Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi laitatte nuoren autokouluun ettekä opeta itse?

Vierailija
18.10.2016 |

B kortti maksaa autokoulussa jopa 2015€ (879...2015€ ka. 1437€).

Itse opettaen menee bensaan noin 100€, jarrupolkimeen noin 100€ (itse asentaen), jarrupolkimen katsastukseen 50€, opetuslupa opettajan teoriakokeeseen 31€ ja opetuslupaan 30€. Yhteensä 311€.

Lisäksi tietysti oppilaan tulee hankkia ajokorttilupa, maksut kirjallisista ja ajokokeesta sekä ratamaksu liukkaan kelin harjoittelusta, jotka tulee maksettavaksi sekä autokoulussa että itse opettaen. Maksavat yhteensä pauttiarallaa 300€.

Itse opettamisessa on paljon suuria etuja. Ensimmäisenä se että "joutuu" itse kunnolla kertaamaan vanhat ja opettelemaan uudet liikennesäännöt. Toisekseen saa paljon yhteistä laatukaikaa teini-ikäisen nuoren kanssa. Itse opettaessa näkee että oppi menee perille ja että nuori ajaa turvallisesti. Samalla kun toimii opettajana niin tekee itsestään aika suuren auktoriteetin liikenneasioissa nuorelle. Nuori tukeutuu autoiluun liittyvissä kysymyksessä sinuun myös opetusvaiheen jälkeen.

Olen itse opettanut kaksi omaa lasta ja nyt alan jälleen opettamaan, mutta tällä kertaa autan kortin tuttavaperheen lapselle.

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

en saanut kirjallisia läpi, yritin kahdesti :D

Tuossa tapauksessa pitäisi ottaa kyllä kortti pois.

Vierailija
42/71 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettanut yhden lapsen ja parasta aikaa opetan toista ja hänen kaveriaan. Ja vain ja ainoastaan rahan vuoksi. Ehdottomasti antaisin ammattilaisen hoitaa tämän homman jos olisi varaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta sinä tunnet oman nuoresi miljoonaa kertaa paremmin kuin autokoulun opettaja ja kuinka suuri motiivi sillä autokoulun opettajalla on edes opettaa nuorta kunnolla, työtään se vaan tekee ja kuulopuheiden mukaa aika kehnolla palkalla.

Teetkö sinäkin työsi huonosti, koska omat vanhempasi eivät kyylää niskan takana?

Suomessa on ihan tarpeeksi huonosti liikennesäännöt tuntevia, kännykkään ajon aikana puhuvia, ylinopeutta kaahaavia, "oikaisempa tästä, kun muut eivät huomaa, vaikka on yksisuuntainen katu" -tyyppejä, etten todellakaan toivo heidän opettavan lapsiaan.

Vierailija
44/71 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opetusluvalla opettaessa/opeteltaessa on sekin hyvä puoli että saa ajaa niin paljon kuin haluaa, ja mennä teoriakokeeseen/inssiin vasta kun on varma fiilis omasta/opiskelijan ajamisesta.

Hinnoista puhuessa unohdetaan usein lisäajotunnit, joita autokoulu suosittelee ennen inssiä tai jotka määrätään inssissä. Opetuslupalaisille lisätunteja voi pitää melko vapaasti, hintahan on lähinnä vain poltetun polttoaineen hinta, kun taas autokoulussa lisätunti on noin 60-70€, niistä tulee aika äkkiä kiva lisälasku. Autokoululla voi olla jopa pieni motiivi opettaa pikkusen heikosti, jotta pääsisi antamaan lisätunteja.

Vierailija
45/71 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä tehdä jotain niin helvetin ärsyttävää ja rasittavaa kun tuon saa ostopalvelunakin ja oppi on parempaa ammattilaiselta joka tapauksessa? 

Aika surullista jos oman lapsen kanssa toiminen tuntuu sinusta ärsyttävältä ja rasittavalta.

Olen lapseton ja ajattelin ihan omien vanhempieni kanssa tuota helvettiä. Olisi ollut kamalaa ja tullut riitoja, aivan varmasti.

Tosin minä suoritin myös moottoripyöräkortinkin samassa paikassa, jota ei olisi edes opetusluvalla kai saanutkaan ja se vähennetttiin sitten autokortin hinnasta.

Vierailija
46/71 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on varaa.

On meilläkin varaa, mutta opetamme silti itse lapset autoilun saloihin. Ajokilometrejä saa tuntuvasti lisää ja näin ajamiseen tulee varmuutta.

Vierailija
47/71 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on ihan tarpeeksi huonosti liikennesäännöt tuntevia, kännykkään ajon aikana puhuvia, ylinopeutta kaahaavia, "oikaisempa tästä, kun muut eivät huomaa, vaikka on yksisuuntainen katu" -tyyppejä, etten todellakaan toivo heidän opettavan lapsiaan.

Ja lähes kaikki nuo huonot kuljettajat on opetettu autokoulussa. Suomessa opetuslupaopetuksessa on ollut jotain 15% kortin hankkineista, kun taas Ruotsissa peräti 90% saa ainakin osan ajokorttiopetuksesta kotona. Kummassa maassa on parempi liikennekulttuuri? Suomessa taitaa olla maailman kallein ja monimutkaisin ajokorttin hankinta, mutta silti täällä on yksi euroopan surkeimmista liikennekulttuureista.

Vierailija
48/71 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut ja sisarukset on opetettu luvilla, osan isä, osan äiti. Sanotaan että jos mun kortin saanti olisi ollut isän opetuksen takana, olisi jäänyt hankkimatta. Ei kaikilla ihmisillä riitä kärsivällisyys tai kyky rakentavaan opetustapaan, ja se korostuu jos opetettavana on läheinen. Ja nuorimman siskon kohdalla vanhemmat joutui muuten ostamaan kakkosauton opetusta varten kun silloin käytössä oli automaattivaihteinen. Kivasti nostaa opetuksen hintaa sellainen.

Omat lapset on vielä pieniä. Vähän epäilen, ettei musta ole esikoisen opettajaksi - se jäärä ei halua äidiltä neuvoja missään! Kaikki pyöräilystä luisteluun on ollut melko räiskyvää kun lapsi uskoo osaavansa kaiken, hermostuu kun ei onnistu ja vetää pultit jos yrität neuvoa (tää siis meidän välillä, vieraampien aikuisten seurassa on viilipytty). Kuulostaako hyvältä asetelmalta ajo-opetukseen? Kuopuksen kanssa voisi onnistuakin. Mutta katsotaan aikanaan... perhesopu ensin.

Vierailija
49/71 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on varaa.

On meilläkin varaa, mutta opetamme silti itse lapset autoilun saloihin. Ajokilometrejä saa tuntuvasti lisää ja näin ajamiseen tulee varmuutta.

Ajoradalla harjoitellessa tilaisuuden vetäjä kertoi että jos isä opettaa, niin hän on yleensä korkeasti koulutettu ja motiivi on joku muu kuin raha. Jos opettaja on äiti, niin silloin talous on suuremmassa roolissa.

Vierailija
50/71 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ööö.. no esim siks että kaikki eivät todellakaan osaa ajaa, niin kannattaako sellasen opettaa muita yhtä paskoiksi kuskeiksi?

Ei kannata opettaa jos ei itsekkään osaa, mutta tuossa tilanteessa kannattaisi harjoitella ja kohentaa omaa ajotaitoaan. Pyydä nuorta pitämään sinulle ajotunteja kun on saanut kortin ja opit on tuoreessa muistissa.

Vierailija
51/71 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosin minä suoritin myös moottoripyöräkortinkin samassa paikassa, jota ei olisi edes opetusluvalla kai saanutkaan ja se vähennetttiin sitten autokortin hinnasta.

No ei sitä moottoripyöräkortin hintaa kyllä vähennetä B-kortista, vaan tarvii muutamia tunteja vähemmän opetusta. Jos A1 kortti maksaa jotain 1000€, niin ei sillä saa edes viittäsataa alennusta B kortista.

Vierailija
52/71 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja lähes kaikki nuo huonot kuljettajat on opetettu autokoulussa. Suomessa opetuslupaopetuksessa on ollut jotain 15% kortin hankkineista, kun taas Ruotsissa peräti 90% saa ainakin osan ajokorttiopetuksesta kotona. Kummassa maassa on parempi liikennekulttuuri? Suomessa taitaa olla maailman kallein ja monimutkaisin ajokorttin hankinta, mutta silti täällä on yksi euroopan surkeimmista liikennekulttuureista.

Suomessa on parempi kulttuuri, sillä kaikki matelevat poliisin pelossa.

Itse aiheeseen: enhän mä sen kanssa mitään muutakaan harrasta. 18 v tarkoittaa ulos ja tulos.

Vierailija
53/71 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajanpuute ja arvostamme perhesuhteita :)

Minimissään 18 ajokertaa á 50 minuuttia ja opetuksen voi aloittaa kun lapsi täyttää 17 vuotta, eli yksi ajokerta harvemmin kuin joka tonen viikko. Aika kiireinen ihminen jos ei tuota vertaa löydy yhteistä aikaa lapsen nuoren. Opetus vain parantaa perhesuhteita.

Vierailija
54/71 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei sitä moottoripyöräkortin hintaa kyllä vähennetä B-kortista, vaan tarvii muutamia tunteja vähemmän opetusta. Jos A1 kortti maksaa jotain 1000€, niin ei sillä saa edes viittäsataa alennusta B kortista.

Muistaakseni melkein koko summa vähennettiin pois (tyyliin 75%) kun maksoin tuota ja tunteja oli aika paljon vähemmän. Aikaa tästä kyllä on aivan jumalattoman kauan ja kortin suorittaminen oli todella paljon halvempaa silloin muutenkin.

Vierailija
55/71 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajanpuute ja arvostamme perhesuhteita :)

Minimissään 18 ajokertaa á 50 minuuttia ja opetuksen voi aloittaa kun lapsi täyttää 17 vuotta, eli yksi ajokerta harvemmin kuin joka tonen viikko. Aika kiireinen ihminen jos ei tuota vertaa löydy yhteistä aikaa lapsen nuoren. Opetus vain parantaa perhesuhteita.

Nykyäänhän päivässä annettavaa opetusta ei ole edes rajoitettu mitenkään, joten ajo-opetuksen voisi halutessaan hoitaa helposti viikossa.

Vierailija
56/71 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja lähes kaikki nuo huonot kuljettajat on opetettu autokoulussa.

Miksi sitten haluat, että he opettavat omia lapsiaan?

Vierailija
57/71 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan syö ravintolassa? Ostaa jonkun siivoamaan tai leikkaamaan nurmikon? Käy parturissa? Korjauttaa autonsa tai käy autopesulassa?

Kauheeta törsäystä! Raha on vain tekosyy! Kyllä rehellinen suomalainen tekee itse omat hommansa eikä ainakaan maksa toiselle palveluista (hyi)!

Vierailija
58/71 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on parempi kulttuuri, sillä kaikki matelevat poliisin pelossa.

Itse aiheeseen: enhän mä sen kanssa mitään muutakaan harrasta. 18 v tarkoittaa ulos ja tulos.

hah hah. Ei paljon suomalaista poliisit pelota kun pitäisi antaa tietä suojatielle purkivalle jalankukijalle tai painaa jarrua kun ketainen on jo syttynyt liikennevaloissa. Valitettavasti meillä on ajokulttuuri lähmpänä itä- kuin länsinaapuria, paitsi että Venäjälläkin kunnioitetaan suojateitä paremmin.

Vierailija
59/71 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistaakseni melkein koko summa vähennettiin pois (tyyliin 75%) kun maksoin tuota ja tunteja oli aika paljon vähemmän. Aikaa tästä kyllä on aivan jumalattoman kauan ja kortin suorittaminen oli todella paljon halvempaa silloin muutenkin.

Kyllä se kukkarossa tuntui jo kasarilla, kun oli ensin ajanut KT-kortin ja ajoi sitten vaikka ABC:n, mutta ei varmastikaan tuollaisia määriä.

Vierailija
60/71 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua että teini pilaa autoni! Koko ajan sille tulee totaali stoppi, syystä tai toisesta. Ja kytkin mm kuluu ihan turhaa. Uusi hieno auto ja antaisin teinin sen pilata? Ehei....