Sukupolvi joka osasi tehdä asioita itse, nyt yli 60 vuotiaita.
Osaavat aivan uskomattoman paljon asioita. Aina vaan verrataan nuoriin, kuinka vanhat kalkkikset eivät hallitse tietotekniikkaa ja ovat avuttomia, mutta minä luulen, että jos oikea hätä tulisi, olisi sellaisista taidoista kuin: kankaan luonti, kenkien teko, talon rakennus, kylvö,kyntö ja sadonkorjuu, enemmän hyötyä kuin koodauksesta. En halua mollata uutta sukupolvea sillä tottakai, jokainen sukupolvi on oman aikansa näköinen, mutta aloin pohtimaan toisesta ketjusta johtuen noita 30-50- luvulla syntyneitä, että kyllä heillä taitoa on paljon hyppysissään joka on nyt vaarassa jäädä siirtymättä uudelle sukupolvelle. Tunnetko sinä tuon ajan ihmisiä? Osaavatko he jotaikin arvokasta?
Kommentit (88)
Ap on osittain oikeassa. Ikuisena pessimistinä ajattelen myös, että nykyinen hajautettu ja verkostoitunut järjestelmämme tekee yksilön kovin haavoittuvaiseksi. Useimmat olisi pulassa jo sillä, että sähköntoimitukseen tulisi/ tehtäisiin laajamittaista haittaa. Meidän perheellä on eloonjämistaitoina kalastus, sienestys ja marjastus, perunanviljely, tulenteko, vaatteita osaan kutoa, neuloa ja ommella. Rakentamisesta sen verran että useimmat osaavat nykyäänkin perushommia tehdä, vaikeaa talonteko on siksi että määräystaso on sanoisinko hiukka toista kun vaikkapa kultaisella 60- luvulla. Suojan saisimme toki mekin pystyyn jos nikseen tulisi.
Vierailija kirjoitti:
Osaavat aivan uskomattoman paljon asioita. Aina vaan verrataan nuoriin, kuinka vanhat kalkkikset eivät hallitse tietotekniikkaa ja ovat avuttomia, mutta minä luulen, että jos oikea hätä tulisi, olisi sellaisista taidoista kuin: kankaan luonti, kenkien teko, talon rakennus, kylvö,kyntö ja sadonkorjuu, enemmän hyötyä kuin koodauksesta. En halua mollata uutta sukupolvea sillä tottakai, jokainen sukupolvi on oman aikansa näköinen, mutta aloin pohtimaan toisesta ketjusta johtuen noita 30-50- luvulla syntyneitä, että kyllä heillä taitoa on paljon hyppysissään joka on nyt vaarassa jäädä siirtymättä uudelle sukupolvelle. Tunnetko sinä tuon ajan ihmisiä? Osaavatko he jotaikin arvokasta?
Vanhempani ovat syntyneet 30-luvulla eikä kumpikaan heistä osas tehdä kenkiä, rakentaa taloa tai kutoa kangasta. Onko nykyajan nuorilla todella näin epätodelliset kuvitelmat vanhojen ihmisten ja menneiden sukupolvien osaamisesta?!
Entisaikaan kenkiä teki erityinen ammattikunta. Heitä kutsuttiin suutareiksi. Ei niitä kotona tehty. Talojakaan ei joka mies itse tehnyt. Isoisäni osasi muurata uuneja, mutta ei rakentaa koko taloa.
Se, mistä vähemmän nykyään kerrotaan, on, että ennen vanhaan oli ehkä yleisempää soittaa jotain instrumenttia. Siis silloin, kun ei ollut kunnollisia musiikkiäänitteitä. Ainakin isovanhempieni perheissä oli molemmilla puolilla joku, joka soitti mandoliinia tai viulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään noista asioista ei ole sellainen, johon ei netistä löytyisi ohjeita ja joiden avulla normaalilla kognitiolla varustettu ihminen ei voisi halutessaan opetella.
Voin kertoa että esimerkiksi kankaan luonti on HYVIN hankala opetella 0 pisteestä netin kautta. On aivan eri asia osata se perimätietona pienestä pitäen.
Minä olen opetellut kangaspuiden salat vasta aikuisena, joten tiedän mistä puhun. Tosin mummoni sekä kansalaisopiston opettaja saivat tehdä vuosia töitä, jotta osaan koota kangaspuut ja luoda loimen ja rakentaa kankaan ja kutoa. Enkä ole mitenkään tyhmä tai edes hidas. Se on vaan oma maailmansa ja vaatii oman aikansa omaksua muutenkin kuin pinnallisesti.
ApNo joskus ne taidot on opeteltava, että ne voi osata. Eiköhän nykyään ole pikkuisen erilaiset mahdollisuudet keskivertoihmisellä opetella noita taitoja halutessaan. Ennen piti ihan oikeasti syntyä perheeseen jossa joku osasi.
Ennen matot tehtiin itse. Ennen joka talossa osattiin.
Mutta eivätpä osaa käyttää mm. tietokonetta, asentaa digiboksia, älypuhelinta, monia ohjelmistoja...
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhempani ovat yli 70-vuotiaita eivätkä kyllä osaa yhtään mainitsemistasi asioista. Ovat nuorena kaupunkiin muuttaneita maalaisia, mutta eivät olleet viljelijäperheistä. Äitini isä oli timpuri, mutta ei tytöille mitään rakennustaitoja silloin opetettu. Opetettiin siivoamaan ja pesemään nyrkkipyykkiä. Äiti siivosi työkseen. Isä oppi sen mitä ammatissaan tehtaan työnjohtajana tarvitsi. Saman ikäiset akateemiset appivanhempani ovat myös vailla näitä mainitsemiasi taitoja.
Isovanhempani hallitsivat peltotyöt, mutta eivät he mitään kankaita ja kenkiä tehneet. Niitä osasivat valmistaa vain ammatti-ihmiset kuten nykyäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Mutta eivätpä osaa käyttää mm. tietokonetta, asentaa digiboksia, älypuhelinta, monia ohjelmistoja...
Luitko aloituksen??
Tietotekninen osaaminen on suurimmalla osalla vain välineiden käyttöä. Uusia teknisiä välineitä tulee ja menee. Siinä mielessä netin, eri sovellusten, älypuhelimen yms käytön osaaminen on varsin ohutta tietämystä ja taitoa
Mutta tietenkin on niin, että nuoret oppivat sen, mitä ympäröivässä maailmassa eniten tarvitaan.
Mikä on sellainen hätä, että noista taidoista olisi hyötyä?
Minä ihmettelen kuinka vihamielisiä vastauksia ap on saanut, vaikka hän ei edes ole haukkunut ketään, ainoastaan kysynyt vanhan sukupolven taitoja...
Ilmeisesti ihmiset eivät edes lue aloitusotsikkoa pidemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Täytin kesällä 60 ja en osaa luoda kangasta enkä tehdä kenkiä, talokin jäisi rakentamatta. Maataloustöistä voisin selvitä jollain tavalla. Omakotitalo rakennettiin 80-luvulla, oli pakettitalo. Maalata ja tapetoida osaan.
Vanhempani jotka ovat yli 80-vuotiaita ei hekään osaa kenkiä tehdä. Siihen aikaan oli ammattikunta nimeltään suutari jotka tekivät kenkiä ja sekin heidän lapsuudessa ja nuoruudessa. Suurimmaksi osaksi hekin ovat käyttäneet kaupasta saatavia tehdastekoisia kenkiä. Äiti osaa luoda kankaan ja kutoa, kutoa osaan minäkin mutten luoda kangasta. Taloja eivät osaa rakentaa muuta kuin olla "apumiehenä", valiina ovat talonsa ostaneet. Vanhempani hallitsee kasvien kasvatuksen ja peltotyöt vaikkeivät ole maanviljelijöitä ammateiltaan.
Vanhemmillani on iPadit, molemmilla omansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään noista asioista ei ole sellainen, johon ei netistä löytyisi ohjeita ja joiden avulla normaalilla kognitiolla varustettu ihminen ei voisi halutessaan opetella.
Voin kertoa että esimerkiksi kankaan luonti on HYVIN hankala opetella 0 pisteestä netin kautta. On aivan eri asia osata se perimätietona pienestä pitäen.
Minä olen opetellut kangaspuiden salat vasta aikuisena, joten tiedän mistä puhun. Tosin mummoni sekä kansalaisopiston opettaja saivat tehdä vuosia töitä, jotta osaan koota kangaspuut ja luoda loimen ja rakentaa kankaan ja kutoa. Enkä ole mitenkään tyhmä tai edes hidas. Se on vaan oma maailmansa ja vaatii oman aikansa omaksua muutenkin kuin pinnallisesti.
ApNo joskus ne taidot on opeteltava, että ne voi osata. Eiköhän nykyään ole pikkuisen erilaiset mahdollisuudet keskivertoihmisellä opetella noita taitoja halutessaan. Ennen piti ihan oikeasti syntyä perheeseen jossa joku osasi.
Se ei ole mitenkään vaikeaa kun puut on pystyssä. Tajunnanvirralla räsymattoja.
Vierailija kirjoitti:
Me itkemme sitä, että nurkat täyttyvät risasta ja turhasta tavarasta ja konmaritamme innolla tajuamatta lainkaan, että ne 40-luvulla syntyneet ei hankkineet meidän iässämme kaikenlaista turhaa vain ostamisen ilosta. Silloin tehtiin paljon itse ja mietittiin aika tarkasti, mihin aika riitti. Vielä 70-luvulla oli aika lailla tavallista, että ostettiin pakka lakanakangasta ja ommeltiin lakanat itse tai neulottiin itse kaikki perheen neulevaatteet. Ompeleminen oli kansalaistaito, käytännössä jokainen sai aikaan vauvanvaatteita (jos viitsi).
Nyt ostetaan perjantaipuseroita yhtä käyttökertaa varten tai tyynynpäällisiä eri sävyissä eri kuukausia varten ja itketään, kun kaapit täyttyvät ja on hankala hengittää.
Valmisvaatteet olivat kalliita ennen massatuotantoa eikä niitä ollut kaikkialla saatavilla. Siksi tehtiin itse. Kaikki eivät olleet taitavia ompelijoita vaan jotkut olivat hyviä ja jotkut huonoja. Vaatteet olivat malliltaan yksinkertaisia kolttuja, joita kaikki osasivat ainakin välttävästi tehdä. Nykyään kankaat ovat kalliita ja valmisvaatteen ostaminen on useimmiten edullisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole mitenkään vaikeaa kun puut on pystyssä. Tajunnanvirralla räsymattoja.
Loimea on ehkä 10 metriä. Sen jälkeen on luotava uusi. Perimätiedolla.
Jos siis oletetaan, että katastrofi iskisi ihan kylmiltään ja Matti Meikäläisen pitäisi itse rakentaa itselle suoja ja hankittava ruoka pellosta tai metsästä, sekä itse tehtävä vaatteet päällensä, niin olet oikeassa. Monetkaan eivät enää selviytyisi.
Vierailija kirjoitti:
Jos siis oletetaan, että katastrofi iskisi ihan kylmiltään ja Matti Meikäläisen pitäisi itse rakentaa itselle suoja ja hankittava ruoka pellosta tai metsästä, sekä itse tehtävä vaatteet päällensä, niin olet oikeassa. Monetkaan eivät enää selviytyisi.
Ja tämän ketjun monesta viestistä voi päätellä, että tälläistä ap:n skenaariota on monen vaikea edes hahmottaa tai kuvitella.
Tulisikohan joku vielä kerran kertomaan kuinka ei ainakaan omat vanhemmat osaa tehdä itse kenkiä, niin saadaan tämäkin ketju käsiteltyä.
Sitten voikin taas rauhassa lillua siellä omassa kuplassa lopun ikänsä.
Vierailija kirjoitti:
No hätätilassa ihminen kyllä yleensä ihan luonnostaan keksii tapoja selviytyä. Niin ne meidän esi-isätkin ovat oppineet, kokeilun ja erehdyksen kautta. Toki se vie enemmän aikaa kuin jo opittu asia.
Vierailija kirjoitti:
Tulisikohan joku vielä kerran kertomaan kuinka ei ainakaan omat vanhemmat osaa tehdä itse kenkiä, niin saadaan tämäkin ketju käsiteltyä.
Sitten voikin taas rauhassa lillua siellä omassa kuplassa lopun ikänsä.
Älä nyt suutu kun jutustasi korjattiin selvä asiavirhe.
Menneiden aikojen romantisointi on sekin aivan oma kuplansa...
Käsityötaidot nyt on sellaisia, että jokainen oppii ihan varmasti, kuinka hyvä jälkeä tulee on eri asia.
Eiköhän jokainen jonkunlaiset kengätkin saisi aikaan jos olisi pakko.
No joskus ne taidot on opeteltava, että ne voi osata. Eiköhän nykyään ole pikkuisen erilaiset mahdollisuudet keskivertoihmisellä opetella noita taitoja halutessaan. Ennen piti ihan oikeasti syntyä perheeseen jossa joku osasi.