Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksette hankkiudu ylimääräisestä romppeesta eroon vaan haudotte niitä häkkivarastoissa, autotalleissa ja komeroissa?!

Vierailija
21.10.2016 |

Tilaa ei ole kun putkitv vuodelta Seppo on kaapissa, sohvaryhmä autotallissa niin ettei auto mahdu ja häkkivarasto on täynnä, - et edes tiedä mitä, mutta sekaan ei sovi.

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
21.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillain on katsos niin paljon töitä ja kiirettä, että ei yksinkertaisesti ole aikaa perata romppeita ja myydä niitä kirpparilla ja kierrättää. Vapaa-aika on arvokasta ja silloin tehdään muita juttuja. Lomat menee yleensä reissussa.

Joskus olen myös tehnyt hyviä löytöjä vanhoista kätköistäni. Raskauksien jälkeen oon laihtunut 15 kiloa ja onneksi en ole heittänyt vanhoja vuosien takaisia vaatteitani pois, koska nyt ne on taas hyviä! Kalliiksi olisi tullut...

Mutta toisaalta olet oikeassa, meidän pitäisi perata tavaroita ja vähän on aloitettu, koska on tarkoitus muuttaa ens vuonna. Mutta. Se on meidän asia eikä kuulu sulle! :-)

Mä en jaksa myöskään kirpparimyyntiä. En kuitenkaan halua hillota turhaa kamaa ihan jo järjestyksenpidon vuoksi, joten mulla on aina kaapissa yksi kassi poismeneviä kamoja varten, pistän niitä sinne sitä mukaan kun niitä tulee vastaan. Sitten kun se on täynnä, nakkaan johonkin keräyslaatikkoon. Ja joo, kaikilla ei ole niitä keräyspaikkoja tyrkyllä, mutta varmaan silloin voi kerätä vähän isomman satsin, vaikka pari kolme isoa laatikollista/Ikean kassillista tai minkä nyt katsoo järkeväksi ja hankkiutua niistä sitten eroon kerralla.

Vierailija
22/76 |
21.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillain on katsos niin paljon töitä ja kiirettä, että ei yksinkertaisesti ole aikaa perata romppeita ja myydä niitä kirpparilla ja kierrättää. Vapaa-aika on arvokasta ja silloin tehdään muita juttuja. Lomat menee yleensä reissussa.

Joskus olen myös tehnyt hyviä löytöjä vanhoista kätköistäni. Raskauksien jälkeen oon laihtunut 15 kiloa ja onneksi en ole heittänyt vanhoja vuosien takaisia vaatteitani pois, koska nyt ne on taas hyviä! Kalliiksi olisi tullut...

Mutta toisaalta olet oikeassa, meidän pitäisi perata tavaroita ja vähän on aloitettu, koska on tarkoitus muuttaa ens vuonna. Mutta. Se on meidän asia eikä kuulu sulle! :-)

Voi. Minä teenkin 4 kertaa vuodessa suuremman inventaarion tavaroiden suhteen, niin ei pääse paisumaan homma mahdottomaksi. Käytän näihin yleensä lomapäiviä. Tunneon mahtava kun tilaa on ja turha tavara on pois pyörimästä nurkista.

Kokeilisitte edes.

Siis 4 kertaa vuodessa toteat, että olet 3 kk aikana ostanut ylimääräistä krääsää? Onko sulla ostomannia vai mikä?

Kuule - älä osta mitään turhaa! Ei tarvitse tehdä inventaariota ja laita lahjat samantien kiertoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
21.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ainakin ihan sen takia, että olen laiska. Mikäs sen parempi tekosyy? Ei minua kiinnosta kaivella komeroja kuukauden välein. Katsotaan sitten kun inspiraatio iskee tai tila loppuu kesken. Omatpahan ovat kaappini.

Vierailija
24/76 |
21.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo käynyt läpi kesämökin, ja noin puolet kaupunkikodista. Aika homma tosiaankin, mutta mielettömän palkitsevaa! Mökillä on estettistä ja helppoa, on siistiä aina eikä tarvitse käyttää ylimääräistä aikaa siivoamiseen. Kaupungissakin on jo aika mukavan näköistä ja nykyään vähemmällä siivouksella saa parempaa jälkeä aikaan. Ja mikä parasta, ensi kesänä ei tarvitse käyttää yhtään lomapäivää enää tavaroiden perkaamiseen ja niistä eroon hankkiutumiseen, sillä siihen mennessä kaikki komerot on läpikäyty! Tietty pitää jatkossakin olla tarkkana, ettei mitään ihmeempiä kerry taas nurkkiin. Mutta en se silti ihan eri juttu, kuin perata kuolinpesää ja omia 30 vuoden keräelmiä. Aivan järkyttävää, että joutuuu läpikäymään jonkun toisen keräämät kamavuoret, se on todellakin epäreilua, jättää toisten taakaksi kaikenmaailman rojua ja rikkinäistä kakkaa. 

On todella epäreilua. Siksi mummini määräsi testamentissaan asuntonsa ja tavaransa sekä kaikki rahavaransa (hautajaisten maksujen jälkeen) osto- ja myyntiliikkeen omistajalle, joka sitten joutui käymään läpi "kaikenmaailman rojua ja rikkinäistä kakkaa" alkaen mummin koruista ja päätyen Suomen Kuvalehtiin vuodelta 1952 (aika lailla arvokkaita tänä päivänä). Ei ollut perillisille mitään vaivaa!

Vierailija
25/76 |
21.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo käynyt läpi kesämökin, ja noin puolet kaupunkikodista. Aika homma tosiaankin, mutta mielettömän palkitsevaa! Mökillä on estettistä ja helppoa, on siistiä aina eikä tarvitse käyttää ylimääräistä aikaa siivoamiseen. Kaupungissakin on jo aika mukavan näköistä ja nykyään vähemmällä siivouksella saa parempaa jälkeä aikaan. Ja mikä parasta, ensi kesänä ei tarvitse käyttää yhtään lomapäivää enää tavaroiden perkaamiseen ja niistä eroon hankkiutumiseen, sillä siihen mennessä kaikki komerot on läpikäyty! Tietty pitää jatkossakin olla tarkkana, ettei mitään ihmeempiä kerry taas nurkkiin. Mutta en se silti ihan eri juttu, kuin perata kuolinpesää ja omia 30 vuoden keräelmiä. Aivan järkyttävää, että joutuuu läpikäymään jonkun toisen keräämät kamavuoret, se on todellakin epäreilua, jättää toisten taakaksi kaikenmaailman rojua ja rikkinäistä kakkaa. 

Epäreilua tai ei, meidän lapsille jää aika paljon omaisuutta jaettavaksi, joten jos he joutuvat jotain "romujamme" setvimään, niin varmaan tekevät sen mielellään. Onhan niitä firmoja, jotka ostavat kokonaisia kuolinpesiä.

Vierailija
26/76 |
21.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi. Minä teenkin 4 kertaa vuodessa suuremman inventaarion tavaroiden suhteen, niin ei pääse paisumaan homma mahdottomaksi. Käytän näihin yleensä lomapäiviä. Tunneon mahtava kun tilaa on ja turha tavara on pois pyörimästä nurkista.

Kokeilisitte edes.

Kyllä minä olen siivonnut ylimääräisiä tavaroita pois nurkista, mutta en minä siitä mitään mahtavia fiiliksiä ole saanut.

Toiset saavat kiksit hamstraamisesta (en ymmärrä), toiset avarasta, helposti puhtaanapidettävästä ja siististä kodista (ymmärrän).

No jos sulle on lusikalla annettu, niin tietysti ymmärryksessä on vajetta.

Vierailija
27/76 |
21.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeilisitte edes.

Siis 4 kertaa vuodessa toteat, että olet 3 kk aikana ostanut ylimääräistä krääsää? Onko sulla ostomannia vai mikä?

Kuule - älä osta mitään turhaa! Ei tarvitse tehdä inventaariota ja laita lahjat samantien kiertoon.

Kuule, minulla on 2 alaikäistä kasta, joiden pieneksi jääneitä suksia, luistimia, rikkinäisiä uimapatjoja, puhkikulutettuja kumisaappaita, koulukirjoja, piirustuslehtiöitä, talvitakkeja ymym saa olla heittämässä alvariinsa. En myöskään säästä vanhaa polkupyörää jos ostan uuden. Kyllä meillä tosiaan tavara vaihtuu tuota tahtia ilman maniaakin. Veikkaan että niin teilläkin, mutta sinä et hankkiudu vanhoista eroon.

Vierailija
28/76 |
21.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista ei tule minimalisteja vaikka sellainen trendi pinnalla tällä hetkellä onkin. Silti kannattaa miettiä sitä, kuinka paljon omaa aikaa on valmis uhraamaan siihen, että organisoi suuria tavaramääriä ja ihmettelee että mitä niiden kanssa oikein tekee. Seuraavaan lauseeseen törmääminen herätti itseni tajuamaan kotona ja varastossa pyörivän romun määrän: "We don't buy things with money, we buy them with hours from our lives". Sillon todella kolahti se fakta, että kuinka paljon mulla menee aikaa vaan siihen että yritän hallita sitä tavaran määrää siivoamalla ja organisoimalla jatkuvasti. Pikkuhiljaa oon alkanut karsimaan turhaa tavaraa ja tavoite on se, että mistään kaapista ei tarvii enää etsimällä etsiä tavaraa, koska se on niin täyteen tungettu ja se, että tavarat saa helposti takaisin kaappeihin ilman että täytyy alkaa tekemään tilaa.

Vierailija
29/76 |
21.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surutta pois vaan, nämä hamstraajat eivät ikinä tarvitse niitä romppeitaan!

No sinähän sen tiedät, mihin kukin tavaraansa tarvitsee.

No hyvin epätodennäköistä että vanhaa kopiokonetta, tuplarattaita, mummon täkkejä, jalkalamppua 80 - luvulta, rikkinäistä kuntopyörää, lapsuuden aikaisia koulukirjoja, pieneksijääneitä laskettelumonoja ja auton-liesituulettimen-hammasharjan-uunin-imurin- (ei voi tietää!!) varaosia.

Mutta hamsteri hautoo poskissaan.

Mitä se sua haittaa?

Vierailija
30/76 |
21.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeilisitte edes.

Kyllä minä olen siivonnut ylimääräisiä tavaroita pois nurkista, mutta en minä siitä mitään mahtavia fiiliksiä ole saanut.

Toiset saavat kiksit hamstraamisesta (en ymmärrä), toiset avarasta, helposti puhtaanapidettävästä ja siististä kodista (ymmärrän).

No jos sulle on lusikalla annettu, niin tietysti ymmärryksessä on vajetta.

No sinä oletkin oikea elämäntaidon mestari, onneksi olkoon, voititte juuri 5 kiloa paskaa. Vie vaikka häkkivarastoon.

Vierailija
31/76 |
21.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ovat dokumenttiaineistoa eletystä elämästä.

Vierailija
32/76 |
21.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeilisitte edes.

Kuule - jos on kasvavia lapsia niin sitä ylimääräistä tavaraa kertyy nopeasti vaikkei ostaisi krääsääkään: pieneksi jääneitä tai pilalle menneitä vaatteita, leluja, kirjoja, tarvikkeita turvakaukaloista luistimiin.

Vierailija
33/76 |
21.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ku ei ne ole ylimääräistä. Kaikelle on käyttöä.

Vierailija
34/76 |
21.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista ei tule minimalisteja vaikka sellainen trendi pinnalla tällä hetkellä onkin. Silti kannattaa miettiä sitä, kuinka paljon omaa aikaa on valmis uhraamaan siihen, että organisoi suuria tavaramääriä ja ihmettelee että mitä niiden kanssa oikein tekee. Seuraavaan lauseeseen törmääminen herätti itseni tajuamaan kotona ja varastossa pyörivän romun määrän: "We don't buy things with money, we buy them with hours from our lives". Sillon todella kolahti se fakta, että kuinka paljon mulla menee aikaa vaan siihen että yritän hallita sitä tavaran määrää siivoamalla ja organisoimalla jatkuvasti. Pikkuhiljaa oon alkanut karsimaan turhaa tavaraa ja tavoite on se, että mistään kaapista ei tarvii enää etsimällä etsiä tavaraa, koska se on niin täyteen tungettu ja se, että tavarat saa helposti takaisin kaappeihin ilman että täytyy alkaa tekemään tilaa.

Vierailija
35/76 |
21.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeilisitte edes.

Kuule, minulla on 2 alaikäistä kasta, joiden pieneksi jääneitä suksia, luistimia, rikkinäisiä uimapatjoja, puhkikulutettuja kumisaappaita, koulukirjoja, piirustuslehtiöitä, talvitakkeja ymym saa olla heittämässä alvariinsa. En myöskään säästä vanhaa polkupyörää jos ostan uuden. Kyllä meillä tosiaan tavara vaihtuu tuota tahtia ilman maniaakin. Veikkaan että niin teilläkin, mutta sinä et hankkiudu vanhoista eroon.

En ymmärrä, miksi et voi laittaa rikkinäistä uimapatjaa samantien roskiin, miksi sinun pitää säilöä sitä jopa 3 kk ennen kuin siivoat sen pois? Meillä on 3 alle kouluikäistä lasta eikä todellakaan tavara hajoa sitä vauhtia kuin sinulla, kumisaappaat kestää käytössä vuosia ja talvitakit siirtyy serkuille heti, kun niitä ei meillä tarvita (ja jos vaate hajoaa, se joko korjataan tai laitetaan roskiin samantien, ei odotella inventaariopäivää). Koti pysyy paljon siistimpänä, jos ei alunperinkään hankia suksia ja luistimia, vaan tarvittaessa lainaa niitä (jos siis ei harrasta talviurheilua). Lainaksi saa juuri kaltaisistasi perheistä, joissa tämän tästä konmaritetaan ja "heitetään pois kaikenlaista turhaa". Yhden tai kahden käyttökerran jälkeen ne voi palauttaa takaisin tai viedä kierrätyskeskukseen.

Vierailija
36/76 |
21.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeilisitte edes.

Kuule - jos on kasvavia lapsia niin sitä ylimääräistä tavaraa kertyy nopeasti vaikkei ostaisi krääsääkään: pieneksi jääneitä tai pilalle menneitä vaatteita, leluja, kirjoja, tarvikkeita turvakaukaloista luistimiin.

Ei meillä turvakaukaloa 3 kk välein vaihdeta.

Vierailija
37/76 |
21.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattuipa tilanteeseen sopiva ketju silmiini. Juuri äsken lopetimme miehen jemmaamien vaatteiden lajittelun. Viisi isoa kassillista vaatteita lähtee huomisaamuna hyväntekeväisyyskirpparille. Vaikka teemme tuon saman homman pari kertaa vuodessa ja kierrätämme vaatteita myös sukulaisille, jäljelle jää aina tarpeeseen nähden liikaa vaatteita ja kenkiä. Syynä on vain meidän molempien ahneus haalia erityisesti kirppiksiltä ja toisinaan myös alennusmyynneistä laatutavaraa "halvalla" (Sulo Vilénin syndrooma). Sitten osa niistä hautautuu komeroihin, eikä niitä muista ottaa käyttöön.

Vierailija
38/76 |
21.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ainakaan haudo, kaikki mahdollinen ylimääräinen on heiketty/annettu pois. Turhaa tavaraa on järjetöntä säästää.

Vierailija
39/76 |
21.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kyllä mielenkiintoinen juttu. Itsessäni on hamsterin vikaa, ja se on henkisesti erittäin rampauttava ominaisuus :( Minulla on ollut se niin kauan kuin muistan, ihan lapsesta asti. Olisiko se jotain käsittelemätöntä turvattomuuden tunnetta, kuka ties... Jotenkin tulee vaan aivan hirveä syyllisyydentunto kun pitäisi heittää iha selkeää romua roskikseen. Siis se on käsittämätöntä kuinka esim. rikkinäisten sukkien (kyllä!!!) pois heittäminen on työn ja tuskan takana, ja kun sen jollain ilveellä on saanut tehtyä niin takki on ihan tyhjä, aivan kuin olisi juossut maratonin!

Vierailija
40/76 |
21.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä varastossa on hurjasti kaikkea turhaa ja miniä haluaa vimmalla siivota. Mehumaijan hän katsoi tarpeettomaksi, sitähän käytetään vain kerran vuodessa. Samoin tarpeettomia olivat kaikki lasiset hillopurkit, kaupasta kun kuulemma saa uusia (niin saa, rahalla, joten miksi en saisi säilöä Riihimäen Lasin vanhoihin purkkeihin?) ja suurin osa puutarhavälineistä (mistä hän olisi osannut ymmärtää, että puutarhanhoidossa erilaiset sakset ja leikkurit helpottavat työtä, vaikka parvekkeella riittää vähempikin). Haravia oli 3 kpl, yksi olisi miniän mielestä riittänyt, mutta kuka sitä nyt yksin haluaa haravoida? Ruohonleikkureita oli liikaa, koska yksi päältäajettava olisi riittänyt. Kynsisaksillako olisi pitänyt siistiä nurmikonrajat, kun trimmeri tulkittiin Konmarin ohjeiden mukaan tarpeettomaksi.

Tarpeettomia olivat myös riippumatto (käytössä vain kesällä, onko turhempaa kapistusta) ja saunapuiden kantamisessa käytettävä koppa. Kannattaa kuulemma tuoda kerralla sylissä vain se, mikä tarvitaan, eikä kanniskella koppakaupalla klapeja 100 m päästä. Vanha sadetakkini olisi pitänyt viedä roskiin (en ymmärrä, että miksi, vanha se on ja ruma kuin mikä, mutta pitää hyvin vettä ja on kätevä postinhakumatkoilla) eivätkä armoa saaneet kalossitkaan, jotka minusta ovat hyvin kätevät.

Valokuva-albumit olisi pitänyt kuvata kännykällä ja heittää kaikki yli sadan vuoden takaiset kuvat roskiin. Kun kuulemma eivät jouda taloa jälkeeni siivoamaan, joten parempi ottaa ne kuvat nyt, alkuperäiset lähtee roskiin kuitenkin.

Olen 52v eli en ihan kuolemaisillani vielä. Silti miniä tyhjentää jo nyt taloa kuin omaansa.