Miksette hankkiudu ylimääräisestä romppeesta eroon vaan haudotte niitä häkkivarastoissa, autotalleissa ja komeroissa?!
Tilaa ei ole kun putkitv vuodelta Seppo on kaapissa, sohvaryhmä autotallissa niin ettei auto mahdu ja häkkivarasto on täynnä, - et edes tiedä mitä, mutta sekaan ei sovi.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Putkitelkkarissa on oikeasti omat puolensa. Resoluutio ei yllä uusien telkkujen tasolle, mutta värit ovat huomattavasti rikkaampia. Paljon syvempi kuva, nämä uudet sylkevät elottoman harmaata höttöä.
Mutta meillä on häkkivarastossa pari sohvapöytää, kun mies aina välillä tajuaa, että lisää pöytätilaa tarvitaan. Ja sitten tajuaa, että nyt tarvitsee lisää lattiatilaa. Tulisi kalliiksi kärrätä kierrätykseen ja ostaa aina uudet.
Meillä on plasma-TV ja sen värit eivät tosiaankaan ole harmaata höttöä.
Ei kerätä rompetta mutta autotalli on niin iso, että sinne saa varastoitua sen mitä ei ainakaan vielä haluta hävittää.
Tää kuulostaa kermaperseisen teinin tiedostamismatkalta, mutta sanon silti:
Kävin vähän aikaa sitten Kuubassa. Joitain kauppoja oli turistipaikoissa, mutta niissä oli lähinnä tomaattikastiketta ja spagettia. Mistä paikalliset ostavat tamponinsa, hammasharjansa ja shampoonsa? Niin, eivät mistään.
Mistä saavat kattilan ja ehkä harjan sen puhdistukseen? Eivät mistään. Niin, jos sukulainen tuo tai lähettää ulkomailta.
Miten korjata vaikkapa ulkomailta tuotu polkupyörä? Työkaluja ei saa mistään.
Vaatteita tai kenkiä? Jos sukulainen lähettää ulkomailta. Mutta kenkiä ei saa lähettää ulkomailta ollenkaan.
"Ostaisivat Ebaysta!" Joku varmaan sanoo, mutta Ebay ei toimita kyseiseen maahan. Yli 200$ tuotteita ei saa viedä ollenkaan. Suomalainen posti ei toimita edes yli 50e tuotteita sinne.
Tutustuin paikalliseen. Hän asuu suurperheen kanssa saman katon alla.
Heillä ei ole lattiaa. Vain maalattia. Seinät ovat betoniharkkoja. Ei maalia, ei tapettia. Katto on aaltopeltiä.
Wifi löytyy jostain puistoista. Se maksaa suhteutettuna Suomen tuloihin about 80e/h. Myynnissä on vain tunnin kestäviä kortteja.
Sitten tullaankin Suomeen.
Täällä ihmiset jonottavat ämpäreitä, vaikka eivät niitä oikeastaan tarvitse, koska niitä jaetaan ilmaiseksi.
Siellä ihmiset jonottavat (siis ne rikkaat) kauppaan, jossa myydään ämpäreitä, jotta saisivat ostaa. (Jossakin kun pitää vaatteet pestä, kun ei pesukoneita ole.) Tavalliselle työssäkävijälle ne ovat kuitenkin liian kalliita.
Täällä ihmiset luopuvat ilmaiseksi lasten vaatteista ja Ikean huonekaluista, koska haluavat uutta ja päästä eroon vanhasta. Vuoret kasvavat kaatopaikoille.
Sinne ei saa kangasta edes viedä, jotta siitä saisi itse tehtyä vaatetta.
Jotenkin tuli fiilis, että miksei täältä voi vaan kontilla rahdata ylimääräiset tavarat sinne, että ihmisillä olisi edes jotain. Kuinka monta kertaa se Ikean keittiö pitää uusia viidessä vuodessa? Kuinka monta sohvaryhmää ihmisen pitää elämänsä aikana omistaa?
Miksei yksi telkkari riitä taloudessa? Miksi kaikki pitää aina omistaa?
Kuinka monta lautasta, kuppia, kippoa ja koriste-esinettä mun pitäisi omistaa, kun siellä pärjäsin vallan mainiosti ilman näitä tuotteita?
Miksi mulla pitäisi olla kymmenen hupparia, viidet bikinit ja monta sateenvarjoa? Miksei vähempi riittäisi?
Sielläpäin juomavesi pitää ostaa kaupasta. Minulla ei ollut siellä ämpäriä, jossa olisin vaatteita pessyt, joten leikkasin tyhjästä juomatonkasta ämpärin itselleni.
Sain lahjaksi torkkupeiton. Veti aika hiljaiseksi, kun kuitenkin omistan 4 muutakin torkkupeittoa. Ja ihan turhaan. Yksikin riittää. Muut lähtee kiertoon hetimiten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillain on katsos niin paljon töitä ja kiirettä, että ei yksinkertaisesti ole aikaa perata romppeita ja myydä niitä kirpparilla ja kierrättää. Vapaa-aika on arvokasta ja silloin tehdään muita juttuja. Lomat menee yleensä reissussa.
Joskus olen myös tehnyt hyviä löytöjä vanhoista kätköistäni. Raskauksien jälkeen oon laihtunut 15 kiloa ja onneksi en ole heittänyt vanhoja vuosien takaisia vaatteitani pois, koska nyt ne on taas hyviä! Kalliiksi olisi tullut...
Mutta toisaalta olet oikeassa, meidän pitäisi perata tavaroita ja vähän on aloitettu, koska on tarkoitus muuttaa ens vuonna. Mutta. Se on meidän asia eikä kuulu sulle! :-)
Voi. Minä teenkin 4 kertaa vuodessa suuremman inventaarion tavaroiden suhteen, niin ei pääse paisumaan homma mahdottomaksi. Käytän näihin yleensä lomapäiviä. Tunneon mahtava kun tilaa on ja turha tavara on pois pyörimästä nurkista.
Kokeilisitte edes.Siis 4 kertaa vuodessa toteat, että olet 3 kk aikana ostanut ylimääräistä krääsää? Onko sulla ostomannia vai mikä?
Kuule - älä osta mitään turhaa! Ei tarvitse tehdä inventaariota ja laita lahjat samantien kiertoon.
Kuule, minulla on 2 alaikäistä kasta, joiden pieneksi jääneitä suksia, luistimia, rikkinäisiä uimapatjoja, puhkikulutettuja kumisaappaita, koulukirjoja, piirustuslehtiöitä, talvitakkeja ymym saa olla heittämässä alvariinsa. En myöskään säästä vanhaa polkupyörää jos ostan uuden. Kyllä meillä tosiaan tavara vaihtuu tuota tahtia ilman maniaakin. Veikkaan että niin teilläkin, mutta sinä et hankkiudu vanhoista eroon.
En millään ymmärrä miksi laitat sen rikkoutuneen uimapatjan ja puhkikuluneet saappaat takaisin kaappiin etkä suoraan roskikseen? Ei ihmekään että siivottavaa kertyy jos työntää roskansa käyttökelpoisten tavaroiden keskelle.
Monet romun kerääjät puolustelevat tapaansa sillä että "omapahan on asiani". Tässäkin ketjussa on tuo jo kuultu. Ehkä on oma asia jos asuu yksin, mutta jos on perhe niin heitä ei saisi kyllä romukasoilla kiusata.
Itse olen kyllä kova laittamaan kampetta kiertoon ja varasto kotona siivotaan n. 3 kertaa vuodessa ja heitetään kaatiskeikka.
Mutta sitten välillä tuntuu, ettei kaikkea pitäis ehkä niin hanakasti kierrättää. Meillä on mökillä vanhan talon vintti ja siellä on kaikenlaista roipetta, löytyy just mummovainaan keinutuolia ja nojatuolia ja muuta. Oon sieltä vuosien saatossa löytänyt vaikka mitä hienoa, keinutuolikin osoittautui Kukkapuron Madmoiselleksi lähemmän tarkastelun myötä. Lisäksi oli mieletöntä penskana löytää sieltä isän Aku Ankkoja vuodelta -55 jne. tai hänen ja veljensä vanhoja leluja. Siksi olen säilönyt mm. "klassikkoleluja" kuten Brion junarataa, puupalikoita, Jukka -puuleluja jne.). Serkkuni meni vuosi siten naimisiin ja käytti äitini hääpukua vuodelta 1969 ja se oli upea! Just muodikas pitseineen jne.
Kyllä sitä rojua kertyy vaikkei olisi mikään hamsterikaan, kun ei aina tiedä mikä on säilyttämisen arvoista. No, Ikean kulahtanut sohvakalusto sitä tuskin koskaan tulee olemaan. Mutta monella on noiden isojen huonekalujen osalta se poiskuljettamisen ongelma. Helpompi survoa autotalliin kuin maksaa kuljetus kaatopaikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillain on katsos niin paljon töitä ja kiirettä, että ei yksinkertaisesti ole aikaa perata romppeita ja myydä niitä kirpparilla ja kierrättää. Vapaa-aika on arvokasta ja silloin tehdään muita juttuja. Lomat menee yleensä reissussa.
Joskus olen myös tehnyt hyviä löytöjä vanhoista kätköistäni. Raskauksien jälkeen oon laihtunut 15 kiloa ja onneksi en ole heittänyt vanhoja vuosien takaisia vaatteitani pois, koska nyt ne on taas hyviä! Kalliiksi olisi tullut...
Mutta toisaalta olet oikeassa, meidän pitäisi perata tavaroita ja vähän on aloitettu, koska on tarkoitus muuttaa ens vuonna. Mutta. Se on meidän asia eikä kuulu sulle! :-)
Voi. Minä teenkin 4 kertaa vuodessa suuremman inventaarion tavaroiden suhteen, niin ei pääse paisumaan homma mahdottomaksi. Käytän näihin yleensä lomapäiviä. Tunneon mahtava kun tilaa on ja turha tavara on pois pyörimästä nurkista.
Kokeilisitte edes.Siis 4 kertaa vuodessa toteat, että olet 3 kk aikana ostanut ylimääräistä krääsää? Onko sulla ostomannia vai mikä?
Kuule - älä osta mitään turhaa! Ei tarvitse tehdä inventaariota ja laita lahjat samantien kiertoon.
Kuule, minulla on 2 alaikäistä kasta, joiden pieneksi jääneitä suksia, luistimia, rikkinäisiä uimapatjoja, puhkikulutettuja kumisaappaita, koulukirjoja, piirustuslehtiöitä, talvitakkeja ymym saa olla heittämässä alvariinsa. En myöskään säästä vanhaa polkupyörää jos ostan uuden. Kyllä meillä tosiaan tavara vaihtuu tuota tahtia ilman maniaakin. Veikkaan että niin teilläkin, mutta sinä et hankkiudu vanhoista eroon.
En ymmärrä, miksi et voi laittaa rikkinäistä uimapatjaa samantien roskiin, miksi sinun pitää säilöä sitä jopa 3 kk ennen kuin siivoat sen pois? Meillä on 3 alle kouluikäistä lasta eikä todellakaan tavara hajoa sitä vauhtia kuin sinulla, kumisaappaat kestää käytössä vuosia ja talvitakit siirtyy serkuille heti, kun niitä ei meillä tarvita (ja jos vaate hajoaa, se joko korjataan tai laitetaan roskiin samantien, ei odotella inventaariopäivää). Koti pysyy paljon siistimpänä, jos ei alunperinkään hankia suksia ja luistimia, vaan tarvittaessa lainaa niitä (jos siis ei harrasta talviurheilua). Lainaksi saa juuri kaltaisistasi perheistä, joissa tämän tästä konmaritetaan ja "heitetään pois kaikenlaista turhaa". Yhden tai kahden käyttökerran jälkeen ne voi palauttaa takaisin tai viedä kierrätyskeskukseen.
Hienoa ettei teillä keräänny tavaraa! Meille sitä tosiaan kerääntyy lasten myötä, enkä tajua kaikkea edes heittää samantien pois vaan selkeästi tarvitsen aina erillisen "inventaariopäivän" , jolloin käyn läpi turhat/pieneksi jääneet tavarat ajatuksen kanssa. Usein juuri uuden sesongin kynnyksellä, kun ei enää tarvitakkaan lenkkareita, sadetakkeja ym. Tämä malli sopii tosiaan meille parhaiten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule - jos on kasvavia lapsia niin sitä ylimääräistä tavaraa kertyy nopeasti vaikkei ostaisi krääsääkään: pieneksi jääneitä tai pilalle menneitä vaatteita, leluja, kirjoja, tarvikkeita turvakaukaloista luistimiin.
Ei meillä turvakaukaloa 3 kk välein vaihdeta.
Oletpas suorastaan kadehdittavan nokkela!
Mulla on kaksi banaanilaatikollista sälää, jolla en tee mitään, mutta en koskaan jaksa käydä niitä läpikään. Jokaisessa muutossani siirrän niitä vaan häkkikellarista toiseen. Mutta se nyt on aika pientä verrattuna monien muiden hamstraamiseen.
Hankkiudunkin mutta tavara on sellasta mistä haluis vähän rahaakin tilalle vaan ihmisten pitäis kaikki saada ilmaseks.
Meillä on ongelma se, että asioita tarvitsee joskus tulevaisuudessa ja ei ole järkeä ostaa aina uusia työkaluja ja työkoneita kun jotain tarvitsee korjata. Remontoinnin takia siis varastossa on aika kasa kaikkea tavaraa kompurasta naulaimiin, sahoihin, sirkkeleihin ja ties mihin. Autojenhuollon takia on hallitunkkia, työkalua ja ties mitä avainsarjaa. On porakonetta, moottorisahaa, klapikonetta, lapiota, haravaa, letkukelaa, painepesuria ja aivan tolkuton määrä vastaavaa tavaraa varastot täynnä. Silti kaikkea niistä tarvitsee joskus. Sorttaa siinä sitten tuollaista roinaa jotenkin.
Vierailija kirjoitti:
Mutta monella on noiden isojen huonekalujen osalta se poiskuljettamisen ongelma. Helpompi survoa autotalliin kuin maksaa kuljetus kaatopaikalle.
Jos on hyväkuntoinen, niin monella paikkakunnalla kierrätyskeskus tai joku hyväntekeväisyyskirppis noutaa ilmaiseksi.
Meillä eri takit vie tilaa, mutta kyl niit pitää olla joka lähtöön. Vaikkei tuu enää lasketeltua, niin jos tulis joku kerta. Kauhea vaiva lähteä ekaks kauppaan. Vai pitkässä villakangastakissako pitäis hiihtää?
Mulla on vanhoja kahvinkeittimiä kierrelly, ja vanhoja imureita. Viel ois yks testattavana ennen ku hommaan uuden. Myös silitysraudan vanhan sain ja ikiikivanhan mikron. Poikakaverilla on taas semmonen ikivanha mikro jonka se on saanu mummoltaa varmaa ysärillä. :3
Tosiaan opiskelijat ja työttömät ottaa mielellää kaikkea kulahtanutta. Rahat menee ruokaan niin ei hienoja vempeleitä viiti ostaa ku ei ne sen parempi oo. Ja ruoka on pakollinen paha (ja hyvä) :P :P
Vierailija kirjoitti:
Monet romun kerääjät puolustelevat tapaansa sillä että "omapahan on asiani". Tässäkin ketjussa on tuo jo kuultu. Ehkä on oma asia jos asuu yksin, mutta jos on perhe niin heitä ei saisi kyllä romukasoilla kiusata.
Jos asuu omakotitalossa korvessa, voisi ehkä sanoa että asia ei kuulu muille (toki luonnonvarojen kulutuksen kannalta suhteettoman suuren romumäärän haaliminen kuuluu ihan joka ikiselle maapallon asukkaalle) mutta muiden keskellä asuttaessa valtavat romumäärät ovat turvallisuusriski - ne suurentavat palokuormaa, lisäävät ötököiden elämismahdollisuuksia, pilaavat hengitysilmaa pölyllä ja mahdollisella homehtumisellaan jne. Harva nimittäin huoltaa omaisuuttaan asianmukaisesti jos roinaa vaan on ihan hillittömiä määriä. Jotkut syyllistyvät jopa ympäristörikoksiin antamalla esim. kemikaalien valua maaperään tai vesistöihin pihalleen hylkäämistä romuista.
On typeryyttä tai itsepetosta kuvitella ettei omilla tavaravuorilla olisi heijastusvaikutuksia muihinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta monella on noiden isojen huonekalujen osalta se poiskuljettamisen ongelma. Helpompi survoa autotalliin kuin maksaa kuljetus kaatopaikalle.
Jos on hyväkuntoinen, niin monella paikkakunnalla kierrätyskeskus tai joku hyväntekeväisyyskirppis noutaa ilmaiseksi.
Mutkun usein ne ei ole hyväkuntoisia, vaan ovat likaisia jne. ja todella monessa paikassa ilmainen kuljetus on lopetettu.
Järkytyin, kun hävitettiin vanha sohva. Se oli palvellut ensin meillä olohuoneen sohvana, sitten lasten "pelihuoneessa". Se oli ihan kaatiskamaa ja kun sattui niin, että oli mahdollisuus käyttää pakettiautoa, niin veimme sen sitten sinne kaatopaikalle. Maksu oli 20 €!!! En ihmettele, että moni säilöö.
Hinnat menee niin, että pakettiauto 20 €, henkilöauto 7 € (myös tila-auto, jonka pystyy pakkaamaan tarvittaessa todella täyteen) ja peräkärry jotain tuolta väliltä. Toki sen pakettiauton olis tohon rahaan saanut pakata vaikka lattaiasta kattoon, mutta ei meillä ollut muuta kuin tuo tilaa vievä sohva.
Vierailija kirjoitti:
Kun ei tiedä, milloin sitä tavaraa tarvitsee. Ehjää vaikka kulahtanutta sohvaa tai vaatetta on hirveän ikävä heittää pois eikä siitä kukaan mitään maksaisi - ja eihän sitä tiedä, jos joku vaikka sellaista joskus tarvitsee. Lahjaksi saatuja juttuja onkin vaikea heittää pois. Tuntuu ihan samalta kuin kävisi sanomassa päin naamaa, että en minä sinusta tykkää.
En ole hamsteri, mutta todellakin tarvitsisin ammattijärjestelijän apua.
Itse ihmettelen miksi käyttökelpoinen on saanut väistyä uuden tieltä? Jos soffa on ihan hyvä, miksi on ostettu uusi? Miksi ehjät vaatteet eivät ole käytössä?
Vanhetessaan kannattaa myös ehkä miettiä sitä, ettei sitä tavaraa saa mukaansa.
Ja mitä sille tavaralle tapahtuu kun itsestä aika jättää? Jos kerran lapsilla on omat astiansa, huonekalunsa ja liinavaatteensa, ne menevät surutta roskiin. Jos lapsia ei kiinnosta se kirjakokoelma, sekin menee luultavasti roskiin. Tuskin tietokoneesta ja muusta elektroniikasta enää siinä vaiheessa mitään saa, muuta kuin roposia, niin Sorttiasemalle kaikki.
Eikö tätä tilannetta voisi omille lapsilleen helpottaa vaikkapa luopumalla puolesta liinavaatteista ja koriste-esineistä? Ja kaikki kirjat, joita ei halua lukea koskaan uudestaan? Lehdet, joita ei lue?
Mun mummoni oli säilönyt vanhat voipurkitkin. Mihin ne kaikki menivät, kun hän muutti palvelutaloon? Roskikseen. Mihin kymmenet kilot ompelulankoja, joilla hän ei tehnyt mitään vuosikymmeniin. Kierrätyskeskukseen. Mihin untuvapeitteiden sisällöt, jotka hän oli säilönyt mustiin jätesäkkeihin? Roskikseen. Hän oli säilyttänyt myös paidoista leikkaamansa resorit. Roskiin.
Vanhoja, risoja kankaanpaloja kilotolkulla roskiin. Rikki menneitä lamppuja ja muuta sähkötavaraa, roskiin. Kirppareilta kerättyjä astioita, jotka eivät sopineet mihinkään sarjaan. Kierrätykseen tai roskiin.
Ne kaikki kaupan muovikassit, jotka hän oli säilyttänyt, roskiin.
Albumikaupalla kuvia ihmisistä, joita kukaan muu ei tiedä kuin hän. Eikä hänkään enää, koska ei muista. Roskiin.
Kesti yli puoli vuotta tyhjentää yhtä asuntoa.
Ehkä sillä ajalla olisi voinut tehdä jotain muutakin. Vaikkapa vapaaehtoistyötä leipäjonossa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä varastossa on hurjasti kaikkea turhaa ja miniä haluaa vimmalla siivota. Mehumaijan hän katsoi tarpeettomaksi, sitähän käytetään vain kerran vuodessa. Samoin tarpeettomia olivat kaikki lasiset hillopurkit, kaupasta kun kuulemma saa uusia (niin saa, rahalla, joten miksi en saisi säilöä Riihimäen Lasin vanhoihin purkkeihin?) ja suurin osa puutarhavälineistä (mistä hän olisi osannut ymmärtää, että puutarhanhoidossa erilaiset sakset ja leikkurit helpottavat työtä, vaikka parvekkeella riittää vähempikin). Haravia oli 3 kpl, yksi olisi miniän mielestä riittänyt, mutta kuka sitä nyt yksin haluaa haravoida? Ruohonleikkureita oli liikaa, koska yksi päältäajettava olisi riittänyt. Kynsisaksillako olisi pitänyt siistiä nurmikonrajat, kun trimmeri tulkittiin Konmarin ohjeiden mukaan tarpeettomaksi.
Tarpeettomia olivat myös riippumatto (käytössä vain kesällä, onko turhempaa kapistusta) ja saunapuiden kantamisessa käytettävä koppa. Kannattaa kuulemma tuoda kerralla sylissä vain se, mikä tarvitaan, eikä kanniskella koppakaupalla klapeja 100 m päästä. Vanha sadetakkini olisi pitänyt viedä roskiin (en ymmärrä, että miksi, vanha se on ja ruma kuin mikä, mutta pitää hyvin vettä ja on kätevä postinhakumatkoilla) eivätkä armoa saaneet kalossitkaan, jotka minusta ovat hyvin kätevät.
Valokuva-albumit olisi pitänyt kuvata kännykällä ja heittää kaikki yli sadan vuoden takaiset kuvat roskiin. Kun kuulemma eivät jouda taloa jälkeeni siivoamaan, joten parempi ottaa ne kuvat nyt, alkuperäiset lähtee roskiin kuitenkin.
Olen 52v eli en ihan kuolemaisillani vielä. Silti miniä tyhjentää jo nyt taloa kuin omaansa.
Tuo on todella törkeää. Ei toisten koteja ole mitään asiaa tulla tyhjentämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi et voi laittaa rikkinäistä uimapatjaa samantien roskiin, miksi sinun pitää säilöä sitä jopa 3 kk ennen kuin siivoat sen pois? Meillä on 3 alle kouluikäistä lasta eikä todellakaan tavara hajoa sitä vauhtia kuin sinulla, kumisaappaat kestää käytössä vuosia ja talvitakit siirtyy serkuille heti, kun niitä ei meillä tarvita (ja jos vaate hajoaa, se joko korjataan tai laitetaan roskiin samantien, ei odotella inventaariopäivää). Koti pysyy paljon siistimpänä, jos ei alunperinkään hankia suksia ja luistimia, vaan tarvittaessa lainaa niitä (jos siis ei harrasta talviurheilua). Lainaksi saa juuri kaltaisistasi perheistä, joissa tämän tästä konmaritetaan ja "heitetään pois kaikenlaista turhaa". Yhden tai kahden käyttökerran jälkeen ne voi palauttaa takaisin tai viedä kierrätyskeskukseen.
Hienoa ettei teillä keräänny tavaraa! Meille sitä tosiaan kerääntyy lasten myötä, enkä tajua kaikkea edes heittää samantien pois vaan selkeästi tarvitsen aina erillisen "inventaariopäivän" , jolloin käyn läpi turhat/pieneksi jääneet tavarat ajatuksen kanssa. Usein juuri uuden sesongin kynnyksellä, kun ei enää tarvitakkaan lenkkareita, sadetakkeja ym. Tämä malli sopii tosiaan meille parhaiten.
Niin? Tuo malli sopii teille, mutta et halua hyväksyä muita malleja? Niitä sellaisia, joissa ei haudota rikkinäisiä tavaroita kuukausitolkulla. Silti olet valmis ilkeilemään siistimmille tyyliin "sinä et vain hankiudu vanhoista tavaroista eroon".
En minä mitään isoja huonekaluja säilö ellei niille ole käyttöä lähitulevaisuudessa. Tiskikone minulla on häkkivarastossa, koska kone on lähes uusi, mutta nykyisessä asunnossani ei ole sille paikkaa. Ei ole mikään järki myydä, koska en saa yhtä hyvää konetta noilla rahoilla tilalle kuitenkaan. Tai no riippuu toki siitä, että kuinka kauan tässä asunnossa asun, mutta mahdollisesti muuten nopeastikin.
Pienellä tavaralla taas on muistoarvoa. Haluan säilyttää lapsuuteni lelut ja koulukirjat. Etenkin ne kirjat, joihin olen itse kirjoittanut, koska noita on mukava lukea. Haluan säilyttää myös muita muistoja elämäni varrelta. Eron jälkeen tuli pakattua kaikkea mukaan ja vietyä häkkivarastoon. Nyt kun erosta on aikaa, niin voisi käydä uudestaan nuo tavarat läpi ja heittää menemään ne, joita ei tarvitse. Tuolloin en jaksanut kovin tarkkaan katsoa. Mutta esimerkiksi rullaverhot ja muut vastaavat on sellaisia, joita ei kannata heittää menemään, koska saatan tarvia niitä seuraavassa asunnossani. Helpompaa olisi jos tietäisin asuvani jossain asunnossa pitkään, jolloin voisin heittämään tavarat menemään jos ne eivät sovi tuohon kämppään. Häkkivarastossa on kuitenkin tilaa, joten turhaa niitä roskiinkaan heittäisin.
Äitini on oikein kunnon hamstraaja ja yritän, että itsestäni ei tulisi samanlaista. En halua koskaan mitään lahjaksi, enkä muutenkaan hanki erityisemmin mitään ylimääräistä, jotta näitä muistoesineitä ei tulisi liiaksi. Joltain merkittävältä reissulta saatan ostaa jonkun pienen muiston, mutta ainoastaan yhden.
Pienessä asunnossa kaapit täyttyvät helposti ihan tarpeellisistakin tavaroista. Esimerkiksi työkalut vievät todella paljon tilaa, mutta tarvitsen niitä. Minulla on myös paljon lakanoita, koska niitä tarvittiin enemmän parisuhteessa ollessa, mutta nyt yksin niitä kuluu vähemmän. En viitsi uuden karheita heittää menemään, mutta kuluneet tietenkin roskiin. Eipä nuo kuitenkaan kovin nopeasti kulu.