Osaako joku selittää, miksi länsimetro muka lisäisi Ison Omenan asiakasmääriä?
Nyt jokainen länsiväylän bussi pysähtyy 5 metriä kauppakeskuksen ulko-ovesta. Bussimatkustajien on ollut helppo piipahtaa siellä ohikulkumatkallakin.
Länsimetron myötä tämä liikenne loppuu ja metro kulkee jossain syvällä maan uumenissa, josta on pitkä matka ylös kauppakeskukseen.
Millä logiikalla metro kuitenkin oleellisesti lisäisi asiakasmääriä?
"Ison Omenan uudet ravintolat kituuttavat, koska olematon länsimetro ei tuo asiakkaita
Länsimetron piti antaa lentävä lähtö Espoon Ison Omenan ravintolamaailmalle. Nyt siellä on hyvin tilaa samaan aikaan, kun keskustan ravintoloissa kuhisee."
Kommentit (13)
Millä logiikalla se metro lisää Tapiolan asiakasmääriä? Se on nytkin sivussa kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Millä logiikalla se metro lisää Tapiolan asiakasmääriä? Se on nytkin sivussa kaikesta.
Kuka tässä on mitään Tapiolasta puhunut? Iso omena on Matinkylässä, ja Matinkylän metroasema Ompussa. Tapiolan ongelma sen sijaan on maksullinen pysäköinti. Se tapaa sieltä kaikki liikkeet hyvin pian.
Bussit kiertävät jokaisen niemennotkon ja maitolaiturin. Matkustaminen niillä kestää kauan; metro on yli puolet nopeampi. Kyse ei ole siitä, että Isossa Omenassa kävisivät vain espoolaiset, vaan myös esim. muualta Helsingistä.
*
Ja metroasemilla on kyllä rullaportaat, ei tarvitse kävellä ylös...
Kun metro alkaa kulkea, Isossa Omenassa on yhtö helppo käydä kuin Itiksessä. Toisin sanoen:
Nyt pitää ensin matkustaa Kamppiin, selvittää mitkä bussit sinne Omenan viereen nyt menivätkään, etsiä oikea laituri, odottaa ja istua heiluvassa bussissa. Homma yksinkertaistuu huomattavasti kun metro alkaa kulkea. Eli metron myötä Ison Omenan asiakaskuntaan tulee meitä, jotka emme asu Espoon suunnalla.
Ja kun ne länärin bussit lopettaa ja ihmisten on vaihdettava bussista metroon esim. Matinkylässä, niin siinähän sitä tulee samalla käytyä ompussa.
Kauppakeskuksia alkaa olla liikaa.
Mitä niistä kävijämääristä, olennaista on ostoeurot. Ei ihmisillä vain ole loputtomiin rahaa. Ennen kuin talous kääntyy selvään nousuun, niin ostovoima pysyy liki ennallaan.
Mutta aloitukseen: raideliikenne helsinkiläisten näkökulmasta koetaan sujuvampana ja mukavampana kuin Espoon bussit. Siitä kai on skenaariossa kyse.
Ihmettelen kyllä, miksi helsinkiläisenä lähtisi Isoon Omenaan ostoksille. Keskustassa kauppoja yllin kyllin ja lähin "lähiökeskus" minulle on Sello.
Lue ap vastaajan 6 vastaus ajatuksella, siinä se sulle kerrotaan. Aiemmin mentiin OHI bussilla, nyt on pakko kulkea läpi joka kerran kun meet Helsinkiin tai Länsiväylää länteen. Ihan sama syy, miksi Kamppi pelkää, että heidän asiakasmääränsä romahtaa, koska se pakotettu läpikulku loppuu.
Matinkylästä tulee iso liityntäliikennekeskus. Moni muukin kuin nykyisiä Länärin Helsingin-busseja käyttävä tulee kulkemaan tuota kautta.
Kun metro alkaa liikennöidä, Matinkylän lähialueille julkisilla kulkevat joutuvat vaihtamaan kulkuneuvoa metrosta liityntäliikenteeseen ja metroasema sijaitsee Ison menan laajennuksessa. Varmasti on todennäköisempää spontaanisti poiketa kauppakeskukseen, kun joutuu sinne joka tapauksessa jalkautumaan sen sijaan, että voi jatkaa ilman vaihtoa samalla bussilla ohi suoraan kotiin. Itse esimerkiksi harvoin asioin Kampin keskuksessa tai Itiksessä muulloin, kun silloin, jos olen matkalla niiden kautta jonnekin.
Vierailija kirjoitti:
Bussit kiertävät jokaisen niemennotkon ja maitolaiturin. Matkustaminen niillä kestää kauan; metro on yli puolet nopeampi. Kyse ei ole siitä, että Isossa Omenassa kävisivät vain espoolaiset, vaan myös esim. muualta Helsingistä.
*
Ja metroasemilla on kyllä rullaportaat, ei tarvitse kävellä ylös...
Ai metro nopeampi? Kyllä minulla menee metrolla parinkymmenen km matkaan 10-15 minuuttia kauemmin kuin suoralla Kampin bussilla. Eli päivässä 20-30 minuuttia lisää hukka-aikaa. Joskus kauemminkin, kun häiriöitä metrossa on usein.
Puhumattakaan siitä ikävyydestä että joutuu matkustamaan tunnelissa, kun Länsiväylän varrella on hienot merimaisemat.
Se metro tuo norkoilijoita, ei asiakkaita.
Minkä metro toi,
Sen vartijat vei.
Ehkä ajatus on se että Helsingistä tulisi asiakkaita?