Oon kohta katsonut Sorjosen kaikki jaksot.
Taitavasti tehty sarja. Komeita ilmakuvia.
Huvitan itseäni yrittämällä bongata, milloin näyttelijä sanoo "mä", kun pitäisi sanoa "mie".
Sorjosen käsien huitominen ärsyttää aluksi, mutta siihen tottuu.
Puvustus on kautta linjan samanlaista, keskiluokkaista. Niin poliisit kuin rikollisetkin asuvat hulppeissa,
samaan skandityyliin sisustetuissa asunnoissa.
Varsinkin nuoret näyttelijät vakuuttavat.
Kyllä tätä kelpaa ulkomaille viedä.
Kommentit (29)
mtj kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei elokuvassa ja sarjassa ole olennaista detaljit ja niiden loogisuus vaan tarina ja tunne jonka se herättää.
Oliko tämä v*ttuilua? Tottakain intonaatio ja järki kulkevat käsikädessäa (toki asiatkin voi ilmaista monella eri tapaa tai jättää sanomatta). Järki, tunne ja intuitio ohjaavat ihmistä.
"tapaan" - siis sävyllä ja tyylillä. Ehkä olennaisinta ja tärkeintä on kuitenkin että se tulee mahdollisemman selväksi tarkoitusperääsnsä nähden tässä kontekstissa.
Aloin seurata sarjaa kun hehkutettiin niin kovasti etukäteen, Nordic noir sitä ja tätä. Hämmästyttää että alkutekstien ajan samanlaista ilmakuvaa ja täysin saman tyyppistä tanskalaisten tekemää musiikkia kuin Silta-sarjassa, ainakin HS:n mukaan. Siinä jutussakin oli tartuttu näihin yhteneväisyyksiin, mutta tuotannon mukaan ihan normaalia että mennään samalla fiiliksellä ja tunnelmalla kuin ruotsalaisissa ja tanskalaisissa rikossarjoissa. Olisiko Suomessa tehty musiikki kuitenkin ollut se erottava tekijä, ettei tulisi pelkästään tunne että tässä yritetään matkia ruotsalaisia (taas) ja tehdä jotain mikä on jo kertaalleen tehty. Mutta hyvä ettei tuotanto nolostele yhtään viedessään tätä ulkomaille.
Nyt on in tietyt jutut, olisi tyhmää tehdä jääräpäisesti eri tavalla. Voi tehdä oman mieleistään juttua mutta sitä ei välttämättä kukaan sitten katso. Sarjahan oli hyvä, viihdyttävä, parasta mitä tähän asti olen nähnyt.
Mua ärsyttää se ankea värimaailma. Kaikki on harmaankelmeää; ihmiset, asunnot, virastot, koko kaunis Lappeenranta. Kaikissa kodeissa on harmaat seinät, harmaat verhot, harmaat huonekalut.
Äänitys on tuhnuinen ja näyttelijät mumisevat. Olen normaalikuuloinen, mutta joudun katsomaan Areenasta tekstitysten kanssa, koska muuten en saa mitään selkoa puheesta.
Sorjosta katsoessa tuli ikävä Raidia!
Katsoin kaikki jaksot koska tykkäsin. Jos huomaa ettei tykkää, niin eihän ole pakko katsoa? Minä kiinnitin huomiota, että kaikkien asunnot olivat tyylikkäästi sisustettuja. No ei tietenkään se puliukkelin mutta muilla.
Puhukaa koko nimillä. Onko Ella Eronen rakennustatkastaja?
Ja kuva on suttuinen ja äänitys huono. Pitää olla teksti-tv 333 päällä, että pysyy juonessa mukana.
Olisi luullut, ettei musiikkia olisi tarvinnut ostaa Tanskasta. Joku *Kauas pilvet karkasvat" - tyyppinen musiikki olisi ollut eksoottista ja varmasti myyvää ulkomailla. Kun nuo rikollisetkin on kovin slaavilsistyyppisiä.
Vierailija kirjoitti:
Puhukaa koko nimillä. Onko Ella Eronen rakennustatkastaja?
Ja kuva on suttuinen ja äänitys huono. Pitää olla teksti-tv 333 päällä, että pysyy juonessa mukana.
Olisi luullut, ettei musiikkia olisi tarvinnut ostaa Tanskasta. Joku *Kauas pilvet karkasvat" - tyyppinen musiikki olisi ollut eksoottista ja varmasti myyvää ulkomailla. Kun nuo rikollisetkin on kovin slaavilsistyyppisiä.
Ei mitään kaurismäkeläistä tyyliä, kiitos. Se olisi pilannut koko jutun. Äänet kyllä oli vaimeat, välillä piti kelata, kun ei kuullut mutta päiväsaikaan katsoessani pidin reilusti volyymia. Aloin kyllä haaveilla lisäkaiuttimesta, jonka ottaisin viereeni. Istuin lähellä tv:tä, mistään monen metrin päästä en olisi kyllä kuullut. Tosin telkkukin vain 28 tuumainen, joten kaukaa katselu ei edes tunnu miltään.
Katsoin noin 6 minuuttia. Koikkelehtivaa hiipimistä pyssy kädessä. Huomaamattomia syöksyjä ovista sisätiloihin. Ilmeettömiä pysähdyksiä - ajattelemaan. Pään osoittelua etusormella. Jep, nordic noir, pimeää pohjolasta on uutta coolia genreä kaukaa Suomesta kuten HS arvioitsee.
Oliko tämä v*ttuilua? Tottakain intonaatio ja järki kulkevat käsikädessäa (toki asiatkin voi ilmaista monella eri tapaa tai jättää sanomatta). Järki, tunne ja intuitio ohjaavat ihmistä.