Mitä tekisit, jos puolisosi kanssa olisitte ajamassa 120km/h moottoritiellä puolisosi toimiessa kuskina ja hän lyyhistyisi yhtäkkiä ratin taakse?
Mulle tuli eilen tällainen kauhuskenaario mieleen juuri kun ajettiin miehen kanssa 120km/h moottoritietä pitkin. Mietin, että mitä mä osaisin sillä hetkellä tehdä, kun mulla ei oo minkäänlaista hajua auton toiminnoista, kun mulla ei oo ajokorttia. 😐
Mietin erilaisia vaihtoehtoja, sammuttaa virran autosta, vetää käsijarru pohjaan, yrittää kaivella jarrupoljinta miehen jaloista ja ohjata samalla autoa..... ääh! Mä en tietäisi, miten toimia tuossa tilanteessa. Tekisin niin tai näin, niin satavarmasti oltaisiin jossain pöpelikössä. 😖
Kommentit (50)
Jalka pois kaasulta, hätävilkut päälle ja sit yrittäisin pitää auton tiellä. Ei mullakaan oo korttia.... D:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Ehkä näillä ohjeilla jotain osaisin tehdäkin, jos tositilanne tulis eteen. Pitääkin heti ruveta opiskelemaan, miten nopeussäätimen saa pois päältä ja käsijarrun vapaalle. Ap
Käkkä vapaalle...
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin koittaisin painaa jarrua vaikka niin että siirtäisin miehen jalkaa jarrulle samalla kun ohjaisin autoa.
En oikein näe että miten tuollainen onnistuis jos toinen on velttona, saati jos jäykistelee ja kouristelee. Luulen että ihan täysi työ olisi pitää auto tiellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Ehkä näillä ohjeilla jotain osaisin tehdäkin, jos tositilanne tulis eteen. Pitääkin heti ruveta opiskelemaan, miten nopeussäätimen saa pois päältä ja käsijarrun vapaalle. Ap
Käkkä vapaalle...
Niin mikä käkkä?
Nanao kirjoitti:
Jalka pois kaasulta, hätävilkut päälle ja sit yrittäisin pitää auton tiellä. Ei mullakaan oo korttia.... D:
Ihan ensimmäisenä kannattaa keskittyä siihen että auto pysyy omalla kaistalla ja vasta sen jälkeen noita muita juttuja. Peli on aika äkki menetetty jos huiskahtaa ojaan saati vastaantulijoiden kaistalle.
Jalka pois kaasupolkimelta ja ohjaisin ratista pelkääjän puolelta, kunnes vauhti hiipuu. Ainakin näin teoriassa ajateltuna...
Kamala ajatus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käkkä vapaalle...
On kyllä pelottavan oloista tekstiä AP:lta. En haluaisi olla liikenteessä samaan aikaan hänen kanssaan, jos kuljettaja saa kohtauksen ja AP hanttarin paikalla. Miten ajattelit "kaivella" jarrun miehen jaloista, puhumattakaan siitä että sitä pitäisi painaa ihan kunnolla pohjaan ja pitää katse samalla tiessä.
Erotatko vaihdekepin ja käsijarrun? Saisitko vaihteen vapaalle, vai menisitkö paniikkiin ja huitoisit ties minkä vaihteen silmään?
En nyt haukkumalla hauku, mutta pelottava skenaario. Jos AP hankkisit sen kortin ja hoitaisit ajot tästä lähin jos miehen lysähtäminen on todennäköinen skenaario.
Vierailija kirjoitti:
Siitä sivusta ei muuten ihan ihmeitä tehdä kuskin asennolle jos on iso mies vetelänä. Vaihdettakaan ei välttämättä saa vapaalle ilman kytkintä. Jos ois suoraa tietä edessä kuten motarilla yleensä on, ottaisin virran pois silläkin riskillä että ratti menee lukkoon. Ja hätävilkut päälle. Pysyisin turvavöissä enkä kiipeilisi paikaltani mihinkään.
Ainakin minun ajamista manuualivaihteisista autoista on aina saanut vaihteen vapaalle ilman kytkinä. Itse en kyllä haluaisi sitä tilannetta että rattilukko napsahtaa päälle enkä voisi enää lainkaan ohjata autoa, kiva istua autossa kun tajuaa että kohta törmätään johonkin joka tunkeutuu lasista ohjaamoon sisälle, etkä voi tehdä mitään muuta kuin odottaa kohtaloasi.
Ei käsijarrua laiteta vapaalle, se on joko päällä tai ei päällä... Äläkä siihen koske ollenkaan tuollaisessa tilanteessa.
Vaihde siis vapaalle.
Vierailija kirjoitti:
Erotatko vaihdekepin ja käsijarrun? Saisitko vaihteen vapaalle, vai menisitkö paniikkiin ja huitoisit ties minkä vaihteen silmään?
Kaikki muut vaihteet ovat parempi vaihtoehto kuin se mikä oli päällä. Tosin vaihteen saaminen päälle ilman kytkintä voi olla hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei kannattas vaihtaa vapaalle koska silloin auto rullais vaan kauemmas
Paitsi jos kuski painaa kaasua ja kone on käynnissä tai jos ollaan jo hidastuttu tyhjäkäyntinopeuteen, eihän auto pysähdy koskaan jos vaihde on päällä ja auto käynnissä.
sitten kun vauhti on hiipunut niin kone kyllä sammuu omikseen kun on aivan liian iso vaihde pesässä, sammumista voi nopeuttaa käsijarrulla
jos jalka on kaasulla niin vaihde ei välttis lähde pois päältä ollenkaan
Kyllä minun auto pysyy käynnissä tyhjäkäynnillä ja menee eteenpäin suurimallakin vaihteella. Kun vauhti on hidastunut tyhjäkäyntiin, niin sitten vaihde vapaalle ja käsijarrulla pysäytys. Vauhti on jo sen verran hiljainen että todennäköisesti ulosajossakaan ei enää käy huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Ei käsijarrua laiteta vapaalle, se on joko päällä tai ei päällä... Äläkä siihen koske ollenkaan tuollaisessa tilanteessa.
Vaihde siis vapaalle.
Siis sorry, vaihdekeppiä tarkoitin. Vahingossa puhuin käsijarrusta. Kyllä mä käsijarrun osaan vetästä pohjaan, mutta en vaihtaa vaihdetta vapaalle. No niin kyllä varmaan huomaakin, että mulla ei oo ajokorttia. Ap
Vierailija kirjoitti:
No mietihän. Mies tuupertuu yllättäen ratin päälle niin kyllä se on menoa tuossa vauhdissa. Ei se ratti suorassa pysy kun painava ihminen siihen kaatuu. Ja harvan refleksin toimii salamannopeasti. Hätä on ensimmäinen reaktio..
Ei ihminen kaadu henkilöauton rattia päin jos menee tajuttomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihde siis vapaalle.
Siis sorry, vaihdekeppiä tarkoitin. Vahingossa puhuin käsijarrusta. Kyllä mä käsijarrun osaan vetästä pohjaan, mutta en vaihtaa vaihdetta vapaalle. No niin kyllä varmaan huomaakin, että mulla ei oo ajokorttia. Ap
Turhaan yrität enää ohjailla autoa jos vedät käsijarrulla takarenkaat lukkoon, auto menee takuuvarmasti ulos tieltä.
Olen muuten ottanut koulubussissa ratista kiinni kun kuljettaja nukahti rattiin. Sitten se saatana oli mulle vielä vihainen kun aiheutin vaaratilanteen rattiin tarttumalla.
En ymmärrä tuon taivaallista autoista ja sen toiminnoista. Se mitä tekisin olisi kyllä täydellinen paniikkiratkaisu. En tiedä edes polkimista mikä on mikäkin. Kai tunkisin jalkani sinne ja painaisin kaasun pohjaan ensiyrittämällä. 😂 Juuh, eiköhän tuollainen skenaario olisi kuolinpäiväni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihde siis vapaalle.
Oli miten vaan, niin käsijarrusta vetäminen ois varmaan kohtalokkain mahdollinen teko. Unohda siis kaikki keskikonsolissa oleva ja keskity ennemmin nappaamaan ratista kiinni.
ite varmaa koittaisin ensinnäkin tarrata ratista ettei tule kolaria ja yrittäisin samalla pistää hätävilkut päälle. käsijarrusta ei todellakaan kannata vetää eikä virtoja sammuttaa koska aspi ei sitten toimisi