Toipuvan alkoholistin kutsuminen juhliin
Mitä mieltä, voiko toipuvan alkoholistin kutsua juhliin, joissa tarjolla on alkoholia? Vai onko se epäreilua toimintaa? Tuntuisi tosin ikävältä jättää kutsumatta varsinkin, kun hänellä nyt muutenkin on sellainen elämäntilanne, että seurasta ulkopuolella jättäminen tuntuu varmasti erityisen pahalta.
Kaksi tarkennusta vielä ennen kuin joku tarttuu näihin :
Kellään muulla tuttavapiirissäni ei ole ongelmaa alkoholin käytön kanssa. Alkottomat juhlat tai illanistujaiset eivät tule kysymykseen, jo ihan siitä syystä, että jos juhlat pidetään ravintolassa niin en voi kieltää ihmisiä tilaamasta viiniä ruuan kanssa.
Ja aion kyllä todennäköisesti ottaa asian puheeksi ihan suoraan tämän henkilön kanssa jossain vaiheessa, haluaisin nyt vaan tässä muiden kokemuksia ja mielipiteitä asiaan.
Kommentit (38)
En siis aio jättää häntä kutsumatta luultavastikaan. Mietin vain sitä, että onko reilua houkutella häntä tilanteeseen, jossa houkutukset on kovat. Jos koko muu porukka nauttii alkoholia ja lähtee jatkoille niin uskoisin tilanteen olevan tälle henkilölle erittäin vaikea. Olen vähän puun ja kuoren välissä.
Ap
Voihan se käyttää jotain muuta huumetta kuin alkoholia.
Ap:n kaltaisten ihmisten takia on suoranainen ihme, jos Suomen maassa joku onnistuu toipumaan alkoholismista. Mikset vain voi kutsua tätä ihmistä tekemättä asiasta mitään numeroa?
1,5% alkoholisteista pystyy raitistumaan loppuelämäkseen, joten eiköhän se sorru kuitenkin jossain vaiheessa, kutsui hänet juhliin tai ei.
Siis nyt mä alan ymmärtää ihmisiä, jotka selittää "mä en nyt ota viiniä, koska raskaana, autolla, lääkityksellä jne.". Hehän ovatkin normaaleille ihmisille jotenkin tilivelvollisia.
Vierailija kirjoitti:
Siis nyt mä alan ymmärtää ihmisiä, jotka selittää "mä en nyt ota viiniä, koska raskaana, autolla, lääkityksellä jne.". Hehän ovatkin normaaleille ihmisille jotenkin tilivelvollisia.
Samaa mieltä. Lisäksi mietin, kenelläköhän se alkoholiongelma oikeasti on, ap:lla vieraineen vai tällä potentiaalisella vieraalla.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n kaltaisten ihmisten takia on suoranainen ihme, jos Suomen maassa joku onnistuu toipumaan alkoholismista. Mikset vain voi kutsua tätä ihmistä tekemättä asiasta mitään numeroa?
En ole tehnyt asiasta numeroa, en ole edes ottanut sitä esille ko. henkilön kanssa. Miksen voi vain kutsua hlöä juhliin? No siksi koska tiedän, että hän yrittää (Huom. Yrittää, siinä usein onnistumatta) vältellä tilanteita joissa alkoa on tarjolla, koska tässä vaiheessa toipumista hän on erittäin altis houkutuksille. Tiedän kuitenkin, että jos kutsun hänet juhliin, hän tulee paikalle.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Lisäksi mietin, kenelläköhän se alkoholiongelma oikeasti on, ap:lla vieraineen vai tällä potentiaalisella vieraalla.
Siis mikä viittaa siihen, että ap:lla ja muilla vierailla olisi alkoholiongelma?
Hän itse päättää, mitä tekee. Voit tukea häntä nauttimalla itsekin alkoholittomia juomia - hauskassa seurassa päihtymiselle ei ole oikeasti yhtään mitään tarvetta ja jos menette yökerhoon jatkoille, niin tanssiessa kokis/vesi on parasta menovettä. Ei siitä mitään numeroa tarvitse tehdä, että mitä juodaan (tai syödään, sen puoleen).
Eksäni on yhä alkoholisti. Kun hän pyristeli siitä eroon, hän jätti menemättä juhliin koska kynnys oli niin iso. Suurin syy oli se, että häntä pelotti olla selvinpäin ilman tiettyä turtumusta. Sitten hänelle oli myös tosi herkkä paikka se muiden asenne. Jos hän otti kotibileisiin mukaan alkoholittomia oluita, niin aina joku taivasteli sitä suureen ääneen ja hän nolostui. Samoin ravintoloissa oli aina joku tyrkyttämässä viinaa eikä voinut uskoa, että aikuinen mies ei halua jallusnapsia.
Ystäväsi on joka tapauksessa käytävä taistelunsa riippuvaisuuden kanssa. Hän ei tule tai lähtee pois, jos siltä tuntuu. Hän voi retkahtaa ihan hyvin yksin ollessaan kotona, jos on tylsää ja yksinäistä. Se retkahdus riippuu hieman siitäkin, että minkätyyppisestä juomisesta on kyse, että mitä opittuja/totuttuja toimintatapoja siihen liittyy ja millaista aivokemiaa hänellä on - toivotaan, että tiede kehittyy tällä saralla. Sinä voit kutsua hänet, jutella etukäteen asiasta ja kuten sanoin, tukea myös omilla valinnoillasi.
Tietenkin kutsut, etkä mitään kysele tms.
t. toipuva alkoholisti
Tuo henkilö joutuu loppuelämänsä kohtaamaan tilanteita, joissa ympärillä olijat juovat alkoholia ja ne tilanteet tulevat olemaan vaikeita. Ei häntä niiltä pysty suojella. Mutta vaikka ei muita voisikaan kieltää juomasta, voisit ehkä tehdä tilanteen hänelle helpommaksi ja olla itse juomatta alkoholia. Silloin hän ei olisi ainut, joka ei juo, eikä hänellä ehkä olisi niin paljon paineita juomattomuudestaan.
Tottakai voi. Ei alkoholistin juominen ole kiinni mistään ulkoisista seikoista, mitä tavis-juoja usein luulee. Jos haluaa juoda, riittää että kävelee viereiseen kauppaan ja jos alkkis haluaa juoda hän juo. Jos on halua juoda, niin sitten sitä juo ennemmin tai myöhemmin. Raitistunut ihminen ei halua juoda eikä raittiina olo ole kärvistelyä. On aivan turha miettiä tuttavana, että mitä tarjoaa tai mitä ei tarjoa, se ei millään tavalla vaikuta alkkiksen juomiseen.
T. Al-anonin jäsen, raitistuneen miehen vaimo
Minusta olisi todella noloa jättää kutsumatta mutta kutsun yhteydessä tuntuisi kummalliselta ilmoittaa myös siitä millaiset juhlat on kyseessä. Kutsuttu itse päättää voiko ja haluaako hän juhlaan osallistua, en loukaantuisi jos hän ei halua juhliin vaan esim. tavata minua muuten.
Tietenkin kutsut, ja pidät sellaiset juhlat kun haluat.
Tämä toipuva alkoholisti taistelee varmasti juomista vastaan joka päivä, ja joka päivä hänen täytyy tehdä uudestaan raittiuslupauksensa. Ja juhlia tulee hänenkin elämässään vastaan ties minkälaisia, ja joka kerta hänen on osattava itse kieltäytyä juomista. Vastuu juomattumuudesta on hänen, eikä muu elämä silti ympärillä muutu, vaan alkoholistin on ITSE muututtava ja muutettava tapojaan.
Jos haluat ottaa hänet huomioon, niin varaa hänelle omat alkoholittomat juomat.
No nimenomaan ei ole. Ei muiden juominen vaikuta mitenkään alkoholistin juomiseen. Normikäyttäjät ja suurkuluttajat on asia erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Tuo henkilö joutuu loppuelämänsä kohtaamaan tilanteita, joissa ympärillä olijat juovat alkoholia ja ne tilanteet tulevat olemaan vaikeita. Ei häntä niiltä pysty suojella. Mutta vaikka ei muita voisikaan kieltää juomasta, voisit ehkä tehdä tilanteen hänelle helpommaksi ja olla itse juomatta alkoholia. Silloin hän ei olisi ainut, joka ei juo, eikä hänellä ehkä olisi niin paljon paineita juomattomuudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia niin harva alkoholisti raitistuu. Loppuelämän ajan on houkutuksia tarjolla, eikä kiusausta pysty vastustamaan jos ei koe henkistä heräämistä, tavalla tai toisella.
Huono idea olisi palkita tuttavan taistelu jättämällä tämä ulkopuoliseksi. Sama kuin sanoisi suoraan, että on tervetullut mukaan vain jos kännää.
Jos pystyy ja kykenee hallitsemaan omaa juomistaan, niin voi itse olla tukena ystävälle ja olla myös juomatta.
Hän tulee olemaan toipuva alkoholisti koko loppuelämänsä, paitsi jos retkahtaa. Aiotko jättää hänet koko loppuelämänsä kutsumatta mihinkään?
Oleellista minusta on se että alkoholitonta juotavaa on selkeästi tarjolla (suorastaan tyrkyllä) myös, että hänelle henkilökohtaisesti ei kertaakaan tarjota alokoholia, vaan tarjoilijoilla on aina mukana myös se alkoholiton pullo, jota tarjoavat aktiivisesti (ohjeista tarjoilijat, jos olette ravintolassa) ja että kaikki muut eivät ole kännissä.
Se alkoton ei siis juo pelkkää hanavettä, eikä alkoholitonta vaihtoehtoa tarvitse erikseen kysellä jotain keittiöltä.