Uusi laki: 300 pv työttömyyttä -> automaattinen aktivointihaastattelu TYP:iin. Mitä edessä? Kokemuksia?
Aktivointihaastattelu ja aktivointisuunnitelman teko edessä.
Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Kokemuksia?
Työllistymistä edistävä monialainen yhteispalvelu TYP
Työllistymistä edistävä monialainen yhteispalvelu on yhteistoimintamalli, jossa TE-toimisto, kunta ja Kela yhdessä arvioivat työttömien palvelutarpeet, suunnittelevat heille työllistymisen kannalta tarkoituksenmukaiset palvelukokonaisuudet sekä vastaavat työllistymisprosessiin etenemisestä ja seurannasta.
Toiminnan tavoitteena on edistää työttömien työllistymistä tarjoamalla heille monialaisena yhteispalveluna julkisia työvoimapalveluja sekä sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalveluja siten kuin em. palvelujen tarjoamisesta erikseen säädetään.
Laki ja asetus työllistymistä edistävästä monialaisesta yhteispalvelusta tulivat voimaan 1.1.2015.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Jos on kuntouttavassa työtoiminnassa, siellä on yksilövalmentaja joka auttaa työtöntä löytämään töitä, ja muutenkin kaikissa viranomaisiin ym. liittyvissä ongelmissa, auttaa cv:n ja työhakemuksen tekemisessä, ja ohjaa avoimiin työpaikkoihin joista hänelle on tullut tieto. Työpaikkahaastatteluihin ym. saa aina mennä kun kysyy työvalmentajalta luvan, se kysyminen on muodollisuus, lähinnä ilmoitus että mulla on työpaikkahaastattelu, siellä muut pitää sitten peukkuja että jospa taas yksi meidän työntekijä pääsisi palkkatöihin.
Kuntouttavaa työtoimintaa järjestävällä säätiöllä tai yhdistyksellä on tarkat tilastot joka kuukaudelta että miten heidän kauttaan on ihmiset sijoittuneet positiivisesti, jos tilastot näyttää että positiivisia sijoituksia ei tule, ei lähettävä eli maksava taho lähetä enää porukkaa sinne, miksi maksaa tyhjästä? Sääntö on että 70% pitää sijoittua positiivisesti.
Työhaastatteluun SAA MENNÄ JOS KYSYY LUVAN?? Onko typin asiakkaana menettänyt itsemääräämisoikeutensa??
Luuseri vaan menisi töihin, niin ei tarvi näitä miettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä kriisi näistä haastatteluista on noussut?
Onko aikaisemmin voinut olla vuosikaudet työttömänä ilman minkäänlaista fyysistä kontaktia TE -toimistoon?TYP eri asia kuin työkkäri. Työkkärille riittää, että haet kokopäivätöitä aktiivisesti. Typille se ei riitä.
TYPissä etsitään työttömästä vaikka väkisinkin vikoja. Kun jokin vika löytyy, työtön pakotetaan ilmaistöihin tai kursseille. Työtön käy sitten töissä työttömyystukea vastaan eikä ole palkkatyömarkkinoiden käytettävissä eikä ehdi hakea palkkatöitä eikä mennä haastatteluihin, koska ilmaistyöt. Työtön joutuu loputtomaan limboon ja hän juoksee kuntouttavassa saamatta koskaan niitä palkkatöitä.
Lisäksi Typ on areena tuputtaa työvoimakeskuksen hankkimia kursseja asiakkailleen - olivat ne sitten järkeviä tai ei. Minulle väitettiin, ettei ole mitään saumaa lähihoitajaksi, ellen käy amipajakoulutusta - siis jotain lähinnä maahanmuuttajille tarkoitettua puuhastelua suomen kielen opinnoilla höystettynä. Kas kummaa itse olen sittemmin löytänyt tieni lähihoitajakoulutuksen kautta ammattiin. Mutta aika rankkaa oli kuunnella sitä, kun kaksi "ammattihenkilöä" (lue: entisiä alkoholisteja ja mt-ongelmaisia) väen vängällä väittivät, ettei sinusta ole siihen. Sitten ne yrittivät tarjota jotain vammaisille tarkoitettua ammattioppilaitosta, vaikka en - kiitos vaan - kuulu siihenkään kategoriaan. Että tämän tyyppistä ohjeistusta ja neuvontaa olen saanut typistä. Kun olin itse aivan umpikujassa, enkä nähnyt mitään järkevää koulutuspolkua (sitähän eivät nekään osanneet neuvoa) sain vain jäätävää moitetetta siitä, että voi voi kun motivaatio puuttuu. Eli kun heiltä oli omat paukut lopussa alkoi työttömän syyttely ja syyllistäminen.
Vierailija kirjoitti:
Tässä tuore juttu:
Lakiin ja ohjekirjeeseen kannattaa perehtyä viimeistään siinä vaiheessa, kun tulee kutsu aktiovintisuunnitelman laatimiseen.
On pidettävä mielessä, että kuntouttava työtoiminta on sosiaalipalvelua ja tarkoitettu vain niille, jotka jotka eivät kykene palkkatyöhön tai muihin työvoimapoliittisiin toimenpiteisiin. Työkykyistä ei saa sijoittaa kuntouttavaan työtoimintaan.
Palkatta tehtävä työ rinta rinnan samasta työstä palkkaa saavan kanssa ei ole sosiaalista kuntoutusta, vaan orjuuttamista.
http://blogit.image.fi/uuninpankkopoikasakutimonen/tag/kuntouttava-tyot…
Aamen.
Typpiin eli nykyisin Myppiin joutuu/pääsee vain ne, joilla on vielä mahdollisuuksia päästä oikeaan työelämään. Jos asiakkaalla ei ole työelämätavoitteita, niin sitten aktivoidaan ihan tavallisen sossun ja TE-toimiston kanssa.
88Ainakin itselleni kunnan työvoimaviranomainen soitti kun yli 300 päivää työmarkkinatukea täynnä. Sori vaan mutta mulla olikin töihinkutsuttavan työsopimus mutta ei tehtyjä tunteja. Lisäksi en ole ollut täysin työtön vaa osa aikatyössä sovitetulla päivärahalla. Tyyppi kehoitti hakemaan töitä ja kertoi että mulla on 30% palkkatuki. Ja sanoi että koeta löytää työ jossa 18 viikkotuntia niin ei tarvitse tehdä tuota aktivointisuunnitelmaa. Onneks mulla on yks yrittäjyys projekti menossa jolla voin viel vedättää eteenpäin näitä asioita.
12 § (28.12.2012/937)
Oikeus salassa pidettäviin tietoihin ja aktivointisuunnitelman tallentaminen
Aktivointisuunnitelman laatimiseen 5 §:n 1 momentin mukaisesti osallistuvilla ja suunnitelmaa laadittaessa asiantuntijoina 8 §:n 4 momentin mukaisesti käytettävillä henkilöillä on oikeus salassapitosäännösten estämättä saada toisiltaan ja luovuttaa toisilleen aktivointisuunnitelman laatimiseksi henkilöä koskevat välttämättömät tiedot. Aktivointisuunnitelma talletetaan kunnan sosiaalihuollon henkilörekisteriin ja työ- ja elinkeinotoimiston asiakastietojärjestelmän henkilöasiakasrekisteriin.
Palaan jälleen tähän aiemmin kirjoittamaani omakanta.fi asiaan.
...oikeus salassapitosäännösten estämättä...tämä on se säädetty epäkohta, vaikka olet kieltänyt terveystietojesi luovutuksen, lailla nyt niin naurettavaa kuin onkin, TYP:n sairaanhoitajan käytettävissä.
Tänään olen laittanut eräälle kansanedustajalle viestin, että nyt rikotaan niin räikeästi ihmisen oikeusturvaa että siihen on saatava pikainen muutos!
Kysyin myöskin onko oikeuskansleri vaiko mikä oikea osoite johon otan yhteyden,
Tarkistin äsken viimeksi, 3 kertaa TYP:n sairaanhoitaja katsonut tietojani, SOS maininta ili yksi joka käynyt, ilmeisesti? sos.työntekijä.
http://keskustelu.suomi24.fi/t/14217129/lue-tama-terveystietojen-katsel…
Kokkareiden piti tehdä tästä helppoa konsulttibisnestä kavereilleen. mutta mönkään meni taas kun haastattelijoiden pitää olla lain mukaan virkamiehiä. Nyt sitten TE-keskuksiin palkataan tuhansia haastattelijoita juttelemaan mukavia ja aktivoimaan ja veronmaksajat maksaa.
400 000 työtöntä haastatellaan 3 kk välein 1 tunnin ajan tekee 1 600 000 haastattelutuntia vuodessa.
Tätä varten on palkattava lähes 1000 haastattelijaa (vuodessa 1700 työtuntia)
Jos yhden haastattelijan kustannus on 50 000 € vuodessa työntekijämaksuineen tulee haastelut kustantamaan
50 000 000 € eli 50 milj € per vuosi.
-------------------------------------------
Olisiko parempi laittaa työttömät haastelemaan keskenään. Säästyisi valtion rahat jonninjoutavalta puuhalta.
Olen jäämässä työttömäksi vuodenvaihteessa ja toivoisin pääseväni heti tuommoisen aktivointijuttuun.
Olen osatyökyvyttömyyseläkkeellä enkä jaksa pysyä hereillä yli 6 tuntia yhtäjaksoisesti. Käytännössä voin tehdä vain 4 tunnin työpäivää. Sillekin on ehtona kevyt työ ja joustavat työajat. Mitään raskasta en jaksa tehdä. Tarvitsen kotonakin siivousapua.
Todella vaikea keksiä mitä työtä voisin hakea ja millä tavalla.
Kokonaan en kuitenkaan halua jäädä eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on kuntouttavassa työtoiminnassa, siellä on yksilövalmentaja joka auttaa työtöntä löytämään töitä, ja muutenkin kaikissa viranomaisiin ym. liittyvissä ongelmissa, auttaa cv:n ja työhakemuksen tekemisessä, ja ohjaa avoimiin työpaikkoihin joista hänelle on tullut tieto. Työpaikkahaastatteluihin ym. saa aina mennä kun kysyy työvalmentajalta luvan, se kysyminen on muodollisuus, lähinnä ilmoitus että mulla on työpaikkahaastattelu, siellä muut pitää sitten peukkuja että jospa taas yksi meidän työntekijä pääsisi palkkatöihin.
Kuntouttavaa työtoimintaa järjestävällä säätiöllä tai yhdistyksellä on tarkat tilastot joka kuukaudelta että miten heidän kauttaan on ihmiset sijoittuneet positiivisesti, jos tilastot näyttää että positiivisia sijoituksia ei tule, ei lähettävä eli maksava taho lähetä enää porukkaa sinne, miksi maksaa tyhjästä? Sääntö on että 70% pitää sijoittua positiivisesti.
Työhaastatteluun SAA MENNÄ JOS KYSYY LUVAN?? Onko typin asiakkaana menettänyt itsemääräämisoikeutensa??
Paha.
Saako käydä matkoilla. Vaikka parin viikon lomalla perheen kanssa? Vai onko se vähän kuin vankeusrangaistus ja matkustuskielto?
Vierailija kirjoitti:
Olen jäämässä työttömäksi vuodenvaihteessa ja toivoisin pääseväni heti tuommoisen aktivointijuttuun.
Olen osatyökyvyttömyyseläkkeellä enkä jaksa pysyä hereillä yli 6 tuntia yhtäjaksoisesti. Käytännössä voin tehdä vain 4 tunnin työpäivää. Sillekin on ehtona kevyt työ ja joustavat työajat. Mitään raskasta en jaksa tehdä. Tarvitsen kotonakin siivousapua.Todella vaikea keksiä mitä työtä voisin hakea ja millä tavalla.
Kokonaan en kuitenkaan halua jäädä eläkkeelle.
Tajuatko, että se ei sitten ole palkkatyötä mitä saisit, vaan kuntouttavaa työtä eli et saisi palkkaa. Kun et ole täysin työkuntoinen, sut poistetaan työkkärin listoilta ja sut laitetaan kuntoutumaan ilman palkkaa.
Itseltä loppui kotihoidontuki kesällä ja nyt olen ollut työtön peruspäivärahalla. Hoidan lasta kotona kun miehen tulojen takia ei ole varaa laittaa hoitoon ennenkuin itselläkin on tuloja. Meiltä menisi siis täydet hoitomaksut. Olen hakenut opiskelemaan nyt ja jos en pääse niin sitten uudestaan keväällä. Eli tämä Typ tarkoittaisi kohdallani sitä, että keväällä joudun tuollaiseen mukaan? Miten lapsen hoito järjestyy, ei ole varaa laittaa sinne päiväkotiin jos en saa palkkaa? Voiko noihin työpajoihin ottaa lapsen mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Olen täysin työkykyinen, pitkä palkkatyöhistoria takana. Nyt täynnä 300 pv työmarkkinatukea ja kutsu karenssin uhalla typpiin aktivointihaastatteluun. Etsin siis kokoaikaista palkkatyötä. Tarjoaako typpi kokoaikaista normaalia palkkatyötä?
Tule kertomaan meille sitten, kun se on lusittu.
Onhan tuo ihan hyvä asia niille joilla on oikeasti muitakin vaikeuksia kuin työttömyys. Olen tavannut ihmisiä, jotka eivät ole koskaan aiemmin tarvinneet hakea töitä eivätkä osaa, jollakin tavalla vajaakuntoisia, muullakin tavalla elämänhallintaa menettäneitä eli työttömyys voi olla joko syy tai seuraus.
Tavalliselle terveelle työkykyiselle ja työhaluiselle tuskin on mitään annettavaa, kun ainoa ongelma on työpaikkojen puute.
Mulla on vasta 150 päivää työmarkkinatukea, eli ei tule kutsua vielä pitkään aikaan. Ei vaikka takana on jo 500 päivää ansiosidonnaista ja toivo työpaikasta alkaa hiipua, kun enää ei kutsuta edes haastatteluun.
Onko TYP asiakaalla koskaan ollut ns. oikeita töitä? Toistaiseksi voimassa olevaa työsuhdetta?
Millä tavoin TYP estää itsellisen töiden haun?[/quote]
Vastaukseni tulee myöhässä, mutta toivottavasti tavoittaa kysyjän.
Typ-asiakkaalla voi olla useampi kuin yksi tutkinto, myös yliopistosta, sekä vuosikymmenten työkokemus.
Noin 40 prosenttia työttömistä on 50 vuotta täyttäneitä, joka kolmas joutuu työttömäksi ennen eläköitymistä.. Työttömyys pitkittyy helposti, koska iäkäs ei ole enää haluttu työmarkkinoilla tilanteessa, jossa työvoimasta on ylitarjontaa. Ihan riippumatta osaamisesta ja terveydestä. Joillakin aloilla, kuten rakennusmestarit, kutsutaan töihin eläkkeeltä. Kyse on siis myös ammatista.
"Tavoitteena työ palvelu". Onko tämä samoja kuin typ?
Tässä tuore juttu:
Lakiin ja ohjekirjeeseen kannattaa perehtyä viimeistään siinä vaiheessa, kun tulee kutsu aktiovintisuunnitelman laatimiseen. Siitä se aina alkaa. Lain mukaan työ- ja elinkeinotoimisto ja kunta ovat velvolliset laatimaan aktivointisuunnitelman yhteistyössä työttömän kanssa. Pitäkää huolta siitä, että paikalla oikeasti on myös TE-toimiston edustaja, sillä liian usein työttömältä vain pyydetään nimi valmiiksi tehtyyn aktivointisuunnitelmaan
Lain mukaan aktivointisuunnitelmaan on merkittävä henkilön koulutusta ja työuraa koskevat tiedot, arvio aikaisempien julkisten työvoimapalvelujen vaikuttavuudesta, arvio aikaisempien työllistymissuunnitelmien ja kunnan tekemien henkilöä koskevien suunnitelmien toteutumisesta ja toimenpiteet, jotka voivat olla työtarjouksia, muita julkisia työvoimapalveluja, kuntouttavaa työtoimintaa, muita sosiaalipalveluja sekä terveys-, kuntoutus- ja koulutuspalveluja. Jos näitä lakisääteisiä asioita ei ole kirjattu suunnitelmaan, niin vaatikaa niiden kirjaamista.
Ensiksi on selvitettävä mahdollisuus tarjota työtä tai julkisia työvoimapalveluja. Kuntouttava työtoiminta on viimesijainen toimenpide ja se tarkoittaa sitä, että ensin on käytävä läpi kaikki muut mahdollisuudet. Tämä unohtuu valitettavan usein kuntien virkamiehiltä, joiden ainoa toimeksianto omilta esimiehiltään saattaa olla kunnan ns. sakkomaksujen säästäminen ja palkattoman työvoiman haaliminen kunnalle.
On pidettävä mielessä, että kuntouttava työtoiminta on sosiaalipalvelua ja tarkoitettu vain niille, jotka jotka eivät kykene palkkatyöhön tai muihin työvoimapoliittisiin toimenpiteisiin. Työkykyistä ei saa sijoittaa kuntouttavaan työtoimintaan. Jos teille tarjotaan kuntouttavaa työtoimintaa, niin kysykää kuka, milloin ja millä perusteella on määritellyt teidät palkkatyöhön tai muihin työvoimapoliittisiin toimenpiteisiin kykenemättömäksi. Jos tällaista määrittelyä ei löydy, niin vaatikaa päästä terveysviranomaisten tutkittavaksi. Jos teidän sanotaan olevan alkoholiongelmainen ja elämänhallintansa menettänyt, niin kysykää perusteluja väitteelle.
Tässä vaiheessa teitä luultavasti uhataan karenssilla. Ei pidä säikähtää, sillä viranomaisten on noudatettava lakia ja olette vain vaatinut lakiin kirjattujen oikeuksienne noudattamista.
Nyt aktivointisuunnitelman teko luultavasti loppuu toteamukseen, että olette työkykyinen ja teille tarjotaan muita työvoimapoliittisia palveluja. Niihin kannattaa suostua.
Nämä ovat ohjeeni niille, joiden työkyvyssä ja -haluissa ei ole mitään vikaa eikä elämänhallinnassa puutteita. Jos koette olevanne sosiaalisen kuntoutuksen tarpeessa, niin vaatikaa saada sitä. Palkatta tehtävä työ rinta rinnan samasta työstä palkkaa saavan kanssa ei ole sosiaalista kuntoutusta, vaan orjuuttamista.
http://blogit.image.fi/uuninpankkopoikasakutimonen/tag/kuntouttava-tyot…