Jahas, jatkossa pitää ottaa vastaan töitä yli 80km päästä jos on auto käytettävissä ja pieni palkka ei ole peruste jättää työtä vastaanottamatta
Nykyään jos kokoaikatyön palkka jää pienemmäksi kuin työttömyyskorvaus, niin voi kieltäytyä työstä.
Jatkossa ei enää onnistu. Ja töihin on mentävä vaikka 200 kilometrin päähän jos omistaa auton.
Mukavaa jos palkasta jää verojen jälkeen käteen 1000e ja siitä sitten pitää maksella vielä työmatkakustannukset.
Kommentit (37)
Kyllä mä olen kieltäytynyt useamman kerran ja saan silti tukea. Minun vikani se ei ole että kaupunki on vähentänyt linja-autovuoroja sillä tavoin että kaupunkiin pääsee kahdesti päivässä ja pois vain kerran. Enkä edes asu niin korvessa, 20 km keskustasta.
Ihan oikein! Miksi meidän pitäisi elättää lusmuja, joille ei kelpaa mikään. Luultavasti koulutusta ei juurikaan ole, joten turha haaveilla viiden tonni kuukausipalkoista.
Tarhaikäisen lapsen yksinhuoltajana minun on muistettava päivähoitolain asettama maksimi hoitopäivän pituudelle eli 10h.
Joku varmaan sanoo että muuta, mutta lapsen kanssa en ala viettämään mustalaiselämää.
Viranomaiset voivat sanoa ihan mitä lystää, mutta todellisuudessa hyvin harva työnhakija on työnantajalle niin arvokas tai ainutlaatuinen, että kannattaa palkata tai edes haastatella se sadan kilometrin päässä asuva, kun lähempääkin löytyy sopivia.
No siis eiköhän toi koske vaan niitä työkkärin tekemiä tarjouksia, että voivat käskeä hakemaan töitä myös kauempaa. Omatoimisesti voit hakea vaan just niitä mitä haluat. Ei noita työtarjouksia ainakaan itselle kovin usein tule. Ja jos haastatteluun sattuu pääsemään, niin senkus mokaa sen. Ei kukaan vaan yhtä haastattele, niin aina on joku parempi, jos ei ite parastaan anna.
Vierailija kirjoitti:
Vielä mukavampaa kun joutuu muuttamaan työn perässä ja vanha asunto ei käy kaupaksi. Jos vuokralle saa että pystyy maksamaan lainan ja vastikkeet niin heti on valtio käsi ojossa vaatimassa veroja.
Että kiitos vain siitäkin kannustuksesta, oi armas isänmaa jota olen vannonut puolustavani.
Lainan koron (ainakin ennen) ja vastikkeen voi vähentää vuokrasta, ja vasta siitä jäännöksestä maksetaan vero. Pyydä enemmän vuokraa. Tai myy halvemmalla, kyllä asunto kaupaksi menee, kunhan hinta on oikea.
Vierailija kirjoitti:
Tarhaikäisen lapsen yksinhuoltajana minun on muistettava päivähoitolain asettama maksimi hoitopäivän pituudelle eli 10h.
Joku varmaan sanoo että muuta, mutta lapsen kanssa en ala viettämään mustalaiselämää.
Nykyisin päiväkotipaikan voi saada myös työssäkäyntikunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä mukavampaa kun joutuu muuttamaan työn perässä ja vanha asunto ei käy kaupaksi. Jos vuokralle saa että pystyy maksamaan lainan ja vastikkeet niin heti on valtio käsi ojossa vaatimassa veroja.
Että kiitos vain siitäkin kannustuksesta, oi armas isänmaa jota olen vannonut puolustavani.Lainan koron (ainakin ennen) ja vastikkeen voi vähentää vuokrasta, ja vasta siitä jäännöksestä maksetaan vero. Pyydä enemmän vuokraa. Tai myy halvemmalla, kyllä asunto kaupaksi menee, kunhan hinta on oikea.
Isompaa vuokraa ei kukaan maksa ja hintaa on pudotettu monta kertaa. Mutta muuttotappiokunnassa ei tilavalle perheasunnolle ole ottajia.
Mä olen tehnyt viimeiset 10 vuotta pätkätöitä niin että n. 70% ajasta olen ollut töissä ja n. 30% työttömänä eikä mulla edes ole varaa autoon. Miten nuo hallituksessa kuvittelee että työttömillä olisi auto? Vai onko jossain joku paikka mistä työtön voi hakea auton käyttöönsä? Mäkin haluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autohan voi aina hajota. Oivoi.
Niinpä, kuka hulu enää ilmoittaa työkkäriin että on auto käytössä?
Itselläni ei ole edes ajokorttia, mutta luotetaanko työkkärissä työttömän sanaan autottomuudesta vai pitääkö tätä ruveta todistelemaan jotenkin?
Todistaa että Ei ole autoa?!
Oikea elämäntapatyötön on toki ottanut tällaiset asiat huomioon, eikä omista mitään. Ainakaan omissa nimissään..
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa murehtiminen. Ei teille töitä kukaan tarjoa. Työpaikkoja ei yksinkertaisesti ole.
Palkanmaksuhalukkuutta ei ole, tekemättömiä töitä kyllä on. Mahtaako tämä uudistus koskea myös näitä ilmais-orjatyöpaikkoja?
No jaa, kyllä minä voisin mennä töihin 80 km päähän, ainakin jos se olisi määräaikainen niin tietäisi milloin se loppuu. Olen ollutkin kerran 3 kk sijaisena paikassa, johon oli 90 km. Se on kyllä maksimi, tuon pitempää matkaa ei jaksa.
Mutta täälläpäin ei ole töitä edes tuon matkan päässä. Tällä hetkellä lähin avoin työpaikka olisi 130 km päässä ja se on aivan liikaa päivittäiseksi työmatkaksi omalla autolla (julkisilla sinne ei pääse työaikoihin).
Eihän noi hallituksen toimet järkeviä ole, mutta on hupaisaa lukea, kuinka elämäntapatyöttömät miettivät kuumeisesti uusia lusmuilukonsteja. Kiva että hekin saavat vähän virikettä.
Vierailija kirjoitti:
Ei hallituksen esityksessä ole sanaakaan auton omistamisesta. Siellä sanotaan, että "jos on auto käytettävissä". Tietenkään kenelläkään ei enää ole eikä viranomainen voi asiaa tarkistaa, kosta autorekisterikeskuksesta ei saa tietoja siitä, omistaako henkilö x auton, sieltä kerrotaan vain se, kuka omistaa auton xxx-yyy.
Kyllä saa, jos hakee toimeentulotukea, tarkistetaan omistaako henkilö auton. Jos auto on kallis tai katsotaan tarpeettomaksi, sen voi joutua realisoimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maaseudullahan työttömyyskorvausta ei edes saa, ellei omista autoa. Syy on se, että et pysty ottamaan työtä vastaan, jos et voi kulkea töihin. Eli uudet säännöt koskee lähinnä maalaisia. Kaupunkilaisella sen sijaan on täysi oikeus olla autoton.
Laitatko linkin tuohon pykälään, kun on ihan vieras? Jään odottamaan mutta melko pian kiitos, kohta on menoa.
TTL 2. Työttömyysetuuteen on oikeus kokoaikatyön hakijalla. Tarkoittaa, että sinun on pystyttävä myös ottamaan se työ vastaan, ei ainoastaan hakemaan.
Jos asut pellolla kaukana mistään ja saat työtarjouksen 50 km päähän, eikä sinulla ole autoa eikä julkiset kulje, joudut kieltäytymään työpaikasta. Ko. syy ei ole työvoimapoliittisesti pätevä. Ks. edelleen TTL 2. Jos kieltäydyt toistuvasti, saat toistaiseksi voimassaolevan karenssin, joka poistuu vasta tietyn työjakson jälkeen.
Eli kyllä autoton maalainen voi saada työttömyyskorvausta, edellyttäen, että hän ei jää kiinni autottomuudestaan, joka niissä oloissa on sama kuin kyvyttömyys ottaa töitä vastaan. Paljon riippuu virkailijan hyväntahtoisuudesta.
Niin, ei sitten tullut mieleen että kaikilla ei ole sitä AJOKORTTIA, kuten mulla. Eikä muuten tulekaan, ei ole varaa sellaiseen ylellisyyteen, eikä auton pitoon.
Onko muuten edelleen 90 minuutin raja työmatkalle, kuten aikaisemmin oli?
Olet ihanan söpösti väärässä.
Työttömyysturvalain 2. pykälä todellakin toteaa, että työttömyysetuuteen on oikeus kokoaikatyön hakijalla. Pykälä tai sen perustelut ei kuitenkaan aseta mitään rajoituksia sille, missä ko. työpaikka sijaitsee tai miten työnhakija sinne pääsee. Oletusarvoisesti kokoaikatyö on sopivalla etäisyydellä asuinpaikasta, joten lainlaatija ei ole esittänyt mitään erityisiä kulkuneuvoihin liittyviä ehtoja työn hakemiselle.
Siksi ilman autoa/ajokorttia jne. oleva henkilö voi ilmoittaa, että työtarjouksen työpaikka sijaitsee niin, että sinne ei asuinpaikasta ole mahdollista päästä järkevien aikataulujen puitteissa. Kyseessä on työvoimapoliittisesti täysin pätevä syy, joten karenssia ei tule. Yksittäinen virkailija ei näitä päätä, pohja päätöksille on lain perusteluissa.
Mutta autotonkin joutuu hakemaan työpaikkaa, jonne on matkaa 2 km.