Perhevapaat ja tulot - Uutisointi ihan väärin
http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000001934743.html
Eli tässä taas soimataan hyvin tienaavaa että saa liikaa rahaa. Jos halutaan että hyvätuloinen saisi perhevapaalla vähemmän tukea tulisi myös heidän veroprosenttiaan pienentää.
Jos joku maksaa 2000€ joka kuukausi vero verrattuna esim pienituloisen 400€ niin eikö hän ole silloin oikeutettu saamaan hieman takaisinkin???
Kommentit (48)
Reiluin olisi tasavero. Sitä mikä se olisi niin osaa sanoa, mutta esimerkiksi 20%. 1700 tienaava maksaisi 340€ ja sen 1000€ tienaava maksaisi 2000€. Suhteessa saman verran ja oikeudenmukaisesti. Enemmän tienaava osallistuisi silti suuremmalla nettosummalla yhteiseen hyvinvointiin.
Vierailija kirjoitti:
Reiluin olisi tasavero. Sitä mikä se olisi niin osaa sanoa, mutta esimerkiksi 20%. 1700 tienaava maksaisi 340€ ja sen 1000€ tienaava maksaisi 2000€. Suhteessa saman verran ja oikeudenmukaisesti. Enemmän tienaava osallistuisi silti suuremmalla nettosummalla yhteiseen hyvinvointiin.
Juurikin tämä. Hyvätuloinen maksaisi silti melkein 6 kertaa enemmän. Reilua eikö totta???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurikin tämä. Hyvätuloinen maksaisi silti melkein 6 kertaa enemmän. Reilua eikö totta???
Mutta 20% ei varmaankaan riittäisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta 20% ei varmaankaan riittäisi?
Mikähän riittäisi? Jos se on pienempi kuin nykyinen prosenttini niin sitten kannatan asiaa :)
Tasavero kävisi varakkaille, mutta ei taas pienituloisille. Progressiivinen taas toisinpäin. Kaikkihan haluaa maksimoida oman edun, ei siinä mitään ihmeellistä.
Mutta mitään yhteiskuntaluokkaa ei pitäisi sorsia liikaa.
Mutta en myöskään ymmärrä välillä esiintyvää "vihaa" hyvätuloisia kohtaan. Olen sukuni ainut kouluttautunut ja tienaan reilusti yli mediaanin. Tätini aina voivottelee minulle miten serkullani menee huonosti ja auttajia on vähän. Eli syyllistämällä yrittää saada minua antamaan rahaa tai muuta. Kun kysyy että voisin varmasti auttaa kun asiat hyvin ja siihen kun kieltäydyn niin alkaa sadattelu ja panettelu paljon olen rahaa laittanut autoon, matkoihin jnejne. Eläisivät omaa elämäänsä. Itse en tätiäni enää viitsisi edes tavata, mutta sukutapahtumissa siihen törmää vääjäämättä...
Vierailija kirjoitti:
Tasavero kävisi varakkaille, mutta ei taas pienituloisille. Progressiivinen taas toisinpäin. Kaikkihan haluaa maksimoida oman edun, ei siinä mitään ihmeellistä.
Mutta mitään yhteiskuntaluokkaa ei pitäisi sorsia liikaa.
Mutta en myöskään ymmärrä välillä esiintyvää "vihaa" hyvätuloisia kohtaan. Olen sukuni ainut kouluttautunut ja tienaan reilusti yli mediaanin. Tätini aina voivottelee minulle miten serkullani menee huonosti ja auttajia on vähän. Eli syyllistämällä yrittää saada minua antamaan rahaa tai muuta. Kun kysyy että voisin varmasti auttaa kun asiat hyvin ja siihen kun kieltäydyn niin alkaa sadattelu ja panettelu paljon olen rahaa laittanut autoon, matkoihin jnejne. Eläisivät omaa elämäänsä. Itse en tätiäni enää viitsisi edes tavata, mutta sukutapahtumissa siihen törmää vääjäämättä...
Onkohan totta. Kuulostaa vähän oudolle...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa ole mitään järkeä. Yritetäänkö tässä lopettaa hyvätuloisten lisääntyminen kokonaan? Mullakin on brutto 3500e, verojen jälkeen jää reilut pari tonnia. Lisäksi lapsia on 3, ja mies työkyvyttömyyseläkkeellä. En koe kieriväni rahoissa?
Kyllä sulle enemmän jää käteen
Eikä tulisi ole kummoset siltiMutta saisit päivärahaa käteen 1800. Ihan ok. Mutta onko ok että joku saa päivärahaa 3000 netti?
Ei oleMiksi se on väärin? Vai onko sinusta väärin sekin, että joku maksaa lapsensa päivähoidosta 29 e/kk, toinen 290 e/kk? Tai entä se, että joku saa asumistukea 890 e/kk, toinen ei lainkaan?
Perustoimeentulo pitää olla. Siitä syystä meillä on erilaisia tukia. Tai maksunalennuksia. Tasataan tuloeroja. Ei niitä makseta siitä syystä että kaikki saa yhtä paljon.
Me maksetaan veroja myös siitä syystä, että kaikilla on mahdollisuus toimeentuloon.
Hassua että keskituloinen (3500) kokee asiakseen ajaa hyvätuloisten etua. Oma palkkani on 4500. Käteen jää 2800. Olen ihan tyytyväinen. Tiedän että maksan veroja paljon. Minä kuten muutkin keskituloiset maksaa kaikesta eniten. Suurituloisilla on kyllä keinot välttää verot.
Minusta on oikein että etuukdilla ja eläkkeillä on katto. Jotain kohtuutta. Pienituloisille olen valmis antamaan enemmänMiksi opiskelijan perustoimeentulo on pienempi kuin työttömän? Miksi helsikiläiselle maksetaan lähes 1000 e/kk siitä, että hän asuu Helsingissä?
Perustoimeentuloksi tulisi riittää ruoka, puhtaus ja katto pään päälle, ei siihen kuulu kaksio Töölössä. Perustoimeentulon tulisi olla sama koko maassa, joten miksi ei todeta, että jokaiselle riittää 500 e/kk, sillä saisi asuntolapaikan, 3 ateriaa päivässä ja rahaa jäisi vielä omaankin käyttöön. Ei pienituloisella pidä olla mitään subjektiivista etuutta saada asua ja elää kuin keskituloinen, jos ei kerran tuloja ole.
Opiskelu on väliaikaista ja työttömät aikuisia, tulot tippuneet. Eiköhän me hyväksytä vähän suurempi perudtoimeentulo kuin aduntolapaikka
Mutta samalla voidaan hyväksyä näihin hyvin toimeentulevien etuukdiin jokin maksimi
Sama hinta myös päivähoidosta kaikille.