Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sukupolvi joka osasi tehdä asioita itse, nyt yli 60 vuotiaita.

Vierailija
22.10.2016 |

Osaavat aivan uskomattoman paljon asioita. Aina vaan verrataan nuoriin, kuinka vanhat kalkkikset eivät hallitse tietotekniikkaa ja ovat avuttomia, mutta minä luulen, että jos oikea hätä tulisi, olisi sellaisista taidoista kuin: kankaan luonti, kenkien teko, talon rakennus, kylvö,kyntö ja sadonkorjuu, enemmän hyötyä kuin koodauksesta. En halua mollata uutta sukupolvea sillä tottakai, jokainen sukupolvi on oman aikansa näköinen, mutta aloin pohtimaan toisesta ketjusta johtuen noita 30-50- luvulla syntyneitä, että kyllä heillä taitoa on paljon hyppysissään joka on nyt vaarassa jäädä siirtymättä uudelle sukupolvelle. Tunnetko sinä tuon ajan ihmisiä? Osaavatko he jotaikin arvokasta?

Kommentit (88)

Vierailija
41/88 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään noista asioista ei ole sellainen, johon ei netistä löytyisi ohjeita ja joiden avulla normaalilla kognitiolla varustettu ihminen ei voisi halutessaan opetella.

Voin kertoa että esimerkiksi kankaan luonti on HYVIN hankala opetella 0 pisteestä netin kautta. On aivan eri asia osata se perimätietona pienestä pitäen.

Minä olen opetellut kangaspuiden salat vasta aikuisena, joten tiedän mistä puhun. Tosin mummoni sekä kansalaisopiston opettaja saivat tehdä vuosia töitä, jotta osaan koota kangaspuut ja luoda loimen ja rakentaa kankaan ja kutoa. Enkä ole mitenkään tyhmä tai edes hidas. Se on vaan oma maailmansa ja vaatii oman aikansa omaksua muutenkin kuin pinnallisesti.

Ap

En ymmärrä miksi kaikki pitäisi osata tehdä noin vaikeimman kautta? Edelleen insinöörit kehittävät kankaankudontamenetelmiä ja ne ovat kehittyneet kyllä hurjasti noista kangaspuut aitan ylisillä -ajoista. Tarkoitat ilmeisesti "hädän hetkellä" jotain sotatilaa tai vastaavaa, jossa tuotteita ei niin vain saataisikaan kaupoista. Ei silloin tuollaisista kangaspuiden käytöstä ja kylvötaidosta ole mielestäni mitään hyötyä, sillä noihinkin tarvitaan materiaa (ne kangaspuut, loimet, kudontamateriaali, siemenperunat jne....), jota ei siis tuollaisessa tilanteessa ole todennäköisesti saatavilla.

Vierailija
42/88 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ihmettelen kuinka vihamielisiä vastauksia ap on saanut, vaikka hän ei edes ole haukkunut ketään, ainoastaan kysynyt vanhan sukupolven taitoja...

Ilmeisesti ihmiset eivät edes lue aloitusotsikkoa pidemmälle.

Ap on ajatuksissaan sukupolven tai pari (tai enemmänkin...) myöhässä, siinä vika.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/88 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoista nuoren sukupolven vähättelyä ap:lta. Kyllä edelleen valmistuu nuoria ompelijoita, puuseppiä, rakennusmiehiä, maanviljelijöitä, puutarhureita yms. käsityö- ja perinteisten ammattien edustajia, jotka kyllä taatusti osaavat ap:n mainitsemia taitoja. Ei ennenkään jokaikinen kylän mies ja nainen osannut tehdä kaikkea itse. Yksi osasi muurata ja kävi sitten muuraamassa kaikkien muidenkin uunit, yksi osasi tehdä kenkiä ja teki kengät kaikille muillekin ja niin edelleen.

Vierailija
44/88 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin kertoa että esimerkiksi kankaan luonti on HYVIN hankala opetella 0 pisteestä netin kautta. On aivan eri asia osata se perimätietona pienestä pitäen.

Minä olen opetellut kangaspuiden salat vasta aikuisena, joten tiedän mistä puhun.

Olisit voinut heti aloituksessa jo kertoa, että tämä ketju on tehty vain jotta voit kehua itseäsi.

Vierailija
45/88 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikamoista nuoren sukupolven vähättelyä ap:lta. Kyllä edelleen valmistuu nuoria ompelijoita, puuseppiä, rakennusmiehiä, maanviljelijöitä, puutarhureita yms. käsityö- ja perinteisten ammattien edustajia, jotka kyllä taatusti osaavat ap:n mainitsemia taitoja. Ei ennenkään jokaikinen kylän mies ja nainen osannut tehdä kaikkea itse. Yksi osasi muurata ja kävi sitten muuraamassa kaikkien muidenkin uunit, yksi osasi tehdä kenkiä ja teki kengät kaikille muillekin ja niin edelleen.

Kerro missä kohdassa vähättelin nuorempaa sukupolvea?

Ap

Vierailija
46/88 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin minä tai tuhannet kaltaiseni nuoret, korkeakoulutetut kaupunkilaiset voisivat tarvita jtn vitun kyntöä

Niin no ehkä se ainakin tekisi seksistä miellyttävämpää jos te korkeakoulutetut kaupunkilaiset osaisitte edes vähän sitä vitun kyntöä.

Vierailija
47/88 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä en ole ihan vielä sitä kuuttakymmentä täyttänyt, liekö vika siinä vai missä, mutta en todellakaan osaa tehdä yhään noista AP:n mainitsemista asiaoista :)  Ja epäilen, ettei moni kuusikymppinenkään. Esim kenkien teko? Ei sitä kukaan osaa. Kylvää ja kyntää osaa ehkä se joka on ammattia harjoittanut/harjoittaa, ei muut. Minäkin maalla syntynyt ja osan elämääni siellä asuneena en osaa kumpaakaan. Kankaan /mattojen luomien laittaminen on niin vaikeata, ettei sitä monikaan osaa. Suuri osa niistäkin, jotka kangaspuilla kutoo, ei osaa laittaa luomia, vaan joku käy ne heille laittamassa.  Ei sillä, en osaa koodatakaan, mutta paljon muuta normaaliin elämään kuuluvaa osaan. Ja jos ajatellaan, miten paljon jo kotoa pois muuttanut nuoriso joutuu minulta kyselemään yhtä sun toista , osaan luultavasti enemmän kuin he.

Vierailija
48/88 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos siis oletetaan, että katastrofi iskisi ihan kylmiltään ja Matti Meikäläisen pitäisi itse rakentaa itselle suoja ja hankittava ruoka pellosta tai metsästä, sekä itse tehtävä vaatteet päällensä, niin olet oikeassa. Monetkaan eivät enää selviytyisi.

Mutta ei tuollainen ilmiö, että ihminen ei selviäisi kun kaikki pitäisi yhtäkkiä rakentaa alusta asti, ole mikää uusi tai erityisesti nykyaikaan liittyvä. Esim. nälkävuosina kun halla on vienyt viljasadot, ihmiset ovat joutuneet kerjuulle ja monet kuolleetkin siihen ettei ole ruokaa tai mitään. Toisten avun varassa ollaan silloinkin oltu ja jos sitä ei ole ollut saatavilla, niin on käynyt huonosti. Ei silloinkaan torpan Maijat ja Matit tyhjästä pieraisseet ruokaa pöytään ja uutta karjaa navettaa.

Vierailija
49/88 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos siis oletetaan, että katastrofi iskisi ihan kylmiltään ja Matti Meikäläisen pitäisi itse rakentaa itselle suoja ja hankittava ruoka pellosta tai metsästä, sekä itse tehtävä vaatteet päällensä, niin olet oikeassa. Monetkaan eivät enää selviytyisi.

No hätätilassa ihminen kyllä yleensä ihan luonnostaan keksii tapoja selviytyä. Niin ne meidän esi-isätkin ovat oppineet, kokeilun ja erehdyksen kautta. Toki se vie enemmän aikaa kuin jo opittu asia.

Saattaa olla. Vaan ovatko nyky- ihmisen selviytymistaidot sen verran retuperällä, että ennen kun on ratkaissut ongelman, on hän jo niin sairas, ettei selviydy? Vertaa siihen polveen, jonka muistissa on jäljellä vanhat selviytymiskeinot.

Vierailija
50/88 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ei tuollainen ilmiö, että ihminen ei selviäisi kun kaikki pitäisi yhtäkkiä rakentaa alusta asti, ole mikää uusi tai erityisesti nykyaikaan liittyvä. Esim. nälkävuosina kun halla on vienyt viljasadot, ihmiset ovat joutuneet kerjuulle ja monet kuolleetkin siihen ettei ole ruokaa tai mitään. Toisten avun varassa ollaan silloinkin oltu ja jos sitä ei ole ollut saatavilla, niin on käynyt huonosti. Ei silloinkaan torpan Maijat ja Matit tyhjästä pieraisseet ruokaa pöytään ja uutta karjaa navettaa.

Hyvä argumentti.

Vierailija
51/88 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä en ole ihan vielä sitä kuuttakymmentä täyttänyt, liekö vika siinä vai missä, mutta en todellakaan osaa tehdä yhään noista AP:n mainitsemista asiaoista :)  Ja epäilen, ettei moni kuusikymppinenkään. Esim kenkien teko? Ei sitä kukaan osaa. Kylvää ja kyntää osaa ehkä se joka on ammattia harjoittanut/harjoittaa, ei muut. Minäkin maalla syntynyt ja osan elämääni siellä asuneena en osaa kumpaakaan. Kankaan /mattojen luomien laittaminen on niin vaikeata, ettei sitä monikaan osaa. Suuri osa niistäkin, jotka kangaspuilla kutoo, ei osaa laittaa luomia, vaan joku käy ne heille laittamassa.  Ei sillä, en osaa koodatakaan, mutta paljon muuta normaaliin elämään kuuluvaa osaan. Ja jos ajatellaan, miten paljon jo kotoa pois muuttanut nuoriso joutuu minulta kyselemään yhtä sun toista , osaan luultavasti enemmän kuin he.

Tulihan se sieltä!

37

Vierailija
52/88 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, maailma on muuttunut sellaiseksi, että työnjako on järkevää. Se,että kaikki tekevät kaikkea (=käytännössä: kaikki ovat maanviljelijöitä) ei ole enää toimivaa. Maailman muutos ohjaa ihmisiä eikä se,että nykynuoret olisivat jotenkin kykenemättömiä.

Minusta vaikuttaa pikemminkin siltä, että jos nykynuori haluaa rakentaa talon, hän tekee sen (näitähän alle 3-kymppisiä on ollut mediassa esillä, jotka ovat suunnitelleet ja rakentaneet itse näitä pikkukoteja). Aika moni ei vaan halua, eikä esimerkiksi pk-seudulle taloja edes mahdu kovin paljoa. Vaatteet ovat nykyään ikävä kyllä niin halpoja, että niitä ei kannata paikata, mutta mun kaveripiirissä kyllä osataan ja kutoa ja ommella myös.

Vierailija
53/88 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä argumentti.

Vastasit itsellesi?

Vierailija
54/88 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Siinä kun sanot että ei nuoret pärjäisi hätätilanteessa kun eivät osaa noita kankaan kudonta ym. taitoja. Eikä noiden taitojen osaamisessa mikään ole niin valtavasti muuttunut: joku osasi jonkun taidon, toinen toisen ja vaihdannalla sitten hyötyivät kumpikin toistensa taidoista. Näin on sekä nykään että ennen.

Enkä tosiaan ymmärrä että miten joku kankaankudonta olisi jotenkin kunnioitettava tai hädän hetkellä pelastava taito? Jos Suomeen tulisi vaikka sota- tai hätätila, niin kyllä varmaan esim. sähköinsinööreistä olisi enemmän hyötyä kuin jostain kangaspaloja kutovasta mummelista.

Vierailija
55/88 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Siinä kun sanot että ei nuoret pärjäisi hätätilanteessa kun eivät osaa noita kankaan kudonta ym. taitoja. Eikä noiden taitojen osaamisessa mikään ole niin valtavasti muuttunut: joku osasi jonkun taidon, toinen toisen ja vaihdannalla sitten hyötyivät kumpikin toistensa taidoista. Näin on sekä nykään että ennen.

Enkä tosiaan ymmärrä että miten joku kankaankudonta olisi jotenkin kunnioitettava tai hädän hetkellä pelastava taito? Jos Suomeen tulisi vaikka sota- tai hätätila, niin kyllä varmaan esim. sähköinsinööreistä olisi enemmän hyötyä kuin jostain kangaspaloja kutovasta mummelista.

Luitko avausviestin? Onko vika ymmärryksessä vai luonteessa?

Vierailija
56/88 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Onko tämä mielestäsi asiallinen kommentti? Arvostella toisen luonnetta vialliseksi?

Vierailija
57/88 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Onko tämä mielestäsi asiallinen kommentti? Arvostella toisen luonnetta vialliseksi?

Onko vika siis ymmärryksessä?

Vierailija
58/88 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummoni osasi kyllä monia asioita joita tänä päivänä ei enää osata, koska ei ole "tarvetta" . Sääli.

Vierailija
59/88 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan täällä on meno mennyt villiksi!

Ap

Vierailija
60/88 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Onko vika siis ymmärryksessä?

En ollut siis se aikaisempi, mutta tällaiset "onko vikaa ymmärräyksessä/ luonteessa vikaa" -kommentit ovat mielestäni todella kurjia ja ilkeä. Miksi tällaista täytyy kirjoitella? Edellinen perusteli näkökulmansa ja osoitti ap:n tekstistä kohtia joiden perusteella oli tulkintansa tehnyt. Jos hänen tulkintana oli mielestäsi väärä, niin voi myös pohtia että onko osannut itse tuoda sen näkökulmansa esiin riittävän selkeästi, ei aina syyttää vain sitä toista osapuolta viallisesta luonteesta tai ymmärryksen puuutteesta.

-ohis