Lämpimät juustoleivät mikrossa - teettekö näitä?
Ystäväni ovat ihmetelleet, kun laitan leivälle juustoa ja mikroon kunnes juusto on sulanut ja syön. Olen aina luullut, että tämä on ihan normaali juttu mitä kaikki tekevät. Oli pakko tulla kysymään täältä, teettekö te juustoleipiä mikrossa?
T: 80- luvun lapsi
Kommentit (34)
Ruispuikula + tonnikalaa + juustoa = mikrossa nam, uunissa saattaa leipä kovettua liikaa mut kelpaa niinki
Vierailija kirjoitti:
Tehkää grilled cheese jenkkityyliin, on paljon parempaa!
Miten ne tehdään?
Teen joka ilta. Ruisleipää tai vehnäleipää, tomaattia ja juustoa. Mikroon kunnes juusto on sulanut ja poreilee.
Mä tein joskus alakouluikäisenä himoissani niin, että lämmitin salaa pelkkää juustoa ja söin sitä haarukalla lautaselta. Ihmeelliset oli mieliteot silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni ovat ihmetelleet, kun laitan leivälle juustoa ja mikroon kunnes juusto on sulanut ja syön. Olen aina luullut, että tämä on ihan normaali juttu mitä kaikki tekevät. Oli pakko tulla kysymään täältä, teettekö te juustoleipiä mikrossa?
T: 80- luvun lapsi
Ne kuuluu tehdä uunissa.
Teen uunissakin välillä, ja onhan ne parempia niin, mutta mikrossa tulee nopeasti ja hyväähän sekin on.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei ole niin vastenmielistä kun juusto sulanut. Tahmeaa venyvää vanhalle maidolle maistuvaa liisteriä.
Mikään ei ole noin ihanaa kun juusto sulanut. Tahmeaa taivaalliselle maistuvaa liisteriä.
Paras juustoleipä on Welsh Rarebit. Googlettakaa. Nyt tuli nälkä :-)
Uuni on ihan kiva, jos on jumiutunut 70 luvulle.
Vierailija kirjoitti:
Uuni on ihan kiva, jos on jumiutunut 70 luvulle.
Kyllä minusta uuni on ihan toimiva ruuanlaitto väline vieläkin. Esim kyllä karjalanpiirakat, pizza, lihapadat, kaalilaatikko yms onnistuu paremmin uunissa. Kakuista puhumattakaan, tai leivästä.
Vierailija kirjoitti:
Lämpimät juustoleivät tehdään parilagrillissä.
Jos sellaista ei ole, niin sitten laitetaan (kaksipuoleiset) leivät paistinpannulle ja leivän päälle painoksi esim. kattila tms metallinen paino.
Tää on musta kyllä nyt pikkuisen eri asia kuin mitä ap tarkoittaa.
Joo, nää on voileipägrillissä valmistettavia pariloituja leipiä, eli vähän kuin paninia.
Ap tarkoittaa nyt sitä kasarin (suomalaista) lämmintä voileipää, eli leivän päälle on kasattu täytteet kuten pizzaan ja se systeemi lyödään uuniin tai mikroon. Itse teen näitä niin, että ruisleivälle tomaattipyrettä, kinkkua ja juustoa ja mikroon. Sitten tehdään sitä ns. perinteisempää, eli paahtoleipää pellille, pyrettä, täytteet ja juustoraastetta ja uuniin. Uunissa tulee rapsakampaa, mikrossa nopeampaa.
ja loppuun mun täydellisen outo suosikki (älä kokeile kotona): Jälkiuunileivän palanen paahdetaan ensin paahtimessa rapeaksi. Päälle iso kerros tomaattipyrettä ja sen päälle sulatejuustoa - ihan tyyliin olympia. Myös juustoraaste käy, mutta sulatejuusto vaan toimii. Sitten mikroon 10 sekuntia. Kukaan ei ole ikinä tajunnut tän viehätystä. Vielä luksusversioon myrttisen suolakurkkua viipaloituna päälle.
Teen. Hieman voita, srirachaa kunnon kerros, juustoa ja leikkelettä. Nam. Uunissa on turhan hidasta useimmiten, hätähousu kun on.
Juu tottakai noita tehdään. Sinne juuston alle vielä tonnikalaa, kinkkua, tomaattia tms, niin tulee oikein hyvää. Mutta täytteen kanssa parempia tulee uunissa.