Mitä tekisit, jos puolisosi kanssa olisitte ajamassa 120km/h moottoritiellä puolisosi toimiessa kuskina ja hän lyyhistyisi yhtäkkiä ratin taakse?
Mulle tuli eilen tällainen kauhuskenaario mieleen juuri kun ajettiin miehen kanssa 120km/h moottoritietä pitkin. Mietin, että mitä mä osaisin sillä hetkellä tehdä, kun mulla ei oo minkäänlaista hajua auton toiminnoista, kun mulla ei oo ajokorttia. 😐
Mietin erilaisia vaihtoehtoja, sammuttaa virran autosta, vetää käsijarru pohjaan, yrittää kaivella jarrupoljinta miehen jaloista ja ohjata samalla autoa..... ääh! Mä en tietäisi, miten toimia tuossa tilanteessa. Tekisin niin tai näin, niin satavarmasti oltaisiin jossain pöpelikössä. 😖
Kommentit (50)
Moottoritie on varmaan yksi parhaista paikoista, jos noin kävisi. On turvakaidetta, leveää piennarta, kaksi kaistaa samaan suuntaan, ei vastaantulevaa liikennettä jne. jne. Olisihan tuossa aikaa miettiä ja auton hiljentää vauhtia.
Automaatilla: Ratista kiinni, kuskinpenkkiä äkkiä taaksepäin toisella kädellä ja sitten kiipeäminen kuskin päälle painamaan jarrua. Tämä tosin vaatii vähän voimaa, penkkiä pitää käytännössä vetää vasemmalla kädellä samalla kun ohjaa.
Jatkokysymys: Mitä kannattaa tehdä jos istuu takapenkillä, pysyä turvavöissä vai siirtyä eteen?
Virran sammuttaminen avaimesta ei onnistu, sillä auto "mäkistarttaa" itsensä kun vaihde on päällä. Et myöskään halua sammuttaa virtaa koska ohjaustehostin menee pois päältä ja rattilukko napsahtaa päälle kun tarpeeksi kääntää rattia.
Automaattivaihteisen auton saa vapaalle liikkeessä ihan kuten manuaalivaihteisenkin. Vapaalle saa aina vaihdettua ilman jarrun painamista.
1) Tukeva ote ratista
2) Hätävilkku päälle (iso punainen nappula jossa kolmio alas)
3) Vaihde vapaalle. (Vaihdekepakko on niistä kahdesta kepistä se joka on lähempänä keulaa, vaihteistosta riippumatta työnnät keppiä eteen tai taakse).
A: Manuaalivaihteinen auto (pystysuuntaan sojottava keppi joka liikkuu moneen suuntaan eikä vaan eteen ja taakse) : Työnnä tai vedä keppiä eteen tai taakse. Ei se mene väärään suuntaan. Käytännössä saat vaihteen ainoastaan vapaalle, koska vaihteelle yrittäminen pitää kauhean äänen eikä suostu vauhdissa loksahtamaan kohdilleen. Rynkytät sitä keppiä vaan joka suuntaan, huomaat kyllä kun auto vaihtuu vapaalle.
B: Automaattivaihteinen auto (vaihdekeppi joka liikkuu eteen ja taakse eikä ukkosi roplaa sitä koko ajan ajellessa): Työnnä eteenpäin. "N" tarkoittaa neutraalia eli vapaata. Mikä tahansa asento on kuitenkin parempi kuin se asento jossa se oli.
4) Tilanne hallinnassa, voit yrittää hidastaa vauhtia vetämällä käsijarrusta (se on niistä kahdesta se kepakko joka on lähempänä takapenkkiä). Tätä ei kuitenkaan kannata tehdä kovassa vauhdissa hätäisesti tai olette mukkelismakkelis. Kun tilanne on hallinnassa, voit sillä vähitellen yrittää hidastaa vauhtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ratista kiinni, vaihde neutraalille ja hallittu ulosajo (olettaen, ettei makaa täydellä painolla ratin päällä.)
Vaihdelaatikko leikkaa kiinni ilman kytkintä? en tiiä itse ajelen automaatilla se ainakin menee paskaksi jos nopeudessa alkaa vaihtelemaan.
"Vaihdelaatikko leikkaa kiinni" :D
Vierailija kirjoitti:
Jatkokysymys: Mitä kannattaa tehdä jos istuu takapenkillä, pysyä turvavöissä vai siirtyä eteen?
Yrittää rauhallisesti vetää käsijarrusta, ei kerralla lukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Ehkä näillä ohjeilla jotain osaisin tehdäkin, jos tositilanne tulis eteen. Pitääkin heti ruveta opiskelemaan, miten nopeussäätimen saa pois päältä ja käsijarrun vapaalle. Ap
"käsijarru vapaalle"... :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihde vapaalle ja ohjaus tien sivuun. Vauhti hidastuu automaattisesti, kun vaihde on vapaalla.
Aika monella ei ole sitä vaihdeautoa edelleenkään.
Onhan se automaattivaihteisessakin se vapaa...
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli eilen tällainen kauhuskenaario mieleen juuri kun ajettiin miehen kanssa 120km/h moottoritietä pitkin. Mietin, että mitä mä osaisin sillä hetkellä tehdä, kun mulla ei oo minkäänlaista hajua auton toiminnoista, kun mulla ei oo ajokorttia. 😐
Mietin erilaisia vaihtoehtoja, sammuttaa virran autosta, vetää käsijarru pohjaan, yrittää kaivella jarrupoljinta miehen jaloista ja ohjata samalla autoa..... ääh! Mä en tietäisi, miten toimia tuossa tilanteessa. Tekisin niin tai näin, niin satavarmasti oltaisiin jossain pöpelikössä. 😖
Onkohan tämä kovinkin todennäköinen skeenario, että sitä varten pitää alkaa oikein harjoittelemaan?
Aika monella ei ole sitä vaihdeautoa edelleenkään.