Raju huuliherpes
Niinkuin otsikko antaakin jo hieman suuntaa.. Eli sain todella rajun huuliherpeksen noin viikko sitten, viruksen olen tainnut juuri saada sillä ensimmäinen kerta kun puhkeaa ja oireet sen mukaiset. Eli kaikki alkoi kurkkukivulla ja huulen kohoamisella. Tätä seurasi suuri rakkula (halkaisija noin sentin) alahuulessa, 38 asteen kuume, punainen kurkku valkeilla peitteillä sekä kaulan seudun kaikki rauhaset turvonneet. Ei hetkeäkään kun rakkula saanut ruman kellertävän pinnan, ja uusia rakkuloita levinnyt huulten sisäpinnoille, suupieliin ja kieleen. Ensin epäiltiin enterorokkoa, sen jälkeen pusutautia ja angiinaa. Mitään ei löytynyt, joten tätä lähdettiin hoitamaan huuliherpeksenä. Sain aclovir tabletit ja puuduttavaa suihketta suun kipeimpiin kohtiin. Huuleni on menettäneet täysin muotonsa, ihan turvoksissa ja todella kipeät. Juominen onnistuu pillillä juuri ja juuri, syöminen onnistuu puuduttavan suihkeen jälkeen jotenkin.. Hampaita en ole saanut pestyä joten ne ja ikenet ovat myös melko kipeät. Yksi pahimmista kuitenkin on se, että nukuessani suuni menee väkisin kiinni, ja kun aamulla herään en saa sitä auki. Se on ikäänkuin liimautunut kiinni. Kun saan sen väkisin auki, huulissa törröttää riekaleita joka suuntaan ja jotain valkeaa sekä myös jotain tahmaista. Onko kellään muulla tuota ongelmaa, sillä kaipaisin siihen kipeästi apua! Ja muutenkin kaikki vinkit mitä kannattaa ja ei kannata tehdä kun on huuliherpes ovat tervetulleita!
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Jebbo kirjoitti:
Meikä sai just lääkäriltä ton diagnoosin, siis testit otettu. Oireet juurikin samanlaiset, suu täynnä vesikelloja, silmät tulehtunut ja huulet ihan rikki sisäpuolelta. Tänään sain tabletti kuurin 5 päiväksi. En edes tiennyt, että olisi herpes, ei aiemmin mitään oireita. Vaimon kanssa oltu yhdessä 14 vuotta ja hänelläkään ei oireita koskaan. Voiko tää virus olla piilevänä vuosikymmeniä, taitaa olla peruja huolettomasta nuoruusajasta?
Kuinka kauan tää kestää näin niinku akuuttina, rupee oleen jo aika tuskasta oleminen:(
Voi olla piilevänä. Sitten esim. stressi tai kova kuume laukaisee sen.
Vaimollasikin voi olla se, mutta oireettomana.
Harvemmin muu kuin ensireaktio on tosi raju. Vesirokkovirus kuuluu herpeksiin ja jää myös elimistöön. Se voi
myöhemmin puhjeta vyöruusuna, ei ruusuna niin kuin joku sanoi.
No toivotaan, että ei tällästä oireilua enää koskaan, koska ihan järkkyä tää nyt on. Mutta ihan hiton hämilläni oon tästä koko episodista, suoraan sanoen vituttaa, mutta kait se elämä jatkuu niinku ennenki, kuhan saadan limakalvot ny kondikseen jälleen.
Jebbo kirjoitti:
Meikä sai just lääkäriltä ton diagnoosin, siis testit otettu. Oireet juurikin samanlaiset, suu täynnä vesikelloja, silmät tulehtunut ja huulet ihan rikki sisäpuolelta. Tänään sain tabletti kuurin 5 päiväksi. En edes tiennyt, että olisi herpes, ei aiemmin mitään oireita. Vaimon kanssa oltu yhdessä 14 vuotta ja hänelläkään ei oireita koskaan. Voiko tää virus olla piilevänä vuosikymmeniä, taitaa olla peruja huolettomasta nuoruusajasta?
Kuinka kauan tää kestää näin niinku akuuttina, rupee oleen jo aika tuskasta oleminen:(
Voi olla piilevänä vaikka koko elämän, kaikki eivät oireile ensimmäistäkään kertaa. Jotkut (kaikki?) myös levittävät virusta vaikka se ei ole aktiivisena (en tosin tiedä päteekö tämä ihmisiin jotka eivät koskaan oireile). On hyvin epätodennäköistä, että väestössä jossa herpestä esiintyy yksikään yksilö jäisi altistumatta sille, jotkut vain oireilevat kerran kaksi lapsuudessa, jotkut vähän väliä ja jotkut ei koskaan, ehkä myös joillekin se ei jostain immuunipuolustukseen liittyvästä syystä tartu.
Mikä tabletti ja kuinka paljon? Tartunnan pitäisi kestää alusta loppuun noin 1,5-2 viikkoa. Kannattaa myös pitää mielessä, että immuunipuolustusta heikentävät sairaudet ja elintavat altistavat herpekselle, eli jos vaikka raju tartunta toistuu tai lievempikin tartunta toistuu pian niin kävisin ainakin hiv-testissä. Pyyhkeet, petivaatteet ja hammasharja kannattaa vaihtaa heti kun rakkulat ovat kadonneet, herpes pysyy pitkään tartuntakykyisenä.
Lääke jonka sain on Aciclovir. Meikä tosiaan ollu kipeenä tässä ennen näiden herpes oireiden alkamista, joten varmaan se saanut vastustuskyvyn heikkenemään. Hyvä vinkki toi hammasharjojen ym muiden vaihtaminen. Vaikka kyllähän se maalaisjärjellä ajateltuna järkevää on. En usko, että tarvii hiv testeihin mennä, niin huoleton en ole ollut kuitenkaan. Veikkaan, että olen saanut tartunnan 2000 luvun alkupuolella 15-18 v sitten.
Vahvuus lääkkeellä on 200 mg ja yks tab 5 x vrk. Pari päivää nyt syönyt ja tuntuu kyllä, että auttaa jo mukavasti. Vesikelloja ei ole enään, mutta kielessä on sellasta valkosta peitettä ja huulissa myös jotain ruven ja veren sekaista shittiä, joka liimaa huulet toisiinsa kiinni. Mites toi huulien rupivaihe, voinko käyttää jotain rasvaa niihin, vai pitääkö niiden antaa kuivua?
Vierailija kirjoitti:
Jebbo kirjoitti:
Voi olla piilevänä vaikka koko elämän, kaikki eivät oireile ensimmäistäkään kertaa. Jotkut (kaikki?) myös levittävät virusta vaikka se ei ole aktiivisena (en tosin tiedä päteekö tämä ihmisiin jotka eivät koskaan oireile). On hyvin epätodennäköistä, että väestössä jossa herpestä esiintyy yksikään yksilö jäisi altistumatta sille, jotkut vain oireilevat kerran kaksi lapsuudessa, jotkut vähän väliä ja jotkut ei koskaan, ehkä myös joillekin se ei jostain immuunipuolustukseen liittyvästä syystä tartu.
Mikä tabletti ja kuinka paljon? Tartunnan pitäisi kestää alusta loppuun noin 1,5-2 viikkoa. Kannattaa myös pitää mielessä, että immuunipuolustusta heikentävät sairaudet ja elintavat altistavat herpekselle, eli jos vaikka raju tartunta toistuu tai lievempikin tartunta toistuu pian niin kävisin ainakin hiv-testissä. Pyyhkeet, petivaatteet ja hammasharja kannattaa vaihtaa heti kun rakkulat ovat kadonneet, herpes pysyy pitkään tartuntakykyisenä.
Herpes ei pysy pitkään tartuntanykyisenä. Tartuntaa tarvitaan kontakti viruksen kanssa. Ihminen ei ole tartuttava latenttivaiheessa. Tietysti kaikki ei huomaa viruksen aktivoitumista. Oireet voivat olla huomaamattomiakin.
Oi oi :( Sympatiat teille sairastuneille! Itselläni ollut ihan pikkutytöstä lähtien huuliherpes, joka ei koskaan ole tullut noin rajuna. Kerran oli alahuuli täynnä rakkuloita. Se on ollut tähän asti pahin muoto itselläni. Löysin L-lysiini kapselit muutama vuosi sitten, ja niitä otan säännöllisen epäsäännöllisesti ja silloin varsinkin tupla-annoksen, kun tuntuu, että herpes on puhkeamassa. Niillä olen saanut herpeksen pysymään poissa.
Tsemppiä teille!
Kokeile auttaako sinulle L-Lysiini. Saa luontaistuotekaupasta.
Minulla on tänä vuonna ollut kovasti stressiä ja huuliherpes on pukanut päälle monta kertaa. Viimeiset kaksi kertaa sain pysäytettyä heti alkuunsa, kun aloin syömään lysiiniä.
Otan osaa. Mulla on huuliherpes vaan kerran ollut huulessa, muuten se tulee aina jonnekin muualle, useimmiten nenään, onpa se ollut parissa sormessakin! Nykyään syön estolääkettä, auttaa.
Voi sua, kuulostaa tosi hurjalta!
Itselläni myös ensipuhkeaminen oli raju (ei yhtä raju kuin sulla) ja sain tabletit ja voiteen.
Mulla puhkesi alkuun usein ja siihen liittyi aika lailla stressi.
Nyt ei ole ollut puhkeamista vuosiin *kopkop*.
Olen kuullut, että monilla tauti helpottaa eli puhkeaa harvemmin iän myötä.
Omalla kohdalla auttoi parhaiten teepuuöljy.
Sitä tuputin vanupuikolla heti, kun ihossa alkoi tutuissa paikoissa tuntua pistelyä ja kuumotusta. Tämä auttoi siihen, että jos rakkula oli jo ehtinyt alkaa muodostua, se kuihtui pois hyvin nopeasti eli jo vuorokaudessa. Teepuuöljy myös puuduttaa ihoa. Saa luontaistuotekaupoista ja apteekeista.
Tsemppiä! Tosi kurja vaiva, toivotaan, että pysyy sulla rajun ensi-infektion jälkeen latenssivaiheessa pitkään! Jos jatkuu yhtä rajuna, apteekista saat reseptivapaana tabletteja estolääkkeeksi.
Itselläni uusinut lapsesta asti huuliherpes monta kertaa vuodessa. Parikymppisenä huuliherpes levisi myös oireilevan huulen puoleiseen silmääni. Esimerkiksi suuveden käyttö, jotkut hammastahnat, suupieleen tullut nirhauma tai suupielten kuivuminen talvipakkasella laukaisee oireilun. Ilman hoitoa herpesrakkulan oireilu kestää itselläni yli kuukauden. Ison herpesrakkulan takia kivut ovat olleet kovat, olen jopa laihtunut useita kiloja, kun en ole pystynyt kunnolla syömään moneen viikkoon. Onneksi nykyään herpeksen estolääkkeitä saa viikon kuurin kerrallaan ilman reseptiä. Vähentää oireilun kestoa ja onkin ollut todellinen pelastus elämänlaatuni kannalta. Itselläni paikallishoitotuotteista kuten voiteista ei ollut mitään hyötyä. Usein aktviisesta herpeksestä puhutaan lievänä vaivana, vaikka seuraukset voivat olla kivulloisia jopa vakavia.
Mule tuli eka huuliherpes aikuisena ja rajuna (mieheltä varmaan onnistuin sen poimimaan vaikka kuinka varsinainen yritti olla silloin kun hänellä oli rakuuna huulessa), rakkuloita oli huulissa, ikenissä, kielessä ja suu niin kipeä ettei juuri syödä voinut (itkua väänsin joka kerta kun piti suuhun jotain laittaa ja lähinnä jäätelö ja jogurttia pystyi vain syömään). Hammalääkäri totesi että kyse on herpeksestä ja määräsi Acicloviiri -lääkityksen. Onneksi tuon jälkeen infektio on ilmaantunut vain harvoin, max kerran vuodessa ja pysyy vain huulessa.
Kannattaa myös muistaa hakeutua lääkäriin jos näyttää siltä että herpes leviää kasvoille ja lähelle silmiä. Yleistynyt herpes on hengenvaarallinen sairaus ja herpes silmässä voi viedä näön!
Joo lääkäriin, mulla oli just samanlainen viime talvena. Lääkäristä sain apua. Mene äkkiä!
Vierailija kirjoitti:
Joo lääkäriin, mulla oli just samanlainen viime talvena. Lääkäristä sain apua. Mene äkkiä!
On käyty läkärissä pariinkin otteeseen jo ja lääkitys on päällä. Huomenna varmaan saa soitella labraan tuloksia pikaviljelysyä. Vaikka aika selkeeltä kyllä vaikuttaa diagnoosi, koska kaikki limakalvot oireilee yht aikaa ja lääkitys omasta mielestä auttanut jo hieman.
Olen kärsinyt huuliherpeksestä niin kauan kuin muistan. Ihan pikkulapsesta siis. Noin 35 ikävuoteen asti rakkulat aina huulissa. Milloin isompina, milloin pienempinä. Voiteet, yliannosteltuinakin, vain innostivat herpestä. Ikäänkuin bensaa liekkeihin. 35 ikävuoden jälkeen siirtyi nenään. Nyt siis ilmaantuu sierainten sisälle ja välillä myös nenänpieliin. L-lysiiniä olen syönyt vaikka kuinka paljon: ei ole auttanut. Olen myös kokeillut vaikka mitä muita konsteja, tuloksetta. Lähinnä keskityn toivomaan, ettei enää muuta nenästä mihinkään, kuten silmiin. Vaikka todella kivulias ja ruma se nenässäkin on :( Kerrassaan viheliäinen vaiva.
Onks kellään noussu crp ekassa tulehduksessa?mietin vaan, kun mulla on noussut 38, mut saattaa olla tästä flunssasta joka on päällä yht aikaa.
Elämäni eka herpes oli juuri tuollainen, kuumetta, koko suu nieluineen ja ikenineen turvoksissa plus sitten nuo naamassa olevat rakkulat. Luulin kuulevani siihen. Onneksi jatkossa herpes on tullut vain huuliin.