Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi laitatte nuoren autokouluun ettekä opeta itse?

Vierailija
18.10.2016 |

B kortti maksaa autokoulussa jopa 2015€ (879...2015€ ka. 1437€).

Itse opettaen menee bensaan noin 100€, jarrupolkimeen noin 100€ (itse asentaen), jarrupolkimen katsastukseen 50€, opetuslupa opettajan teoriakokeeseen 31€ ja opetuslupaan 30€. Yhteensä 311€.

Lisäksi tietysti oppilaan tulee hankkia ajokorttilupa, maksut kirjallisista ja ajokokeesta sekä ratamaksu liukkaan kelin harjoittelusta, jotka tulee maksettavaksi sekä autokoulussa että itse opettaen. Maksavat yhteensä pauttiarallaa 300€.

Itse opettamisessa on paljon suuria etuja. Ensimmäisenä se että "joutuu" itse kunnolla kertaamaan vanhat ja opettelemaan uudet liikennesäännöt. Toisekseen saa paljon yhteistä laatukaikaa teini-ikäisen nuoren kanssa. Itse opettaessa näkee että oppi menee perille ja että nuori ajaa turvallisesti. Samalla kun toimii opettajana niin tekee itsestään aika suuren auktoriteetin liikenneasioissa nuorelle. Nuori tukeutuu autoiluun liittyvissä kysymyksessä sinuun myös opetusvaiheen jälkeen.

Olen itse opettanut kaksi omaa lasta ja nyt alan jälleen opettamaan, mutta tällä kertaa autan kortin tuttavaperheen lapselle.

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole ajokorttia.

Vierailija
2/71 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on varaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole ajokorttia.

Tuo on ihan pätevä syy. Toivottavasti opettelet nuoren kanssa kuitenkin liikennesääntöjä tämän ollessa autokoulussa.

Vierailija
4/71 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säilyy sopu perheessä, kun joku muu opettaa. (ei ole vielä ajankohtaista, mutta luultavasti näin kävisi, jos opetettaisiin itse)

Vierailija
5/71 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenkin täällä pk-seudulla on opetusluvan ja autokoulun välillä aivan hillitön hintaero! Itse olen näin aikuisiällä hankkimassa ajokorttia, puoliso opettaa. Saa ainakin tarpeeksi paljon ajotreeniä, ja esim. kehä ykköselle ollaan menossa mahdollisimman pian, ettei jäisi sitä kehällä ajamisen pelkoa joka monia vaivaa.

Vierailija
6/71 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autokoulun opettaja osaa opettaa paremmin kuin minä tai puolisoni, ja osaa huomioida varmasti satoja sellaisia asioita, mitä ei itse huomaisi.

Vierailija
7/71 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on varaa.

Ostat varmaan joku panemaan puolisosikin kanssa, ettei itse tarvi, koska sulla on varaa ;)

Ei kun ihan oikeasti, raha on nyt huono tekosyy. Omassa tuttavapiirissä opetuslupa opettajat ovat kylläkin pääsääntöisesti vähän paremmin elämässä menestyneitä. On yritysten omistajia, toimitusjohtajia, lääkäreitä, insinöörejä jne.  On toki niitäkin jotka laskee että tonnin säätö autokoulusta on vaivan arvoista tai jopa välttämätöntä että saa hankittua ajokortin.

On oikeasti aika hyvää toimintaa vanhemman ja aikuistuvan nuoren kesken.

Vierailija
8/71 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autokoulun opettaja osaa opettaa paremmin kuin minä tai puolisoni, ja osaa huomioida varmasti satoja sellaisia asioita, mitä ei itse huomaisi.

Ammattiopettaja osaa varmaan opettaa paremmin ja osaa varsinkin paremmin valmetaa ajokokeeseen, kun tietää mitä niissä testataan ja missä paikoissa.

Mutta sinä tunnet oman nuoresi miljoonaa kertaa paremmin kuin autokoulun opettaja ja kuinka suuri motiivi sillä autokoulun opettajalla on edes opettaa nuorta kunnolla, työtään se vaan tekee ja kuulopuheiden mukaa aika kehnolla palkalla.

Vierailija
9/71 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on varaa.

Ostat varmaan joku panemaan puolisosikin kanssa, ettei itse tarvi, koska sulla on varaa ;)

Ei kun ihan oikeasti, raha on nyt huono tekosyy. Omassa tuttavapiirissä opetuslupa opettajat ovat kylläkin pääsääntöisesti vähän paremmin elämässä menestyneitä. On yritysten omistajia, toimitusjohtajia, lääkäreitä, insinöörejä jne.  On toki niitäkin jotka laskee että tonnin säätö autokoulusta on vaivan arvoista tai jopa välttämätöntä että saa hankittua ajokortin.

On oikeasti aika hyvää toimintaa vanhemman ja aikuistuvan nuoren kesken.

Heh, lapseni ovat kyllä jo aikuisia ja ajokortit on hankittu, joten oikeasti tämä ei ole enää ajankohtaista. Tässä asiassa minä nimenomaan halusin luottaa ammattilaisiin, sillä en kuvittele tekeväni autonratissa kaikkea oikein ja parhaiten. Heistä on tullut hyviä nuoria kuljettajia ja välimme ovat mainiot ilmankin, että olisin opettanut heidät ajamaan autoa. 

Vierailija
10/71 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille 2000 euroa ammattilaisen antamasta ajo-opetuksesta ei ole liikaa. 

Vierailija
11/71 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse opettaen menee bensaan noin 100€, jarrupolkimeen noin 100€ (itse asentaen), jarrupolkimen katsastukseen 50€, opetuslupa opettajan teoriakokeeseen 31€ ja opetuslupaan 30€. Yhteensä 311€.

Lisäksi tietysti oppilaan tulee hankkia ajokorttilupa, maksut kirjallisista ja ajokokeesta sekä ratamaksu liukkaan kelin harjoittelusta, jotka tulee maksettavaksi sekä autokoulussa että itse opettaen. Maksavat yhteensä pauttiarallaa 300€.

Itse opettamisessa on paljon suuria etuja. Ensimmäisenä se että "joutuu" itse kunnolla kertaamaan vanhat ja opettelemaan uudet liikennesäännöt. Toisekseen saa paljon yhteistä laatukaikaa teini-ikäisen nuoren kanssa. Itse opettaessa näkee että oppi menee perille ja että nuori ajaa turvallisesti. Samalla kun toimii opettajana niin tekee itsestään aika suuren auktoriteetin liikenneasioissa nuorelle. Nuori tukeutuu autoiluun liittyvissä kysymyksessä sinuun myös opetusvaiheen jälkeen.

Olen itse opettanut kaksi omaa lasta ja nyt alan jälleen opettamaan, mutta tällä kertaa autan kortin tuttavaperheen lapselle.

Ok, tulit tänne pätemään. Kaikki vanhemmat eivät halua/voi  opettaa ja osa nuorista ei  halua korttia. Sinun tapasi ei ole Se Ainoa Oikea. Ihmettelen puusilmäistä ihmettelyäsi.Pää pois sieltä tynnyristä.

Se koira älähti johon kalikka kolhati. Missä kohtaa syyllistettiin tai väitettiin autokoulua vääräksi tai huonoksi ratkasuksi?

Vierailija
12/71 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista itse enää kaikkia liikennesääntöjä. Parempi antaa ammattilaisen hoitaa homma.

Vierailija
13/71 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä säästyi aika pitkä penni, kun ensimmäisenä kortin saanut opetti puolisonsa ja kolme lastaan ajamaan autoa. Minäkin opettaisin, jos olisi opetettavia.

t. Muutenkin ope

Vierailija
14/71 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, tulit tänne pätemään. Kaikki vanhemmat eivät halua/voi  opettaa ja osa nuorista ei  halua korttia. Sinun tapasi ei ole Se Ainoa Oikea. Ihmettelen puusilmäistä ihmettelyäsi.Pää pois sieltä tynnyristä.

Se koira älähti johon kalikka kolhati. Missä kohtaa syyllistettiin tai väitettiin autokoulua vääräksi tai huonoksi ratkasuksi?

Kyllä sinä esimerkiksi minulle vastasit aika inhottavasti. Vai onko sinusta ystävällistä keskustelua puhua toisten panemisista tässä yhteydessä?

Vierailija
15/71 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammattiopettaja osaa varmaan opettaa paremmin ja osaa varsinkin paremmin valmetaa ajokokeeseen, kun tietää mitä niissä testataan ja missä paikoissa.

Mutta sinä tunnet oman nuoresi miljoonaa kertaa paremmin kuin autokoulun opettaja ja kuinka suuri motiivi sillä autokoulun opettajalla on edes opettaa nuorta kunnolla, työtään se vaan tekee ja kuulopuheiden mukaa aika kehnolla palkalla.

Miksi kukaan laittaa lapsensa kouluun, kun itse tuntee lapsensa paremmin? Siitäkin huolimatta, että opettaja osaa oman alansa opettaa paremmin kuin vanhempi.

Vierailija
16/71 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muista itse enää kaikkia liikennesääntöjä. Parempi antaa ammattilaisen hoitaa homma.

Toivottavasti et sitten myöskään liiku liikenteessä. Jos liikut, niin olisi syytä kerrata säännöt kunnolla. Mielestäni teoriakoe pitäisi määrätä uusittavaksi vaikka 5 vuoden välein, saataisiin liikennesääntöjä osaamattomat pois liikenteestä.

Vierailija
17/71 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan laittaa lapsensa kouluun, kun itse tuntee lapsensa paremmin? Siitäkin huolimatta, että opettaja osaa oman alansa opettaa paremmin kuin vanhempi.

No vähän eri asia puhua 20 vuoden opetusrupeamasta verrattuna ajo-opetukseen joka vastaa noin yhden viikon työmäärää. Ja kyllä minä kasvatan opetan lapsia myös kotona niissäkin asioissa joita opetetaan koulussakin.

Vierailija
18/71 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäpä kerron, terveisin viikko sitten ajokortin saanut.

Autokoulussa on ammattitaitoista henkilökuntaa. Äitini (joka aiemmin opetti minua) ei tiennyt useita autokoulussa opetettavia asioita. Lisäksi autokoulun opettaja on rauhallinen, toisin kuin useimmat vanhemmat lasta opettaessa.

Niin ja legenda siitä, että opetuslupalaiset eivät pääse usein inssistä ekalla läpi, vaikuttaa toisinaan olevan totta. Itse kävin autokoulun ja pääsin ekalla läpi inssistä, koska olin saanut hyvää opetusta.

Vierailija
19/71 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sinä esimerkiksi minulle vastasit aika inhottavasti. Vai onko sinusta ystävällistä keskustelua puhua toisten panemisista tässä yhteydessä?

Itesehän aloit leveilemään rahoinesi.

Vierailija
20/71 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itesehän aloit leveilemään rahoinesi.

Ai jaa, sinä kysyit miksi ihmiset laittavat nuorena autokouluun, minä vastasin. Miten se olisi pitänyt ilmaista? Alatyyliin, kuten ap jatkoi? Rahahan siinä avauksessa tuotiin hyvin vahvasti esille. Minulle se rahan säästäminen ei siinä kohtaa ollut oleellista.