DOWN-LAPSET VAATEMALLEINA (joko ruodittu?)
Viitaten tuohon Meidän Perhe-lehden juttuun. Miltä teistä tuntui nähdä kuvat, oliko onnistunut mainos? Minulla ei ole mitään vammaisia vastaan, mutta ei kyllä houkutellut yhtään ostamaan kyseisiä vaatteita...
Kommentit (35)
terveitä " prinsessoja ja prinssejä" kuvissa.....Se oskari poika on meidän tuttu, mutta en ollut kuullut että heistä tehty kiva vaatejuttu :))
miten nykysuomalaiset ovat alkaneet pelätä kaikkea erilaista, kun me ollaan niin hyvin hoidettuja, ettei kautkuvassa juurikaan näy arpia tms. Jotkut järjen jaosta myöhästyneet päättelevät sitten, että vammaisuus on jotain ihan kertakaikkisen kamalaa, pelottavaa ja tarttuvaa. Toisaalta kun menee johonkin Afrikan maihin, joissa on menneinä vuosina sodittu, ihmiset eivät edes katso pitkään kädetöntä tai jalatonta ihmistä, koska heitä näkee niin paljon. Onneksi nyt on mainosmaailma keksinyt käyttää erilaisia ihmisiä malleina (mm. Dove-kampanja), että meidänkin silmät tottuvat vähän erilaisuuteen.
Eikä kait kukaan ihan väen vängällä halua juuri vammaista lasta, mutta heitä nyt on olemassa, ja olisi imbesilliä kuvitella, että hokemalla ennääennääennää maailma muuttuisi virheettömäksi. Vamma on vaan yksi piirre vammaisessa ihmisessä, ei koko ihminen.
erityisesti silmään pisti kruunupäinen pikku prisessa. Saatoin sieluni silmin nähdä hänet erittän tyylikkäänen 15 kesäisenä neitona jolle on erittäin tärkeää että vaatteet ovat tyylikkäät ja sävysävyyn =)
t. kehitysvammaisten ohjaaja
Hyvät muotikuvat olivat. Mutta minä myös olisin kaivannut down-lasten kanssa terveitä lapsia samoihin muotikuvauksiin.
Juttelin kuvista lapseni 4v. kanssa. Kysyin, että huomaako hän mitään erikoista/erilaista kuvien lapsissa. Lapseni sanoi ei, ei hän huomaa mitään. Ja minusta se oli hyvä asia.
Joo minustakin olis tietty ollut kiva että joukossa olisi ollut terveitäkin, mutta kyse tosiaan oli muskariryhmästä missä ei (kai?) ole muuta kuin nämä lapset.
Mutta voi että miten olivat ihania. Siis tokihan terveetkin on suloisia ja näyttäviä mainoksissa,mutta noi lapset... niitten asennot, ilmeet, eleet ja kädet. Voi niitä pieniä pyöreitä käsiä, olisi tehnyt mieli päästä koskemaan :D Kenelläkään ei ole niin pehmeää ja hellää kosketusta kuin down-lapsella!
Raisa, jolla on itsellä sekä down-lapsi että terve lapsi
Toivon että olet provo, ja varmaan kyllä oletkin.
pakko sanoa että ihana idea tuo mainos! Todella suloisia lapsia <3
Vierailija:
pakko sanoa että ihana idea tuo mainos! Todella suloisia lapsia <3
Minusta on kuienkin ihan ok, että myös down-lapsia, sairaita tai vammautuneita henkilöitä käytetään yhtä lailla kuin terveitäkin. Ei vaikuta ostopäätökseen ainakaan negatiivisesti, mielestäni osoittaa mainostajalta rohkeutta ja laajakatseisuutta.
Tuttavani lapsella on ollut kasvoissa laaja-alainen verisuoniston epämuodostuma (en nyt muista virallista diagnoosia). Hoidoilla ja plastiikkakirurgialla on kuitenkin saatu nyttemmin aika hyvin korjattua.
Tyttö oli kuitenkin onnellinen, kun huomasi että Benetton oli käyttänyt mainoksissaan henkilöä, jolla oli samantyyppinen ongelma kasvoissaan. Huomasi siitä, että ongelma ei todellakaan ole ylitsepääsemätön, vaan että myös hän voi yhtä lailla olla ulkopuolisten silmissä hyväksytty, rakastettu, arvostettu ja ihailtu ihminen.
Kauniita lapsia olivat ja aivan varmasti ostaisin juuri noita vaatteita!! Ihana idea, ja keskustelua herättävä tietenkin..
Kyllä ovat ihmiset suvaitsemattomia jos näkevät down-lapsen vaatemallina olon jotenkin irvokkaana tai sopimattomana!
Kehtaattekin mokomat, aikuiset ihmiset...!!!
t. 2 terveen lapsen äiti
Minä mainoksen uhri vaihdoin saippuatkin Doveen, kun alkoivat käyttää ihmisen näköisiä malleja mainoksissaan. Etenkin nämä lapsimainokset ovat täydellisiä.
Ainoa, että lapset oli taas ikään kuin erotettu muista. Miksei tehty juttua jossa oli sekä down-lapsia että normaaleja sekaisin? Mutta tosiaan mullakin lehden pisteet nousi ja vaatteita ostaisin ilman muuta.
Muutenkin olen pitänyt lehteä tasokkaana, mutta tämä oli silti mahtava juttu, jollaiseen en ole muualla törmännyt. Itsekin olisin ehkä kaivannut joukkoon myös terveitä lapsia, eikä vain down-lapsia " omana ryhmänään" . Toisaalta mainoksen yhteydessä kerrottiin, että kuvauksiin oltiin valittu yksi muskariryhmä, joka riitti minulle perusteluksi valinnasta.
Jos ap:n avaus olikin vain huono provo, niin se silti kuvaa aikamme kaksinaismoralistista asennetta eriomaisen hyvin. " Minulla ei ole mitään vammaisia vastaan, mutta heidän mainostamiaan tuotteita ei kyllä tee mieli ostaa" . Eiköhän tämä kommentti kerro kaiken kirjoittajan asenteista? Vammaiset ovat ihan ok, kunhan eivät liity omaan elämään, eivätkä näy missään kovin selkeästi, etenkään lehtien kauniissa mainoskuvissa!!
Suurin osa meistä on huomannut mainoksen, eikä vain plarannut ohi. Ja samalla kun on ihmetelty niitä ihania spesiaali lapsia on vilkaistu niitä vaatteitakin. Ja oli kivoja, ostaisin.
http://www.service4u.at/ninlil/news.php?nr=339
T: Kerrassaan viehättävän, nuoren down-miehen isosisko
(idioottimaiseen) ketjuun, mutta pakko oli..
Olen jo pitempään kaivannut, että lehdissä olisi vammaisia tai muuten poikkeavia malleina!
Ap, olet todella ällötys mielipiteinesi!
Kuten näet olet vähemmistönä tyhmine mielipiteinesi! Hävettääkö edes yhtään?
vaikka yleensä en koskaan noita vaatemainoksia katsokaan sen tarkemmin. Olisi kyllä ollut vielä parempi, jos mainoksessa olisi ollut myös terveitä lapsia. Jotenkin tuntui pahalta, että mainostettiin huomiota herättävästi ainoastaan down-lapsilla... ikään kuin terveet ja vammaiset eivät saisi olla yhdessä =(