Koulun tasa-arvo-ongelmia
"Opetushallitus perustelee tasa-arvo-ohjelman tarvetta kymmenellä kohdalla. Päättäjät haluavat puuttua siihen, että tyttöjen ja poikien keskimääräisissä oppimistuloksissa on eroa ja opetus on sukupuolittunutta.
1. Mitä esiopetuksessa pitäisi tehdä toisin sukupuolittuneisuuden lievittämiseksi?
2. Suosiiko peruskoulu tyttöjä?
3. Mikseivät hyvätkään oppimistulokset lisää tyttöjen itseluottamusta ja rohkaise heitä nousemaan johtajuuteen?
4. Miksi tytöillä on poikia heikompi käsitys itsestään vaikkapa matematiikan oppijoina jo peruskoulun kolmannella luokalla, vaikka heidän osaamisensa on samalla tasolla?
5. Ymmärretäänkö peruskoulussa tyttöjen ja poikien kypsymisen eritahtisuutta ja osataanko se ottaa huomioon opetuksen järjestämisessä ja työtavoissa?
6. Sosiaalistuvatko pojat peruskoulussa "vapaamatkustajuuteen", kun heitä ei kannusteta ponnistelemaan tai he syystä tai toisesta eivät opi ponnistelemaan?
7. Miten pojat voisivat olla sekä hyväksyttyjä poikaporukassa että ahkeria ja menestyviä oppilaita?
8. Voiko koulussa olla avoimesti transsukupuolinen tai kertoa, ettei koe olevansa tyttö eikä poika?
9. Selittääkö häirinnän pelko osaltaan koulutusalavalintojen ja työelämän segregaatiota?
10. Miten perusopetuksessa pitäisi toimia toisin koulutusalojen välisen segregaation lieventämiseksi?"
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ihmettelen tätä, että missä perheet? Vaikka tottakai koululla on velvollisuus opettaa lasta, mutta missä on perhe jonka pitäisi olla tukemassa ja opastamassa lasta?
Miksi yhteiskunta tuntuu jatkuvasti menevän siihen suuntaan, että koulu on se mikä opettaa ja vanhempien vain pitää saada se lapsi sinne kouluun.
Mua ei koskaan vanhemmat edes yrittänyt auttaa koulussa ja kehottanut opiskelemaan, siksihän musta tuli alisuoriutuja
Itse asiassa tutkimusten mukaan vanhempien auttaminen ei paranna koulusuorituksia, päinvastoin. Opiskelumotivaation pitäisi nousta oppilaasta itsestään.
Itse väittäisin opettajana muuta. Vanhempi voi tukea lapsen opiskelumotivaation löytymistä. Vanhempi voi huomata jos huono motivaatio johtuu vaikkapa oppimishäiriöistä jne. Tietenkään väkisin ei saa ketään oppimaan, mutta on todellakin lapselle eduksi jos ympäristö suhtautuu hänen oppimiseensa positiivisesti ja uteliaasti.
Naisopettajia huoritellaan ja lutkitellaan. Kokeeko miesopettajat samankaltaista kielenkäyttöä?
Vierailija kirjoitti:
Mä ihmettelen tätä, että missä perheet? Vaikka tottakai koululla on velvollisuus opettaa lasta, mutta missä on perhe jonka pitäisi olla tukemassa ja opastamassa lasta?
Miksi yhteiskunta tuntuu jatkuvasti menevän siihen suuntaan, että koulu on se mikä opettaa ja vanhempien vain pitää saada se lapsi sinne kouluun.
Mua ei koskaan vanhemmat edes yrittänyt auttaa koulussa ja kehottanut opiskelemaan, siksihän musta tuli alisuoriutuja
Oman lapsen (5 luokka) vanhempainillassa oli tällainen äiti: "MINUN asiani ei ole auttaa lastani koulunkäynnissä, se on lapsen OMA asia." (Puhuttiin siitä, että läksyt ja kokeet voisi olla wilmassa, josta lapset voisivat ne käydä katsomassa tarvittaessa.) OK, mikäs siinä sitten, jätä heitteille, mutta älä oleta että me muutkin tehdään niin... ja ihan normaalilta työssäkäyvältä äidiltä tuo vaikutti. Ja yllätys yllätys: ko. tyttö on koko luokan suurin pissaliisa, aina nalkuttamassa kaikesta ja valittaa joka asiasta ja mikään sääntö ei koske häntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman lapsen (5 luokka) vanhempainillassa oli tällainen äiti: "MINUN asiani ei ole auttaa lastani koulunkäynnissä, se on lapsen OMA asia." (Puhuttiin siitä, että läksyt ja kokeet voisi olla wilmassa, josta lapset voisivat ne käydä katsomassa tarvittaessa.) OK, mikäs siinä sitten, jätä heitteille, mutta älä oleta että me muutkin tehdään niin... ja ihan normaalilta työssäkäyvältä äidiltä tuo vaikutti. Ja yllätys yllätys: ko. tyttö on koko luokan suurin pissaliisa, aina nalkuttamassa kaikesta ja valittaa joka asiasta ja mikään sääntö ei koske häntä.
Tässä se taas näkyy, hyvin moni lapsen ongelmista pohjautuu loppupeleissä vanhempiin ja kotioloihin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä tuon"pissaliisan" isä on? Käykö vanhempainilloissa lainkaan?
Taas on väkisin klikkiotsikoita asiasta väännetty.
Vierailija kirjoitti:
On meidän kaikkien opettajien vastuulla että myös pojilta aletaan vaatia enemmän. Ja tytöille enemmän rohkaisevia esikuvia. Harmi kun kunnat haluavat koko ajan leikata kouluilta, jo nyt mennään niin äärirajoilla kuin mahdollista. Pienemmässä ryhmässä olisi helpompi paneutua jokaisen oppilaan kanssa hänen vahvuuksiinsa ja siihen missä on vielä kehitettävää. Ja tukitoimenpiteet ovat riittämättömät ja siksi niin monet putoavat kelkasta.
Tärkeintä olisi saada huomattavasti enemmän miesopettajia. Niin kauan kun lähes kaikki opettajat on naisia niin pojilla menee huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä tuon"pissaliisan" isä on? Käykö vanhempainilloissa lainkaan?
En tiedä, en ole koskaan nähnyt. Enkä oikeastaan välitäkkään niin kauan kun oma poikani saa olla siltä pikkuhirviöltä rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Miten tämäkin keskustelu kääntyi mamukeskusteluksi... Meillä on suomessa hyvin vähän maahanmuuttajia!
Joka päivä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi jotkut feminismin vastustajat ovat tästäkin suuttuneet. Eivätkö he oikeasti huomaa, että koulussa on tasa-arvo-ongelmia jotka koskevat kaikkia sukupuolia?
T. feministi.
No joo, olisko jotain muuta puuhaa vaikka näille toimikunnille, tasa-arvoyksiköille ja lautakunnille? Pohtisivat välillä vaikka maahanmuuton vaikutuksia ennen kansainvälistä mainetta niittäneelle koulujärjestelmällemme.
Voisiko kysyä, oppivatko he esim. vapaamatkustajiksi vai olisiko aihe ihan liian rasistinen?
Läheskään kaikissa kouluissa ei edes ole maahanmuuttajia. Tyttöjä ja poikia sen sijaan on joka ikisessä koulussa. Ja nämä samat ongelmat koskevat myös maahanmuuttajia aivan yhtä lailla. Elämme kuitenkin suomalaisessa yhteiskunnassa.
Itse pidän mamujen ja muiden eroa pitkälti tai ainakin osaltaan kulttuurisena, en esim. kromosomeista johtuvina ja siksi niihin voinee vaikuttaa. Lisäksi samanlaista kieltä heitä ei voi käyttää kun poikia saa taas kutsua vapaamatkustajiksi ja oppimmiskyvyiltään vajavaisiksi.
"Sosiaalistuvatko pojat peruskoulussa "vapaamatkustajuuteen", kun heitä ei kannusteta ponnistelemaan tai he syystä tai toisesta eivät opi ponnistelemaan?"
Myös mamuihin pitää pystyä suhtautumaan aivan yhtä lailla yksilöinä, ei vain jonain yhtenäisenä massana. Ja koulu on aivan ensiarvoisen tärkeä väylä mitä pitkin päästä osaksi yhteiskuntaan. Mamuja koskee aivan samat tasa-arvo-ongelmat kuin mitä kantasuomalaisia, monia vielä paljon vahvemmin jos esimerkiksi tyttölapsia ei arvosteta.
No varmaan joo, mutta koko naisasialiike menettää merkityksensä jos mitään tyttöjä ja poikia ei edes ole. Ehkä joka feministijuttuun pitääkin lopulta vastata, ettei itse ole mitään sukupuolia edes huomannut.
Ongelmat ja ilmiöt pitää myös tunnistaa jotta niille voisi ehkä tehdä jotain.
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/310337-tutkimus-suomalaiset-op…
Vierailija kirjoitti:
Alkuun autttaisi se, että säännöt koskevat kaikkia. Jos kännykät käsketään laittaa pois, se koskee myös sitä luokan pissaliisaa joka rupeaa aina itkemään, jos häneltä vaaditaan jotain. Ja samatrimat molemmille sukupuolille. Jos 10 arvosanaan vaaditaan suomen kielessä vaikka lukudiplomin suorittaminen niin sitten vaaditaan, taas siltä pissikseltäkin. Omien (poikien) koulussa tämä on nimittäin se suurin ongelma.
Omien (tyttöjen) koulussa ongelma on se, ettei häiriköiltä (luokan häiriköt ovat kaikki poikia, mutta kaikki luokan pojat eivät ole häiriköitä) vaadita samaa mitä muilta, erityisesti tytöiltä. Jos häirikkö joskus onnistuu jossakin asiassa edes vähän sinne päin, häntä kehutaan suureen ääneen ja saa vielä tsempparistipendin. Samaan aikaan se tunnollinen oppilas (mm. luokan kaikki tytöt) ei saa mitään kiitosta omasta osaamisestaan, koska häneltä odotetaan hyvää suoritusta ja kilttiä käytöstä jo lähtökohtaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Sairas tuo opas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi jotkut feminismin vastustajat ovat tästäkin suuttuneet. Eivätkö he oikeasti huomaa, että koulussa on tasa-arvo-ongelmia jotka koskevat kaikkia sukupuolia?
T. feministi.
No joo, olisko jotain muuta puuhaa vaikka näille toimikunnille, tasa-arvoyksiköille ja lautakunnille? Pohtisivat välillä vaikka maahanmuuton vaikutuksia ennen kansainvälistä mainetta niittäneelle koulujärjestelmällemme.
Voisiko kysyä, oppivatko he esim. vapaamatkustajiksi vai olisiko aihe ihan liian rasistinen?
Läheskään kaikissa kouluissa ei edes ole maahanmuuttajia. Tyttöjä ja poikia sen sijaan on joka ikisessä koulussa. Ja nämä samat ongelmat koskevat myös maahanmuuttajia aivan yhtä lailla. Elämme kuitenkin suomalaisessa yhteiskunnassa.
Itse pidän mamujen ja muiden eroa pitkälti tai ainakin osaltaan kulttuurisena, en esim. kromosomeista johtuvina ja siksi niihin voinee vaikuttaa. Lisäksi samanlaista kieltä heitä ei voi käyttää kun poikia saa taas kutsua vapaamatkustajiksi ja oppimmiskyvyiltään vajavaisiksi.
"Sosiaalistuvatko pojat peruskoulussa "vapaamatkustajuuteen", kun heitä ei kannusteta ponnistelemaan tai he syystä tai toisesta eivät opi ponnistelemaan?"
Myös mamuihin pitää pystyä suhtautumaan aivan yhtä lailla yksilöinä, ei vain jonain yhtenäisenä massana. Ja koulu on aivan ensiarvoisen tärkeä väylä mitä pitkin päästä osaksi yhteiskuntaan. Mamuja koskee aivan samat tasa-arvo-ongelmat kuin mitä kantasuomalaisia, monia vielä paljon vahvemmin jos esimerkiksi tyttölapsia ei arvosteta.
No varmaan joo, mutta koko naisasialiike menettää merkityksensä jos mitään tyttöjä ja poikia ei edes ole. Ehkä joka feministijuttuun pitääkin lopulta vastata, ettei itse ole mitään sukupuolia edes huomannut.
Ongelmat ja ilmiöt pitää myös tunnistaa jotta niille voisi ehkä tehdä jotain.
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/310337-tutkimus-suomalaiset-op…
Tuossa vaan todistetaan miten surkeita opettajia tässä maassa. He ovat myös läpeensä mätiä kun antavat naamavärkin mukaan numeroita. Tuo toistuu aivan varmasti myös yksilö ja sukupuolitasolla. Annetaan numeroita sen mukaan että kuka on eikä se mitä osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On meidän kaikkien opettajien vastuulla että myös pojilta aletaan vaatia enemmän. Ja tytöille enemmän rohkaisevia esikuvia. Harmi kun kunnat haluavat koko ajan leikata kouluilta, jo nyt mennään niin äärirajoilla kuin mahdollista. Pienemmässä ryhmässä olisi helpompi paneutua jokaisen oppilaan kanssa hänen vahvuuksiinsa ja siihen missä on vielä kehitettävää. Ja tukitoimenpiteet ovat riittämättömät ja siksi niin monet putoavat kelkasta.
Tärkeintä olisi saada huomattavasti enemmän miesopettajia. Niin kauan kun lähes kaikki opettajat on naisia niin pojilla menee huonosti.
Naurettavaa tuo että vaaditaan pojilta enemmän kun ei he edes saa niin paljon kuin tytöt. Naisopettajat suosivat tyttöjä ja painavat poikia alas.
Kaikki mitä pojat tekee on pahaa ja kaikki mitä tytöt tekee on hyvää.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001932884.html
Mikä noista esimerkeistä nyt on niin kamala ja huono juttu? Ihan hyvä vaan että tarkastellaan valtarakenteita ja sukupuolirakenteita yms vinoitumia kriittisesti.
Vierailija kirjoitti:
kaikkia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkuun autttaisi se, että säännöt koskevat kaikkia. Jos kännykät käsketään laittaa pois, se koskee myös sitä luokan pissaliisaa joka rupeaa aina itkemään, jos häneltä vaaditaan jotain. Ja samatrimat molemmille sukupuolille. Jos 10 arvosanaan vaaditaan suomen kielessä vaikka lukudiplomin suorittaminen niin sitten vaaditaan, taas siltä pissikseltäkin. Omien (poikien) koulussa tämä on nimittäin se suurin ongelma.
Omien (tyttöjen) koulussa ongelma on se, ettei häiriköiltä (luokan häiriköt ovat kaikki poikia, mutta kaikki luokan pojat eivät ole häiriköitä) vaadita samaa mitä muilta, erityisesti tytöiltä. Jos häirikkö joskus onnistuu jossakin asiassa edes vähän sinne päin, häntä kehutaan suureen ääneen ja saa vielä tsempparistipendin. Samaan aikaan se tunnollinen oppilas (mm. luokan kaikki tytöt) ei saa mitään kiitosta omasta osaamisestaan, koska häneltä odotetaan hyvää suoritusta ja kilttiä käytöstä jo lähtökohtaisesti.
Tämä on aivan totta ja painin jatkuvasti asian kanssa. Toisaalta on ikävää jos joutuu jatkuvasti antamaan jollekin oppilaalle huonoa palautetta. Ja jokaisella on mahdollisuus muuttaa käytöstään, jokainen oppimistilanne on uusi mahdollisuus. Ryhmänhallintasyistä niihin vilkkaisiin ja agressiivisiinkin oppilaisiin on monesti pakko kiinnittää enemmän huomiota jotta muut saisivat oppia rauhassa eikä koko tunti menisi pelkäksi hulinaksi. Mutta tuntuu sitten aivan kamalalle että jotkut hiljaiset puurtajat jäävät helposti huomaamatta. Itse yritän antaa näille hiljaisille positiivista palautetta myös kasvokkain jotta tietävät tulleensa nähdyksi ja kuulluksi. Ja kehun varsinkin ujoja oppilaita pelkästä yrittämisestä. Olisi surkeaa jos oppilas alisuoriutuisi ujoutensa vuoksi.
Tämä tasa-arvo-ongelma koskee myös opettajakuntaa. Kyllähän näissä koulukeskusteluissa on näkynyt viime päivinä paljon sellaisia viestejä, että jonkun miesopettajan pitäisi tulla pitämään kuria. Nainenko ei voi pitää kuria? Miksei? Eikö nainen ole uskottava? Miksei?