Koira (hullu) vapaana, mitä tehdä kun lähtee perään?
Mitä tehdä kun pihasta juoksi koira hampaat irvessä mun perään? Olin perinteiselleä iltalenkillä Ei ehtinyt purra koska omistaja komensi sen takasi. Mitä tämmösissä tilanteissa pitää tehdä? JOs koira ois purru oisin soittanut poliisille, mutta voinko nyt ilmottaa. En halua että jollekin muulle käy näin. Pitäkää hurttanne kiinni jos ne on niitä räksyjä. Kiltit koirat on asia ihan erikseen
Kommentit (15)
Kuse sen päälle näyttääksesi dominanssiasi.
Musta on niin typerää ajatella että on "kilttejä" ja "pahoja" koiria. Koira kuin koira ne on eläimiä eikä ikinä voi tietää mitä niiden päässä liikkuu.
Mulla on paha koirapelko mutta kilteillä koirille annan mahdollisuuden, jos omistaja mukana. En lähtökohtasesti halua alkaa hullun viisiin pelätä koiria, mutta fobia mulla silti on. Eipä auta että pienet räksyttäjä hurtat juoksee AINA hampaat irvessä mua päin. Kerkesin vaa huuta apuaapua ja lähteä karkuun
aapee
Pimeessä kun tulee tummiin pukeutuneita lenkkeilijöitä yhtäkkiä kohti niin mun koira pelästyy ja haukkuu. Se ei ole vihainen vaan peloissaan. Se on kyllä kiinni ja painaa neljä kiloa eli ei mikään pelottavan näköinen tai vapaana menevä. kurja jos joku tulkitsee sen vihaiseksi... se on vaan säikky
Vierailija kirjoitti:
Mulla on paha koirapelko mutta kilteillä koirille annan mahdollisuuden, jos omistaja mukana. En lähtökohtasesti halua alkaa hullun viisiin pelätä koiria, mutta fobia mulla silti on. Eipä auta että pienet räksyttäjä hurtat juoksee AINA hampaat irvessä mua päin. Kerkesin vaa huuta apuaapua ja lähteä karkuun
aapee
Eli haukut koiraa hulluksi, vaikka et edes tiedä lähtikö se perääsi "tappofiiliksissä" vai juoksiko vain katsomaan ja sitten koirille ominaiseen tapaan lähti jahtaamaan kun itse aloit juosta. Ja jos koira kerran meni heti takaisin kotiinsa, kun omistaja sitä kutsui, niin tuskin se mikään hullu oli.
Siinä olet oikeassa, että koiria ei saa pitää irti (jollei ole alle 5kk ikäinen pentu), mutta taisit omalla käytökselläsi myös provosoida koiraa, joka on tietenkin ymmärrettävää jos tuntematon koira juoksee kohti ja pelkäät koiria. Pointti oli kuitenkin, että koira tuskin mikään hullu oli ja on asiatonta sanoa niin. Koiran omistajassahan se vika oli.
Hullu on jos juoksee mua päin jo kauas
Vierailija kirjoitti:
Hullu on jos juoksee mua päin jo kauas
Taidat vain itse olla hieman tyhmä.
Riippuu koirasta, mikä toimii ja mikä kannattaa.
Koira voi rauhoittua jo sillä, että et tuijota tai edes katso kohti (tuijotus on koirista uhkaavaa), katso maahan alaspäin, nuole vaikka kielelläsi huuliasi liioitellusti niin että koira huomaisi sen (nämä on koirien rauhoittavia eleitä, joita koirat itse käyttää osoittaakseen toisilleen alistumista / sitä, että eivät ole uhkaavia), kävele kaartaen hitaasti poispäin. Älä lähde juoksemaan (ellei oikeasti tsäänssiä ehtiä turvaan?), koska se voi provosoida koirassa saalisvietin ja se lähtee perään.
Se voi joillekin koirille tehota, että karjaiset täysillä vaikka EI TULE!, ISTU!!, MAAHAN, PAIKKA tms. Noi on aika yleisiä käskyjä, joita koira saattaa tuurilla totella, vaikka joku vieras komentaisi. Tarpeeksi kova karjaisu, niin vihainenkin koira saattaa hämmästyä ja pysähtyä.
Jos koira jatkaa kohti tuloa, eikä tottele, niin nosta vaikka kädet ylös, astut askeleen kohti sillälailla vihaisesti pamauttaen jalalla maata, ärjäiset jotain perkeleitä ja yrität pelottaa koiran poispäin. Saattaa tehota ja koira pelästyä ja palata takaisin. Huonossa lykyssä koira hyökkää kimppuusi. Tätä ehkä kannattaa kokeilla vasta vikana.
Jos koira hyökkää päällesi, niin koita saada ote sen kaulan sivuista niskavilloista ns. "raivelista kii" ote ja yritä pitää niin, ettei pääse puremaan. Yritä istua vaikka päälle ja pidä koira kyljellään. Jos on joku paksu keppi, niin yritä saada se poikittain koiran suuhun. Tai esim. kaulahuivi kuonoon ympärille kiedottua. Koiran rodusta ja koosta sekä omasta koostasi riippuu, kannattaako edes alkaa yrittää tätä kohtaa...
Jos huomaat koiran vapaana, niin ohita koira siten, että menet ohi ns. "aivan pokkana". Älä kiinnitä koiraan huomiota, äläkä anna koiran tietää, että olet huomannut sen. Jos "jatkat" normaalia kävelyäsi/juoksemistasi/pyöräilemistäsi koiran huomatessasi sinut, koira voi silloin nähdä sinut aivan normaalina, ympäristöön kuuluvana asiana, eikä koira kiinnitä sinuun sen enempää huomiota.
Koirat ovat toki yksilöllisiä, joten tuo ei välttämättä toimi kaikkiin koiriin.
Vierailija kirjoitti:
aapee
Tää on ongelma koirapelkoisten kanssa, kun he tavallaan myös itse provosoivat koiria käytöksellään... En kuitenkaan halua siis syyttää heitä ja koiranomistajan toki pitäisi aina ensisijaisesti pitää koiransa niin kiinni ettei ne häiritse ketään tai sitten koiran tulisi olla oikeasti niin tottelevainen, että se pysyy hallinnassa vaikka olisikin vapaana. Vaikka ei koirista pidä, niin etenkin pelkäävien mun mielestä kannattaisi kantaa omakin kortensa kekoon ja vähän opetella koirien käytöksestä asioita. Kaikenlainen kiljuminen, kirkuminen, hihkuminen, äkkinäiset liikkeet ja juokseminen, kohti tuijottaminen (samalla saattaa muuten koirankin mielestä ihmisenkin hampaat vilkkua pelottavasti, kun kiljuvat tai hymyilevät väkinäisesti), paskajäykkänä epäilyttävän oloisena kävely ym. usein voi provosoida koiria ihmisiä kohti. Nuo toiminnot saattaa joko pelottaa myös koiraa tai sitten villitä sitä. Kannattaa opetella itsekin kävelemään rauhallisesti, normaalin rennosti, tuijottamatta, väistää katsetta sivuun, kaartaa kävellen hieman sivumpaa jne. Näin toimien aika harva koira jaksaa kiinnostua vieraasta ihmisestä ellei nyt satu roikkuun nakkimakkara takataskusta...
Yhteistyö olisi yhteiselon a ja o? Mun koira ei mene vieraiden tykö ilman lupaa, mutta sekin saattaa pelästyä kohdalla ykskaks kirkuvia ihmisiä.
Kuka kuvittelee juoksevansa kovempaa kuin koira???
Pysähdy, saalistusvietti toivottavasti menee pois päältä. Älä katso silmiin, ellet ole varma siitä että olet henkisesti niskan päällä. Jos koira uhkaava, käänny kylki kohti koiraa ja pidä katse maassa. Jos koet olevasi rauhallinen ja koiraa vahvempi, ota vankka haara-asento ja vakaalla äänellä ja kädenliikkeellä ohjaa koira poistumaan esim. sanomalla mene, pois tms.
Jos olet vaikka juoksulenkillä ja huomaat koiran, joka lähtee/saattaisi lähteä perääsi, niin hiljennä vauhtiasi normaali kävelyksi, ettet vahingossa provosoi saalisviettiä ja aiheuta sitä, että koira lähtee perääsi. Vähän kuin karhun kanssa, yritä pysyä rauhallisena vaikka se on vaikeaa. Tsemppiä!
.
Tehookos koiriin nuo lupavapaat turvasuihkeet vai onko ne tarkoitettu ihan eri kohdetta ja tilannetta varten.
.
Kokeile eka noita yllämainittuja konsteja ja oman käytöksesi hillitsemistä. Se on jännä, kun en itse pelkää koiria, niin ei ole yksikään koira lähtenyt tulemaan "kimppuun" vielä ikinä, vaikka täällä päinkin (Saksassa) lenkkeilee oikeastaan kaikki koirat vapaana. Luulen, että ensisijassa se johtuu omasta hysteerisestä käytöksestäsi.
Turvasuihketta ei kannata käyttää, kun koirat tuskin ovat oikeasti käymässä kimppuusi. Sinusta vain tuntuu siltä, koska pelkäät. Jos joskus oikeasti on niin, kokeile noita muita tapoja. Turvasuihkeen turhasta käyttämisestä voit itse joutua vastuuseen ja koira joutuu kärsimään turhaan pelostasi.
Jos minä pelkäisin kaikkia miehiä, saisinko varmuudeksi sumuttaa kaikkia päin näköä, jotka tulee kahta metriä lähemmäs hampaat kiiluen?
Karjaista sitä päin, jos ei auta niin juoksee helvetin lujaa karkuun.
Perkeleen vastuuttomat koiranomistajat...