Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirkko ja verotus - nyt on aika pohtia tätä

Vierailija
22.10.2016 |

Mitä kirkko oikein tekee verorahoillaan? Siellähän on ihan samanlaiset maksut iltapäiväkerhoon ja leireille kuin muuallakin. Hautapaikat ovat maksullisia jne. Oliko se Lahdessa, missä kunta ei enää ostanut iltapäivähoiden palveluja seurakunnalta, koska se tuli liian kalliiksi? Kirkko saa niin valtavasti verotuloja, mutta ei anna mitään yhteiskunnalle takaisin. Kirkon diakonian sijaan voisimme kerätä kirkollisverot erilliseen rahastoon, josta autettaisiin sitten köyhiä. Sitä voisi koordinoida vaikkapa sosiaalitoimi. Kirkolta liikenee apua kyhille vain 1% verotuloistaan.

Ja kyllä, vuoden loppu lähestyy ja moni pohtii kirkosta eroamista. Kertokaapa joku, miksi ette eroa kirkosta?

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppuisiko kirkollisverosta kitiseminen jos yhteisöveron antaminen ev.lut-kirkolle lakkautettaisiin ja ev.lut-kirkko rahoittaisi toimintansa täysin sillä mitä se jäseniltään saisi kirkollisveron ja mahdollisten lahjoitusten kuten kolehdin kautta?

Itse antaisin kaikille uskonnollisille yhdyskunnille oikeuden kerätä jäsenmaksunsa verotuksen yhteydessä mutta valtion rahat pitäisin erillään niistä.

Vierailija
62/67 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkko maksaa siitä, että saa hoitaa "jäsenmaksut" verotuksen yhteydessä. Kirkko tekee tämän, koska kirkolle on tärkeää, että "jäsenmaksu" määräytyy tulojen mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vero jota maksat kirkolle, on jäsenmaksu. Kirkko maksaa valtiolle siitä, että valtio kerää jäsenmaksut kirkon puolesta.

Mikään ei ole ilmaista.. Ajatellaan vaikka muistotilaisuutta. Joku siivoaa tilan, kantaa tilaan tarvittavan määrän pöytiä ja tuoleja ennen kuin tulet sinne. Se joku opastaa pitopalvelun tai omaiset toimimaan tilassa. Se joku valmistelee kappelin, kaivaa ja tukee mahdollisesti haudan, hoitaa samalla seuraavan päivän töitä valmiiksi, vastailee puhelimeen ja neuvoo tarvittaessa. Se on se näkymätön joku, jota kukaan ei arvosta tai huomaa.  Tämä pitäisi saada ilmaiseksi?

Kaikkia kirkkojen tiloja siivotaan tarpeen mukaan, yleensä päivittäin. Ei ne tilat pysy kunnossa pyhällä hengellä.

Vierailija
64/67 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin kirkosta ja kuuluin siihen liian kauan. Syyt eroamiseen oli siinä että: Kirkolta en koskaan ole mitään saanut enkä tarvinnut, rippikoulun kävin sekin maksoi erikseen. Summa mikä kirkolle piti vuodessa tilittää oli huomattavan suuri pienestä palkastani, kirkko rupesi hyysäämään homoutta ja nythän se jo haluaa vihkiä niitä - ei kuulu mun arvomaailmaani eikä kristinuskoon, kirkon sisäiset kiistat, kirkossa työpaikka kiusaamis puheet, rahan kavaltamis tapaukset. Tässä muutamia syitä mainitakseni.

Vierailija
65/67 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kuulun niihin jotka kiltisti maksavat kirkolliset veronsa. Minulle on ok että osallistun historiallisten kirkkojen ylläpitoon, haustausmaiden ylläpitoon, kirkonkirjojen ylläpitoon, häiden, hautajaisten ja ristiäisten ylläpitoon (käyttäjälle maksuttomia) jne.

Jos meinasit, että nuo kaikki kustannetaan maksamastasi kirkollisverosta niin pahasti kuutamolla olet. Kirkko saa niin hautausmaiden ylläpitoon, kirkonkirjojen ylläpitoon, historiallisten kirkkojen ylläpitoon, kuin hautaamiseenkin rahat suoraan valtion budjetista, eli näiden kustantamiseen osallistumme me ihan jokainen veronmaksaja riippumatta siitä, kuulummeko kirkkoon vai emme.

Minä jaksan vieläkin hämmästyä, kuinka totaalisen tietämättömiä nämä "onnelliset kirkollisveronmaksajat" ovat siitä, mihin heidän maksamansa verot käytetään ja miten taas rahoitetaan esimerkiksi hautaustoimi. 

Vierailija
66/67 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vero jota maksat kirkolle, on jäsenmaksu. Kirkko maksaa valtiolle siitä, että valtio kerää jäsenmaksut kirkon puolesta.

Kukapa ei maksaisi 20 miljoonaa siitä, että saisi satavarmaa tuloa 1000 miljoonaa? Jos valtio lopettaisi kirkollisveron perimisen suoraan palkasta ja kirkon jäsenet joutuisivat itse maksamaan satojen eurojen jäsenmaksunsa, johtaisi se valtavaan massaeroamisten aaltoon. Ei paljon lohduttaisi kirkkoa, kun  säästyisi 20 miljoonaa, jos saatava jäsenmaksujen määrä tippuisi kymmenesosaan entisestä.

Vierailija
67/67 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitäpaitsi tuollaisissa tapauksia varten on kyllä olemassa ihan 112, josta kyllä pomminvarmasti paikalle apua saadaan, jos ihminen istuu kotonaan kivääri kädessä.

Ei saada. Meidän kylällä eräs mummo sai sairaskohtauksen kotonaan ja meni tajuttomaksi. Soitettiin hätänumeroon että nyt tarvitaan ambulanssi. Sieltä sanottiin ihan suoraan, että ambulanssia ei ole saatavilla. Kaikki lähiseudun ambulanssit oli varattu ja niistäkin lähin yli sadan kilometrin päässä. Ei auttanut muu kuin kantaa mummo makuulleen henkilöauton takapenkille ja lähteä itse viemään sairaalaan.

Jos joku istuu kotona kivääri kädessä niin sinne ei todellakaan mitään ambulanssia lähetetä vaan poliisi. Joskus syrjäseudulla kaikki ambulanssit saattaa valitettavasti olla ajossa, mutta harvemmin poliiseilla on yhtäaikaa niin paljon tehtäviä etteikö sinne joku ehtisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi viisi