Miten jaksatte perheenjäseniä/sukulaisia?
Omasta mielestä suurin osa on rasittavia tai ärsyttäviä enkä jaksa/halua pitää yhteyttä. Omien kaverien ja ystävien kanssa ei ole samaa joten tunne ei koske kaikkia ihmisiä.
Mikäkö mättää:
On superpihiä, on laiskaa, on saamatonta, on itsestään huoltapitämätöntä - no, tuossa pähkinänkuoressa kaikki suunnattomasti ärsyttävät piirteet. En vaan tajua miksi ihan keskivertovarakas eläkeläinen hommaa joka viikko uutta ilmaista puheaikaa ja kytkee numeroita ristiin. Tai toinen eläkeläinen ei kuule mutta ei suostu kuulotutkimuksiin. Tai kesku-ikäinen ihminen valittaa, valittaa ja valittaa työpaikasta, työstä, huonosta olosta, sairauksista loputtomasti mutta ei tee mitään lääkärillä ravaamista enempää oman hyvinvointinsa eteen. Päivärytmiä ei ole, ruokatottumukset ovat aivan päättömät (alipaino, huono olo, epäsäännölliset ruoka-ajat, ei mitään välipaloja ja sitten päätä särkee/migreeni iski kun verensokeri heittelee. Eikä näe asioilla mitään syy-seurausyhteyttä.) On yksi 40-luvulla syntynyt marttyyrinainen, "joka joutuu tekemään kaiken eikä kukaan arvosta" Niin mutta ei pidä omidta rajoistaan kiinni, ei duostu terapiaan omaan pahas oloaan selvittämäään eikä muuta omaa käytöstään. Vaatii että muiden pitää muuttua eikä esim lääkärissä saa suutaan auki vaan jlkikäteen mäkättää ethä lääkäri antoi vääriä/tyhmiä tai sellaisia ohjeita, joita hän ei ymmärrä. Tai toinen keski-ikäinen, joka haukkuu ja sättii avoimesti aviopuolisoaan. Jatkuvasti ja vuodesta toiseen ja omien lapsiensa edessä. Sitä on aivan kamalaa kuunnella. jne.jne
Jos ohje on olla tekemissä sellaisten ihmisten kanssa, jotka antavat energiaa niin oma perhe/suku ei todellakaan kuulu joukkoon! ja sitten sieltäpäin valitetaan kun ei pidetä yhteyttä.
Kommentit (4)
Hyvin jaksan, perhe ja suku on ennemminkin voimavara mulle.
Mä näen niitä muutaman kuukauden välein pari tuntia kerrallaan, lähinnä äitiäni. Muiden kanssa tekemissä vielä harvemmin.
Ne on onneksi niin kaukana että hyvin jaksan. Eivät kutsu edes juhliinsa joten sekin vielä edesauttaa asiaa.
Hyvin. Mulle on osunut mukava ja normaali suku ( ja oon tekemisissä paljon myöskin lapseni kuolleen isän suvun kanssa). Just tänään ollaan menossa lapsen isomummolle haravoimaan. Ja mahdollisesti nähdään isääni. Siskoni kanssa soiteltiin eilen. Serkkuni kanssa viestiteltiin perjantaina.
Sitä tietää, että jos tarvitsee apua tai neuvoja on niitä saatavilla. Ja myöskin itse haluaa silloin antaa apua.