Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tekisit, jos puolisosi kanssa olisitte ajamassa 120km/h moottoritiellä puolisosi toimiessa kuskina ja hän lyyhistyisi yhtäkkiä ratin taakse?

Vierailija
24.10.2016 |

Mulle tuli eilen tällainen kauhuskenaario mieleen juuri kun ajettiin miehen kanssa 120km/h moottoritietä pitkin. Mietin, että mitä mä osaisin sillä hetkellä tehdä, kun mulla ei oo minkäänlaista hajua auton toiminnoista, kun mulla ei oo ajokorttia. 😐

Mietin erilaisia vaihtoehtoja, sammuttaa virran autosta, vetää käsijarru pohjaan, yrittää kaivella jarrupoljinta miehen jaloista ja ohjata samalla autoa..... ääh! Mä en tietäisi, miten toimia tuossa tilanteessa. Tekisin niin tai näin, niin satavarmasti oltaisiin jossain pöpelikössä. 😖

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä varmaan yrittäisin ottaa ratista kiinni ja pitää auton tiellä kunnes vauhti loppuu (kunhan saisin miehen jalan pois kaasupolkimelta). Hätävilkut päälle. Jos olisi mitenkään mahdollista, koittaisin kiivetä miehen syliin ajamaan (olen pieni nainen). Sit vaan ekasta rampista ulos tai pientareelle pysähdyksiin.

Olis kyllä kaamea ja vaarallinen tilanne.

Vierailija
2/50 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratista kiinni, vakionopeussäädin pois päältä, hätävilkut päälle ja pitää auto kaistalla ja ohjata vauhdin hiipuessa pientareelle.

Älä nyt ainakaan avaimesta mene ottamaan virtoja pois, rattilukko voi mennä päälle ja ainakin ohjaustehostin lakkaa toimimasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

en suosittele käsijarrua nopeudessa. Joku toinen nainen on jo testannut :D

Vierailija
4/50 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä tiiä ehtisikö tossa mitään tekemään ennenkun joku kolari jo tulisi.

Jos ehtisi niin varmaan ehtisi vaan ratista tarttumaan ja sillä koittaisi ohjailla. Pitäisin varmaan hätävilkut päälle kans, vaikkei niitä ajossa liikkeellä ollessa saisikaan päällä pitää - ehkä siitä silti joku tajuaisi varoa.

Jos kuskin jalat on jumissa kaasun päällä niin huonompi homma. Jos ei niin sitten toivoisin että auton vauhti menisi hitaammaksi pikkuhiljaa ja lopulta sammuisi... samalla ohjaten tien sivuun.

Mutta tuskin ehtisi yhtään mitään tekemään, tuo vauhti on jo niin kova ja kuski voisi hyvin vahingossa kääntää kohtauksessaan rattia ratkaisevasti nin että auto olisi jo ympäri menossa...

Vierailija
5/50 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka vastaaja jatkaa: pehmeästi käsijarrulla hellästi vekslaamalla jarruttaisin vauhtia.

Vierailija
6/50 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratista kiinni, vaihde neutraalille ja hallittu ulosajo (olettaen, ettei makaa täydellä painolla ratin päällä.)

Vierailija
7/50 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ratista kiinni, vaihde neutraalille ja hallittu ulosajo (olettaen, ettei makaa täydellä painolla ratin päällä.)

Vaihdelaatikko leikkaa kiinni ilman kytkintä? en tiiä itse ajelen automaatilla se ainakin menee paskaksi jos nopeudessa alkaa vaihtelemaan.

Vierailija
8/50 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratista kiinni, hätävilkut päälle, vaihde vapaalle ja ohjaisin pientareelle kun vauhti tarpeeksi hidas

Vierailija
9/50 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ratista kiinni, hätävilkut päälle, vaihde vapaalle ja ohjaisin pientareelle kun vauhti tarpeeksi hidas

Tämä

Vierailija
10/50 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kannattas vaihtaa vapaalle koska silloin auto rullais vaan kauemmas

Vierailija
11/50 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihdelaatikko leikkaa kiinni ilman kytkintä? en tiiä itse ajelen automaatilla se ainakin menee paskaksi jos nopeudessa alkaa vaihtelemaan.

Kyllä manuaalin voi vaihtaa vapaalle ilman kytkintäkin, teen usein itse tuota ihan normaalissa ajossakin. Mutta eihän autoa kannata vaihtaa vapaalle kuin vasta ihan juuri ennen pysähtymistä, vaihde päällä moottori jarruttaa menoa, ellei sitten kuskilla ole jalka kaasulla ja pitää siksi saada veto pois tökkäämällä vaihde pois.

Toisekseen auton rikkominen on pieni murhe tuollaisessa tilanteessa.

Vierailija
12/50 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paitsi jos kuski painaa kaasua ja kone on käynnissä tai jos ollaan jo hidastuttu tyhjäkäyntinopeuteen, eihän auto pysähdy koskaan jos vaihde on päällä ja auto käynnissä.

Vierailija
13/50 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin koittaisin painaa jarrua vaikka niin että siirtäisin miehen jalkaa jarrulle samalla kun ohjaisin autoa.

Vierailija
14/50 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihde vapaalle ja ohjaus tien sivuun. Vauhti hidastuu automaattisesti, kun vaihde on vapaalla.

Vierailija
15/50 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä manuaalin voi vaihtaa vapaalle ilman kytkintäkin, teen usein itse tuota ihan normaalissa ajossakin. Mutta eihän autoa kannata vaihtaa vapaalle kuin vasta ihan juuri ennen pysähtymistä, vaihde päällä moottori jarruttaa menoa, ellei sitten kuskilla ole jalka kaasulla ja pitää siksi saada veto pois tökkäämällä vaihde pois.

Toisekseen auton rikkominen on pieni murhe tuollaisessa tilanteessa.

Joo ei siinä kiinnosta auton hajoaminen ajattelin vaan, että jos laatikko leikkaa kiinni niin pyörät menee lukkoon ja sit pyöritään poikittain.

Vierailija
16/50 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi jos kuski painaa kaasua ja kone on käynnissä tai jos ollaan jo hidastuttu tyhjäkäyntinopeuteen, eihän auto pysähdy koskaan jos vaihde on päällä ja auto käynnissä.

sitten kun vauhti on hiipunut niin kone kyllä sammuu omikseen kun on aivan liian iso vaihde pesässä, sammumista voi nopeuttaa käsijarrulla

jos jalka on kaasulla niin vaihde ei välttis lähde pois päältä ollenkaan

Vierailija
17/50 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ihmiset harvemmin ihan yhtäkkiä tuupertuu. Itsekään en osais tehdä mitään, en ees tiedä mikä on jarru.

Vierailija
18/50 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratista kiinni, hätävilkku ja vaihde vapaalle ja ohjaus tien sivuun.

Vierailija
19/50 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mietihän. Mies tuupertuu yllättäen ratin päälle niin kyllä se on menoa tuossa vauhdissa. Ei se ratti suorassa pysy kun painava ihminen siihen kaatuu. Ja harvan refleksin toimii salamannopeasti. Hätä on ensimmäinen reaktio..

Vierailija
20/50 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä sivusta ei muuten ihan ihmeitä tehdä kuskin asennolle jos on iso mies vetelänä. Vaihdettakaan ei välttämättä saa vapaalle ilman kytkintä. Jos ois suoraa tietä edessä kuten motarilla yleensä on, ottaisin virran pois silläkin riskillä että ratti menee lukkoon. Ja hätävilkut päälle. Pysyisin turvavöissä enkä kiipeilisi paikaltani mihinkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kahdeksan