Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ammattitutkintopohjalta ammattikorkeaan?

Vierailija
23.10.2016 |

Onko kokemusta? Tiedän että hakea voi vain saman alan koulutuksiin mikä kohdallani tarkoittaa sosiaali- ja terveysalaa, ja että pääsykokeen täytyy mennä keskimääräistä paremmin. Onko ihan mahdoton homma?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mahdotonta. Luen vain pääsykokeisiin hyvin.

Itse olen suorittanut ammattitutkinnon oppisopimuksella. Lukiota en ole käynyt, silti pääsin yliopistoon ekalla yrittämällä.

Tsemppiä sinulle!

Vierailija
2/21 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se mahdoton ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota nyt ensin selvää perusasioista. Jos sinulla on kolmivuotinen ammattitutkinto, voit hakea ihan mille tahansa alalle.

Vierailija
4/21 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mahdotonta. Luen vain pääsykokeisiin hyvin.

Itse olen suorittanut ammattitutkinnon oppisopimuksella. Lukiota en ole käynyt, silti pääsin yliopistoon ekalla yrittämällä.

Tsemppiä sinulle!

*Siis lue, ei luen. Tule kirjoitusvihreitä näköjään.

Vierailija
5/21 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mahdoton. Itse hain samaisella linjalle (muistaakseni kuitenkin aikuispuolelle), koe koostui kirjalliseen materiaaliin perustuvasta kokeesta sekä ryhmäkeskustelusta ja alan työkokemuksesta sai tietysti myös pisteitä. VAstassa oli kyllä todella kokeneita tyyppejä, eli en suoisttele ainakaan aikuispuolella hakemaan ellet omaa laasta kokemusta. Sosiaalialle kilpailu on kovaa, joten lue hyvin! 

Mä hain sittemmin opiskelemaan luovaa alaa amkiin ja pääsin sisään korkeimmalla mahdollisella pistemäärällä :)

Vierailija
6/21 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos ei tärppää heti, niin polkuopintojen kautta sitten. Moni tuttu on sitä kautta päässyt sosiaalialan amk-opintoihin.

Vierailija
7/21 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mahdotonta. Tosin meillä on vain pari pelkällä amistutkinnolla tulleita. Englannissa ovat takerrelleet kun nykyään ammattikorkeankin puolella alkaa suurinosa kirjallisuudesta olla englanniksi. Mutta panostamalla pärjää varmasti aivan kuin muutkin. :) Tsemppiä pääsykokeisiin jos päätät hakea, valmistaudut vain kunnolla.

Vierailija
8/21 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota nyt ensin selvää perusasioista. Jos sinulla on kolmivuotinen ammattitutkinto, voit hakea ihan mille tahansa alalle.

Otapa nyt ensin itse selvää perusasioista. Se kolmivuotinen tutkinto joka mahdollistaa mille tahansa alalle hakemisen on ammatillinen perustutkinto. Siitä seuraava pykälä, jonka voi kai käydä myös ilman perustutkinnon suorittamista, on ammattitutkinto eli ns. kisällitutkito. Siihen ilmeisesti liittyy tämä ettei voi hakea kuin oman alan opintoihin.

Vierailija
9/21 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään mahdoton homma. Kunhan pääsykokeessa olennaiset asiat ovat hallussa, siitä kyllä selviää. Jos kokeessa on englanninkieltä ja matematiikkaa, on osattava molempia vähintään 1 pisteen verran, ja sen luulisi onnistuvan.

Kannattaa hakea aikuispuolelle, jos on enemmän työkokemusta. Toisaalta kaikki sellaiset pääsykokeet, joissa on haastattelu, ovat sattumanvaraisia. Riippuu aika paljon siitä, millaisia tyyppejä sattuu haastattelijoiksi tai ketä on samassa ryhmässä.

Vierailija
10/21 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kellään ole. Ammattitutkinto ei ole sama asia kuin ammattikoulu. Ammattitutkinto suoritetaan näyttöinä. 

Vierailija
11/21 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä oli ihan erialan amistutkinnon suorittaneita kuin mitä opiskeltiin.

Hyvin pärjäsivät. Osalla oli enemmän vaikeuksia kielissä ja matemaattisissa aineissa kuin lukiopohjasilla. Toisaalta saman alan amislaiset pärjäs lukiopohjasia paremmin monessa teoria-aineessa. Tekniikan alaa opiskelin.

Muutaman tiedän käyneen valmennuskurssin, mutta osa oli läpässy kokeen ihan itsenäisellä valmistautumisella.

Vierailija
12/21 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koettakaa nyt tajuta, että ammattitutkinto ei ole ammatillinen perustutkinto, mitä ammattikouluissa käydään. Aika moni vastaa väärään asiaan. https://fi.wikipedia.org/wiki/Ammatilliset_tutkinnot 

Vierailija
13/21 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei siis ole perustutkintoa mulla, vaan näyttötutkintona suoritettu ammattitutkinto niinku tulikin tuossa kommenteissa selvennettyä. Mietityttää vaan tuo että minkähän verran paremmin täytyy suoriutua pääsykokeista, mutta kokeillahan se vaan täytyy :) ap

Vierailija
14/21 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vaivaudu, et tule pärjäämään jos vahingossa pääset sisään.

Vierailija
15/21 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjäät ja varmasti pääset sisään kun luet kunnolla. Nou hätä! T. amis, joka valmistuu Amk:sta ens keväänä ja tekee lopputyötä parhaillaan

Vierailija
16/21 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä vaivaudu, et tule pärjäämään jos vahingossa pääset sisään.

Jos nyt sosionomin tutkinnosta puhutaan, niin ei tämä niin rakettitiedettä ole.

Kunhan on alalle sopiva persoona ja jaksaa lukea (nytkin tulossa tentti, johon materiaaleina n. 900 sivua). Paljon kursseja suoritetaan projekteina yhteistyönä työelämän kanssa.

T. Sosionomiopiskelija

Vierailija
17/21 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tällaisena kehäraakkina yhteisöpedagogiksi lukemassa, pohjana on ammatillinen oppisopimustutkinto. Kouluakaan en ole käynyt kolmeenkymmeneenvuoteen, joten aika hurjalta tuntui hakea ammattikorkeaan. Mutta sisälle pääsin varasijalta, ja nyt on sitten alkutaivastelukin takanapäin. Kielet on onneksi jaettu niin, että ensin on englanti ja vasta ensi vuonna ruotsia. 

Kyllä tästäkin selviää, jos vain on tottunut töitä tekemään. Ihan henkseleitä paukutellen ei kyllä onnistu tenttejä läpäisemään saati esseitä naputella. 

Vierailija
18/21 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

AMK:ssa ei tarvitse olla mikään lukutoukka älyniekka, vaan teoriapuolen kursseissa on monesti helpompaa kuin lukiossa.

Vierailija
19/21 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota sinäkin selvää. Tarkoitat varmaan ammatillinen perustutkinto

Ammattitutkinto tarkoittaa jotain ihan muuta

Vierailija
20/21 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin voit hakea ja hyvät mahdollisuudet on päästä kunhan panostat pääsykokeisiin.

Itse kävn kolmivuotisen amistutkinnon ja hain valmistumisen jälkeen AMK englanninkieliselle linjalle. Koe oli pelkkää kielitaidon testaamista ja hyvin pääsin sisään, ei ongelmia.