Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Arvomaailmat eivät enää kohtaa – välit poikki ystävän kanssa?

Vierailija
23.10.2016 |

En kauheasti voi avautua tästä asiasta kenellekään, joten avaudun sitten täällä. :D

Olen siis tutustunut ystävääni pari vuotta sitten ja meistä tuli silloin todella läheiset. Nyt viimeisen puolen vuoden tai vuoden sisällä hän on alkanut tekemään asioita ja ratkaisuja, joita en voi itse millään hyväksyä tai ymmärtää. En halua tähän eritellä, että millaisista asioista on kyse, koska niistä voi helposti tunnistaa tämän henkilön. Osa hänen tekemisistään on kuitenkin ollut jopa laitonta tai vähintäänkin kyseenalaista ja yleisesti katsoen ei hyväksyttävää.

Hän ei kuitenkaan ole millään tavalla käyttäytynyt huonosti mua kohtaan. Mutta jos hän olisi sekoillut samalla tavalla niihin aikoihin kun tutustuimme, niin en olisi halunnut ystävystyä hänen kanssaan ollenkaan. Nämä sekoilut tuovat itselleni sellaisen fiiliksen, että en ehkä pystykään luottamaan häneen.

Onko kenelläkään kokemusta vastaavanlaisesta tilanteesta? Olenko ihan kamala, jos haluan tämän johdosta katkaista välit tai antaa ystävyyden vaan kuihtua pikkuhiljaa?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna kuihtua pikkuhiljaa mutta kerro myös avoimesti ettet hyväksy asoita x,y ja z

Vierailija
2/22 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä tärkeänä sitä että ystävän arvot vastaisi omiani tai että hän toimisi asioissa samalla tavalla kuin minä. Luottamus varmasti olisi asia joka vaikuttaisi suhteeseen, mutta en tiedä olisiko sekään asia jonka takia laittaisin välejä erityisesti poikki. Todennäköisempää olisi että ystävyys väljähtäisi jos luottamusta tai yhteistä puhuttavaa ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et mun mielestä. Yleensä ystävyys perustuu samankaltaisiin arvomaailmoihin. Mulla oli paras ystävä yli 20 v. Sitten ystävä teki elämässään niin rajuja muutoksia ja moraalisesti hyvin kyseenalaisia ratkaisuja, että koin hänen muuttuneen aivan vieraaksi ihmiseksi. En itse katkaissut välejä mutta yhteydenpito kaventui kovasti, koska tietyistä asioista puhumista piti välttää. Lopulta homma kaatui omaan mahdottomuuteensa.

Vierailija
4/22 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sitä voi olla ystävä, vaikka kaikki arvot eivät kohtaisikaan. Ystävyys ei todennäköisesti ole niin syvää, kuin silloin kun arvot ovat ihan samat, mutta ystävyydessä on muutenkin erilaisia tapoja olla ystävä ja erilaisia tapaoja viihtyä yhdessä.

Sinun ei myöskään tarvitse välttämättä luottaa ystävääsi kaikin mahdollisin tavoin. jos viihdyt hänen kanssaan, niin pidä yhteyttä, jos onniin vakavisita asioista kyse, että ne tulevat koko ajan esiin. niin sitten et tietenkään voi pitää yhteyttä.

Vierailija
5/22 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole kamala.

Oletko keskustellut ystävän kanssa asiasta? En tarkoita, että alkaisit esittää mitään uhkavaatimuksia, mutta erityisesti, jos on laittomuuksista kyse, niin kyllähän sinä voit kertoa että olet huolissasi ja toiminta tuntuu sinusta kurjalta. Pari vuotta on kyllä sikäli aika lyhyt aika, että vähän tulee mieleen, että olisiko kuitenkin niin, että ystäväsi toiminta ei ole muuttunut, mutta hän ystävyytenne edetessä on vaan pikkuhiljaa alkanut salata sitä vähemmän.

Minkä ikäisiä olette?

Vierailija
6/22 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee todellakin kaverille palvelus ja pistä ystävyydelle loppu. Ystävä ansaitsee parempaa kuin tuollaisen selkäänpuukottavan ja tekopyhän, muita arvostelen snobin.

Vierailija
7/22 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks mun ystävä jätti mut kun en ollut laiha ja urheilullinen ja hauska. Opin että minun kannattaa etsiä ystäviä lihavien ja tylsien sohvaperunoiden joukosta.

Sinun tilanteeseesi verrattuna tämä on turvallista ja laillista. Jatkuuko ystävyytenne jos ilmoitat ettet hyväksy laittomuuksia?

Kannattaa puhua asiasta jos pystyy.

Vierailija
8/22 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole kamala.

Oletko keskustellut ystävän kanssa asiasta? En tarkoita, että alkaisit esittää mitään uhkavaatimuksia, mutta erityisesti, jos on laittomuuksista kyse, niin kyllähän sinä voit kertoa että olet huolissasi ja toiminta tuntuu sinusta kurjalta. Pari vuotta on kyllä sikäli aika lyhyt aika, että vähän tulee mieleen, että olisiko kuitenkin niin, että ystäväsi toiminta ei ole muuttunut, mutta hän ystävyytenne edetessä on vaan pikkuhiljaa alkanut salata sitä vähemmän.

Minkä ikäisiä olette?

Yhdestä asiasta puhuinkin hänelle vain ohimennen ja kerroin, että en hyväksy kyseistä asiaa. En kuitenkaan sen enempää halunnut keskustella hänen kanssaan asiasta, koska asia oli sellainen, että sillä ei ollut vaikutusta mun elämään.

Olemme molemmat alle kolmekymppisiä.

Vierailija
9/22 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa ylläpidon keskustelunalustukselta. Äh.

Vierailija
10/22 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa ylläpidon keskustelunalustukselta. Äh.

Miten niin?

- Ap

Vierailija
11/22 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yks mun ystävä jätti mut kun en ollut laiha ja urheilullinen ja hauska. Opin että minun kannattaa etsiä ystäviä lihavien ja tylsien sohvaperunoiden joukosta.

Sinun tilanteeseesi verrattuna tämä on turvallista ja laillista. Jatkuuko ystävyytenne jos ilmoitat ettet hyväksy laittomuuksia?

Kannattaa puhua asiasta jos pystyy.

Sun tapauksessa vaikuttaa siltä, että se oli sun onni, jos ystävä kerta jätti noin pinnallisesta syystä.

Olen sanonut tietyistä jutuista, että en hyväksy niitä. Ja koska kyseessä on kuitenkin ystävä, niin olen yrittänyt ilmaista oman mielipiteen nätisti tuomitsematta toista liikaa, vaikka toisaalta olisi tehnyt mieli saarnata asiasta ja kysyä, että miks oot noin tyhmä. Hänen päätöksensä ja tekonsa eivät kuitenkaan mulle kuulu, koska ne eivät liity muhun mitenkään. Ystävyys on jatkunut näiden jälkeen edelleen, mutta luulen, että hän ei ehkä jaa tiettyjä asioitaan niin helposti enää mun kanssa.

Vierailija
12/22 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikuttaako nuo ystäväsi tekemät asiat teidän yhteiseen aikaan?

Vierailija
13/22 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vaikuttaako nuo ystäväsi tekemät asiat teidän yhteiseen aikaan?

Hän liikkui yhdessä vaiheessa huonossa seurassa, jossa oli mukana myös huumeita. Omien sanojensa mukaan hän kokeili ihan satunnaisesti ja on jo lopettanut käytön kokonaan, mutta tiedä sitten puhuuko totta vai ei. Silloin pohdin, että uskallanko lähteä hänen kanssaan ulos, jos hän vaikka innostuisikin ottamaan jotain alkoholin lisäksi. En itse hyväksy huumeita, enkä halua olla missään tekemisissa niiden kanssa. Puhuin kuitenkin huolestani ja hän lupasi olla ottamatta mun seurassa, joten asia oli sillä selvä. Vitsailtiin vielä loppuun siitä kuinka olen kukkahattutäti.

Muut hänen tekemisensä eivät oikeastaan vaikuta meidän yhteiseen aikaan.

Vierailija
14/22 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut vastaavassa tilanteessa. Pikkuhiljaa jouduin touhuun mukaan, esim olimme jossain ja jouduin jollekin henkilölle valehtelemaan ystäväni puolesta jne. Moneen kertaan sanoin etten halua joutua osalliseksi. Lopulta ystäväni touhu meni niin pitkälle että oli pakko laittaa välit poikki. Muualta kuulin että hän edelleen jatkaa touhujaan, meidän välirikosta nyt kolme vuotta.

Vierailija
15/22 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni jäi työttömäksi puoli vuotta sitten.

Itse teen ylitöitä joka viikko, saan niistä palkkaa.

Hyvä ystäväni perusti yrityksen vuosia sitten ja nyt ei tee enää kuin n 6 h päivässä .

Meidän arvomaailmat eivät kohtaa sillä en viikolla halua tehdä mitään, ainoastaan käyn töissä ja pakolliset.

Näemme enää n kerran kuukaudessa tai suoraan töissä leffassa. Mutta silloinkin haluan mennä ajoissa kotiin, koska menen nukkumaan.

Viimeksi perjantaina ystäväni hermostui kun klo 21 aikaan haukottelin. Olin herännyt 5.30.

Ystäväni on myös sinkku,

Vierailija
16/22 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävi tuolla tavalla. Ystävästä tuli feministi enkä enää jaksanut sitä ja sen miesvihaa. Ymmärrän sua varsin hyvin

Vierailija
17/22 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yatävyys on molempien osapuolten täyteen vapaaehtoisuuteen perustuva ihmissuhde, jonka kumpi tahansa osapuoli voi päättää kun kokee, ettei se enää anna hänelle niitä asioita joiden vuoksi hän on siihen ryhtynyt tai, mikä pahempaa, tuo mukanaan enemmän huonoja asioita ja stressiä. Eri asia ovat hetkelliset vaikeat ajat joiden yli ystävät kulkevat välillä tuen saajan ja välillä tuen antajan roolissa. Ketään ei kuitenkaan voi pakottaa enempään kuin hän on valmis eikä sinua voi moittia, jos tällaisten uusien asioiden valossa haluat ottaa etäisyyttä ystävääsi.

Itse kertoisin ystävälle avoimesti tunteistani ja vetäytyisin sitten suhteesta. Mutta toisaalta voisin myös tuoda esille että jos elämäntilanteet lähenevät uudelleen sellaisiksi etteivät ne hierrä välejänne niin tilanteen voisi katsoa uudelleen.

Nyt joku haukkuu paskaksi epälojaaliksi ystäväksi mutta haukkukoon. En aio elää elämääni tuhlaten aikaani ihmisiin, jotka tuovat enemmän harmia kuin iloa. Kymmenien vuosien ystävyyden kohdalla voisin tiettyyn pisteeseen asti katsoa läpi sormien ja yrittää auttaa jos tuntuu että kaveri on jotenkin mennyt raiteiltaan ja alkanut siksi käyttäytyä erikoisesti. Mutta parin vuoden ystävyydet ovat monesti muutenkin nopeasti kukoistavaa ja kuihtuvaa sorttia, en ota stressiä siitä.

Vierailija
18/22 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
19/22 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
20/22 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivitystä tähän tilanteeseen.

Päädyin siis katkaisemaan välit ystävääni. Huomasin, että itselläni ei ollut minkäänlaisia fiiliksiä pitää häneen yhteyttä saati sitten tavata, joten tulin siihen tulokseen, että parempi tästä asiasta on puhua. Paljon reilumpaa hänellekin, että kerron vaan suoraan. Hän kertoi itsekin huomanneensa, että olen muuttunut etäisemmäksi.

En oikeastaan edes suoraan sanonut, että haluan lopettaa ystävyyden kokonaan, vaan sanoin, että meidän ystävyys on alkanut mietityttämään, koska tuntuu, että ollaan ihan eri aaltopituudella. No hän ei ymmärtänyt, että millä tavalla ollaan eri aaltopituudella, niin kerroin hänelle pari esimerkkiä hänen toimistaan mitkä eivät kohtaa oman ajatusmaailmani kanssa. Kaveri suuttui, eikä olla enää kavereita. End of story.

En ole varma, että ymmärsikö hän, että miksi pidän tiettyjä asioita vääränä. En edes lähtenyt kertomaan hänelle ihan kaikkia asioita, mitkä hänen toiminnassaan ja käytöksessään ovat häirinneet. En tiedä olisiko hänelle pitänyt kertoa kaikki, että "asiat a, b, c, d, e jne häiritsevät mua sussa", mutta en sillä hetkellä kokenut tarvetta listata ihan jokaista asiaa, mitä hän on mun mielestä tehnyt mun arvojen vastaisesti.

Joka tapauksessa nyt on tosi huojentunut olo! Onneksi ystäväpiirissään ei ole pakko pitää sellaisia ihmisiä, joista tulee itselle huono fiilis. :)

- ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän neljä