Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toipuvan alkoholistin kutsuminen juhliin

Vierailija
20.10.2016 |

Mitä mieltä, voiko toipuvan alkoholistin kutsua juhliin, joissa tarjolla on alkoholia? Vai onko se epäreilua toimintaa? Tuntuisi tosin ikävältä jättää kutsumatta varsinkin, kun hänellä nyt muutenkin on sellainen elämäntilanne, että seurasta ulkopuolella jättäminen tuntuu varmasti erityisen pahalta.

Kaksi tarkennusta vielä ennen kuin joku tarttuu näihin :

Kellään muulla tuttavapiirissäni ei ole ongelmaa alkoholin käytön kanssa. Alkottomat juhlat tai illanistujaiset eivät tule kysymykseen, jo ihan siitä syystä, että jos juhlat pidetään ravintolassa niin en voi kieltää ihmisiä tilaamasta viiniä ruuan kanssa.

Ja aion kyllä todennäköisesti ottaa asian puheeksi ihan suoraan tämän henkilön kanssa jossain vaiheessa, haluaisin nyt vaan tässä muiden kokemuksia ja mielipiteitä asiaan.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
20.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nimenomaan muiden juominen ei vaikuta mitenkään. Uskoisin tietäväni asian muutaman tuhannen AA-istunnon ja oman kokemukseni kautta. Tämän takia ei-alkoholistin on turha spekuloida alkoholistin juomista.  Tämän takia on AA-ryhmät. Alkoholismi ei ole järjellä selitettävä asia eikä sitä voi selittää ei-alkoholistille mitenkään. Alkoholismi on täysin järjetön asia.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo henkilö joutuu loppuelämänsä kohtaamaan tilanteita, joissa ympärillä olijat juovat alkoholia ja ne tilanteet tulevat olemaan vaikeita. Ei häntä niiltä pysty suojella. Mutta vaikka ei muita voisikaan kieltää juomasta, voisit ehkä tehdä tilanteen hänelle helpommaksi ja olla itse juomatta alkoholia. Silloin hän ei olisi ainut, joka ei juo, eikä hänellä ehkä olisi niin paljon paineita juomattomuudestaan.

Tämän takia niin harva alkoholisti raitistuu. Loppuelämän ajan on houkutuksia tarjolla, eikä kiusausta pysty vastustamaan jos ei koe henkistä heräämistä, tavalla tai toisella.

Vierailija
22/38 |
20.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo henkilö joutuu loppuelämänsä kohtaamaan tilanteita, joissa ympärillä olijat juovat alkoholia ja ne tilanteet tulevat olemaan vaikeita. Ei häntä niiltä pysty suojella. Mutta vaikka ei muita voisikaan kieltää juomasta, voisit ehkä tehdä tilanteen hänelle helpommaksi ja olla itse juomatta alkoholia. Silloin hän ei olisi ainut, joka ei juo, eikä hänellä ehkä olisi niin paljon paineita juomattomuudestaan.

Tämän takia niin harva alkoholisti raitistuu. Loppuelämän ajan on houkutuksia tarjolla, eikä kiusausta pysty vastustamaan jos ei koe henkistä heräämistä, tavalla tai toisella.

Oletko itse alkoholisti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
20.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama täällä jo sen sanoikin, että ei se alkoholistin juomishalu niihin juhliin tai muiden juomisiin liity mitenkään.

Kiva, kun kuitenkin mietit asiaa, mutta kutsu hänet ihmeessä mukaan, on sitten toipujan omalla vastuulla, kokeeko raittiutensa jo sen verran vahvaksi, että uskaltaa osallistua. Tai jos osallistuu ja repsahtaa, niin ei se ole kenenkään ulkopuolisen syy, vaikka alkoholisti itsekin saattaisi niin morkkiksissaan ajatella.. " En mää muuten ois, mutta ku.. "

Kyllä minäkin alkuun repsahtelin juhlissa, missä muut joi, mutta sen jälkeen, kun se todellinen halu raitistua tuli, ei muiden juominen ole vaikuttanut minuun mitenkään, paitsi että toleranssi juopuneiden typeriin jankkaamisiin on hyvin pieni, mutta silloin onkin aika lähteä kotiin.

T. toipuva alkoholisti

Vierailija
24/38 |
20.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on sellainen tilaisuus, että aion itse ainakin muutaman maljan kohottaa. En siis aio vetää mitään räkäkännejä enkä itse luultavasti lähde ravintolasta jatkoille, mutta en aio myöskään olla täysin alkottomalla linjalla.

Toinen asia on se, että jos (todennäköisesti kun, on tapahtunut vastaavissa tilanteissa aiemmin) kaveri retkahtaa juhlien aikana, niin mulla tulee kyllä olemaan huono omatunto siitä, että houkuttelin hänet mukaan.

Yritän muuten tukea häntä kyllä, ollaan esimerkiksi vaihdettu tapaamiset kävelylenkkeihin ravintoloissa istumisen sijaan.

Ap

Vierailija
25/38 |
20.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap olet hieno ja välittävä ystävä. Valitettavasti itse joudun kieltäytymään vastaavista tilanteista yrittäessäni raitistua. Olen nyt ollut useamman vuoden juomatta  lukuunottamatta paria retkahdusta, jotka tapahtuneet  juhlissa, joissa alkoholia tarjolla. Sosiaalinen elämä aika näivettynyttä tämän takia. : (

Vierailija
26/38 |
20.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutama täällä jo sen sanoikin, että ei se alkoholistin juomishalu niihin juhliin tai muiden juomisiin liity mitenkään.

Kiva, kun kuitenkin mietit asiaa, mutta kutsu hänet ihmeessä mukaan, on sitten toipujan omalla vastuulla, kokeeko raittiutensa jo sen verran vahvaksi, että uskaltaa osallistua. Tai jos osallistuu ja repsahtaa, niin ei se ole kenenkään ulkopuolisen syy, vaikka alkoholisti itsekin saattaisi niin morkkiksissaan ajatella.. " En mää muuten ois, mutta ku.. "

Kyllä minäkin alkuun repsahtelin juhlissa, missä muut joi, mutta sen jälkeen, kun se todellinen halu raitistua tuli, ei muiden juominen ole vaikuttanut minuun mitenkään, paitsi että toleranssi juopuneiden typeriin jankkaamisiin on hyvin pieni, mutta silloin onkin aika lähteä kotiin.

T. toipuva alkoholisti

Hei kiitos tästä näkökulmasta! Ja onnea, olet ilmeisesti päässyt itse oikealle tielle toipumisessa.

Ap

Vierailija
27/38 |
20.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika juhlista heti, ansaitset parempaa!

Vierailija
28/38 |
20.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pystyy ja kykenee hallitsemaan omaa juomistaan, niin voi itse olla tukena ystävälle ja olla myös juomatta. 

Neljällä näyttää olevan vaikeuksia hallita juomistaan ja itseään. Olen huomannut että on heille on juuri eritääin kiusallista jos he ovat tilanteessa autolla ja joku ottaa esim vain yhden konjakin kahvin kanssa. Surullista. Hallitse ja hillitse halujasi. Itse juon kyllä räkäkänninkin rehellisesti silloin kun sitä kaipaan, mutta en kokisi tarpeelliseksi juoda, jos mielestäni siitä pidättäytymällä saavuttaisin enemmän. Tietenkin osalle maneereihin kuuluu tavanmukainen juominen pakosta koska muutkin juo. Rehellisyyttä juomiseen kaipaisi monikin suomalainen. 

Vierailija
29/38 |
20.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko itse alkoholisti?

Ne on luuserit erikseen!

Vierailija
30/38 |
20.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä et ole vastuussa siitä, repsahtaako kyseinen ihminen vai ei. Ei juhliin kutsuminen ole ryyppäämään houkuttelua. Ihminen on loppujen lopuksi itse vastuussa omista valinnoistaan ja etenkin addiktin toimintaan on ulkopuolisen hyvin hankala vaikuttaa. Ystävän vastuun näkisin ehkä siinä, ettei nyt mene tyrkkäämään sitä kaljaa käteen ja sitähän sinä et ajatellut tehdä. Tästä ihmisestä tuntuu varmasti pahemmalta, jos jättäisit kutsumatta vain siksi, että juhlissa juodaan alkoholia. Jos hän ei tässä kohtaa pysty tekemään sitä päätöstä, ettei ole kannattavaa tulla, koska repsahtamisen riski on suuri, on hänellä vielä paljon työtä tehtävänä raitistuakseen. Lisäksi jos tarjoat muille juomia, on kohteliasta tarjota myös alkoholittomia vaihtoehtoja, nimenomaan juhlajuomia, ei pelkästään limsaa tai kahvia/teetä, vaan esimerkiksi alkoholittomia drinkkejä, oluita tai siidereitä.

31/38 |
20.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa et riistäisi toisen ihmisen autonomiaa vaan antaisit hänen tehdä itse elämäänsä koskevat päätökset. Alkoholistikin on aikuinen ihminen, ja me aikuiset emme pidä alentuvasta holhoamisesta.

32/38 |
20.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin juuri katkolta tulleen miehen vaimona, en edes ajattele kun kaadan itselleni viiniä ruokapöydässä. Retkahtaminen tapahtuu jos on tapahtuakseen, parasta on vain jatkaa elämää.

Ravintolassa on paljonkin vaihtoehtoja alkoholillisille juotaville. Varsinkin jos kyseessä ei ole mikään kännäys, vaan aikuisten rentouttava ilta ravintolassa, niin en koe mitään ongelmaa.

Kamalinta minusta olisi jättää toinen kutsumatta, ihan kuin hän olisi spitaalinen. Ja jossakin hänenkin on opeteltava kohtaamaan noita tilanteita, miksei ystävien seurassa?

Vierailija
33/38 |
20.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pystyy ja kykenee hallitsemaan omaa juomistaan, niin voi itse olla tukena ystävälle ja olla myös juomatta. 

Neljällä näyttää olevan vaikeuksia hallita juomistaan ja itseään. Olen huomannut että on heille on juuri eritääin kiusallista jos he ovat tilanteessa autolla ja joku ottaa esim vain yhden konjakin kahvin kanssa. Surullista. Hallitse ja hillitse halujasi. Itse juon kyllä räkäkänninkin rehellisesti silloin kun sitä kaipaan, mutta en kokisi tarpeelliseksi juoda, jos mielestäni siitä pidättäytymällä saavuttaisin enemmän. Tietenkin osalle maneereihin kuuluu tavanmukainen juominen pakosta koska muutkin juo. Rehellisyyttä juomiseen kaipaisi monikin suomalainen. 

Tämä paljastuu hyvin kommenteissa joissa ei edes kyseenalaisteta omaa viinilasia ruokapöydässä oikeastaan ikinä ja ollaan vielä ylpeitä siitä. Elämän hallinta on se mitä kaivataan ei ulkopuolisia ohjeita ja sääntöjä vaan omaa harkintaa omaa hallintaa eikä vain selittelyä että olemme kaikki omanonnenseppiä ja hallitsemme itsemme ja halumme sekä himomme jos vain haluamme. 

Vierailija
34/38 |
20.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin kutsut, etkä mitään kysele tms.

t. toipuva alkoholisti

Samaa mieltä. Kun itse raitistuin, tuntuu, ettei kukaan enää kutsu minnekään, vaikka minulle ei ole ongelma olla juomatta. Tulee mieleen, että olenko selvänä sitten niin tylsää seuraa. Mielestäni en ole, usein olin esimerkiksi hiljaisempi, sellainen toljottaja, kännipäissäni. En myöskään ole yhdellekään ihmiselle paasannut raittiuden puolesta, enkä koe ylemmyyttä niitä kohtaan, jotka juovat. Ihan riittävän koulutuksen sain tällaisia asenteita vastaan känniaikoinani. 

Aina vakuutan ystäville, ettei minua houkuttele juomaan toisten juominen. Kun olen sen päätöksen itselleni hiljaisuudessa tehnyt ja olen tyytyväinen tilanteeseeni nyt, ei siihen muiden tekemiset vaikuta.

Vierailija
35/38 |
20.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko itse alkoholisti?

Ne on luuserit erikseen!

Sitten ei kannata jaella neuvojaan, jos ei ymmärrä mistä on kyse.

Vierailija
36/38 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ystävät menee aina alkoholistilla vaihtoon.

Ap. ei pysty olemaan juomatta kun muut juo

onko Ap alkkis?

Vierailija
37/38 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alussa riskitilanteiden välttely on oikeasti paikallaan, näin ei ole loppuelämää, mutta ap:n kysymys on mielestäni järkevä ja toisen huomioon ottava. Älä siis liiaksi houkuttele tai jätä kursumattakaan, anna henkilölle mahdollisuus valita kasvoja menettämättä kumpi hänelle on parempi. Ymmärrys siitä,että haluaisi ehkä tulla, muttei vielä ole siihen valmis auttaa varmasti häntä oikeasti miettimään,ilman sosiaalista painetta.

Tiedän niin paljon tilanteita,joissa vastaava tilanne on johtanut retkahdukseen, kun ns. riskiä ja omia voimavaroja ei ole punnittu tarpeeksi hyvin.

Vierailija
38/38 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän täällä ihan hienoja neuvojakin on ollut, mutta olette kaikki väärässä. Otat yhteyttä henkilöön ja kysyt, haittaako häntä olla viinaorgioissa vai tuntuuko, että on kohtuuttoman hankalaa pysyä raittiina, jos viina virtaa ja laulu raikaa ympärillä niin, että pää ei kestä. Näin sinulta poistuu vastuu myöhemmästä ja ihminen ei tule paikalle siksi, että "oli pakko, koska olin kutsuttu".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kahdeksan