinka hänestä tekohymy on luotettavuutta tärkeämpi ominaisuus.

Vierailija
17/96 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedättekö te mitä empatia tarkoittaa?! Ei se tarkoita sitä, onko naama rutussa ja onko jörö!

Tiedän toki, mutta se empatia heijastuu siihen, miten ihminen kohtelee lähimmäisiään. Empaattinen ihminen käytännössä auttaa lähimmäistään, eikä ulkoista sitä auttamista jollekin muulle taholle. Empaattinen ihminen auttaa itse siinä paikalla heti, kun apua tarvitaan, eikä ala laskeskella hintaa auttamiselleen. Empaattinen myös helpommin miettii, että hiemna hillitsee jöröyttään, ettei muillekin tule paha fiilis. Se empatia ruokkii kaikkea muuta ihmiselle hyvää siinä samalla. Epäempaattisuus äärimmilläänhän on äärimmäisen itsekästä psykopaattista käytöstä...rationaalista kyllä, mutta tuskaista useimmille.

Vierailija
18/96 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika. Googlaa ap brittidokkari Saudi-Arabiasta, salaa kuvattu, saattaapi mielesi muuttua tämän "tutkimuksen" osalta.. 

Vierailija
19/96 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistähän päästä tämmöisiä kuraa kumpuaa??

Ensiksi saa kuulla että suomalaiset ovat nöyrää ja tunnollista kansaa ja sit tämmöisiä.

Halleluja kumpaa nyt uskoa vai uskoakko nyt kumpaakaa.

Ei nöyryys ja tunnollisuus välttämättä poissulje epäempaattisuutta. Esim. anoppini on erittäin nöyrä (tosin samalla pohjimmiltaan erittäin katkera) ja tunnollinenkin, kun on elänyt ikänsä nyrkin ja hellan välissä. Mutta hän on myös erittäin epäempaattinen ja kylmä ihminen kaikkia kohtaan.

Vierailija
20/96 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä suomalaiset kuvittelevat että hymyileminen on jotenkin olennaista vaikka hymyilevä kusettaisi sinua minkä kerkiää. Tämä kuulee uudestaan ja uudestaan kun joku tulee takaisin suomeen että miten täällä ei osata tekohymyillä, täysin ymmärtämättä että se hulluna hymyily ei anna paikallisillekkaan mitään luotettavaa vaikutelmaa. Kaikista luotettavinta on että ihminen ottaa muut riittävän vakavasti ja kunnioittaa muitakin. Mutta kohta taas joku "maailman kansalainen" jolla on kuukausi kokemusta etelä-amerikasta jne tulee kertomaan kuinka hänestä tekohymy on luotettavuutta tärkeämpi ominaisuus.

Miksi yksinkertaistat asioita? Ei hymy poissulje luotettavuutta. Hymyilevä ihminen voi olla luotettava ja yrmy ihminen voi olla epäluotettava ja huijata. Olen itse kohdannut hymyileviä, erittäin luotettavia ihmisiä ulkomailla ja Suomessa, joiden sydän on kultaa sekä todella yrmyjä ja epämiellyttävästi käyttäytyviä huijareita. Toki päinvastaisiakin tapauksia löytyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi